Vanhojen matkustajalaivojen bruttorekisteritonnien mittaamisesta

Aloittaja Ari Virtanen, 14.10.2011, 11:51:50

« edellinen - seuraava »

Ari Virtanen

Onko kenelläkään tietoa, onko suurten vanhojen matkustaja-alusten esim. Cunardin s/s Queen Maryn 1936 tai s/s Queen Elisabethin 1940 bruttorekisteritonneja muutettu 80-luvun puolivälissä tapahtuneen laivojen tilavuuden laskutavan muutoksen jälkeisiksi tonneiksi?

Minua kiinnostaisi tietää, kuinka suuria alukset ovat, jos niitä verrataan saman laskukaavan mukaan nykypäivän jättiristeilijöihin. Queen Mary on bruttorekisteritonneiltaan 80 773 ja Queen Elisabeth oli 83 673 ( tieto´The Liner´-kirjasta).  Ihmetyttää kyllä, että netissä ja Philip Dawsonin ´The Liner´-kirjassa laivojen tilavuus ilmoitetaan GT:nä, jotka ovat jotakuinkin samat, kuin 70-luvulla Apu -lehdestä keräämässäni Valtamerten jättiläisiä -sarjassa olleet bruttorekisteritonnit BRT.  Käsittääkseni vuonna 1985 tapahtuneen laivojen tilavuuden mittausperiaatteiden muutoksen jälkeen näiden alusten tonnit olisivat pitäneet kasvaa huomattavasti, arvioni mukaan noin 30%. Ymmärränkö asian oikein? Osaisiko joku selittää?

Rami Kristian Wirrankoski

Tonniston laskemisesta on useita sivustoja. BT ja NT ovat siis laskennallisia suhdelukuja.
http://www.admiraltylawguide.com/conven/tonnage1969.html

Usein edelleenkin harhaanjohtavasti käytetään BRT ja NRT -vetoisuuksia kun kyse pitäisi olla BT ja NT -luvuista. Tai sitten kirjoittajat eivät tajua näiden eroa.

Kalle Id

Ilmeisesti ennen 1980-luvun muutosta käytetyt laskutavat eivät olleet kaikissa maissa yhdenmukaisia (muistan jostain lukeneeni, että saman laivan kohdalla saattoi maasta riippuen olla 10 000 BRT heitto - muistaakseni puhuttiin jostain 40 000 BRT:n kokoisesta aluksesta, eli varsin iso heitto oli kyseessä). Eivätkä yksiköistä käytetyt nimetkään olleet yhdenmukaisia, usein vanhemmissakin englanninkielisissä teoksissa puhutaan gross tonneista tai toisinaan pelkästään tonneista, kun tarkoitetaan BRT:itä.