Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

Antti Numminen

Lainaus käyttäjältä: Ossi Meriluoto - 06.05.2014, 22:14:39
Yhdennäköisyyttä rungosta löytyy, mutta mitä mieltä olette, voisiko Amiraali olla alunperin Ylöjärvi? Onko Ylöjärven historiasta vuodesta 1955 eteenpäin tietoa?
En lähtisi sanomaan samaksi. Aluksien mitat heittävät sen verran paljon: Ylöjärvi

Yritä etsiä 1970-luvun tiedoillasi tuolta kauppalaivastotietokannasta.

Rami Kristian Wirrankoski

Tämä AMIRAALI...kuva nyt ja siitä 1970-luvulta osoittaa aivan selvästi - jo peränskin perusteella, että kyseessä voisi olla joku HUVIKÄYTTÖÖN alun alkaenkin tehty moottoriristeilijä tai sitten mahdollisesti myös jokin valtion paatti. Merivoimat tms.

Missään tapauksessa tuollainen perä ei ole ollut yhdessäkään vanhassa linjamatkustajahöyryssä....Lähtisinkin etsimään ratkaisua mainitsemistani suunnista...

Ossi Meriluoto

Kauppalaivastotietokanta ei auttanut tässä hommassa, ei löytynyt sopivaa ehdokasta! Jos kyseessä olisi alunperin huvikäyttöön tehty alus tai sitten valtion paatti, kuinka selvitystyössä voisi edetä? 70-luvulla Amiraalin nykyiseen muotoonsa rakentaneen kaverin tyttären muistikuva oli että rungon nimi olisi ollut aikaisemmin Pyhäjärvi, mutta tämäkään ei tuota tulosta Ruohosen kirjan tai kauppalaivastotietokannan perusteella.. Mitä muita mahdollisia paikkoja tietojen etsimiseen on?

Tarmo Hurskainen

#153
Löytyykö tietoa Tampereen vesillä liikkuneista Laine-nimisistä laivoista? Yhden Laineen vaiheet ovat tiedossa eli sen, joka oli myös Viikinsaari, ja siirtyi ensin Lappeenrantaan ja on nykyisin Päijänteellä Olka-nimisenä huvialuksena. Mutta muitakin ilmeisesti on ollut. Ainakin Näsijärven puolella oli vuonna 1899 valmistunut Laine, josta myöhemmin tuli Aitolahti ja Pyhäjärvi. Oliko tässä aluksessa alunperin alakannella neliskulmaiset ikkunat ja yläkansi oli avoin, mutta katettu? Onko ollut vielä muita Laine-nimisiä laivoja?

Tällä sivulla ihan alimmaisena on Laine-niminen laiva, joka olisi ollut Tampereen seudulla. Löytyykö kuvan perusteella mitään tietoa?
http://www.jukkajoutsi.com/tampere.html

Rami Kristian Wirrankoski

Ossille: vaikuttaisi siltä, että sinun AMIRAALI on todellakin ollut entinen PYHÄJÄRVI, ei se matkustajahöyry, vaan Kokemäenjoen  Lauttausyhdistyksen vuonna 1942 Tammelan eli Forssan Pyhäjärvelle hankkima puukaasuttimella varustettu moottorivarppaaja PYHÄJÄRVI. Muuta en siitä tiedä kuin sen, että koneteho oli 20 hv ja alus oli rakennettu 1928.
Myöhemmin ly:n nimeksihän tuli Kokemäenjoen Uittoyhdistys. Arkisto on ELKAssa, joten sieltä voisi löytyä lisätietoja.

Tarmo: olit kysellyt Pohjolasta meilissä, sorry, en ole muistanut vastailla. Samat tiedot ovat minullakin.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 23.10.2013, 14:49:49
Tamperelainen Suomen Hopealinja uusii kalustoaan. Keväällä 2013 myydyn m/s Tampereen tilalle rakennetaan nyt uutta alusta, joka valmistuu ensi kesäksi. Tiedotteen mukaan Hopealinjan tavoitteena on laskea keväällä 2014 Pyhäjärveen "sisävesien upein risteilyalus".

Vielä nimetön laiva on 30 metriä pitkä, 6,9 metriä leveä ja 5,7 metriä korkea. Matkustajapaikkoja siinä on yhteensä 250, joista 150 on ravintolapaikkoja. Laiva on suunniteltu sisätiloiltaan esteettömäksi ja muuntuvaksi. Se soveltuu reittiliikenteen lisäksi esimerkiksi konserttipaikaksi, asiakastilaisuuksiin tai hääjuhlan viettoon.

aamulehti

Ainoa juttu tässä on se että laiva ei ehdi liikenteeseen ennekuin heinäkuussa. Laiva laskettiin veteen Turkissa vasta perjantaina ja vielä on varustelua ja koeajoja edessä ennekuin pitkä matka halki Euroopan alkaa kohti Suomea. No tuon myöhästymisen nyt saattoi melkein ennustaakin. http://moro.aamulehti.fi/2014/05/29/moron-lukijoiden-nimeama-laiva-paasi-mereen-turkissa/

Tarmo Hurskainen

Hopealinjan sivuilla tiedote:
Suomen Hopealinja Oy on myynyt Silver Swan -aluksen Päijännematkat Koskinen Oy:lle. Alus luovutettiin uudelle omistajalle 2.6.2014 Valkeakoskella. Kaudelle 2014 varatut risteilyt joudutaan peruuttamaan tai tekemään Hopealinjan muilla aluksilla.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 12.06.2014, 13:26:41
Hopealinjan sivuilla tiedote:
Suomen Hopealinja Oy on myynyt Silver Swan -aluksen Päijännematkat Koskinen Oy:lle. Alus luovutettiin uudelle omistajalle 2.6.2014 Valkeakoskella. Kaudelle 2014 varatut risteilyt joudutaan peruuttamaan tai tekemään Hopealinjan muilla aluksilla.
Taisi olla Hopealinjan pienin alus jos oikein muistan. Mutta mikä lie sitten on myynnin syy laivahan ei mikään ikivanha ollut

Rami Kristian Wirrankoski


Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 12.06.2014, 18:01:01
Taisi olla Hopealinjan pienin alus jos oikein muistan. Mutta mikä lie sitten on myynnin syy laivahan ei mikään ikivanha ollut

Veikkaisin, että myynnillä rahoitettiin Silver Skyn hankintaa.

Onko tietoa, mitä kuuluu Valkeakoskella olleelle Jatkolle, joka muistaakseni myytiin Ruovedelle muutama vuosi sitten?

Tässä yhteydessä tiedoksi, että Facebookissa "Tampere vanhoissa valokuvissa" -ryhmässä on albumi myös Tampereen seudun laivoille. Albumissa on nyt 69 kuvaa.
Jos vanhat laivakuvat kiinnostavat, niin tässä linkki: https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.478166315643950&type=1

Jos joku huomaa teksteissä jotain asiavirheitä, niin kommentoikaa, että korjataan.

Jussi Lampinen

Kovasti myöhästyy Silver Sky. Vasta heinäkuun loppupuolella pääsee perille. Täältä voi lukea matkan edistymisestä:  http://www.ravintolalaiva.fi/index.php/fi/

Tarmo Hurskainen

Uusinta Laiva-lehteä lukiessani hiukan hämmästyin m/s Tampereen kuvan kuvatekstiä sivulla 12, kun siinä todettiin näin: "Kaunis Tampere-laiva toimii nyt Koskiravintoloiden juottolana Tampereen Ratinan suvannossa. Tässä alus vielä risteilyliikenteessä".

Laiva on kuitenkin brändätty Gastrolaiva Tampereeksi eli panostukset on suunnattu ruokaan. Ruokalistan suunnittelusta vastaa tunnettu kokki ja ruokakirjailija Santeri Vuosara. Alus myös tekee kolmen tunnin iltaristeilyjä Pyhäjärvelle. Joten se on edelleen myös risteilykäytössä eikä toisaalta juottola-nimityskään siihen oikein sovi.

http://koskiravintolat.fi/gastrolaiva/

Arto Papunen

Alkaako tuo Silver Sky jo olla sitä luokkaa että isompaa ei saa enää kanavista mahtumaan? Toisaalta luulin että Moon jo olisi sitä mutta Sky näyttäisi olevan puolta metriä leveämpi.

Näyttää tuolla olevan useampi risteilykin peruttu, kuinkakohan reittiliikenne vetänyt?

Jussi Lampinen

#163
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 30.06.2014, 22:34:33
Alkaako tuo Silver Sky jo olla sitä luokkaa että isompaa ei saa enää kanavista mahtumaan? Toisaalta luulin että Moon jo olisi sitä mutta Sky näyttäisi olevan puolta metriä leveämpi.

Näyttää tuolla olevan useampi risteilykin peruttu, kuinkakohan reittiliikenne vetänyt?
Lempäälän ja Valkeakosken kanavissa aluksen max leveys 7.5 metriä joten niissä kyllä menisi vielä vähän leveämpikin alus. Onko syynä sitten mahdollisesti Sotkanvirta Luodon saaren pohjoispäässä Nokialla tai Lepaanvirta joissa väylä on kapeimmillaan että pitää mahdollisesti mahtua samaan aikaan vastaantulevien kanssa väylään?

Tarmo Hurskainen

Kyllä sinne vielä isompikin alus sopisi. Rajoite tulee vastaan lähinnä Lempäälän kanavan sulun yläpuolella olevasta mutkasta, joka rajoittaa aluksen pituutta. Itse sulussahan pituutta riittää, kun se aikanaan uusittiin nippu-uittoa varten.

Aika kiville kyllä meni uuden laivan toimitus, kun se seikkailee edelleen Keski-Euroopan joki- ja kanavareiteillä, vaikka risteilykesä on täällä kohta puolivälissä.