Destination Gotland tilaa uuden LNG- käyttöisen laivan

Aloittaja Johannes Selänpää, 14.11.2014, 17:20:15

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Hmm, saapi tosiaan nähdä. Viimeisin tieto ennen tätä oli, että luovutus olisi tänään ja liikenteen aloitus 21.12. Jos oletetaan, että kuukausi luovutuksesta aloitukseen on vakio niin silloin tuo väkisin viivästyy ensi vuodelle.

Mikko-Oskari Koski

Alus sai odottaa joulukuun kahdeksanteen asti, kunnes ruotsalais-kiinalainen seremoniaversio tarjosi sille perinteisen skumppakylvyn Siv Olofssonin kädestä. Nimi ei ollut yllätys, mutta se on, jos tämä nimi pysyy liikenteessäkin.
https://www.youtube.com/watch?v=fSOqyr7UtwE&feature=youtu.be

Marinetrafficin mukaan matka kotivesille ei vielä ole alkanut, joten on sen reittivalinta mikä tahansa, tullee menemään ensi vuoden puolelle, ennen kuin lautta on liikenteessä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Viimeisin tieto oli, että luovutus on tällä viikolla. Ruotsista tietooni on kantautunut, että matka Eurooppaan kestää neljä viikkoa (ajavat Kapkaupungin kautta) ja Ruotsissa laiva menee – yllätys yllätys – ensin Öresundsvarvetille telakalle, missä asennetaan vielä ainakin kassajärjestelmät. Tästä johtuen liikenteen aloitus olisi aikaisintaan helmikuun puolivälissä.

Pekka Laakso

#18
Visborg lähestyy jo kovaa vauhtia Skagenia, ja tarkoitus on saapua Landskronaan telakalle huomisen aikana.

Jutun tynkää:
https://www.sjofartstidningen.se/visborg-har-anlant/

Esittelytilaisuus myös Tukholmassa kevään aikana. Liikenteen aloitusajankohdasta kerrotaan lähiaikoima.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Thjelvar ehdittiin kuin ehdttiinkin luovuttaa tilaajalleen vuoden 2019 puolella, 30.joulukuuta. Aluksen positio on tosin yhä Guangzoun telakan rannassa, edellisen kerran laiva näyttää liikkuneen seatrialin merkeissä joulunpyhinä.
Mutta mitä ilmeisimmin se kuitenkin on ensi suvella jo linjallaan, ja jompikumpi vanhemmista kiinattarista saattaa päätyä rahtaukseen johonkin toisaalle.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Syystä tai toisesta Thjelvar tulikin pitkän kotimatkansa Suezin kautta, seuraava välisatama olisi Marinetrafficin mukaan Espanjalle kuuluva Ceuta Afrikan pohjoisrannikolla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

No niin, uudet laiva muuttavat sitten kuitenkin nimiään kun uusi Thelvar saapuu ensi kertaa Visbyhyn. Nimet muuttuvat seuraavasti:

Visborg (2018) -> Visby
Thjelvar (2019) -> Gotland
Visby (2003) -> Visborg
Gotland (2003) -> Drotten

Toinen 2003 laivoista ei luultavasti pysy Destination Gotlandin liikenteessä kuitenkaan, koska aikataulut vaativat nykyisellään vain kolme laivaa.

Mikko-Oskari Koski

#22
Thjelvariahan ei ole kastettu Kiinassa, vaan alus saa skumppasuihkun Visbyssä huhtikuun alussa, jolloin se siis nimetään Gotlandiksi. Nyky-Gotland kaiketi muuttuu Drotteniksi tätä aiemmin. Visbyiden/Visborgien nimenvaihto päittäin sen sijaan pitää tehdä samanaikaisesti, ellei tilanne tätä ennen ole muuttunut, eli joku muu rahdannut nyky-Visbytä.
Varustamon tiedote asiasta on kyllä tätä "perinnettä" selittäessään aika kiintoisa. "Rederiets andra fartyg S/S Gotland levererades från Bergsunds Mekaniska Verkstad 1868. Alltsedan dess har Rederi AB Gotland introducerat en ny generation fartyg för Gotlandstrafiken genom systerfartyg med namn Visby och Gotland." Höyrylaiva-aikaan Gotlannin yhteyksiä piti yllä useampikin alus, enkä kyllä muista ainakaan myöhemmin Vikingilläkin palvelleen Drottenin koskaan kantaneen mitään muuta nimeä -ja kerranhan sekin on ollut varustamon uusin alus. Visby-niminen höyrylaiva, myöhemmin Stenan alkuvihellyksen puhaltanut Skagen II, sai pitää nimensä vuosina 1924-63. Tästä seuraava Visby (1964-70) tulikin sitten melkein puolet toiminta-ajastaan gotlantilaisena toimineeksi Sliten Kapellskär-Naantali-linjalla punarunkoisena. Tuolloin Nordö-varustamon kanssa käydyn kisan puitteissa RabG ei toki uudisaluksia hankkinutkaan.
Sekin on toki totta, että 1950-luvulta alkaen käytettyina hankituille lautoille, jotka käytännössä ovat olleet hierarkiassa ykkösaluksia, on kierrätetty niminä ainakin Thjelvaria ja Polhemia...
https://www.destinationgotland.se/sv/farja/turlista/dop/?fbclid=IwAR1d5BG921ADyADObHfrrQXMpJTrmMFuIAFlgxAn_-sPWweYIbhwSLLCiF4

Niin tai näin, näillä mennään, eikä tämä mikään yllätys ollut. Se toki hieman harmittaa, ettei hieno gutasaagan päähenkilöön viittaava Thjelvar-nimi nyt jäänytkään käyttöön.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.02.2020, 16:32:58
Visbyiden/Visborgien nimenvaihto päittäin sen sijaan pitää tehdä samanaikaisesti, ellei tilanne tätä ennen ole muuttunut, eli joku muu rahdannut nyky-Visbytä.
Ruotsin säännöt ovat minulle kerrotun mukaan nyttemmin muuttuneet ja lipun alla saa olla kaksi saman nimistä alusta yhtä aikaa.

Joonas Vähämäki

M/S Gotlannilla harvinaisen inhottavaa ilkivaltaa.

Neljä hyttiä oli sotkettu ulosteella ja mukillinen sitä itseään laitettu tuuletuskanavaan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/flera-hytter-pa-gotlandsfarjan-nersmetade-med-bajs

Mikko-Oskari Koski

Visbyn rahtaus DFDS:n Dunkerque-Rosslare-linjalle ilmeisimmin jatkuu, ja kesän mentyä uudemmat kiinattaret pystyvät hoitamaan Gotlannin vuorot kahdestaan, joten ylimääräiseksi jäävälle Drottenille on keksitty uutta työtä. Aluksen on määrä syyskuun alussa aloittaa kolmesti viikossa liikenne reitillä Nynäshamn-Rostock, lisäksi viikonloppuisin käydään Visbyssä.
www.hansadestinations.com

Ankeanlainen kyyti on luvassa, koska Drotteniin tuskin edes yritetään ihmeempiä muutoksia tehdä. Ehkä jokunen lepotuoli raivataan kaupan laajennuksen tieltä, mutta uusia matkustajahyttejä, saati muita mukavuuksia, tuskin lienee luvassa. ::)

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.