maritimeforum.fi

Merenkulku => Muut alukset => Aiheen aloitti: Kervisen Lauri - 16.01.2003, 18:49:52

Otsikko: s/s Norrkulla (ent. s/s Figaro)
Kirjoitti: Kervisen Lauri - 16.01.2003, 18:49:52
Tietääkö kukaan mitä tekee nykyään S/S Figaro Savonlinnassa?
Erkki Riimalan 'Brändön sporat, botskit ja leffat'- kirjassa kun kerrotaan
seuraavaa: Yhtiön(Kyrönsalmen höyrywenhe oy) osakkeet myytiin syksyllä 2002 ja Figaron tulevaisuus jää arvailujen varaan...

Muistutukseksi aluksen tietoja:
ex.Nagu, Norkulla, Saaristo
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Jasper Kaarna - 01.08.2003, 15:49:12
     Anteeksi, kun vastaan vasta nyt, mutta Figaro tekee edelleen risteilyitä Savonlinnan edustalla, yhdessä parinsa Faustin - jolla minäkin olen ollut :D - kanssa. Höyrylaivaristeilyt Savonlinnan edustalla ovat näet melko suosittuja.
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Kervisen Lauri - 01.08.2003, 16:46:41
Parempi myöhään kuin ei koskaan, vai miten se meni? :)

Kiitos tiedosta, Jasper!  Ja vielä hyvästä tiedosta,  oli nimittäin kiva kuulla ettei mitään pahaa ole tapahtunut. Huh :thumb:
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Petteri Kallanmaa - 01.08.2003, 16:51:13
Lainaus käyttäjältä: Kervisen Lauri - 01.08.2003, 16:46:41
Parempi myöhään kuin ei koskaan, vai miten se meni? :)

Eikös se mennyt "parempi myöhään kuin ei milloinkaan", no eihän tuolla nyt väliä ole  ;)
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Kervisen Lauri - 01.08.2003, 16:55:48
Niin taisi olla! ;)
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: wirrankoski - 05.08.2003, 18:59:36
Kyrönsalmen Höyrywenheen yllä mainittu FAUST yhdessä sisarensa Princess of Saimaan kanssa on siirretty P.SUomeen. Yhtiön Fidelio-hirvitys myytiin jo viime vuonna.
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: sisävesimies - 17.09.2003, 09:26:17
Uusin tieto FIGAROsta on, että nykyinen omistaja on päättänyt dieselöidä aluksen tulevan talven aikana! Asiasta on tiettävästi alkamassa yleisönosastokirjoittelu paikallisessa sanomalehdessä lähipäivinä. Minunkin mielestäni ko. alus on kuulunut Savonlinnan höyrylaivalaivaston niin pitkän ajan, että ihan vähäisellä harkinnalla ei pitäisi alusta lähteä turmelemaan. Toki omistaja tekee alukselleen yleensä, mitä haluaa, mutta kuitenkin ... Vai kuinka?
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Kervisen Lauri - 17.09.2003, 13:49:45
Todella harmi juttu- mutta minkäs tekee jos paatin omistaja on päättäny niin...

Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 17.09.2003, 17:43:07
Tähän en oikein jaksa uskoa, varsinkin kun Figaro on perinnelaivarekisterissä...
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 20.09.2003, 11:25:01
Korjauksena edelliseen: alus EI OLE PERINNELAIVAREKISTERISSÄ...
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 20.09.2003, 16:06:46
Pyynnöstä toimitan seuraavan kommentin koskien Figaroa:

Figaroko dieselkäyttöiseksi


Moneen muuhun Järvi-Suomen kaupunkiin verrattuna sisävesimatkailu on Savonlinnassa säilyttänyt parhaiten asemansa. Tarjolla on monenlaista kyytiä ja mikä ilahduttavinta, vakituisessa liikenteessä on myös kolme aitoa valkokylkistä höyrylaivaa. Lisäksi kaupungin omistama höyrykäyttöinen matkustajalaiva Savonlinna- ja tervahöyry Mikko ovat käytettävissä myös tilausliikenteeseen.

Kilpailu alan yrittäjien välillä on kuitenkin kovaa. Vuosi sitten laivanvarustajaksi ryhtynyt romualan yrittäjä Pentti Metzberg on myös allekirjoittaneelle kertonut suunnitelmistaan dieselöidä Savonlinnan kaupunkikuvaan erottamattoman kuuluvan Figaron, joka on 65 vuotta liikennöinyt Savonlinnan lähivesillä ensin yhdysalus Saaristona ja sitten risteilyalus Figarona. Tämä olisi kulttuuriskandaali. Tiedän, etten ole ainoa, joka tulee vastustamaan hanketta. Asianosaiseen tulisi kaikin keinoin pyrkiä vaikuttamaan, että tämä luopuisi suunnitelmistaan.

Miksi omalla alallaan hyvin menestynyt yrittäjä ryhtyy tällaiseen operaatioon, jonka taloudellinen kannattavuus on vähintäänkin kyseenalainen? Varovaisten laskelmien mukaan kuluu vuosia, ennen kuin dieselöinnin kustannukset on kuoletettu ja Figaro tulee käyttökustannuksiltaan omistajalleen jonkin verran edullisemmaksi kuin nyt höyrylaivana.

Jos kireässä kilpailussa haluaa menestyä, aluksen muuttaminen dieselkäyttöiseksi ei ole mikään ratkaisu ongelmiin. Tästä on yllin kyllin esimerkkejä muualta. Aluksen sisustus, palvelut ja toimivuus on paljon tärkeämpää. Olennaista on markkinointi. Aktiivinen purjehduskausi olisi saatava pidennettyä nykyisestä heinäkuusta koko kesän pituiseksi. Uusia asiakkaita tulisi etsiä ennen muuta ulkomailta. Olennaisinta kannattavalle liikenteelle on hyvin organisoitu tilausristeilytoiminta. Luulisi, että nimenomaan Savonlinnassa ennen muuta Oopperajuhlien ansiosta olisi erityisen helppo markkinoida äänetöntä ja
laineetonta purjehdusta vanhalla höyrylaivalla.

Mikä on Savonlinnan kaupungin kanta asiaan? Eikö kaupungin tulisi laituripaikkojen sijoittelussa ja mainonnassa suosia nimenomaan höyrylaivoja?
Jos Figaro kaikesta huolimatta muutetaan dieselkäyttöiseksi, se pitäisi siirtää sivummalle ja sen nykyiselle paikalle voitaisiin sijoittaa hienoon kuntoon entisöity Savonlinna-laiva, jolle museolaituria parempi paikka olisi matkustajasatama varsinkin, kun museolaituriin on tulossa höyryhinaaja Ahkera. Laivojen paikkoja matkustajasatamassa olisi muutenkin mietittävä uudelleen. Nykyinen laiturinsuuntainen sijoittelu vie aivan liian paljon tilaa.

Klaus Rantapuu
S/S Puhois

Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Kervisen Lauri - 20.09.2003, 19:31:47
Asiaa, asiaa...

Luulin nuorempana ettei 60-70-lukujen kaltaisia hirveyksiä enää tehdä (siis höyrylaivojen romutukset), mutta olen valitettavsti joutuut toteamaan, ettei asia ole juurikaan muuttunut. Nykyään kyllä puuhataan ja puhutaan yhtä ja toista erinäisten asioiden puolesta, mutta sanat jäävät useasti sanoiksi.
Onneksi jutussa ei ole kyse romutuksesta, mutta silti, kuten Rami allekirjoituksessaan sanoo, on höyrylaiva silti aito laiva...
Jos asiasta tehdään adressi tms., olen mukana!  :(
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Vesa Vepsäläinen - 26.09.2003, 13:12:56
Kuulostaa aika hirveältä. Toivottavasti Figaroa ei muuteta diesel-käyttöiseksi. Kyseessä on upea perinteikäs laiva.
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Jari Granlund - 30.09.2003, 20:27:27
Tämän päivän Itä-savon verkkoliitteessä oli seuraava ss Figaroa käsittelevä juttu.

Höyrykonetta ei
poisteta Figarosta


Aini Rössi
IS Savonlinna
SS/ Figaro on tuttu höyrylaiva savonlinnalaisille. 35 vuotta alus seilasi Saaristona Säämingin saaristossa. Vuodesta 1975 Figaro on vienyt risteilijöitä Savonlinnan lähivesille. Monet haluaisivat nähdä Figaron edelleenkin höyrylaivana Savonlinnan lähivesillä.

Aluksen omistaja Pentti Metsberg on varsin vaitonainen Figaron tulevaisuudessa.

- Mutta höyrykonetta ei aluksesta poisteta ja Savonlinnan vesillä se nähdään ensi kesänäkin, Metsberg lupaa.

toivottavasti omistaja ei muuta mieltään.

Mikä ihmeen vimma on dieselöidä viimeisiä höyrylaivojamme? Samanlainen hanke on suunnitteilla myös ss Leppävirran kohdalla. Warkauden Lehti kirjoitti 3.9. 2003 että Leppävirran kunnanhallituksen puheenjohtaja (jätetään nimi toistaiseksi mainitsematta) haluaisi kunnostuttaa kunnan nimikkolaivan ja tuoda sen kotisatamaansa Kalmalahteen. Tässähän ei tietysti ole mitään pahaa, laiva toki kaipaa kunnostusta. Mutta kh:n pj haluaa juhlia ensi vuonna 100 vuotta täyttävää laivaa heittämällä höyrykoneen mäkeen ja laittamalla dieselin sisään.
Voi aikoja,voi tapoja!

Lainaus em. lehdestä, jutun on kirjoittanut Aki Ahveninen:
"Laiva olisi mielestäni tuotava Leppävirralle ja kunnostettava täällä paikallisin voimin. Seuraavassa vaiheessa se kannattaisi dieselöidä, jolloin aluksen käyttäminen olisi huomattavasti vaivattomampaa kuin höyryaluksen." Ja juttu jatkuu:" ...laivassa on höyrykone, jota on lämmitettävä noin 5 tuntia ennen liikkeellelähtöä. Dieselöity alus lähtee viiden minuutin varoitusajallaliikenteeseen ja sitä kannattaa ajaa jo pienemmälläkin matkustajamäärällä."
ja aluksen kunnostuksesta:" Kiireisimmät kunnostuksen paikat ovat kh:n pj:n mielestä hyttien seinissä, joiden ootraus on lohkeillut ja irronnut. Kh:n pj olisi valmis turvautumaan halvimpiin vaihtoehtoihin kalliin puusepäntyön sijasta ootrauspintoja laitettaessa. Samanlainen siisti ulkopinta saadaan filmivanerilla, eikä laiva häpeä sitä ollenkaan."

Ei häpeä laiva, ei. Kh:n pj:n sen sijaan pitäisi ajatella toisenkin kerran asiaa.
Ei käy kieltäminen, höyrylaivan ylläpito on taatusti tyyristä hommaa. Mutta eivät nuo yksinomaan taloudellisista näkökulmista tehtävät "kunnostustyöt" kunnioita 100-vuotiaan aluskaunottaren kulttuurihistoriaa. Toivokaamme, että Leppävirran kunnan muilla päättävillä tahoilla on enemmän malttia kuin Kunnioitetulla Kunnanhallituksen Puheenjohtajalla.

Oho, tulipas pitkä vuodatus, tämä ei toistu.

Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 31.05.2004, 23:38:39
Nostetaan aihe takaisin esille. Figaroa ei ole muutettu suunnitellulle diesel/sähkö järjestelmälle vaan vielä ainakin toistaiseksi ja toivottavasti pysyvästi pysyy höyrylaivana.

Faustista sen verran ,että se talvehti Savonlinnassa ja kuulopuheiden mukaan olisi jo lähtenyt takaisin Kainuun vesille.

Princess of Saimaa liikennöi viime kesän Katinkullan laiturista Vuokatista ja Faust Kajaanista.
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 01.06.2004, 16:08:18
Figaron mahdollisesta dieselöimisestä olisikin vasta tullut prosessi: Kun huomioidaan, että se kruisailee Suomen ainoassa sellaisessa kaupungissa, jossa on mahdollisuus tehdä höyrylaivalla jotakuinkin kelvollinen taloudellinen tulos (lue: oopperaturistit ovat valmiita maksamaan eksotiikasta suunnilleen mitä tahansa), olisi pannujen vaihtaminen vähintäänkin kyseenalaista toimintaa. Jäisihän sinne tietysti vielä Heinävesi, mutta onhan kaksi aina yhtä varmempaa...

Ss.Stockholm, entinen Korsholm III ja Öland, taitaa olla ainakin jonkinasteinen harvinaisuus ollessaan samanaikaisesti sekä höyry-että moottorilaiva. Tällainen ratkaisu Riimalalla Figaron kohdalla tuskin sentään oli mielessä?
Otsikko: Re:S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 01.06.2004, 17:22:34
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 01.06.2004, 16:08:18
Tällainen ratkaisu Riimalalla Figaron kohdalla tuskin sentään oli mielessä?

Ihan vain siksi, ettei kenellekään jää väärää luuloa aluksen omistajuudesta: Erkki Riimala on luopunut osakkuudestaan yhtiöön ja laivaan jo kauan sitten...
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 15.06.2005, 19:09:45
Figaro Helsinkiin!!

Figaro suuntasi matkansa kohti Helsinkiä tiistai iltana. Matkaan menee kolme vuorokautta eli perillä pitäisi olla perjantaina. Helsingissä Figaro alkaa operoimaan Hietalahden satamasta.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Romanos Pyrrö - 16.06.2005, 08:20:40
Onkos Figarolla meininki jäädäkin sinne Helsinkiin, vai mahtaneeko palata takaisin Savonlinnaan?
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 16.06.2005, 17:18:03
Lainaus käyttäjältä: Romanos Pyrrö - 16.06.2005, 08:20:40
Onkos Figarolla meininki jäädäkin sinne Helsinkiin, vai mahtaneeko palata takaisin Savonlinnaan?

Suora lainaus Itä-Savo lehden eilisestä numerosta:  " Näillä näkymin Figaro ei palaa enää Savonlinnaan "

Eli varmaan tulee riippumaan pitkälti siitä miten kannattavaa toiminta Helsingissä on.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 16.06.2005, 17:48:55
Figaro siis "paluumuuttaa" stadiin vanhoille sijoilleen. Jos risteilyjen lähtöpaikkana on Hietalahti, en voi muuta kuin ihmetellä mistä ne asiakkaan löytyvät...
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Jukka Kaijanmäki - 16.06.2005, 22:43:18
Tuli tehdyksi miniristeily Figarolla tänään alkuillasta. Alus saapui Kotkaan Wärtsilän laituriin illalla ja kiinnittyi paikkaan, josta sen oli siirryttävä ohiajavien veneiden aallonmuodostuksen takia pois. Se siirtyi n. 200 m ja sai suojaisemman paikan hinaaja Normandian kyljestä. Tuon matkan ajan seurasin konehuonetoimintoja suurella mielenkiinnolla. Figaro lähtee kohti Helsinkiä huomisaamuna.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 27.06.2005, 15:17:57
Figaro saa lähiaikoina uuden nimen (istu ja ota ihan rauhallisesti, ennenkuin luet eteenpäin): HÖYRY-JUHO  ::)
Juttelin iltana muutamana aluksen uuden omistajan kanssa ja hän vaikutti hyvin vahvasti alukseensa ja sen eksotiikkaominaisuuksiin uskovalta. Ja onhan Hietalahdenrannassa ainakin japsituristeja ihan suosikkihotellinsakin puolesta...
Vaan aika rullavaisalttiilta alus vaikuttaa. Noinkohan sillä uskalletaan ajaa edes Suomenlinnan ympäri..?  ::)
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tuukka Laakso - 27.06.2005, 16:58:06
Huh  ::)
Onko muuten viittaamasi uusi omistaja aikaisemmin mainittu Metzberg vai onko alus vaihtanut sen jälkeen omistajaa?
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 27.06.2005, 21:06:39
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 27.06.2005, 15:17:57
Figaro saa lähiaikoina uuden nimen (istu ja ota ihan rauhallisesti, ennenkuin luet eteenpäin): HÖYRY-JUHO  ::)

EIIII!!!! :finger: Vakaasti edelleenkin uskon, että on olemassa jonkinlainen häpy myös kansallisomaisuutemme raiskaamisessa. Vai onko?
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 27.06.2005, 21:08:31
USKOMATONTA!!!  Onko siitä mainitusta uudesta omistajasta tietoa..?
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tatu Miettinen - 06.07.2005, 14:52:00
Onkos niistä Figaron aikatauluista tietoa, ja onko risteilyihin varaa muillakin kuin japanilaisilla ja jenkkituristeilla?
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 06.07.2005, 18:24:03
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 27.06.2005, 21:08:31
USKOMATONTA!!!  Onko siitä mainitusta uudesta omistajasta tietoa..?

Uusi omistaja on nimeltään Lc. Lesa Oy, Helsinki. Sillä vaan etsimään tietoja.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tatu Miettinen - 07.07.2005, 08:24:12
Vastauksena omaan kysymykseeni;
Figaron risteilyt alkanevat elokuussa. Hintapolitiikkaa ei konemestari halunnut tai osannut arvioida. Siihen asti tiedossa on pelkkiä tilausajoja, ja ne lienevät arvokkaita. S/S Höyry-Juho taitaa tosiaan olla tulossa nimeksi, se oli tosin maalattu vasta pelastusrenkaaseen. Lc Lesa on sijoitusyhtiö, jonka taustalla häärii, no enpäs enää muista nimeä. Mutta ei Metzberg.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 07.07.2005, 20:27:39
Jos nimi nyt olisi edes Höyry-Juho mutta kun se on rekisteröity (!) muotoon HöyryJuho...siis YHTEENKIRJOITETTTUNA!

Tässä julkista tietoa omistajasta:

Toiminimi Lc. Lesa Oy 01.03.1995 Prh
Yritysmuoto Osakeyhtiö 01.03.1995 Prh
Kotipaikka HELSINKI 01.03.1995 Prh
Yrityksen kieli Suomi  Veroh
Päätoimiala Tekniikan tutkimus ja kehittäminen 31.12.2001 Veroh
Postiosoite PL 95 29.05.2001 Yht
  00700 HELSINKI     
Käyntiosoite MALMINRAITTI 4 A 24.04.1996 Yht
  00700 HELSINKI   
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tatu Miettinen - 08.07.2005, 09:18:40
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 27.06.2005, 15:17:57
Vaan aika rullavaisalttiilta alus vaikuttaa. Noinkohan sillä uskalletaan ajaa edes Suomenlinnan ympäri..?  ::)

Näkyi uskallettavan  :o, ainakin se oli eilen illansuussa Kustaanmiekan tuntumassa liikennöimässä. Saatan laittaa varmemmaksi vakuudeksi epätarkan kuvankin jos joskus pääsen vielä töistä.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 08.07.2005, 10:26:02
Eiköhän merenkäynti liene aluksen pienimpiä ongelmia. Laivan, joka kulki ensi vuotensa Turusta aina Nauvoon ja Nötööseen saakka ja Helsingistä sittemmin Norkullaan ja Sipoon Boxiin kaikenlaisissa ilmoissa aina jäiden tuloon saakka, luulisi selviävän pahemmistakin säistä ;)
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Sami Koskinen - 08.07.2005, 13:01:25
Nyt sitten Figarosta olisi kuulemma kattila hajonnut.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tuukka Laakso - 08.07.2005, 13:28:58
Täytyy toivoa että uutinen olisi ankka.. Jos alukseen tulee mittava kattila remontti, nousee varmaan taas otsikoihin laivan koneen vaihto  >:(  Kun tuossa kävin pari viikkoa sitten Hietalahdessa notkumassa laiva näytti mielestäni muutenkin aika huonokuntoiselta??
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tatu Miettinen - 08.07.2005, 13:56:55
Niin, oliko tämä kattilavaurio ensikäden tietoa, huhu vai peräti kesäuutinen? Lähde kiinnostaisi saada tietää? Laiva oli edelleen keskiviikkona ulkoisesti kuluneen oloinen hätäisiä paikkamaaleja lukuunottamatta. Konehuoneesta ei ole mitään vahvaa tietoa, paitsi että piippu kuulemma oli melko huterassa kunnossa... Olisiko siellä tullut siis puhkiruostuma. Jos en väärin muista, HöyryJuho oli muutenkin menossa telakkaan vuoden päästä ja uutta metallia oli tarkoitus lisätä reilusti pitkin runkoa.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Leo Männistö - 08.07.2005, 14:30:24
Jeps, eilen käytiin ajamassa Figarolla lenkkiä mm. kauppatorilla ja suokin ympäri. Tänä aamuna sitte tuli puhelu että ei tarvitse tulla töihin, kun on kattila hajonnut.. :(
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tatu Miettinen - 08.07.2005, 14:43:43
Mikä on tuntuma, tuleeko siitä enää kalua vai onko peli pelattu? Tai millä tavalla se on särki?
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Leo Männistö - 08.07.2005, 14:47:33
Ei mitään käryä...just olin lähdös tonne ja sain sitte soiton että kattila on särki ja hyvällä tuurilla ei tarvi enää tänä kesänä tuonne mennä töihin. mutta enpä yhtään sitte tiiä minkä laajusesta vauriosta on kyse. mut et... ihan kiva paatti olla töissä, sinänsä sääli että kävi näin.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tatu Miettinen - 08.07.2005, 15:01:25
Juuh. Kerrassaan harmillista kaikin puolin. Vaan. Toivottavasti se ehjäytyy vielä joskus, että pysyisi ainakin liikenteessä. Vaikka sitten taas Savonlinnassa. Odoteltiin innolla pääsyä kyytiin elokuussa :-[.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tuukka Laakso - 08.07.2005, 15:03:05
 :(  Todella ikävä kuulla, täytyy toivoa että uudella omistajalla riittää pääomat kunnostaa kattila (ja alus) kunnolla. Toivottavasti saadaan mahdollisimman nopeasti lisätietoja kattilarikon laajuudesta.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 18.07.2005, 11:42:42
Onko siitä kattila(?)vaurion laajuudesta kuulunut mitään tietoa?

Kun perjantaina ajoin Hietalahdesta ohi, niin laivasta oli maalattu nimet umpeen keulasta, perästä ja komentosillan pressusta, eli on siellä jotain uutta tapahtunut.. :D
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Lasse Reunanen - 02.08.2005, 21:31:26
Haloo!! Maa kutsuu!! Mitä Figaron kattilalle kuuluu? Mitä meni vialle, pelkkä tuubiko vai isompaa? Joko kunnossa?
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 03.08.2005, 23:05:35
Huhuja kuulin, että vika ei kovin suuri olisi.

Ja oli laivan kyljessä jo mainos alkavasta risteilyliikenteestä sekä www-sivuista. Käykääs katsomassa, näyttää kyllä hyvältä!

http://www.figaroristeilyt.fi

Hassua on se, että vaikka laivan nimi on HöyryJuho (kyllä, yhteenkirjoitettuna), niin www-sivujen osoite on jotain aivan muuta....
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tatu Miettinen - 04.08.2005, 08:44:58
Hassuhko on tuo sivuilla oleva kuvamanipulaatiokin... Ei siitä heti laivaa tunnistais. Aiemmin puhutut päällemaalatut pressut olivat kyllä komeita, vaikka "aavistuksen verran" vanha nimi alta loistaakin  ;D Lisäksi suosittelen erityisesti koulua käyville tutustumista esittelyteksteihin, joissa sekä asiat että suomen kieli ovat melko epätarkkoja, jopa virheellisiä :deal:
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: MIHAIL - 07.08.2005, 17:23:22
Tais olla  Figaro koeajolla tänään.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 07.08.2005, 17:42:12
Hmmm....alkaa vain aika loppua, sillä yhtiön nettisivujen mukaan ajettaisiin päivittäin vain 14.8. saakka. Pari viikkoa sitten yhtiölle lähettämääni sähköpostiinkaan ei ole vastattu...Voi näitä suomalaisia markkinoinnin ihmelapsia! ::)
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Väyrysen Antti - 07.08.2005, 18:50:41
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 07.08.2005, 17:42:12
Pari viikkoa sitten yhtiölle lähettämääni sähköpostiinkaan ei ole vastattu...Voi näitä suomalaisia markkinoinnin ihmelapsia! ::)
Ovelia poikia ovat. Kuulemani huhun mukaan eivät vastanneet edes, vaikka potentiaalinen tuleva risteilyasiakas kysyi eräänä kauniina päivänä aluksen henkilökunnalta, milloin paatti olisi lähdössä ja mitä reittiä ajaisivat. Tuli vain ympäripyöreetä; "Lähtee kuin ehtii"-murinaa. Kenties he eivät ole vielä oivaltaneet, että matkustajathan ne sitä rahaa tuovat. ;)
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tatu Miettinen - 08.08.2005, 09:03:39
Lainaus käyttäjältä: Väyrysen Antti - 07.08.2005, 18:50:41
Ovelia poikia ovat. Kuulemani huhun mukaan eivät vastanneet edes, vaikka potentiaalinen tuleva risteilyasiakas kysyi eräänä kauniina päivänä aluksen henkilökunnalta, milloin paatti olisi lähdössä ja mitä reittiä ajaisivat. Tuli vain ympäripyöreetä; "Lähtee kuin ehtii"-murinaa. Kenties he eivät ole vielä oivaltaneet, että matkustajathan ne sitä rahaa tuovat. ;)

Hyvin näytti kulkevan ilman matkustajiakin lauantaina ympäri Klippania. Enimmillään sain laskettua viisi kannella. Noilla lipunhinnoilla on tietysti mukavaa matkustajien kannalta, että laivalla on tilaa.  :P
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Lasse Reunanen - 09.08.2005, 12:21:24
Jos Figaro siis jälleen liikkuu, on kattilalle tehty urakalla töitä. Kuulin varmasta luotettavasta lähteestä mitä kattilalle kävi ja onneksi selvittiin ilman henkilövahinkoja. Laivassa on käynyt vuosiin ensimmäinen oikea kattilarepeämä suomessa. Ei siis mikään tuliputkivuoto, vaan vaipan repeämä. Kattilahan oli jo melko heikossa kunnossa, sillä sen työpainetta oli alennettu katsastuksessa. Sekään ei siis riittänyt, vai oliko laivaa ajettu liian kovilla paineilla.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 19.08.2005, 11:56:47
Toivottavasti vika on saatu korjattua kunnolla, sillä tänään laiva on taas liikkeellä ilotulitusristeilyn merkeissä. Lippu on kyllä suhteellisen hintava.
http://www.figaroristeilyt.fi/
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Vesa Vepsäläinen - 19.08.2005, 12:57:06
Lainaus käyttäjältä: Lauri Pakkanen - 19.08.2005, 11:56:47
Lippu on kyllä suhteellisen hintava.
http://www.figaroristeilyt.fi/

Tuo nyt on hieman suhteellista. Kaksikymppisen voi kuluttaa huomattavasti huonomminkin.

Risteily kestää kuitenkin 2,5 tuntia, joten ihan pikareissu ei ole kyseessä, ei myöskään maraton. Lapsiperheille tulee kalliiksi, mikäli lapsille ei myönnetä alennusta tai vapautusta lippujen hinnoista.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 28.11.2005, 00:24:35
Itse en kesän aikana laivan kyytiin ehtinyt, joten tietääkös kukaan, onko se liikenteessä vielä ensi kesänäkin? Ja mikä tärkeintä, onko se liikenteessä höyrykäyttöisenä...??
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 28.11.2005, 17:15:37
HöyryJuho (Figaro) on ollut (tai on edelleenkin) Isnäsin uivassa tokassa. Aluksen on tarkoitus ensi kesänä aloittaa säännölliset risteilyt Helsingissä.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Lasse Reunanen - 11.04.2006, 01:33:50
Ex Figaro on näköjään http://www.hoyrylaiva.fi/ -sivujen mukaan saanut vanhan s/s Norrkulla- nimensä takaisin. Onneksi siis HöyryJuho kauhistus jäi lyhytaikaiseksi.

Toivottavasti asiakkaita riittää, sillä nettisivujen perusteella tehdään vain melko hinnakkaita tilauskeikkoja eikä lainkaan aikataulun mukaista risteilytoimintaa, joka sopisi normaalin kuolevaisen kukkarolle.
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Timo Renberg - 11.04.2006, 10:41:56
  :D Onnea ja menestystä höyrylaivan omistajalle.

Hyvä että nykyisellä pääkaupungillakin on oma
OIKEA AITO HÖYRYLAIVA S/S NORRKULLA.
Toivottavasti pysyykin höyrylaivana.
Kun paineita höyrypannussa kesällä joudutaan pitämään jatkuvasti päällä, olisi yhtiön kannalta varmasti hyvä pitää kerran päivässä joku yleisöristeilykin.
Täytyy tulla kesällä tutustumaa vanhan höyrylaivan tuoksuihin ja äänettömään kulkuun. Jos vaikka pääsis kyytiinkin.
Ps. Ihme ettei Saaristomeren saaristokunnassa Nagu / Nauvossa olevista kuuluisista vanhoista merenkulkuvarustamoista ole hankkinut sitä
(ex S/S NAGU) takaisin ensimmäisille kotivesilleen.
:'(
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 03.05.2006, 23:44:28
Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 11.04.2006, 01:33:50
Ex Figaro on näköjään http://www.hoyrylaiva.fi/ -sivujen mukaan saanut vanhan s/s Norrkulla- nimensä takaisin. Onneksi siis HöyryJuho kauhistus jäi lyhytaikaiseksi.

Toivottavasti asiakkaita riittää, sillä nettisivujen perusteella tehdään vain melko hinnakkaita tilauskeikkoja eikä lainkaan aikataulun mukaista risteilytoimintaa, joka sopisi normaalin kuolevaisen kukkarolle.

Olivat ihan mukavat sivutkin. Harmi ettei ole parempaa kuvamateriaalia siellä. Siinä Riimalan vihkosessa olisi upeita kuvia (varsinkin se Hesarin kuva Saaristosta) laivasta eri ajoilta.

Mutta tosiaan, yleisöristeilyjä odotellen.  ::)
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 23.05.2006, 22:17:57
Tuollakin näyttää olevan lisää tietoa kesän risteilyistä. Tai ainakin niiden tarjoiluista.

http://www.kaikillamausteilla.fi/index.php?id=384&news_id=91
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tatu Miettinen - 23.05.2006, 22:29:50
Jep jep, olis hauska tietää missä vaiheessa laiva on, ainakin aprillipäivänä näytti vielä vähän keskeneräiseltä.

<korjailua>
Jos jaksais lukea edelliset viestit, olisi paljon viisaampi...
</korj>
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: emolsa - 26.05.2006, 14:41:42
Lainaus käyttäjältä: Tatu Miettinen - 23.05.2006, 22:29:50
Jep jep, olis hauska tietää missä vaiheessa laiva on, ainakin aprillipäivänä näytti vielä vähän keskeneräiseltä.

<korjailua>
Jos jaksais lukea edelliset viestit, olisi paljon viisaampi...
</korj>
Laiva on aika hyvässä vaiheessa. Kevään aikana on remontoitu keulasalonki, öljypoltin vaihdettu, ym. Itse menen sinne kesäksi hommiin...
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Lauri Pakkanen - 08.06.2006, 14:41:32
Sivuille tulleet uudet kuvat näyttävät kyllä oikein mukavilta.

http://www.hoyrylaiva.fi/valokuvia.htm

Edelleen sitä toivoisi, että laiva ajaisi myös yleisöristeilyjä...
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Tuukka Laakso - 08.06.2006, 15:16:45
Tuli mieleeni, kun eilen fillaroin s/s Norrkullan ohi seuraava kysymys. Miksi sillassa roikuvassa laivakellossa lukee Horsmanlahti?  ???
Otsikko: Re: S/s Figaro
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 08.06.2006, 16:06:25
Kappas! Sellaista en viime kesänä huomannutkaan. Kyllähän siinä vanha laivakello piti oleman ???
Horsmanlahti oli kuitenkin pieni 1900-luvun alun höyryvene Savonlinnan vesiltä...
Otsikko: S/s (Figaro) Norrkulla
Kirjoitti: Tuomas Honkala - 23.09.2010, 06:02:27
Lainaus käyttäjältä: Lauri Pakkanen - 08.06.2006, 14:41:32
Sivuille tulleet uudet kuvat näyttävät kyllä oikein mukavilta.

http://www.hoyrylaiva.fi

Edelleen sitä toivoisi, että laiva ajaisi myös yleisöristeilyjä...


Saattavat ajaa yleisöristeilyitä purjelaivapäivien aikaan (lokakuun alku?) reitillä Kauppatori-Hietalahti.

Jännä nähdä kuin käy 
Otsikko: Vs: S/s (Figaro) Norrkulla
Kirjoitti: Raine Taponen - 23.09.2010, 17:57:17
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Honkala - 23.09.2010, 06:02:27

Saattavat ajaa yleisöristeilyitä purjelaivapäivien aikaan (lokakuun alku?) reitillä Kauppatori-Hietalahti.

Jännä nähdä kuin käy 

Todella huolella tehty sivusto on S/S Norkullalla. Ja voihan tuota esittämääsi olettamusta tiedustella: http://www.hoyrylaiva.fi/helsingin-hoyrylaivaosakeyhtio.html R.T 
Otsikko: Vs: s/s Norrkulla (ent. s/s Figaro)
Kirjoitti: Simo Peräkorpi - 25.09.2010, 19:46:03
On kyllä harvinaisen hieno sivusto, tuosta näkee heti mihin yrittäjä on pyrkimässä, eli palvella asiakasta. Vahinko vain kun tuo palvelu on niin kaukana, joten tältä suvelta tuo risteily jää toteutumatta.
Otsikko: Vs: s/s Norrkulla (ent. s/s Figaro)
Kirjoitti: Erkki Tirkkonen - 27.09.2010, 18:46:09
Vai lukee Norrkullan laivakellossa "Horsmanlahti". Veikkaan kuitenkin että siinä lukee Horsmalahti, joka oli ennen  vilkas satama Saimaalla, Leppävirran pitäjässä Suvasveden lounaisrannalla. Siitä laivalle nimi ja laivakelloon omistuskirjoitus.
Otsikko: Vs: s/s Norrkulla (ent. s/s Figaro)
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 11.06.2020, 20:19:48
Kiertolaisuus jatkuu -Janne Leinonen, tai oikeammin yhtiönsä LP Maagement, on ostanut Norrkullan ja vie sen takaisin Saimaalle, jossa on jälleen luvassa nimenvaihdos. Tällä kertaa ei kuitenkaan haeta mitään innovatiivista, vaan vanha Saimaan yhteysliikennaikainen Saaristo tekee paluun.
Saaristo tullee ensi vuonna Savonlinnan lähisaaristoristeilyille, ja Paul Wahl siirtyy luksusmatkailijoiden käyttöön. Olisi kiintoisaa tietää, mitä tuo jälkimmäinen tarkoittaa käytännössä, mutta olennaisinta on, että Savonlinnan asema Suomen sisävesihöyrylaivojen pääkaupunkina on ja pysyy.
https://ita-savo.fi/uutiset/lahella/0045cc80-7d2a-4188-83dd-140fe1786f7b

Eikä tämä nyt siinä mielessä mikään iso yllätys ole, että aika kituliaaltahan Norrkullan risteilytoiminta Helsingissä on useiden vuosien ajan näyttänytkin, vaikka laiva tuntuu sentään pinnalla pysyneen.
Otsikko: Vs: s/s Norrkulla (ent. s/s Figaro)
Kirjoitti: Lasse Reunanen - 24.06.2020, 02:24:43
Kautta rantain olen kuullut, että pienempi matkustajahöyry, entinen Päijänteenkulkija, nykyisin Saimaalla oleva s/s Kaima olisi ostettu Norrkullan korvaajaksi Helsinkiin. Tieto on täysin vahvistamatonta kuulopuhetta toistaiseksi, joten voin olla väärässäkin. Kaima on kuitenkin ollut kaupan.
Otsikko: Vs: s/s Norrkulla (ent. s/s Figaro)
Kirjoitti: Lasse Reunanen - 25.06.2020, 19:03:41
Norrkulla on kuulemma Puumalan yläpuolella tulossa kohti vahaa uutta kotiaan.  :)
Otsikko: Vs: s/s Norrkulla (ent. s/s Figaro)
Kirjoitti: Lasse Reunanen - 28.06.2020, 19:05:25
Nyt ollaan takaisin kotona... Niin kovasti pyrki kotiin, että palan laituristakin haukkasi maistiaiseksi. https://www.facebook.com/people/Torsti-Aspivaara/100012188887399?locale2=fi_FI

Ei näköjään tuo linkki kirjaantumatta näy. Jossain siellä pitäisi olla video vauhdikkaasta rantautumisesta. Itse olen facestakieltäytyjä, niin en pääse sitä nyt tarkastelemaan...