Polferriesin tulevaisuudesta

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 03.01.2015, 00:52:59

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Puolan valtiojohtoinen lauttafirma Polferries on jo usean vuoden ajan ollut kaupan. Ainakin DFDS:n muistan jossain vaiheessa ilmaiseen jopa aidontuntuisen kiinnostuksen ostaa koko lafka, mutta kauppa taisi jäädä syntymättä.
Nyt on ollut liikkeellä useammastakin suunnasta kuulemani huhu, että Grimaldi olisi Polferriesiä ihan tosissaan ostamassa. Kertokaa asiasta kenties jotain tietävät, kuinka vakaasta väitteestä on kyse.

Sinällään ajatus Polferriesin liittymisestä Itämeren Grimaldi-joukkoon yhdessä Finnlinesin kanssa ei kuulostaisi ollenkaan hullummalta. Kenties jopa Gdanskin ja Helsingin välille saataisiin jälleen kohtuuhintainen yhteys, kun operoinnista vastaisi Polferries kovan rahan Finnlinesin sijaan.

Polferriesillä on odotettavissa myös alusvaihdoksia, entisestä Gotland/Finnarrowista luodaan Masovia Swinoujscien ja Ystadin välille Baltivian kaveriksi (ja ilmeisesti paremmin kilpailuun vastaavaksi Unityn Poloniaa ja Scaniaa vastaan), Wawel siirtyy sieltä huhtikuussa Nynäsin reitille ja Scandinavia poistuu johonkin. Mazovia-nimen ainakin FoFin mukaan saava alus on siis myyty puolalaisvarustamolle, jonka aluksen kaupannut varustamo on aikeissa ostaa..? No, meneehän se noinkin. ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Italialainen Informare-verkkosivu kertoo Polferriesistä kilpailevan Grimaldin lisäksi myös DFDS:n, Tallinkin, TT Linen sekä kolmen (ainakin itselleni) tuntemattoman puolalaisen yrittäjän. Grimaldin lisäksi DFDS on ilmoittanut virallisesti olevansa mukana kilpailussa Polferriesistä. Aiemmin syksyllä tiedotettiin, että kauppa lyötäisiin lukkoon vielä ennen vuodenvaihdetta, mutta näin ei selvästikään ole käynyt.

Marko Manninen

Mielenkiintoista mitä tapahtuu polferries varustamon linjoille, jos joku näistä yhtiöistä ostaa varustamon. Nimi varmaankin muuttuu pienellä aikajänteellä.
Suurimpana ihmettelen Tallinkin kiinnostusta/mahdollisuutta ostaa yhtiö. Kumminkin yhtiöllä on huonoja kokemuksia eteläiseltä Itämereltä ja onko rahoittajat tälläistä kauppaa innokkaita rahoittamaan.
Kuinka kannattavia linjoja nämä kolme linjaa ovat? Onkohan niille laukkautuspaineita uudella omistajalla?
TT-Line tuskin on innokas ajamaan Nynäshammin linjaa ja Ystad saattaa vaihtua Trelleborgiin. Kopiksen linjasta ei välttämäti ole sille lisäarvoa.
Tallinkille polferriesin linjat ei ainakaan tuo mitään synergia etua.
Finnlines saattaa panostaa kovasti Ystadin linjaan ja Helsinki-Gdynia linja saattaa muuttua Helsinki-Hynäeshamm-Gdansk.
DFDS vain lisäisi linjojansa eteläisellä Itämerellä. Se taas saattaa olla kiinnostunut parantamaan Köpenhaminan linjaa.
Stena Linea ihmettelen, että ei ole ostajien joukossa.

Mikä se sivuston oli mistä näki kartalta mitkä varustamot kulkevat mitäkin linjaa? Siinä oli Eurooppa jaettu neljään eri karttaan joista sai tarkennuksen alueeseen ja satamat on merkattu kartalle. Nimeä painamalla sai tarkempaa tietoa sataman yhteyksistä ja varustamoista.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 03.01.2015, 15:22:32
Kopiksen linjasta ei välttämäti ole sille lisäarvoa.

Sehän loppui jo vuosia sitten, kun myivät Pomeranian.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 03.01.2015, 01:58:40
Italialainen Informare-verkkosivu kertoo Polferriesistä kilpailevan Grimaldin lisäksi myös DFDS:n, Tallinkin, TT Linen sekä kolmen (ainakin itselleni) tuntemattoman puolalaisen yrittäjän. Grimaldin lisäksi DFDS on ilmoittanut virallisesti olevansa mukana kilpailussa Polferriesistä. Aiemmin syksyllä tiedotettiin, että kauppa lyötäisiin lukkoon vielä ennen vuodenvaihdetta, mutta näin ei selvästikään ole käynyt.

Kertovat ne myöskin että yhtä ryhmittymää vetää hyvinkin tunnettu Myrsten.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 03.01.2015, 18:38:43
Sehän loppui jo vuosia sitten, kun myivät Pomeranian.

Niinhän se olikin. He hoitavat tämän Köpiksen linjan vähän toisella järjestelyllä nykyjään.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 03.01.2015, 15:22:32
Tallinkille polferriesin linjat ei ainakaan tuo mitään synergia etua.
Eivätkö? Polferriesin ja Tallinkin markkinointi- ja maaorganisaatiot Ruotsissa voidaan yhdistää. Swinoujscie-Ystad linja on ajoajaltaan kuusi tuntia, ja nykyiset Helsinki-Tallinna -linjan Shuttlet sopisivat linjalle mainiosti (tämä on toki mahdollista vain, jos uuden LNG-Shuttlen tilaus varmistuu). Nynäshamn-Gdansk -linja on puolestaan matka-ajoiltaan verrannollinen linjoihin Helsingistä, Tallinnasta ja Riiasta Tukholmaan (linjan nykykalustokin on samantyyppistä, toki vanhempaa sukupolvea) - eri asia toki on, halutaanko linjaa nykyisessä muodossaan jatkaa. Lisäksi Nynäshamnin lisääminen Tallinkin käyntisatamien joukkoon voisi mahdollistaa Mikko-Oskarin visioiman Riian-linjan Ruotsin-pään sataman siirron Nynäshamniin. Siirto voisi olla rahdin kannalta järkevä, ja samaa kalustoa voisi ajaa sekä Nynäshamn-Gdansk- että Nynäshamn-Riika -linjoilla. Lisäksi Polferriesin nykyinen Baltivia olisi oiva lisä Tallinkin rahtilaivastoon. Synergioita olisi siis minun nähdäkseni löydettävissä paljonkin - tosin nämä nyt ovat kaikki spekulaatioita, eivätkä kaikki ehdotetut suinkaan ole elävässä elämässä järkeviä.

Kannattaa muistaa myös, että Ruotsin ja Puolan välisillä linjoilla liikenteen kasvu on viime vuosina ollut reipasta, joten siinäkin suhteessa Polferriesin valtaus voisi olla järkevä siirto Tallinkille.

Mikko-Oskari Koski

#7
Stena ei taitaisi EU:n kilpailulainsäädännön takia saada Polferriesiä, sillä sehän operoi nykyäänkin noin kolmannesta Ruotsin ja Puolan välisestä lauttaliikenteestä, ja kaupan myötä osuus olisi yli 50%. Toisaalta Stena ei myöskään tekisi Polferriesillä mitään; jos sitä kiinnostaa lisätä Puolan linjansa volyymia tai perustaa uusia reittejä, se voi ihan hyvin omalla tonnistollaankin niin tehdä.
Tallinkin mukanaolo Polferriesistä kiinnostuneiden joukossa hämmästyttää hieman, sillä rahtipainotteinen lauttaliikenne Itämeren eteläosissa ei ennenkään ole ollut varustamon varsinaista osaamisaluetta... ::)

edit: Kallen edelle kirjoittamat perustelut kyllä avaavat Tallink-kuviotakin. Eri asia edelleen on, onko varustamolla sittenkään resursseja ottaa Polferriesin verkkoa haltuun...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Käytännössä Polferriesistä ollaan (nähdäkseni) kiinnostuneita juuri Ystad-Swinoujscie -linjan takia. Nynäshamnin linja on niitä, jotka vuodenvaihteessa voimaantulleet päästörajoitukset todennäköisesti hävittää pitkässä juoksussa: linjalla on pitkä matka-aika ja korkea polttoaineenkulutus, mutta jos hintoja nostetaan äänestävät käyttäjät jaloillaan ja siirtyvät esim. Stenan Karlskrona-Gdynia -linjalle. Samasta syystä veikkaisin, ettei Polferriesistä tarvitse ihan hirveästi maksaa: käytännössä myynnissä on kolme iäkästä matkustaja-rahtilaivaa (olettaen, että Scandinavia myydään huhutusti pois ennen lopullista kauppaa - jos ei, on laivoja tietysti neljä), yksi linja jonka elinkelpoisuus on vähintään kyseenalainen, ja yksi varmasti elinkelpoinen linja. Jotain kertoo sekin, että varustamoa on jo vuosia yritetty myydä ilman, että kauppaa on saatu syntymään.

S Liljeström

En ole vuosien varrella matkustanut Unity-Line/Polferriesillä montaakaan kertaa, mutta
olen jo ennättänyt huomata, että puolalaisen henkilökunnan kielitaito, muutamat lukusanat
poislukien ovat varsin vaatimattomat. Puutetta voidaan pitää jopa turvallisuuskysymyksenä.
Tämä saattaa tosin muuttua uuden mahdollisen omistajan myötä.
Lisäksi on yleisesti tunnettua, että aluksien hoitoon ei satsata paljon, vaan "ajataan vaan".
Poikkeuksena on ehkä Pomeranian kohennus takavuosina -1996 - joka näin ollen vahvistakoon säännön.
Reitti Helsingistä loppui ymmärtääkseni matkustajien puutteeseen, mutta kyllä minä ainakin kaipaisin
suoraa yhteyttä, jos se vain taloudellisesti olisi mahdollista.
Automatkailua hillitsee maan olematon liikennekulttuuri, mutta ei liene myöskään yleisemmin tunnettua,
että Puolassa on jo nykyisellään paljon moottoriteitä - tosin maksullisia, muttei kalliita.
Nopeusrajoutus 140 km/h. En tosin tiedä, valvotaanko tätä ja m issä määrin.


Mikko-Oskari Koski

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

S Liljeström

Jos kyltti nykyään on tällainen - niin uskon kyllä, hra Koski.

En kuitenkaan ymmärrä, miten voisin muistaa asian niin väärin, sillä ainakin vielä toukokuussa v. 2012 -
no siitähän on jo lähes kolmen vuotta - kun ajoimme Gdyniasta Krakovaan, niin niillä muutamilla osuuksilla,
jotka silloin olivat valmiit, sai tosiaan päästellä sitä mainitsemaani 140. Ihmettelimme silloin itsekin asiaa,
koska se poikkesi EU:n käytännöstä.
Maksullisia tiet olivat, mutta aivan eri hintaisia kuin esim. Ranskassa.
Halusin vain vähän "puffata" Puolan automatkailua, koska uskon että uudet hyvät tiet eivät niinkään ole
yleisessä tiedossa.
Esim. Varsova - Berliini-tie E30 on linjattu uudelleen ja on hyväkuntoinen.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 03.01.2015, 18:38:43
Sehän loppui jo vuosia sitten, kun myivät Pomeranian.

Täytyy muuten myöntää, että tuli vähän puun takaa, että Pomerania on romutettu. En ainakaan oo huomannu täällä isommin keskustelua aiheesta.

Kalle Id

Viime syksynä meni. Viimeiseksi jäänyt omistaja eli Blue Line ei enää tarvinnut kahta laivaa kun aloittivat yhteispurjehduksen SNAV:in kanssa, ja ilmeisesti ostajaa joka olisi hankkinut laivan käyttöön ei löytynyt. Kieltämättä aiheesta ei ole taidettu täällä puhua - ja näköjään emme myöskään huomanneet mainita asiaa Ulkomatalan Lokikirjassakaan.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 10.01.2015, 09:35:41
Viime syksynä meni. Viimeiseksi jäänyt omistaja eli Blue Line ei enää tarvinnut kahta laivaa kun aloittivat yhteispurjehduksen SNAV:in kanssa, ja ilmeisesti ostajaa joka olisi hankkinut laivan käyttöön ei löytynyt. Kieltämättä aiheesta ei ole taidettu täällä puhua - ja näköjään emme myöskään huomanneet mainita asiaa Ulkomatalan Lokikirjassakaan.

Ok. Kiitos Kalle perusteellisesta vastauksesta. Ei mulla nyt mitään suuria tunteita tuota laivaa kohtaan ole, en ole edes koskaan matkustanut, mutta muistan vaan lapsuudesta kanssa kaikenlaisia sukulaisten kertomia tarinoita minkälaista oli matkustaa sillä Itämeren yli. Ja aina kun suhteellisen "uus" laiva menee romikselle, se vähän tuntuu tälläisen laivafanin sydämessä kuitenkin :)