Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Jari Luotonen

Niin... R.I.P Finnjet!  :( Hyvää matkaa laivojen taivaaseen siellä kaukana jossain..  ;) Täällä suunnittelen jo muisto t-paitaa... Menee paitapainoon ensi viikolla.
Menneitä reissuja: Vuodesta 1992> Silja Serenade, Sally Albatross, Silja Symphony, Silja Festival, Silja Europa, Viking Mariella, Viking Cinderella, Viking Rosella, Silja Opera, Viking Gabriella, Viking XPRS, Viking Grace, ... Tulossa: Silja Symphony,..

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Teemu Uusi-Esko - 20.06.2008, 14:33:58
Eikös niitä ole rakennettu jo ja isompiakin on koko ajan tekeillä?  Ei millään pahalla, mutta elätkö pullossa?  8)

Kannattaa aina muistaa että osa näistä foorumin käyttäjistä on melko junioreita, ainakin mikäli ikä on ilmoitettu rehellisesti. Ei 11 vuoden iässä kovin paljon ole tarvinnut "pullossa elää". En tiedä olinko kovin paljon vielä elämää nähnyt itsekään vielä tuolloin ;-)

Teemu Ahonen

#362
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 20.06.2008, 13:31:55
Missäs se olisi pitänyt romuttaa? Suomessa? Niitä romuttamoja jotka ton kokoisen aluksen pystyy romuttamaan onkin Suomessa tosi monta.
No kuitenkin sellaisessa paikassa, jossa edes on inhimilliset työolosuhteet, ja tasa-arvoisempi järjestelmä. Luin noista Alangin romuttamoista, niin siellä kuoli vähintään yksi ihminen päivässä. Ennen kuolleet heitettiin mereen sen takia, ettei tarvitsisi maksaa korvauksia perheille. Tasa-arvoisuutta on sentään tullut ja korvaukset sentään maksetaan.

Ja eikös ne suuremman mittakaavan laivat yleensä romuteta Puolassa, jos nyt oikein muistan..

Mutta eräs hyvä juttu tässä Finnjetin romutuksessa on. Tietääkseni minkään muun laivan romutuksesta ei ole puhuttu näin paljon.. Taas yksi saavutus Itämeren vinttikoiralta, kuten Sami Koski sanoo..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 20.06.2008, 17:21:44 Tietääkseni minkään muun laivan romutuksesta ei ole puhuttu näin paljon..
Öh, Norway/Blue Lady?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#364
Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 20.06.2008, 17:21:44
No kuitenkin sellaisessa paikassa, jossa edes on inhimilliset työolosuhteet, ja tasa-arvoisempi järjestelmä.

Ja eikös ne suuremman mittakaavan laivat yleensä romuteta Puolassa, jos nyt oikein muistan..


Puolassa ei tiettävästi romuteta coastereita kummempia.
Kaikki merkittävät romurannat ovat Etelä/Itä-Aasiassa ja kaikissa on suht.samanmoiset olosuhteet (Intia, Pakistan, Bangladesh, Vietnam, Kiina etc.)
Turkissa tosin taidetaan romuttaa Finnjetin kokoluokan aluksia yhä, mutta Aasiaa sekin ja Suomen kaltainen työsuojelu tuntematon käsite sielläkin.
Kerropa ihan oikeasti missä Länsimaassa romutetaan Jetin koko luokan aluksia; tiettävästi ei missään. FoF:sta voit katsoa missä romutetaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.06.2008, 18:03:15
Öh, Norway/Blue Lady?
No sanotaan autolautan...

No joo, erehdyin tuon romutusjutun suhteen. On se silti epäinhimillistä, että tällaisia romuttamoja on edes olemassa.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 20.06.2008, 18:46:05
On se silti epäinhimillistä, että tällaisia romuttamoja on edes olemassa.

Miksi tämä on epäinhimillistä? Se on ylipäätänsä (olosuhteita Alangissa ajattelematta) ympäristöystävällintä mitä laivoille voi tehdä kun niitten elinaika on ohi.
Ja laivan elinaika aina päättää sen kannattavuus. Laivalla käytetyt sisustukset ja kaikki laitteet sekä rungon metallit menee uuteen käyttöön ja kierrätykseen.
Esimerkiksi tulee ravintoloiden tuolit ja pöydät uuteen käyttöön jopa jossain ravintolassa Intiassa tai muualla. Apudieselit sekä pääkoneet (tässä tapauksessa
varmasti turbiinitkin) tulevat käyttöön paikallisessa sähkötuotannossa jossain Intian kylässä. Siten Finnjet elää näissä osissa vielä kauan!
Ich fotografiere, also bin ich!

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Marko Stampehl - 20.06.2008, 20:17:20
Miksi tämä on epäinhimillistä? Se on ylipäätänsä (olosuhteita Alangissa ajattelematta) ympäristöystävällintä mitä laivoille voi tehdä kun niitten elinaika on ohi.
Ja laivan elinaika aina päättää sen kannattavuus. Laivalla käytetyt sisustukset ja kaikki laitteet sekä rungon metallit menee uuteen käyttöön ja kierrätykseen.
Esimerkiksi tulee ravintoloiden tuolit ja pöydät uuteen käyttöön jopa jossain ravintolassa Intiassa tai muualla. Apudieselit sekä pääkoneet (tässä tapauksessa
varmasti turbiinitkin) tulevat käyttöön paikallisessa sähkötuotannossa jossain Intian kylässä. Siten Finnjet elää näissä osissa vielä kauan!

Puhun yhä työntekijöiden olosuhteista, joka on hyvin epäinhimillistä.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Toni Redsven

Mutta hei, nehän on vain värillistä lihaa

Ei vaan, on oikeasti kavereilla (vaikka onkin "väärän värisiä") varsin heikot työ olot. Toki, jos siellä vedettäisiin työ turvallisuus samalle tasolle kuin suomessa, ei siellä enää romutettaisi laivoja. Jos kaverit käyttäisi suojaimia, nostureita yms kaikkea hienoa ja turvallista, ei kenelläkään olisi varaa romuttaa laivaa. Maksat ns romuraudasta vaikka muutaman miljoonan ja purusta pari kertaa sen verran. Mitä jää? Aivan, vähän velkaa. Nyt kun maksaa laivasta muutaman miljoonan ja purku käy lähes ilmaiseksi jää siitä vielä jollekkin jotain. Ja kuten jo aiemmin todettiin, periaatteessa kaikki voittaa.

Kai tuolla ihmishenki on niin paljon halvempi kuin muualla että sen perään ei kannata huudella. Varsinkin kun tuo romutus lienee firman omistajille miljoona bisnes.

Toki ikävää että kun seuraavan kerran menee kaverin kanssa rakentamaan terassia tms saattaa naulata finnjetillä ko virityksen kasaan, mutta maasta sinä olet tullut.....

Juhani Gronlund

Käsittääkseni laivojen romuttaminen Intian Alangissa on kyllä jotain aivan muuta kuin ympäristöystävällisintä mitä vanhoille laivoille voi tehdä. Alueen ominaispiirteisiin kuulu voimas merenpinnan tason vaihtelu sekä säännöllisesti esiittyvät kovat tuuleet ja myrskyt. Tämä tarkoittaa sitä että suurin osa laivojen myrkkyistä ennemmin ja myöhemmin huuhtoutuu joko suoraan mereen tai pikkuhiljaa ajan myötä alangin rantojen hiekasta mereen ja sieltä ekosysteemiin .Ei sielä mitään myrkkyjäteitä mihinkään jäteenkäsittely laitokseen kuskata vaan osa jää beachille ja loput haudataan muutama sata metriä rannasta oleviin kuoppiiin ja peitetään täyteen tullessa hiekalla.

Marko Stampehl

#370
Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 20.06.2008, 20:28:11
Puhun yhä työntekijöiden olosuhteista, joka on hyvin epäinhimillistä.

Anteeks - en heti tajunnut! Selvä! Ja totta!

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 21.06.2008, 10:25:28
Käsittääkseni laivojen romuttaminen Intian Alangissa on kyllä jotain aivan muuta kuin ympäristöystävällisintä mitä vanhoille laivoille voi tehdä. Alueen ominaispiirteisiin kuulu voimas merenpinnan tason vaihtelu sekä säännöllisesti esiittyvät kovat tuuleet ja myrskyt. Tämä tarkoittaa sitä että suurin osa laivojen myrkkyistä ennemmin ja myöhemmin huuhtoutuu joko suoraan mereen tai pikkuhiljaa ajan myötä alangin rantojen hiekasta mereen ja sieltä ekosysteemiin .Ei sielä mitään myrkkyjäteitä mihinkään jäteenkäsittely laitokseen kuskata vaan osa jää beachille ja loput haudataan muutama sata metriä rannasta oleviin kuoppiiin ja peitetään täyteen tullessa hiekalla.

Luetaanpas vielä kerran tarkkaan mitä kirjoitin:

Lainaus käyttäjältä: Marko Stampehl - 20.06.2008, 20:17:20
Se on ylipäätänsä (olosuhteita Alangissa ajattelematta) ympäristöystävällintä mitä laivoille voi tehdä kun niitten elinaika on ohi.

Laivan romuttaminen on ympäristöystävällistä - jos sitä tehdään oikealla tavalla.
Tietysti tä ei kelpaa kun puhutaan Alangista!

Mutta - mitä se auttaa? Kuka muuttaisi olosuhteet Alangissa, Gadani Beachissa ja Aliagassa? On helppoa vaatia ympäristöystävälliset menetelmät ja procedures kun ollaan kaukana näistä paikoista. Toissessa päässä ei ole vain ne jotka tekee voittoa romuttamalla alukset. Sieltä löytyy tuhansia ihmisia jotka ovat töissä siellä. Niistä tyopaikoista ovat vielä enemmän ihmisiä (työntekijöiden perheet) riippuvaisia. Romuttamot ovat osaa ketjusta josta ei voi vain katsoa ja kritisoida yksi osa (romuttamoissa hallitsevat työolosuhteet ja ympäristöolosuhteet). Se on hyvin vaikea nostaa olosuhteet paikalla ilman että bisnes jää kannattomaksi ja kaikki siellä työskentelevät jäävät ilman töitä.

Puhumattakaan että asialle pitäis tehdä jotain jotta vähemmän ihmisiä kuolee tai loukkaantuu työpaikalla ja ympäristöä Alangin rannalla tuhoutuis ainakin vähemmän.
Ich fotografiere, also bin ich!

Matti Lindelöf

ottamatta kantaa edellä oleviin kirjoituksiin ,niin ilmeisesti jetti makaa nyt rannalla.
nyt olisi aika saada valokuvia kyseisestä tapahtumasta ,jos joku löytää jostain kuvan tynkää niin linkkiä peliin.

Timo Lehtinen

Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

matkustaja

Siis minun tietääksekni Finnjet on jo romutettavana siellä, vai onko? Kaikki kuvaajatovat saaneet aluksesta upeita ja mahtavia kuvia. Kiitos niistä.

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 20.06.2008, 17:13:23
Kannattaa aina muistaa että osa näistä foorumin käyttäjistä on melko junioreita, ainakin mikäli ikä on ilmoitettu rehellisesti. Ei 11 vuoden iässä kovin paljon ole tarvinnut "pullossa elää". En tiedä olinko kovin paljon vielä elämää nähnyt itsekään vielä tuolloin ;-)


Oletin kuitenkin että Ilari, joka tietääkseni on jo suhteellisen pitkään foorumia seurannut, muistaisi tekeillä olevat ja viime aikoina valmistuneet laivat.  Olin toki vähän teräväsanainen, ainahan ylläpito voi poistaa postauksen; sitä ne harrastavat lankulla tämän tästä, ruotsalaiset kun ovat ilmeisesti vielä herkempää lukijakuntaa...
-Teemu-