Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

Ari Sirén

Eipä tainnut Venäjän keisarillinenkaan laivasto vuonna 1918 suuremmin laivoja tilailla.

Pajulahden eli Kangasalan runko makasi pitkään Längelmäveden rannalla, korjauskelvottomaksi ruostuneena. Se purettiin pois joitain vuosia sitten.

Jari Rantanen

Pajulahden eli Kangasalan runko makasi pitkään Längelmäveden rannalla, korjauskelvottomaksi ruostuneena. Se purettiin pois joitain vuosia sitten.                                                                                                                                                                                                                                             Mielenkiinnosta.. Oliskos kellään tietoa mikä taho nämä purkamiset kautta hylkyjen poistot hoitaa?

                                                                                                                                                                                                                                                               

Jari Rantanen

Wirrankosken Ramille heittäisin sellaisen ehdotuksen, että jos sattuisin sen Inhan omistajan numeron löytää jostain niin oliskos mahdollista että tiedustelisit siltä ja selvittäisit mikä sen aluksen tarina voisi olla? on jääny ihmetyttään että mistä sen kokoinen alus noin vaan ilmaantuu.. ties vaikka olis mielenkiintoinenkin tarina takana! :P

Antti Aho

Ähtärinjärven Inha (Sotasaalis Keskus-Osaston kautta kulkenut) siirrettiin välirauhakesänä 1940 Fiskarsin Skogbyn sahalle. Myöhemmin se on ollut huvialuksena Tampereen Pyhäjärvellä. Tämä on takuuvarmasti se. Ei tuossa tuntuisi mitään epäselvää olevan...

Wirrankosken Rami

Näinpä...tarkistin itsekin asian eilen kotona. Kaikkea ei siis pidä heti purematta niellä ;D

Wirrankosken Rami

Palaanpa hieman vielä Inha-laivaan. Aluksen mitat olivat/ovat 14,10 x 2,75 x 1,25 (1,0) m [höyrylaivana].
"Virallisen" tiedon mukaan olisi valmistunut 1917 Turussa W:m Crichtonilla, jossa ainakin kattila tehty.
Varmuudella siis tiedetään, että Inha Bruks Ab osti aluksen Ähtäriin 1910-luvun lopulla tai 1920-luvun alussa. Ensimmäinen tieto löytyy keväältä 1925, jolloin aluksen kattila katsastettiin. Viimeinen katsastus oli Ähtärissä keväällä 1934. Seuraava oli Tammisaaressa syksyllä 1940, jolloin omistajana oli jo Fiskars Ab:n Skogbyn saha. Viimeisen kerran alus katsastettiin höyrylaivana keväällä 1945...

Sami Forsman

kukas tietäis näistä..mars.max voima ja maria.. voima vielä 90 luvullakin työelämässä ..kirveskeula muuten..olivat alajuoksun aluksia

Jari Rantanen

http://www.nokiankylat.net/tottijarvi/kylalehti/lehti/tekstit/1994/lehti2/pyhajarven%20laivaliikenne.htm
Löytyi tlläinen tiedon murunen höyrylaiva Alhosta..
Alhon kattila siirrettiin kasvihuoneen kattilaksi syyskuussa 1964,ja sen rungon osti seuraavana vuonna optikko jussi suurkari,
joka siirsi sen Vesilahdelle Topparin lahteen.
Hän myirungon kuitenkin liikemies pentti pelamolle, mutta ennen kuin tämä ehti siirtää sen pois,
se upposi syksyllä 1967 ja oli upoksissa vielä keväällä 1969..

Olen kyllä ajellut siellä saviselällä, missä toisen tiedon mukaan se voisi olla, mutta ei sitä ainakaan näkyvissä ole siellä.
kuinkahan tämä asi oikeen on?
Jaa niin  :beer: Antille ja Ramille tästä INHASTA..

Ari Sirén

Alhon, eli ex Alho II:n, runko oli vielä 1981 Ratisaaren rannassa Saviselän kaakkoisosassa.

Jari Rantanen

Jos katsotaan uimarannalta päin niin minkä saaren rannassa se Alho oli/on..
Niitä Ratisaaria on kolme tai neljä mitenkä lasketaan.
Olen kerran käynyt veneellä katsomassa selän puolelta, ja toisen kerran maista, mutta pinnalla ei näy mitään eli joko se on purettu tai sitten näkyvät on joku puuha pete purkanut omatoimisesti..

Jari Rantanen

Ainakin viime vuosituhannella Mustalahdessa lojui myös jonkun "uskovaisporukan" "nuorisoharrastuslaiva" "Krinuola", jolle kävi vuosia sitten joku onnettomuus. Missähän sekin luuraa nykyään?

Se krinuolan runko on kuulemma Sahalahdella paloaseman tai vpk:n talon pihassa, ja se kunnostetaa alkuperäseksi. En nyt muista mikä sen nimi oli ennen kun siitä tuli krinoula.. omistaja on joku sukunimi kaima Rantanen..


Kimmo Rantanen

#86
Lainaus käyttäjältä: Jari Rantanen - 16.09.2007, 20:51:33
En nyt muista mikä sen nimi oli ennen kun siitä tuli krinoula.

Arvo Ruohosen kirjoittamasta "Laivoja ja laivamiehiä Tampereen vesillä"-kirjasta (Tampere-seura) saksittua:

Längelmäki:
Rakennettu 1916; oli aluksi venäläisten sotalaivana Pyhäjärvellä elokuuhun 1917 asti. Sen jälkeen välitti matkustajaliikennettä Oriveden ja Länkipohjan välillä vuoteen 1933. Seuraavana talvena siirrettiin Näsijärvelle Metsä-nimiseksi hinaajaksi, mutta jo kesän 1963 se lepäili suojalautojen sisällä odotellen tulevaa kohtaloaan. Oli useita vuosia toimettomana; 1964 siitä poistettiin kattila. Rungon osti ensin kolmen miehen ryhmä, mutta he myivät sen teiskolaiselle Reino Niemiselle. Hän siirsi sen Teiskon Pohtolaan, minne laiva upposi keväällä 1967. Eräät nuorisotyötä tekevät järjestöt ostivat sen ja suorittivat nostotyön.


Kyseisessä kirjassa on kerrottu Längelmäki-laivan historiasta karjalasteineen ja karilleajoineen usean sivun mittaisesti ja siellä on myös useita kuvia Längelmäestä, Metsästä ja Krinuolasta... Jos kiinnostaa enemmän, niin http://www.tampere-seura.fi/tkirjat.html

Eräässä toisessa Krinuolan ulkonäköä hyvin kuvaavassa topicissa tuo vesibussi oli aikaisemmin puheenaiheena, mutta nykytilasta minullakaan ei ole sen tarkempaa tietoa. -> http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=3506.msg63622#msg63622

Vielä tiedonmurusia: http://palvelut.tampere.fi/osallistu/kansalaiskioski/kysymys.phtml?id=585

Lainaus käyttäjältä: Jari Rantanen - 16.09.2007, 20:51:33
omistaja on joku sukunimi kaima Rantanen...

En tunnusta... ;)

Jari Rantanen

Kuulin tässä taannoin, että Pohjola olisi myynnissä..
Onko joku muu kuullut tästä mitään?

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 08.07.2006, 13:28:20
Nii-in. Katsopa Kimmon kuvakavalkaadista vaikkapa Länsi-Teiskoa. Ei sitä hyvällä tahdollakaan voi kovin kauniiksi sanoa eikä kansirakenteissa ole hirveästi perinteitä kunnioitettu.

Mitäs liikennettä tuo ms Länsi-Teisko muuten ajaa? Vai onko täysin yksityisessä omistuksessa..? Kaunis runko aluksessa edelleen on.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Mikko Manka

#89
Lainaus käyttäjältä: Lauri Pakkanen - 07.01.2009, 01:21:35
Mitäs liikennettä tuo ms Länsi-Teisko muuten ajaa? Vai onko täysin yksityisessä omistuksessa..? Kaunis runko aluksessa edelleen on.

Taannoin liikennöi mm. seurakunnan kyytejä rippikoululeireille Isosaareen, mutta nämä olivat tilausajoja.

Alus on täysin yksityisomistuksessa kuten arvelitkin.
-Höyrykone on siitä hyvä kone, että se kulkee kunhan ne osat siellä konehuoneessa on- Kustaa Pajula