Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Fennica pyöri pari päivää Airistolla ja meni tänään vielä takaisin Luonnonmaan telakalle. Lähdöstä ei tietoa...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 15.07.2011, 19:42:41
Fennica pyöri pari päivää Airistolla ja meni tänään vielä takaisin Luonnonmaan telakalle. Lähdöstä ei tietoa...

Taitaa kuitenkin telakoinnin jälkeen olla edessä "rahahommat" Pohjanmerellä Fennicallakin, kun murtosopimus jäi saamatta ja hyvä niin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jan Holm

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 15.07.2011, 21:13:10
Taitaa kuitenkin telakoinnin jälkeen olla edessä "rahahommat" Pohjanmerellä Fennicallakin, kun murtosopimus jäi saamatta ja hyvä niin.

Offshore hommissa tienaa paremmin kuin jäänmurrossa. :thumb:

Janne Koskinen

Virallisemmin Fennican liikkeistä:

"Fennica kohti Grönlantia 
12.8.2011 
Fennica on aloittanut mobilisoinnin Naantalissa ja sen tavoitteena on siirtyä mahdollisimman pian Bergeniin.

Norjassa alukseen lastataan jäätiedusteluissa käytettävä helikopteri. Sen jälkeen Fennica ja toinen seisminen alus siirtyvät Norjanmeren yli.

Työskentelyalueena on Grönlannin Koilliskulma N75-N78 latituudeilla. Jääolosuhteet ovat vaativat. Fennican työnkuva on avustaa seismistä alusta, joka suorittaa merenpohjan kartoitusta.

Fennicalle on rahtaussopimus TGS-NOPEC Geophysical Company ASA:n kanssa. 
Jäätilannetta voi seurata DMI:n kotisivuilta.

http://www.dmi.dk/dmi/index/gronland/iskort/iskort_-_ostgronland.htm  "

Saas nähdä montako kuukautta ensi vuonna "rempataan perää" ?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Mehto

Eipä hyvältä näytä - Fennica on tullut aamulla Helsinkiin. Ja telakalle, kuinkas muuten.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 07.10.2011, 13:34:06
Eipä hyvältä näytä - Fennica on tullut aamulla Helsinkiin. Ja telakalle, kuinkas muuten.

Kuinka monta kertaa Arctian on hakattava päätä seinään ennen kuin tunnustetaan ettei moulinexeista ole monivuotiseen jäähän?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 07.10.2011, 22:07:18
Kuinka monta kertaa Arctian on hakattava päätä seinään ennen kuin tunnustetaan ettei moulinexeista ole monivuotiseen jäähän?

Vastaus aika monta:

"Finländska isbrytare miljöanpassas för Arktis
SST-ÅBO. Wärtsilä har avtalat med Arctia Offshore, som ingår i det finländska rederiet Arctia Shipping, om att leverera och installera katalysatorer till de fyra huvudmotorerna på multipurpose-isbrytarna Fennica respektive Nordica. Samtidigt konverteras motorerna för bruk av bränsle med extremt låg svavelhalt (Ultra Low Sulphur Diesel). Svavelhalten i detta bränsle är 15 ppm (0,0015 procent). Därefter kommer fartygen att uppfylla den amerikanska miljömyndigheten United States Environmental Protection Agency EPA:s normer för utsläpp för operationer i Norra ishavet. Arctia Offshore får därmed möjlighet att delta med fartygen i arktiska offshoreprojekt. Denna turnkey-installation sker i Helsingfors i två faser. Installationen av utrustningen äger rum i december 2011 och därefter följer slutleverans och tester under våren 2012.
   "Isbrytarnas Polart-10 klassificering och stora lyftkapacitet i kombination med det miljövänliga maskineriet ger våra isbrytare en fördel som ingen av våra konkurrenter kan nå upp till, säger Lauri Bäckman, verksamhetsdirektör vid Arctia Offshore."

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Tuskin tämä itseään koskaan maksaa kuten ei DP-ja kraanainvestoinnitkaan (tai koko mtm-konsepti).

Ilmeisesti jatkossakin tarkoitus tehdä "peräremonttia" (=aquamasterkorjauksia) pari kertaa vuodessa ja Fennican lisäksi ulottaa remppaus Nordicaankin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Edelliseen jatkaen: Aika vaikea on kilpailla uudempia huomattavasti taloudellisempia aluksia vastaan. Suuri kulutushan on Rune Lyngviä lainatakseni eräs syy miksi mtm:t pitää myydä (=rahdata) kilpailijoita edullisemmin. Suuri kulutus olkootkin vähärikkistä polttoainetta nostaa päästöjä vääjäämättä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Aiheesta Arctia itse:

"Monitoimimurtajien pakokaasupäästöt erittäin alhaiselle tasolle

Monitoimimurtajien Fennican ja Nordican pakokaasupäästöt pienenevät merkittävästi.
Alusten yhteensä kahdeksaan päämoottoriin asennetaan katalysaattorit ja hapetuskatalysaattorit, näihin liittyvät uudet pakoputki- ja korsteenirakenteet, ureajärjestelmät sekä tehdään erittäin vähärikkisen polttoaineen (Ultra Low Sulphur Diesel) käytön vaatimat muutostyöt.
Arctia Offshore Oy on tilannut projektin kokonaistoimituksena Wärtsilältä. Muutostyöt suoritetaan Helsingissä kahdessa vaiheessa: joulukuussa 2011 tehdään rakenteelliset muutokset sekä katalysaattoreiden asennukset ja keväällä 2012 on vuorossa järjestelmien käyttöönotto ja testaukset.
Töiden valmistuttua Fennican ja Nordican pakokaasupäästöt täyttävät Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviraston (EPA) herkille arktisille alueille asettamat päästönormit. Ympäristöystävälliset alukset voivat työskennellä jatkossa esimerkiksi öljyteollisuuden tilaamissa tehtävissä arktisilla vesillä.
- Konversio parantaa Arctia Offshoren monitoimimurtajien kilpailuasemaa herkillä arktisilla markkinoilla merkittävästi. Alusten Polar 10 –luokka, sekä nosturikapasiteetti, yhdistettynä ympäristöystävällisiin moottoreihin takaa meille kilpailuedun jollaista kellään kilpailijallamme ei vielä ole, sanoo liiketoimintajohtaja Lauri Bäckman."

Muutamia kysymyksiä tosin nousee allekirjoittaneelle kuten esim:

-Miksi muutokset, jos rahtaukset ovat epävarmalla pohjalla?

-Miksi muutokset Helsingissä; jäänmurtosopimustahan kummallekaan ei ole?

-Aquamastereiden kestävyysongelmat (=Fennican nykyisin jo pari kertaa vuodessa toistuvat korjaukset); onko niihin ratkaisua tiedossa?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Anders Isaksson

OT:na ja tietysti hiukan saivarrellen, pienlaivaihmisenä on pakko kysyä josko M.A. Weissenbergin muuten hyvin asiantuntevilta kuulostaviin lausuntoihin olisi tällä kertaa mahdollisesti päässyt puikkelehtimaan jonkin sortin pilkkuvirhe? Ainakin vanhan laskuopin mukaan 1000m3 oli miljoona litraa jolloin nuo mainitut kulutuslukemat ovat kyllä aikamoisia.

Lainaus käyttäjältä: A. M. Weissenberg - 26.10.2011, 18:25:32
Tuollainen keskisuuri offshorepaatti jota tituleerataan vaikka MPSV:nä kuluttaa sellaset 3500 mottia/vrk monipuolisessa työssä. Ja taas ROV tai DSV paatti kuluttaa paikallaan ollessaan DP:ssä sellaiset 2500-3000 m3/vrk riippuen hiukan työn kuvasta. Eli puhutaa todella pienistä kuluista verrattuna näihin arctian ihmeisiin.

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: A. M. Weissenberg - 26.10.2011, 18:25:32
Ja mitä tulee kulutukseen niin nykyaikainen offshorelaiva jossa on suurempi kansitila, yhtä suuri tai suurempi kraana, joka pystyy majoittamaan tuplamäärän porukkaa, kuluttaa puolet siitä minkä nuo vanhat "ylpeydet" tavallisessa DP hommassa. Tuollainen keskisuuri offshorepaatti jota tituleerataan vaikka MPSV:nä kuluttaa sellaset 3500 mottia/vrk monipuolisessa työssä. Ja taas ROV tai DSV paatti kuluttaa paikallaan ollessaan DP:ssä sellaiset 2500-3000 m3/vrk riippuen hiukan työn kuvasta. Eli puhutaa todella pienistä kuluista verrattuna näihin arctian ihmeisiin.

Nykyisen offshore (ei- DP) paatin sähkö(hotelli)kuorma on noin 500kW merellä ollessa. Tämä vastaa noin 2,8m^3/päivä. Itse en ole ollut modernissa DP-laitteessa , mutta kuulemma jotain vähän vajaata kymmentä kuutiota/päivä veisivät Dieseliä. Tossa http://www.eidesvik.no/acergy-viking/category137.html väitettäisiin 10-12m^3/d DP:ssä. Kuulemma ehkä vähän vajaa. Mitä noi Arctican laitteet kuluttaa?

Tuomas Romu

#401
Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 28.10.2011, 01:10:27
Mitä noi Arctican laitteet kuluttaa?

Arctian mukaan Fennica ja Nordica polttavat 15 tonnia DO:ta/HFO:ta ja Botnica 10-15 tonnia DO:ta per päivä DP:ssä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Luoma-Aho


Muutamia kysymyksiä tosin nousee allekirjoittaneelle kuten esim:

-Miksi muutokset, jos rahtaukset ovat epävarmalla pohjalla?

-Miksi muutokset Helsingissä; jäänmurtosopimustahan kummallekaan ei ole?

-Aquamastereiden kestävyysongelmat (=Fennican nykyisin jo pari kertaa vuodessa toistuvat korjaukset); onko niihin ratkaisua tiedossa?
[/quote]

Nyt on sopimus. Tänään julkistettiin myös Zeuksen 5-vuotis sopimus


Fennicalle ja Nordicalle jäänmurtosopimus viideksi talveksi
Julkaisuajankohta: 28/10/2011 14:25
Osasto: Talous Tiedottaja: Arctia Shipping Oy Asiasanat: Liikenne ja kuljetus / Vesiliikenne-Liikenne ja kuljetus / Rahtiliikenne-Talous / Muu teollisuus-Sää, aika ja vuodenkulku
Arctia Offshore Oy ja Liikennevirasto ovat allekirjoittaneet 28.10.2011 sopimuksen monitoimimurtajien Fennican ja Nordican käytöstä Suomen jäänmurrossa. Sopimus on voimassa kevääseen 2016 saakka ja se sisältää option kahdesta lisävuodesta.

Käytännössä sopimus takaa sen, että monitoimimurtajat Fennica ja Nordica ovat avustamassa Suomen talvimerenkulkua jääntilanteen ollessa vaikea.

Jo aiemmin on solmittu Arctia Icebreaking Oy:n ja Liikenneviraston välillä monivuotinen sopimus viidestä konventionaalisesta jäänmurtajasta (Voima, Sisu, Urho, Otso ja Kontio).


Lisätietoja:

liiketoimintajohtaja Lauri Bäckman, Arctia Offshore Oy, puh. 046 876 7160
liiketoimintajohtaja Kai Valtari, Arctia Icebreaking Oy, puh. 046 876 7111


Arctia Offshore Oy on Arctia Shipping Oy:n tytäryhtiö, joka hallinnoi kolmea monitoimimurtajaa. Aluksia käytetään kotimaan jäänmurron lisäksi esimerkiksi erilaisissa öljy- ja kaasuteollisuuden tarvitsemissa tukitehtävissä eri puolilla maailmaa.
Arctia Icebreaking Oy hallinnoi puolestaan viittä konventionaalista jäänmurtajaa. Niistä yksi on varustettu myös öljyntorjuntakalustolla (Kontio) Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) toimesta.

Arctia Shipping Oy on Suomen valtion omistama osakeyhtiö, jonka toimialana ovat jäänmurtopalvelut, monitoimialusten erikoispalvelut ja kansainvälinen rahtaustoiminta, saaristoliikenne sekä öljyntorjunta.Vuonna 2010 toimintansa aloittanut Arctia Shipping Oy jatkaa aiemmin Varustamoliikelaitos Finstashipin harjoittamaa liiketoimintaa.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 28.10.2011, 01:10:27
Nykyisen offshore (ei- DP) paatin sähkö(hotelli)kuorma on noin 500kW merellä ollessa. Tämä vastaa noin 2,8m^3/päivä. Itse en ole ollut modernissa DP-laitteessa , mutta kuulemma jotain vähän vajaata kymmentä kuutiota/päivä veisivät Dieseliä. Tossa http://www.eidesvik.no/acergy-viking/category137.html väitettäisiin 10-12m^3/d DP:ssä. Kuulemma ehkä vähän vajaa. Mitä noi Arctican laitteet kuluttaa?

Fennica-luokan kokoinen DSV tosin propulsiovoimaa rajoitetummin DP-kulutus: 6-7,5 m3/vrk; transit: 9,5-11,5 m3/vrk (11-13 knots).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#404
Linkitetään tännekin, koska tällä on offshore-mielenkiintoakin:

http://www.unols.org/meetings/2011/201102prv/201102prvap17.pdf

Muutama kommentti:

"Direct shaft drive with fly-wheels CP Propellers in nozzles"
"Direct drive = lower losses = lower emissions"

Kaikesta päätellen TA:lla ei uskota ruoripotkureihin ja niiden ylivoimaisuuteen ainakaan arktisilla vesillä.
Näiltä osin päästöjen suhteen lienevät Arctian mtm:n nähden etulyöntiasemassa.

"90 person capacity"

Kovin pieneltä vaikuttaa hyttikapasiteetti, tosin icemanagementissa tai AHTS-operoinnissa tuskin paljoa majoitustilaa tarvitaankaan, mutta muissa offshore-aktiviteeteissa se saattaa osoittautua pieneksi.

"Draft 10 m ice – 8.3 m offshore"

Varsin syvällä ui ajatellen mahdollista Itämeren jäänmurtoa; tosin en tiedä onko se TA:n suunnitelmissakaan ja pienemmällä painolastilla päästäneen 8,0 metrin syväyteen, joka on minimi talvisatamalle.

Mielenkiintoista että USA on ajanut omilla Jones act yms. määräyksillä itsensä nurkkaan murtajien rakennuttamisen suhteen.
Samaan aikaan Venäjä on jatkanut oman murtajalaivaston rakennuttamista ilmeisesti jatkossa kiihtyvällä tahdilla.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama