Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jani Aas - 06.05.2011, 09:16:56
Näkyy olevan Nordicalla matka kohti Eydehavnia.
Tsekkaa Jäätalvi-topic, aiheesta jo pari viestiä viime yöltä... :deal:
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jani Aas

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.05.2011, 19:16:56
Tsekkaa Jäätalvi-topic, aiheesta jo pari viestiä viime yöltä... :deal:

Jeps ja kiitos. Aina kun astuu uuteen maailmaan, on liian hätänen ja hämmentää ennen kuin lukee.

Janne Koskinen

#377
Arctia:

"Alusten saatavuus

Alus Tyyppi Saatavuus, noin Asti, noin Satama, TBD
Botnica MSV 25 May 2011 North Sea
Nordica MSV 15 August 2011   North Sea
Fennica MSV 1 July 2011Baltic Sea"

Eli Botnican telakointi venyy? ja Nordicalla rahtaus elokuuhun?

Vuosikertomusta 2010 ei vielä julkaistu ja mielenkiinnolla odotan onnistuivatko saamaan tappion alle vai yli 50% liikevaihdosta.
2011 liiketappio lienee yli 50% ellei rahtaustasoissa ihmeitä tapahdu.  ;D
Tietysti jos noista olis silloin OY/liikelaitostamisvaiheessa maksettu käyvä hinta ja korko, niin tappio ois 60-70% liikevaihdosta.

Vertailuksi 2009 (suluissa 2008 figuurit): "Offshore -toiminnan liikevaihto oli 17,0 miljoonaa euroa (28,6 miljoonaa
euroa) ja tulos oli -7,1 miljoonaa euroa tappiollinen (-6,1 miljoonaa euroa). "

Miten ihmeessä tappiollinen toiminta voi OY:ssä jatkua vuosia ilman konkurssia?

Julkisen sektorin "yrittämisestä" hyvä kolumni:

http://blogit.iltalehti.fi/marjukka-karttunen/2011/05/13/sattuks-kun-jarki-lahti/

Jos kaikki valtion/kuntien firmat toimii noin, ei ole ihme, että Suomen valtio ottaa lainaa joka vuosi Viron valtion koko budjettia enemmän:

http://blogit.taloussanomat.fi/konttorielama/arkisto/2693

Itse asiassa 2011 tuplasti enemmän kuin Viron budjetti (ennuste).

Niin ja harras toive: Koska tulevista hallituspuolueista ainoastaan RKP/SFP piti kannatuksensa ja paikkalukunsa, niin Stefan Wallinille kuuluu painavampi salkku eli liikenneministerin salkku.   ;D
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Savolainen

Tuntuu vain hiukan omituiselta, Toiset katselee vieresta kun jaaluokan omaavat Transatlanticin ja ryssien AHTS:t nappaavat vaativaimmat ja rahakkaimmat jobit nenan edesta... 
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Janne Koskinen

Smury aiheesta pääkirjoituksessaan:

http://www.smu.fi/@Bin/2483840/MS_3_2011_www.pdf

Jos uusi alus on perinteinen on sille ilmeisesti saatavissa EU-rahoitusta saamalla se osaksi perusinfrastruktuuria. Monitoimiseen tuskin EU-rahoitusta saadaan. Olen 100% varma, että rakentamalla Suomessa osin EU-rahoituksella (osa suoraa tukea infrastruktuuriin) perinteinen murtaja saadaan taatusti kansantaloudellisesti paras ja halvin konsepti. Tarjouskilpailun ehdot voi laatia niin, että suomalainen telakka voittaa tai vedota esim. maanpuolustuksellisiin seikkoihin (mikä vaihtoehto sulkee kaupallisen toiminnan pois). Valetaan niihin vaikka tykkilavetti Sergerille ja julistetaan "top secretiksi".

Ja edelleen ko. artikkelia mukaillen mtm-businekselle on pakko tehdä jotakin ennen ensi vuotta. Aluksen joka on osan vuotta kotimaan liikenteessä ja osan ulkomaan ei voi saada kauppa-alusluetteloon ja hyvä niin. Olihan mtm-tilaus jo alkujaankin lainvastainen, kuten VTV totesi. Tosin laittomuudesta on tehty laillinen liikelaitos/OY mallilla, mutta yhtäkaikki LVM ei hoitanut valvontavelvolllisuuttaan. Eli muutetan lakia sen mukaan, mitä mtm-kannatjat haluavat ja jätetään valvontavelvollinen rankaisematta. Ja kuten todettu alukset siirtyivät liikelaitokselle/OY:lle niin halvalla, että se kompensoi muiden alusten tuet moninkertaisesti. Jos business ei kannata, niin: back to the basics: icebreaking.

Mielenkinntoista on, että Arctia konttoriin on palkattu monta uutta johtajaa osin uusille vakansseille (ei siis entisten tilalle). En oikein usko, että hankkimalla aluksille lisää suita ruokittaviksi maaorganisaatioon saadaan kannattavuus nousuun:

http://www.arctia.fi/tiedotteet
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#381
Offshore shipbrokers kertoo Transatlanticin ja muun shipping erityvän. Kaikki AHTS:t liputetaan Tanskaan, mikä ei nykyisen Ruotsin merenkulkupolitiikan valossa ole ihme.

http://www.rabt.se/Investor-Relations/Pressmeddelanden/?releaseid=567320

"Som tidigare meddelats i ett pressmeddelande den 31 mars 2011 förbereds en delning av TransAtlantic-koncernen i två fristående organisationer. En del kommer att vidareutveckla koncernens aktiviteter inom Offshore/Icebreaking under namnet TransViking. Huvudkontor och ledning kommer att vara placerat i Köpenhamn."

Niin, siis liputtavat konttorinkin Tanskaan.  ;D

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ville Rikkonen

Ei ihan kaikki AHTS:t siirry DIS rekisteriin, Thor, Balder ja Vidar jäävät ruotsalaisiksi... Odin ja kaikki uudisrakenteet kylläkin "tanskalaistetaan".

Juhani Mehto

Pikkutietona mainittakoon, että Fennica siirtyi toissapäivänä (27.5.) Turusta Aurajokisuun odotuslaiturista Luonnomaan telakalle.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

#384
Botnica matkalla Välimerelle:

"Botnica MSV 10 October 2011  Mediterranean"

Vuoden 2010 "huippufiguureja" ei ole vielä julkaistu, tosin ei esim. VSS:n/Transatlanticinkaan figuureja ole vielä julkaistu.

Hiukan epäilen ton Välimerelle ajon kannattavuutta "omaan piikkiin", mutta ehkä tulevassa mtm-jäänmurtosopimuksessa menee jäänmurron piikkiin?

Uutta sopimusta ei kai vielä ole solmittu? Liikelaitostamisen perusteena käytetystä "läpinäkyvyydestä" ei tietoakaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#385
http://www.arctia.fi/files/Vuosikertomus%202010.pdf

Offshoren liiketappio kasvoi 7,8 milj. euroon.

Samaan aikaan Otsolle suunnitellaan jotain typerää konvertiota (vuosikertomuksen mukaan).

Oliskohan tarvetta priorisointiin?

Järkeistämisen voisi aloittaa lopettamalla tappiolla myynnin. :deal:
(Joissakin sivistysmaissa tuota kutsuttaisiin dumppaukseksi, varsinkin kun sitä ristisubventoidaan ylihintaisella jäänmurrolla, ilman ko. toimintaa Arctian liiketulos olisi ollut 4,9 milj. euroa voitolla.)
Operointipäiviä kyllä kertyy, kun myy tappiolla.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 17.06.2011, 06:28:01

Samaan aikaan Otsolle suunnitellaan jotain typerää konvertiota (vuosikertomuksen mukaan).

Vuosikertomuksen mukaan kyseessä on öljyntorjuntakonversio Kontion tapaan, joskin Otso-luokalle suunnitellaan myös ice management -tehtäviä. Hieman arvelluttaa, mutta toisaalta kyse tuskin on merkittävistä muutostöistä, ja jos tuollaisella toiminnalla kesäkaudella jää jotain viivan alle, niin mikäs siinä. Ainakin on selvää, että Skattan laiturissa nuo eivät kesällä tuota yhtään mitään.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 17.06.2011, 16:51:21
Ainakin on selvää, että Skattan laiturissa nuo eivät kesällä tuota yhtään mitään.

Kulut verrattuna offshore (-7.8 milj. euroa) taitavat olla Skattalla pienemmät.

Mielenkiintoista kuulla mitä tuleva liikenneministeri Paavo Arhinmäki visioi aiheesta.

Rohkenen epäillä budjettiohjelmaan kuuluvan murtajatilausta.

Ideahan oli että Arctia omalla tulovirrallaan hankkii uusia aluksia ja offshore pienentää jäänmurron kuluja.

Tosielämässä ylihintainen jäänmurto subventoi tappiollista offshorea ja rahat eivät riitä edes kuluihin saati uudisrakennuksiin.

Paavo tee jotakin! (Anusta ei siihen ollut.)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 18.06.2011, 00:21:51
Rohkenen epäillä budjettiohjelmaan kuuluvan murtajatilausta.

Uudesta hallitusohjelmasta saksittua:

"Suomen vientiteollisuuden kriittisen talvimerenkulun varmistamiseksi valmistellaan jäänmurtokaluston uusiminen. Hallitus toimii aktiivisesti alusten ulosliputuksen estämiseksi ja pitääkseen Suomen lipun kilpailukykyisenä kansainvälisessä merenkulussa."

Janne Koskinen

#389
Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 18.06.2011, 01:57:03
Uudesta hallitusohjelmasta saksittua:

"Suomen vientiteollisuuden kriittisen talvimerenkulun varmistamiseksi valmistellaan jäänmurtokaluston uusiminen. Hallitus toimii aktiivisesti alusten ulosliputuksen estämiseksi ja pitääkseen Suomen lipun kilpailukykyisenä kansainvälisessä merenkulussa."


Valmistelusta lienee matkaa tilaukseen.

Positiivista on että puhutaan jäänmurtokaluston uusimisesta eikä monitoimialuskalustosta (huom. monitoimialus ei monitoimimurtaja).  ;D

http://www.talouselama.fi/uutiset/article644647.ece

"Kirjaus viittaa siihen, että puolueet perustavat "Valtion Infra Oy:n", joka ryhtyy rakentamaan uusia ratoja, teitä ja väyliä. Yhtiön rahoitustapa ratkaistaan myöhemmin. "

Pahoin pelkään että rahat uusiin moulinexeihin otetaan täältä ja leasataan "ilmaiseksi" Arctialle.

Mihin unohtui periaate että Arctia omalla kassavirrallaan/lainarahalla rakennuttaa uusia moulinexeja A. U:ta lainatakseni "maailman edistyksellisin murtaja" hintaluokassa 135-150 milj,euroa ja spot markkinoilta 22000 EUR/vrk. Mikä olikaan liikelaitoksen / Oy:n tarkoitus? Tuskin tämä.

Ja muistetaan tilatessa pyytää tarjous perinteisestäkin murtajasta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama