Carnival Corporation tilaa Costalle Fincantierilta ja Aidalle Mitsubishilta

Aloittaja Kalle Id, 03.08.2011, 21:38:43

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Carnival Corporation on tilannut Costa Cruisesille Fincantierilta uuden, aiempia yhtiön aluksia suuremman aluksen (132 500 GT ja 4928 matkustajaa) joka tulee valmistumaan 2014. Laiva perustuu Costan aiempaan Concordia-luokkaan.

http://cruisebusiness.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1982:costa-orders-132500-newbuilding--represents-new-class&catid=48:top-headlines-category&Itemid=116

Lisäksi samainen varustamorypäs on tilannut Aida Cruisesille kaksi uutta 125 000 GT:n ja 3250 matkustajan alusta Mitsibishi Heavy Industriesilta. Alukset tulevat valmistumaan 2015 ja 2016. Ilmeisesti tilaus Japanista tulee noin 10% halvemmaksi kuin eurooppalaiselta telakalta. Mitsubishihan on aiemmin rakentanut Princess Cruisesille Diamond Princessin ja Sapphire Princessin.

http://cruisebusiness.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1983:aida-cruises-and-mitsubishi-sign-contract-for-two-new-125000-gross-ton-ships&catid=48:top-headlines-category&Itemid=116
http://cruisebusiness.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1984:mitsubishi-offers-about-10-discount-in-aida-deal&catid=48:top-headlines-category&Itemid=116

Mielenkiintoista sinällään, että juuri Aidalle tilataan Japanista. Aiemminhan on foorumilla puhuttu Aidan tilaamisen Meyeriltä olevan luonnollista positiivisen imagon kannalta, kun saksalaiselle brändille tilataan Saksasta. Onkohan käynyt niin, että halvempi hinta Japanista on kuitenkin ajanut ilmaisen mainoksen ohi? Vai onko vaan niin, että Meyerillä on liian täyttä tilauskirjassa? (Mutta jos näin, miksei samantien Aidalaisiakin tilattu perinteisesti Fincantierilta?)

Eikä siis edelleenkään näytä hyvältä suomalaisille telakoille, kun tilaus toisensa jälkeen menee sivu suun.

Juhani Gronlund

#1
Costaan liittyen eilen Costa Marinan myynti-ilmoitukseen tuli päivitys merkinnällä SOLD http://cruiseship.homestead.com/cruiseships.html
Tietääkö siis joku kenelle Marina on myyty ? Costa Marina lopettaa risteilyt Costatalla Marraskuussa 2011.

Juhani Gronlund

#2
Costa Marinan uusi nimi Harmony princess ja alus myyty korealaiselle Polaris shippingille.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 03.08.2011, 21:44:34
Costaan liittyen eilen Costa Marinan myynti-ilmoitukseen tuli päivitys merkinnällä SOLD http://cruiseship.homestead.com/cruiseships.html
Tietääkö siis joku kenelle Marina on myyty ?

Kenny Leong

ABB toimittaa AIDAn uudisrakennuksiin Azipod XO -propulsiojärjetelmät

ABB on saanut 60 miljoonan dollarin eli yli 45 miljoonan euron tilauksen täydellisistä sähkö- ja propulsiojärjestelmistä kahteen uuteen risteilyalukseen. Mitsubishi Heavy Industries rakentaa alukset saksalaiselle risteilyvarustamo Aidalle telakallaan Nagasakissa Japanissa.

ABB toimittaa täydelliset pääsähköjärjestelmät kumpaankin laivaan. Järjestelmät sisältävät generaattorit, propulsio-, konehuone- ja jakelumuuntajat, taajuusmuuttajat, ohjauspotkurimoottorit ja muut sähköjärjestelmälaitteet sekä uusimmat Azipod XO -propulsiojärjestelmät.

Suomessa kehitetty Azipod-järjestelmä perustuu sähkövoimalla pyöritettäviin potkureihin ja pystyakselinsa ympäri vapaasti pyörivään ruoripotkurilaitteeseen. Erillistä peräsintä tai ohjailupotkureita laivan perässä ei tarvita. Sähkömoottoria syöttävällä taajuusmuuttajalla säädetään potkurin pyörimisnopeutta.

Uusien risteilyalusten kapasiteetti on 3 250 matkustajaa. Ne ovat suurimmat Aidalle koskaan rakennetut alukset. Alukset toimitetaan aikataulun mukaan maaliskuussa 2015 ja maaliskuussa 2016.


Lähde: Tekniikka & Talous (http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/suomen+abb+sai+ison+tilauksen+kahteen+risteilyalukseen/a789047)

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 12.03.2012, 20:06:41
ABB toimittaa AIDAn uudisrakennuksiin Azipod XO -propulsiojärjetelmät

ABB on saanut 60 miljoonan dollarin eli yli 45 miljoonan euron tilauksen täydellisistä sähkö- ja propulsiojärjestelmistä kahteen uuteen risteilyalukseen. Mitsubishi Heavy Industries rakentaa alukset saksalaiselle risteilyvarustamo Aidalle telakallaan Nagasakissa Japanissa.

ABB toimittaa täydelliset pääsähköjärjestelmät kumpaankin laivaan. Järjestelmät sisältävät generaattorit, propulsio-, konehuone- ja jakelumuuntajat, taajuusmuuttajat, ohjauspotkurimoottorit ja muut sähköjärjestelmälaitteet sekä uusimmat Azipod XO -propulsiojärjestelmät.

Suomessa kehitetty Azipod-järjestelmä perustuu sähkövoimalla pyöritettäviin potkureihin ja pystyakselinsa ympäri vapaasti pyörivään ruoripotkurilaitteeseen. Erillistä peräsintä tai ohjailupotkureita laivan perässä ei tarvita. Sähkömoottoria syöttävällä taajuusmuuttajalla säädetään potkurin pyörimisnopeutta.

Uusien risteilyalusten kapasiteetti on 3 250 matkustajaa. Ne ovat suurimmat Aidalle koskaan rakennetut alukset. Alukset toimitetaan aikataulun mukaan maaliskuussa 2015 ja maaliskuussa 2016.


Lähde: Tekniikka & Talous (http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/suomen+abb+sai+ison+tilauksen+kahteen+risteilyalukseen/a789047)

Pitäisin päätöstä ostaa Azipodit merkittävänä läpimurtona ABB:lle. 2008 haastetellessani Mayerin edustajaa hän kertoi Aida Divaan tulleen perinteisen akselivedon tilaajan tahdosta. Tällöin Azipod-vaihtoehtoa ei ollut edes tutkittu ja luotettavuus ja yksinkertaisuus olivat ilmeisesti päätekijät päätöksen takana. Ilmeisesti mieli on muuttunut ja ABB:llä on taas sillanpää auki Carnivalin suuntaan.

Timo Selkälä


Aidan Japanissa rakennettavat risteilijät tulevat risteileään ympärivuotisesti Itämerellä.
http://www.cruisebusiness.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2423:new-aida-ships-to-cruise-from-german-ports-year-round&catid=48:top-headlines-category&Itemid=116
Thetwo new vessels of AIDA Cruises, the Rostock based unit of Carnival Corp &plc, will be designed to cruise year round from German ports, says MichaelThamm, CEO of the cruise line. "Withthese ships, we will run from Germany around the year for the first time,"Thamm said in an interview on the website of the company.

The125,000 gross ton vessels will be delivered by Mitsubishi Heavy Industries inJapan in 2015 and 2016. They will run on diesel fuel rather than the customaryheavy fuel oil. They will also be fitted with an air bubble system that willreduce friction and fuel consumption to about three litres per passengers per100 kilometres.

Asiasta lisää saksaksi:
http://www.aida.de/nc/b2b-corporate-site/presse/pressemeldung.19052/article/aida-neubauten-fuer-ganzjahres-einsatz-im-norden-konzipiert.html
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juhani Mehto

#6
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 31.03.2012, 18:08:29
Aidan Japanissa rakennettavat risteilijät tulevat risteileään ympärivuotisesti Itämerellä.
Tuossahan ei sanota että alukset risteilisivät nimenomaan Itämerellä koko vuoden, vaan Saksasta. Eli kyseessä voi olla (ja etenkin talvella varmasti onkin) Hampuri.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Teijo Niemelä

Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Teijo Niemelä

Aidan ensimmaisen uuden sukupolven aluksen nimeksi tulee AIDAprima:

www.cruisebusiness.com
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kalle Id

AIDAprimasta oli juttua viimeisimmässä Cruise Business Review'ssa. Alus tulee liikennöimään ympärivuotisesti Hampurista viikon risteilyjä Pohjanmerellä (reitti tulee olemaan sama ympäri vuoden) ja siihen tullaan ensimmäisenä (?) risteilyaluksena asentamaan LNG/dual fuel -koneet.

Teijo Niemelä

AIDAprima on nyt laskettu vesille Nagasakissa:

www.cruisebusiness.com
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Juha Hietikko

Loistoristeilijöistään tunnettu Carnival Corporation on tehnyt aiesopimuksen Kiinan valtion omistaman telakkayhtiön (China State Shipbuilding Corp CSSC) kanssa loistoristeilijän rakentamisesta Kiinassa. Carnivalin tiedotteen mukaan CSSC, Carnival ja italialainen laivanrakentaja Fincantieri tutkivat mahdollisuutta perustaa yhteisyritys hanketta varten. Näin Turun Sanomissa. Sitä mille  Carnivalin yhtiölle risteilijä tulee, sitä ei kerrottu.
Ennen oli miehet rautaa ja laivat oli puuta, vaan kuinka on nyt...

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Johan Snellman

On se hienoa että Aidan tilaukset ovat poikineet töitä Suomeen. Taitavat kuitenkin taas olla viimeiset Mitsubishin risteilijät moneen vuoteen. Kaksi laivaa myyty näköjään yhden hinnalla ja toimitusaika on vähän niinkuin Olkiluoto 3. Onneksi Mitsubishillä riittänee kuitenkin henkisiä ja taloudellisia  rahkeita hoitaa homma loppuun.