Cinderella Helsinki - Tukholma reitille?!

Aloittaja sliljestrom, 23.03.2013, 08:19:57

« edellinen - seuraava »

S Liljeström

Lankulla höpistään, että Cinderella siirtyisi ns. "tarvematkailun" piiriin.
Lisäksi mietitään, mikä olevista aluksista korvaisi sen.
Gabriellaa tarjotaan.

Kalle Id

Väittäisin, että jos Cindy lähtee Tukholma-Maarianhamina -risteilylinjalta, paras laiva sitä korvaamaan olisi Isabella. Tämän jälkeen voitaisiin laittaa joko Gabi tai Mari myyntiin (tai molemmat ja myydä se joka menee kaupaksi).

Sami Tikkanen

Mikä on "lankku"?

Cinderella saisi ehdottomasti palata mahdollisimman pian mielestäni takaisin Helsinkiin! Sehän on jo pian 10 vuotta palvellut ruotsalaisia varmasti loistavasti, mutta nyt olisi korkea aika Viking Linen hyvittää meille suomalaisille se, minkä menivät tekemään silloin aikanaan.. eli palauttaa Itämeren helmi Katajanokan edustalle liikennöimään. Onkin sitten itselleni sen jälkeen ihan sama onko suuntana Tukholma vaiko Tallinna. Yksi asia sen jälkeen olisi varmaa, omat reissuni meriliikenteessä ainakin suurinpiirtein viisinkertaistuisi nykyisestä.

Mikään Helsingistä lähtevä alus itsessään ei nykytilanteessa voisi vähempää kiinnostaa. Toivottavasti Cinderellaa ei kuitenkaan mietitä Turkuun siirrettäväksi. Cinderella-fanina toivon hartaasti sitä Helsinkiin!!

Timo Selkälä

#3
Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 23.03.2013, 19:31:02
Mikä on "lankku"?
Lankku on ehtymätön "tiedon" lähde:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php

Niin ja - Cinderella Helsinkiin? En uskoisi - sillä Helsingin lauttamarkkinat ovat Europan ja Bellan ilmestyttyä nurkkiin nyt ainakin risteilyliikenteen osalta sen verran kokeneet kapasiteetin kasvua että 200 lisähyttiä voi olla aika raju lisä. Suomeksi - liikaa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Sami Tikkanen

Kiitos. Toivottavasti tämä huhu on yhtiössä tapahtumassa oleva asia, muuten olisi aika perhanan ärsyttävää, jos mitään ei tapahtuisikaan - tai tapahtuisi vasta joskus vuosien päästä.

Isabellahan on virallisesti toistaiseksi vain syyskuuhun asti tuossa risteilemässä. Ja vaikka se siihen jäisikin, ja jos Cinderella tulisi Helsinki-Tukholma-reitille niin eiköhän se korvaisi silloin jommankumman siinä nyt palvelevista aluksista.

Joni Huopana

Olisihan se ihan kivaa vaihtelua, mutta vaikea löytää mitään järkisyytä siirtoon/vaihtoon. Cinderella vetää rahtiakin selvästi vähemmän kuin vaikka Gabriella.

Marko Manninen

Varmasti takana on Gracen sisaren tuomat muutokset. Jos Amorella halutaan korvata Gracen sisarella, niin varmaankin on järkevää korvata Cinderella pienemmän kapasiteetin laivalla ja siihen Vikingillä on kaksi vaihtoehtoa Gabriella ja Isabella. Näistä varmaankin Gabriella on helpompi laiva myydä. Vikingillä saattaa olla sen jälkeen, kun/jos sisar tulee monta laivaa myytävänä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Sami Tikkanen

Eikä Viking Linen tarkoitus ole ainoastaan palvella rahtia edes HKI-STO -reitillä. Se on yksi iso osa-alue, mutta aivan yhtälailla isot osa-alueet muodostavat sekä risteilymatkustajat että reittimatkustajat.

Väittäisin, että yhtiössä tiedostetaan se tosiasia, että mikäli Cinderella siirrettäisiin siis tälle reitille, matkustajien viihtyvyys (ohjelmistoon sen enempää panostamattakin) nousee monin, moninkertaiseksi nykyisestä ko. reitillä. Näin ollen, etenkin risteilymatkustajat, mutta myös ns. vapaa-ajan reittimatkustajat kiinnostuisivat tästä ja lippuja alkaisi käydä normaalihinnoin kaupan. Montako kertaa Mariella tai Gabriella pienemmällä matkustajakapasiteetilläänkään saavat itsensä täyteen?
Cinderellan tulo reitille olisi menestys Viking Linelle. Sen verran moni meistä jäi sitä kaipaamaan kymmenen vuotta sitten, ja osa muistaa myös hienot hetket kun ensimmäistä kertaa laiva tuli HKI-STO -reitille. Jos paluu-uutinen tulisi, se myös ainakin siirron toteutuessa yllättäisi monet, sen verran jämähdysmäisesti on Gabriella & Mariella tuossa lipuneet. Monia ei tunnu nuo "ruostepurkit" kiinnostavan verraten Serenadeen tai Symphonyyn.


Sum summarum:
Tämän huhun toteutuessa Viking Line voittaisi Helsinki - Tukholma -välin kilpailun TallinkSiljalta mennentullen, koska sillä olisi tällä välillä alus, joka palvelee loistavasti rahtia ja työssään matkustavia. Sekä sillä olisi tuolla välillä alus, joka palvelee erinomaisesti risteilymatkustajia ja vapaa-ajan reittimatkaajia. Sen jälkeen ei enää voida puhua Viikkarin pienistä ruostepurkeista Helsingissäkään.

Niin, ja vielä jos hieman myöhemmin tulee TKU-STO -reitille Vikingille Gracen sisaralus, mikä olisi looginen ja tyylikäs ratkaisu, niin Cinderellan nykyiset asiakkaat sekä myös Birka Paradisen asiakkaita siirtyisi osakseen sille laivalle, täten Viking Linen asema nousisi lähes ylivertaiseksi markkinajohtajaksi Suomen ja Ruotsin väliset osuudet laskien.

Emppu Kauranen

Ei nyt "voittaisi kisaa ihan mennentullen", mutta varmasti siirtymää yhtiöltä toiselle tulisi tapahtumaan...

Viking jakaa koko ajan ilmaisia tai lähes ilmaisia risteilyitä syksystä kevääseen, Kilpailijansa tekee tätä huomattavasti vähemmän.

Marko Manninen

#9
Lainaus käyttäjältä: Emppu Kauranen - 24.03.2013, 08:20:28
Ei nyt "voittaisi kisaa ihan mennentullen", mutta varmasti siirtymää yhtiöltä toiselle tulisi tapahtumaan...

Viking jakaa koko ajan ilmaisia tai lähes ilmaisia risteilyitä syksystä kevääseen, Kilpailijansa tekee tätä huomattavasti vähemmän.

En Minäkään usko, että ihan mennen tullen. Turun linjalla sisaren tulon jälkeen markkinat ovat varmaan Vikingin, mutta Hesan linjalla ei edes Cinderellan tulo auta niin paljon, että siellä kukistettaisiin Silja. Tallinnan välille risteilemään Cinderella toisi melkoista hintasotaa Tallinkin monopoli risteilyyn.
TallinkSiljan ja Vikingin järjestelmissä on eroa paljonkin. Siljan puolelta on tullu useita kertoja tänä talvena minulle sähköpostia, että käyttää kertyneitä pisteitä ilmaisiin matkoihin. Vikingillä taas on saanu "lahjakortteja" jos on paljon ostanut taxfree kaupasta. Muitakin malleja yhtiöillä tietysti on.

Laitan tähän ideoita vuoden 2015-2017 laivojen sijoituksista. Mikä niistä olisi Cinderellalle ja muillekkin hyvä ratkaisu. Omat ehdotukseni olen tummentanut

Turku-Tukholma
     Viking Grace, Viking Grace II
Helsinki-Tukholma
     Gabriella, Cinderella, Mariella
Helsinki-Tallinna
     Gabriella, Cinderella, Isabella, Viking XPRS
Tukholma-Maarianhamina
     Gabriella, Cinderella, Isabella
Kapellskär-Maarianhamina
     Rosella

Uskon joka tapauksessa, jos sisar tilataan niin viimeistään sen liikenteeseen tulon kohdalla Cinderella tulee suomalaisten iloksi tai jaetuksi iloksi ruotsalaisten kanssa. Kyllä se Vikingilläkin tiedetään, että Cinderella ja Grace II on liikaa Tukholman iltaan ja varmasti tämä "huhu" on juuri tästä peräisin. Jos ollaan tilaamassa uutta Amorellan tilalle niin Cinderellalle pitää löytää telakoituna jotain uutta markkinaa ja vaihtoehtoja on kaksi mielestäni.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 23.03.2013, 23:39:09
Eikä Viking Linen tarkoitus ole ainoastaan palvella rahtia edes HKI-STO -reitillä. Se on yksi iso osa-alue, mutta aivan yhtälailla isot osa-alueet muodostavat sekä risteilymatkustajat että reittimatkustajat.

Väittäisin, että yhtiössä tiedostetaan se tosiasia, että mikäli Cinderella siirrettäisiin siis tälle reitille, matkustajien viihtyvyys (ohjelmistoon sen enempää panostamattakin) nousee monin, moninkertaiseksi nykyisestä ko. reitillä. Näin ollen, etenkin risteilymatkustajat, mutta myös ns. vapaa-ajan reittimatkustajat kiinnostuisivat tästä ja lippuja alkaisi käydä normaalihinnoin kaupan. Montako kertaa Mariella tai Gabriella pienemmällä matkustajakapasiteetilläänkään saavat itsensä täyteen?

Sum summarum:
Tämän huhun toteutuessa Viking Line voittaisi Helsinki - Tukholma -välin kilpailun TallinkSiljalta mennentullen, koska sillä olisi tällä välillä alus, joka palvelee loistavasti rahtia ja työssään matkustavia. Sekä sillä olisi tuolla välillä alus, joka palvelee erinomaisesti risteilymatkustajia ja vapaa-ajan reittimatkaajia. Sen jälkeen ei enää voida puhua Viikkarin pienistä ruostepurkeista Helsingissäkään.

Niin, ja vielä jos hieman myöhemmin tulee TKU-STO -reitille Vikingille Gracen sisaralus, mikä olisi looginen ja tyylikäs ratkaisu, niin Cinderellan nykyiset asiakkaat sekä myös Birka Paradisen asiakkaita siirtyisi osakseen sille laivalle, täten Viking Linen asema nousisi lähes ylivertaiseksi markkinajohtajaksi Suomen ja Ruotsin väliset osuudet laskien.

En kyllä oikein ymmärrä mitkä Vikingin aluksista voittaisi Siljan kauppakeskukset mennentullen?

Päinvastoin tuohan tarkoittaisi Vikingille sitä että:
1. Rahtikapasiteetti laskee, 760 kaistametriä on todella vähän. Rosellallekin mahtuu lähes samat. Cindyllä olisi tosin Helsinki-Tukholma linjalla aikaa lastata ja purata, mutta tilanpuutetta sillä silti on - ja sen rajoitettu rahdinkantokykykin tulee vastaan.
2. Koska sen todellinen autonkuljetusmääräkin on laskenut, lienee vissiin jossakin hiukan yli 300 henkilöauton kohdalla, niin vaikea uskoa että sen kannattaisi tulla korvaamaan kumpaakaan kapasiteetiltaan suurempaa laivaa - eli Gabbea tai Maria.
3. Lisähyteistä ei kesällä juuri lisähyötyä jos ei autokantta - sillä automatkailijat tuppaavat olemaan tulematta jos ei tilaa sille hopalleen... Ainakin itse toimin niin.
4. Risteilijät - Cindyllä ei taida olla mitään oikeata lisäarvoa joka vetäisi lisämatkustajia. Tallinnan linjalla risteilijänä voisi toimia, mutta sielläkin autokansi on este. Amorella olisi sillekin linjalle parempi ratkaisu.

Ai niin, mikäs olikaan Gracen tulos Turun linjalla? + 7 % matkustajamäärässä. Elleivät tuo todellakin paljon enemmän rahaa niin ei se vielä suurmenestykseltä vaikuta. Suurin ero lienee se että Isabellan matkustajat vuosi sitten eivät maksaneet hyteistään, nyt niistä joutuu maksamaan jotakin 70 euron paikkeilla.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 24.03.2013, 12:14:49
En kyllä oikein ymmärrä mitkä Vikingin aluksista voittaisi Siljan kauppakeskukset mennentullen?

Sepä juuri se. Tallinkilla on tässä suhteessa ylivoima, jota ei pysty hevin päihittämään: Tallinnaan uiva Citymarket (Europa) ja Tukholmaan kaksi Itäkeskusta. Nykyihmiset rakastavat kauppakeskuksia ja hypermarketeja, joten kun ne vielä on siirretty merelle ja varustettu hyteillä, niin siinähän on menestyskonsepti jos mikä.

Emppu Kauranen

Kävelykatulaivojen puitteet vaan ovat NIIN erilaiset (positiivisessa mielessä) kuin nämä Vikingin perinteisemmät ratkaisut. Vaikka Serenade ja Symphony ovatkin jo iäkkäitä.

Sami Tikkanen

#13
Ei yhden uuden aluksen myötä ojasta ohi noustu, mutta sen tulon ja aiheuttamien siirtojen ansiosta Viking Line sai itselleen Tallinnan markkinat kahdella yhtä vastaan, HKI-STO-markkinat pysyvät TallinkSiljalla, Turussa Viikkari nousi tasoihin. Ja mitä Gracen matkustajamuutoksiin tulee, niin luultavasti monet jättävät koko paatilla käymättä alkuvuoden otsikoiden jälkeen. Ja se on toisaalta makuasiakin, toisiahan ei tietenkään kiinnostaa ollenkaan mikä laiva on, kuhan pääsee ryyppäämään ja naimaan. Mutta toisille taas sillä millaisella botskilla mennään, on suurikin merkitys. Näkisin, että Cindyn tulo Gabin tai Marin tilalle piristäisi tuota linjaa Viikkarin osalta huomattavasti. Viihdepuoleenkin pitäisi panostaa, jos haluaa kilpailla niiden "ostoskeskusten" kanssa. Siinä ei pelkkä rahti riitä, kun "ostoskeskuksetkin" vetävät hyvin rahtia.


Ja sepä se makukysymys vasta onkin, ketkä tykkäävät kun Prismat tai Jumbot, arkiset shoppailumekat ovat merellä risteilemässä vain vähän toisennäköisessä ja -laisessa konseptissa. Toiset rakastavat ostelua, toiset vihaavat. Eikä sieltä laivan keskiosista paljoa ole merinäköalaa...


Myönnän, että liioittelin edellisessä viestissäni. Ei Viking Line sentään mennentullen voisi markkinoita viedä lähivuosina, kuten TallinkSilja teki viime vuosina. Mutta viedä se voi ne kuitenkin.


Mietitäämpäs myös TallinkSiljan vastavetoja seuraavaan Viking Linen johtamaan rastiin. Veikkaan, että TallinkSilja vaihtaa keskenään taas kaksi alusta. Turun aamulaiva vaihtuu tietysti vähän uudempaan  ;D

______________________________________________________________________________________


Katsaus vuosiin 2009-2012:

TKU-STO: Europa ja Galaxy, selvä voitto Isabellasta ja Amorellasta.
HKI-STO: Serenade ja Symphony, niukka voitto Mariellasta ja Gabriellasta.
HKI-TLL: Baltic Princess, selvä voitto XPRS:stä.
Tulos Viking Line - TallinkSilja 0-3.


Tilanne kesällä 2013:

TKU-STO: Grace ja Amorella, Baltic Princess ja Galaxy, tasapeli.
HKI-STO: Serenade ja Symphony, niukka voitto Mariellasta ja Gabriellasta.
HKI-TLL: Isabella ja XPRS, niukka voitto Europasta.
Tulos Viking Line - TallinkSilja 1-1.


Tällainen voisi olla yksi visio vuosista 2015-2018:

TKU-STO: Grace II ja Grace, niukka voitto Baltic Queenistä ja Baltic Princessistä.
HKI-STO: Cinderella ja Mariella, niukka voitto Serenadesta ja Symphonystä.
HKI-TLL: Europa, niukka voitto Gabriellasta.
Tulos Viking Line - TallinkSilja 2-1.


TallinkSilja telakoi varmasti Europan lähivuosina niin täytyy Viking Linen telakoida Gabriella, jotta kilpailu sujuu. Sinne pitää ainakin disko rakentaa. Cinderellan telakointi olisi myös erittäin toivottavaa ja olishan se fiksuakin siirron yhteydessä tehdä. Vain Cindyn telakoimalla tuolla linjalla Viking Line voi voittaa Seren ja Symppiksen.

_______________________________________________________________________________________


80-luku oli Viking Linen kehitysaikaa, 90-luvulla Silja Line vastasi, 00-luvulla Tallink(Silja) nousi markkinajohtajaksi, nyt pallo on pitkästä aikaa vuorostaan punaisella linjalla kilpailun säilyttämiseksi. Ensimmäinen rasti ruutuun oli fiksu ja onnistunut Vikingiltä.


Ehdotan, että XPRS ja Amorella myydään, ensin mainitusta saisi varmasti nopeasti herkulliset hillot. Mielestäni tuo XPRS:n konsepti nykyisellään ei sittenkään oikein toimi kunnolla. Teoria on hyvä, mutta moni ei halua risteillä sillä yön yli aikaisen paluun takia, parempi vaihtoehto on vieressä. Muutenkin alus on siihen vähän pieni ja tuntuu vähän väkisin väännetyltä järjestää siellä bileristeilyjä. Päiväristeily sen sijaan toimii hyvin, mutta sekin on lähinnä kesäsesonkituote. On siinä muitakin nopeita aluksia linjalla. Mielestäni siis käytännössä ei aivan toimi pikalauttan ja risteilijän yhdistäminen. Isabellan siirtäisin STO-MHQ -linjalle.



Viking Linen 2010-luvun "nousukauden" ensimmäisen rastin pääkohteena oli siis Turku ja sitä kautta muutokset Helsinkiin. Toisen rastin pääkohde oletettavasti on Tukholma ja sitä kautta taas muutokset Helsinkiin. Millainen tarkalleen ottaen tuo toinen rasti on, sitä emme vielä tiedä, toivottavasti uutiset Viking Lineltä tulee mahdollisimman pian, kuitenkin vakaasti harkitusti. Nyt sillä olisi oiva paikka pitää yllä/jatkaa Itämeren alusten ja reittien kehitystä ja kilpailua ja samalla nousta jopa itse markkinajohtajaksi.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 25.03.2013, 00:58:02
Tällainen voisi olla yksi visio vuosista 2015-2018:

TKU-STO: Grace II ja Grace, niukka voitto Baltic Queenistä ja Baltic Princessistä.
HKI-STO: Cinderella ja Mariella, niukka voitto Serenadesta ja Symphonystä.
HKI-TLL: Europa, niukka voitto Gabriellasta.
Tulos Viking Line - TallinkSilja 2-1.

Mariella on käytännössä pidennetty versio Finlandiasta ja Silvia Reginasta, joten sitä ei oikein voi rinnastaa Serenadeen ja Symphonyyn vaan enemmin näiden edeltäjiin. Cinderella taas ei pitkään Helsingin linjalla viihtynyt ja silloinkin kun se Helsingin linjalla oli, ajettiin pääasiassa ylimääräistä lähtöä eikä perinteistä klo 18.00:n rahavuoroa. Tästä voitanee tulkita, ettei Cinderella ole kokonaisuutena Mariellankaan veroinen tällä reitillä.