Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Raimo Roininen

Kävi vain mielessä joko tuon otsakkeen kysymysmerkki joutaa pois .

Eerik Laine

Ja nyt ykkösen uutiset päälle! Kohta juttua Finnjetin romutuksesta  :beer:

Tero Söderholm

ja A-zoomissa uutisten perään lisää !
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

David Wallin

Minun mielestä Finnjetissä olisi pitänyt olla muutama kerros lisää. Melko matala Finnjet kuitenkin oli. Ja syynä on varmaan että se kulkisi kovaa

Petri Vakari

Eikös se ioo nyt menetetty?  Mun mielestä aika turhaa nyt suunnitella miten finnjet olis säilynyt? On mullakin hienoja muistoja kiel/göteborg-telakoista, mut  romuksi menne silti!Elikkä   käännetään uusio lehti historiassa milloin Baltic prinsessisslällä    on samakohtalo?

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Petri Vakari - 24.10.2008, 22:43:50
Eikös se ioo nyt menetetty?  Mun mielestä aika turhaa nyt suunnitella miten finnjet olis säilynyt? On mullakin hienoja muistoja kiel/göteborg-telakoista, mut  romuksi menne silti!Elikkä   käännetään uusio lehti historiassa milloin Baltic prinsessisslällä    on samakohtalo?

Ennen Staria, ellei kehityksen suunta muutu.
-Teemu-

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: David Wallin - 25.10.2008, 11:02:26
löysin laivan jonka komentosilta on melko samanlainen kuin Finnjetissä http://images24.fotki.com/v764/photos/1/1055340/4437639/2007SeaDiamondbibi-vi.jpg
Lainaus käyttäjältä: Elias Mäki - 25.10.2008, 11:34:03
Joo, mutta eikö Sea Diamond ole uponnut?
Lainaus käyttäjältä: David Wallin - 25.10.2008, 11:44:47
Juu se uppos 140 metrin syvyyteen kumma että alusta ei nosteta

Eipä noissa oikeastaan mitään yhteistä ole, kuin ehkä väritys, mutta koitetaas nyt pysyä aiheessa... ::)

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 24.10.2008, 15:41:48
Olisi tosiaan ollut Finnjet tuollaisena tosi tyylikäs. Ainakin perän osalta oli hieno suunitelma. Jos tämä suurremppa olisi toteutunut niin tuskin olisi Finnjet ottamassa aurinkoa tällä hetkellä Alangin beachilla :P
Jettinhän tehtiin suurremppa sisälle v.2004 silti se on siellä missä nyt on. Laivahan oli sisätiloiltaan lähes uutta vastaava.

Juhani Mehto

Tässä vielä eilisten TV-uutisten juttu YLE Areenalta...

[KLIK]
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sami Koskinen

Mitä oletettavimmin pidentäminen ei olisi ainakaan parantanut aluksen tehokkuutta tai taloudellisuutta, mitkä johtivat Jetin päätymiseen beachille siististä sisustuksesta ja nuoresta iästä huolimatta. Lisäksi voi spekuloida, pitäisivätkö harrastajat kuitenkin Jettiä täysin epäaitona ja pilattuna, jos sen ulkomuotoon olisi kajottu 90-luvulla...  8)
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Sami Koskinen - 25.10.2008, 17:47:21
Mitä oletettavimmin pidentäminen ei olisi ainakaan parantanut aluksen tehokkuutta tai taloudellisuutta, mitkä johtivat Jetin päätymiseen beachille siististä sisustuksesta ja nuoresta iästä huolimatta. Lisäksi voi spekuloida, pitäisivätkö harrastajat kuitenkin Jettiä täysin epäaitona ja pilattuna, jos sen ulkomuotoon olisi kajottu 90-luvulla...  8)

Niinpä. Jettihän oli uniikki 70-luvun epäonnistunut tuote, joka sai ehkä kuuluisuutta ja harrastajia koneidensa, futuristisuutensa ja muotoilunsa vuoksi. Remonttihan ei olisi vaikuttanut mitenkään moottoreihin, mutta koska matkustajamäärä olisi tuossa samassa suurentunut, olisi myös paikkoja moottoreiden kustannuksia maksaville asiakkaille ollut enemmän. Mutta sitten taas telakointi olisi ollut huippukallis, ja lipun hintoja olisi pitänyt nostaa saadakseen kulut takaisin. Ja sitten taas olisi ehkä ollut turhia paikkoja, jos matkustajamäärät eivät olisi nousseet. Tämä on siis vähän vaikea "yhtälö" toteutettavaksi. Ehkäpä Jetin kohtalo oli päätyä romurannalle.



Sitten tuosta Ylen a-zoomista. Ohjelma oli hyvä, ja kuvaajat olivat päässeet jopa laivalle sisälle kuvaamaan (no, pienen lahjomisen jälkeen, joka oli myös kuvattu ;) )Ja se vasta surullista katsottavaa olikin! Laivalla oli Finnjet 20v-pokaali komentosillalla, viimeisimmät asiakirjat matkoilta (hyllyjä sienät täynnä ja ne täynnä mappeja) sekä mm. yksi miehistöltä ilmeisesti unohtunut aikuisviihdelehti  ;D.

Ihan niin kuin miehistö olisi lähtenyt uppoavasta laivasta! Oli tämä käsittämätön juttu...(Paitsi se kannattavuus)

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 25.10.2008, 18:55:17 Ohjelma oli hyvä, ja kuvaajat olivat päässeet jopa laivalle sisälle kuvaamaan (no, pienen lahjomisen jälkeen, joka oli myös kuvattu ;) )Ja se vasta surullista katsottavaa olikin! Laivalla oli Finnjet 20v-pokaali komentosillalla, viimeisimmät asiakirjat matkoilta (hyllyjä sienät täynnä ja ne täynnä mappeja)

Tuo on aika yllättävää, koska kuuleman mukaan Finnjetwebin "tarkastus"ryhmä toi laivalta monta säkillistä erilaisia paperidokumentteja, itse ainakin luulin ettei siellä enää mitään dokumentteja olisi.


Lainaasekä mm. yksi miehistöltä ilmeisesti unohtunut aikuisviihdelehti  ;D.

No... ilmeisesti tämä sitten selittää että mitä materiaalia se Finnjetwebin porukka sieltä laivalta säkkikaupalla pelasti...   ;D

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 25.10.2008, 23:04:29
Tuo on aika yllättävää, koska kuuleman mukaan Finnjetwebin "tarkastus"ryhmä toi laivalta monta säkillistä erilaisia paperidokumentteja, itse ainakin luulin ettei siellä enää mitään dokumentteja olisi.
Mathias & Co.lla oli rahaa vain noin 25 kilon paperimäärän ostamiseen, joten joutuivat ottamaan vain kaikkein mielenkiintosimmat paperit ja jättämään vielä paljon tavaraa laivalle.

Risto Kempas

Tämä yksilö ehdotti maksavansa siitä, että Intiasta postitetaan materiaalia, kun jo kerran sinne asti mennään. Tiesin vain yhden nimen etukäteen ja kirjoitin hänelle. Tähän ei sitten vastattu ollenkaan, eli ilmeisesti oli parempi, että iso osa materiaalista mitä todennäköisimmin tuhoutuu. Mitäpä museot ja arkistot Finnjetin papereilla tekisivätkään? Eihän tätä tietenkään voi yksityiseltä taholta vaatia toteutettavaksi, mutta olisi sitenkin voinut sitten vähän tienata hölmöltä nostalgikolta (hirveä ikävä laivaani), kun jo kerran on kiva tienata myymällä kopioita piirustuksista matkakulujen kattamiseksi. Mukavampi tuollaisia kopioita olisi ostaa neutraalista merimuseosta, jolloin sitten museo saa lisää mielenkiintoa ylläpitää hyvää näyttelyä Finnjetistä. Nythän voisi kysyä, että miksei ukko itse hae niitä mappeja sieltä Intiasta kun näin kovasti asiasta mussuttaa. Tähän voisi sanoa, että tuskin matkat Intiaan vielä loppuvat.

Turhauttavaa yrittää pelastaa jotain suomalaisille. Tuntuu, että sysätään syrjään dollarinkuvat silmissä ja torpedoa tulee vähän joka suunnasta. Eihän tämän nyt sentään pitänyt olla tämänlainen juttu. Tiedän, että syyllistyin toisinaan puoliutopistisiin haavekuviin sillä pienellä foorumilla, mutta kyllä masensi täälläkin käyty kovin keveä keskustelu ja toisaalta täällä harjoitettu kovakin sensuuri kritiikin peittämiseksi on sekin ollut osaltaan erikoista. Huomasin, että tuoreita viestejä hävisi kesän mittaan kovaa vauhtia. Pikkufoorumillakaan ei siedetty yhtään kritiikkiä: "Me ei leikitä sun kanssa". Ei aivottomassa ympäriinsähymyilyssäkään ole mitään järkeä. Kritiikistä on ja oli hyötyä ainakin minulle. Muuten en olisi koskaan aloittanut omaa hankettani ja myöhemmässä vaiheessa juuri hyvä kritiikki pisti oikeaan suuntaan. Vähän toivoin, että täältä olisi saanut ideaporkkanoita tai risuja ja mielellään perustelujen kera.

Studiovieraan katoaminen... joo-o. Eivätkös presidentit, pääministerit ja oppositiojohtajatkin yleensä esteen satuttua sentään osallistu puhelimen kautta keskusteluun? Ei Ylen ohjelmista pinnata. Ohjelmassa sentään mainittiin, että pelastajia oli monikkomuodossa. Edelleen peräänkuulutan taputuksia lukuisille ulkomaalaisille ystävilleni, jotka kanssani raatoivat hullun lailla toisen hankkeen nimissä. Harva heistä oli Jettiä koskaan edes nähnyt.

Kyllä joku tonttu tässä pelastamishommassa vielä onnistuu, mutta se laiva tuskin tulee olemaan historiallisesti yhtä merkittävä. Finnjet oli Eiffelin tornimme ja Vapaudenpatsaamme. Kansakunnan merkittävin metalliveistos. Aplodit sille herrasmiehelle, joka täällä puhui teräsbrutalismista ja funkkislaivasta. Noilla sanoilla välitin Unescon väelle hätäviestin, vaikka tilanne taisikin olla jo menetetty. Se oli silti oikein hyvä ideaporkkana.  :)
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Toni Redsven

Jos jätetään asiaton osa pois, ei tässä viestissä mitään luettavaa ole. Muutoin, naurettavaa itkemistä ja pillittämistä. Vähän kuin olis jossain martta kerhossa ja jollain katkeaa kynsi. Antakaa sen ruostekasan jo olla ja kadota rauhassa. Ettehän te hae esi-isiännekään haudasta sen takia että nykyään voidaan diabetestä hoitaa, tai sydän vaihtaa uuteen.... Eli jokohan kohta tämän itkemisen vois lopettaa, pelastakaa vaikka orpoja tai vaikka kissoja, niille voitte sentään tarjota jotain konkreettista.