Polferriesin tulevaisuudesta

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 03.01.2015, 00:52:59

« edellinen - seuraava »

S Liljeström

Tästä on puhuttu aikaisemminkin.
Voiko nyt tosiaan olla niin, etteivät suomalaiset matkaajat "löydä" Puolaa?
Aika paljon Puolassa autoilleena, en näe syytä näihin kummallisiin ennak-
koluuloihin.
Tiet paranevat huimaa vauhtia, Gdanskista pääsee pian - ellei jo pääse
moottoritientasoista tietä Katowicen tasolle saakka.
Majoitukset ja hinnat ravintoloissa ovat eri luokkaa kuin ne mihin on totuttu.
Voiko siis kuitenkin edelleen olla niin, ettei lauttalinja Hangosta vaikka Ny-
näshamnin kautta Puolaan edes sesonkiaikana kannattasi?
Lautan tulisi tietenkin krantuille suomalaisille olla joku muu kuin Baltivia tai Wawel.

SL

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 14.03.2017, 20:08:20
Aika paljon Puolassa autoilleena, en näe syytä näihin kummallisiin ennak-
koluuloihin.
Tiet paranevat huimaa vauhtia, Gdanskista pääsee pian - ellei jo pääse
moottoritientasoista tietä Katowicen tasolle saakka.
Majoitukset ja hinnat ravintoloissa ovat eri luokkaa kuin ne mihin on totuttu.
Voiko siis kuitenkin edelleen olla niin, ettei lauttalinja Hangosta vaikka Ny-
näshamnin kautta Puolaan edes sesonkiaikana kannattasi?
Voisi ehkä toimiakin, mutta matkustajaliikenteen satamana Hanko ei kyllä liene paras mahdollinen.
Puolan liikenteestä myös hieman kokemusta omaavana sanoisin kyllä, että liikenneympäristö Puolassa on autojen määrään nähden varsin kehittymätön ja paikallisten ajotapa on paikoitellen varsin "kamikaze"-tyylistä, suosittelisin kyllä suomalaisturistille aivan erityistä tarkkaavaisuutta ja varovaisuutta.
Mitä puolestaan tulee Puolan yleiseen hintatasoon, sen suhteen olet kyllä oikeassa, on edullinen suomalaisille.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 14.03.2017, 20:08:20
Voiko siis kuitenkin edelleen olla niin, ettei lauttalinja Hangosta vaikka Nynäshamnin kautta Puolaan edes sesonkiaikana kannattasi?
Lautan tulisi tietenkin krantuille suomalaisille olla joku muu kuin Baltivia tai Wawel.

SL

Jos sinne lauttaan halutaan matkustajia, sataman tulisi ainakin olla joku muu, kuin Hanko. Hanko on rahtisatama, joka ei lainkaan palvele matkustajia ilman autoa! Minusta se rajaa liian suuren osan potentiaalisista asiakkaista ulos heti kättelyssä. Eli ainoat vaihtoehdot Helsinki, Turku tai Naantali?

Jarno Setälä

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 14.03.2017, 20:08:20
Tästä on puhuttu aikaisemminkin.
Voiko nyt tosiaan olla niin, etteivät suomalaiset matkaajat "löydä" Puolaa?

Jostakin syystä aina näiden uusien laivayhteyksien noustessa pinnalle, suomalaiset haluavat Riikaan ???

Tavallinen turistireissaaja ei ymmärrä, että esimerkiksi Helsinki-Riika-yhteydessä ei ole mitään järkeä, koska rahti kulkee halvemmalla ja nopeamminkin Tallinnan kautta.

Puola pitäisi kyllä "löytää", koska siellä on halpaa ja hyvähköt yhteydet muualle eurooppaan. Gdynia/Gdansk on turistimatkailua ajatellen todella helppo kaupunki hyvine kulkuyhteyksineen ja halpoine takseineen. Tosin sinne pääsee jo melko edullisesti suoraan myös Turusta lentämällä. Lähivuosina Puolassa tullaan ottamaan käyttöön myös euro, joten siltäkin kantilta matkailu helpottuu. Suurimmissa kaupungeissa ja turistien suosimilla alueilla pärjää aika hyvin englannin kielellä - itse olen saanut Gdanskissa palvelua myös suomeksi; "Yksi olut ole huva ja kitos" :beer:

S Liljeström

Olen samaa mieltä maan olemattomasta liikennekulttuurista, mutta kyllä sinne sekaan sopii,
jos vähän varoo, eikä kokeile länsimaisia liikennesääntöjä siellä.
Pidän tilattua alusta YS-SW reitilleen varsin suurena, koska sataman laajennustöitä joudutaan
tekemään molemmissa päissä. Ehkä sitä parempien vauhtivarojen vuoksi väliä onkin tarkoitus
seilauttaa 3 krt/24h, jolloin se korvaisi nykyiset kokonaan?!
Mitä Suomen ja Puolan kysyntään tulee, olisin odottanut, että Finnlines olisi laittanut reitille
edes kesäksi jonkin pienemmän RoPaxin, mutta oikein sopivaa ei liene hollilla, vaikka yhtä
espanjalaista on vähän yritetty myydäkin.

SL


Kalle Id

Finnlinesillahan oli kuluvan vuosikymmenen alussa matkustajaliikennettä Helsinki-Gdynia -välillä, mutta matkustajamäärät jäivät niin pieniksi että palattiin puhtaaseen roro-liikenteeseen (muistan tämän elävästi erityisesti siksi, että suunnittelin itse Gdynian-reissua ja kun lopulta pääsin toteutusvaiheeseen ei sinne enää päässytkään). Tämä ei kauhean lupaavalta Suomi-Puola -reittiä ajatellen kuulosta.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 15.03.2017, 22:17:01
Finnlinesillahan oli kuluvan vuosikymmenen alussa matkustajaliikennettä Helsinki-Gdynia -välillä, mutta matkustajamäärät jäivät niin pieniksi että palattiin puhtaaseen roro-liikenteeseen (muistan tämän elävästi erityisesti siksi, että suunnittelin itse Gdynian-reissua ja kun lopulta pääsin toteutusvaiheeseen ei sinne enää päässytkään). Tämä ei kauhean lupaavalta Suomi-Puola -reittiä ajatellen kuulosta.
Hieman offtopicin puolelle menee, mutta komppaa Kallen tuomaa näkemystä. Nimittäin Finnlineshan on sittemmin vielä siirtänyt tuon ro-roksi muuttamansa Gdynian liikenteen Vuosaaresta Hankoon, jota ylempänä pidettiin varsin huonona satamana matkustajaliikenteen kannalta.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Tulin Gdyniasta Vuosaareen Finnladylla marraskuussa 2010. Kyydissä oli nelisenkymmentä matkustajaa, joista alle kymmenen rekkakuskeja. Terminaalitaksi toi minutkin käytännössä tyhjälle alemmalle rekkakannelle, jonne parkkeerattiin kaikki kyydissä olleet ajoneuvot -laivassa oli siis ainakin sääkannen, henkilöautoboksin ja välikannen verran tyhjää tilaa. Ei kovin hyvää bisnestä siis, millään tavoin. Kaiken lisäksi vielä Suomen lipulla...
Jos noin pitkälle matkalle halutaan saada säännöllinen yhteys, on siinä oltava joku -tai mielellään useampikin- isohko vakituinen rahtiasiakas. Tällaisen puuttuminenhan taisi lopulta olla se viimeinen naula Tallinkin muutenkin onnettoman Saksanliikenteenkin arkkuun. Via Baltica on useimpien rahtitoimijoiden kannalta ylivoimainen kilpailija Gdanskin ja Suomen väliselle laivalinjalle, mutta jos Puolan satama olisi Szczecin tai Swinoujscie, mahdollisuuksia sopivien kumppanien löytämiseen voisi ollakin. Odran suiston kaupungit kuuluvat Saksan moottoritieverkkoon, ja matka esim.Berliinistä sinne saattaa olla näppärämpikin kuin Travemündeen.

Muistan joskus jossain pohditun ajatusta ystävyyskaupunkeina tunnettujen Turun ja Gdanskin välisestä laivayhteydestä. Sille olisi pohjaksi heikosti maksava, mutta yhteyttä varmaan vielä pitkään tarvitseva asiakaskunta Olkiluoto3:n työntekijöitä, joista suurin osa toki käyttää työmatkoihinsa Wizzin lentoja, mutta autojen kanssa kulkeville se ei käy. Turussa olisi Puolanlaivalle nyt vapaa laituripaikkakin SeaWindin entisessä kaijassa, ja autottomat matkustajat voitaisiin varmaan viedä laivaan satamabussilla vaikka jossain muuallakin sijaitsevasta terminaalista.
Mutta matkan pituus taitaisi lopulta olla se ongelmatekijä. Jos halutaan mennä nopeasti, kuluu polttoainetta enemmän, jos taas hitaasti, kiireellinen rahti valitsee toisen reitin. Periaatteessa vaikkapa Baltivialla ajettava Gdansk-Turku-matka voisi mennä noin vuorokaudessa yhteen suuntaan, eli kiertävällä aikataululla liikkeelle voitaisiin lähteä jopa kolmesti viikossa kummastakin päästä. Mutta kuinka kauan sellaista olisi varaa tehdä ilman riittävää pokaa, jonka kasvattaminen vaatisi oman panoksensa..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Osaltaan varmaan Finnlinesin Puolan liikenteen matkustajamääriä söi (sika) hinnoittelu. Itse matkustin Puolaan Stena Linella Karlskronasta Gdyniaan, mikä kieltämättä oli hinnaltaan hyvin kohtuullinen reissu. No, eivät Stenan parhaat päivänsä jo aikoja sitten nähneet paatit mitään loistoristeilyä tarjonneet, mutta toimivat.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

S Liljeström

Kumma, kun aivan selviä asioita alkaa unohtaa!
Yritin FoF:stä löytää, milloin Helsingin ja Gdanskin liikenne Pomeranialla/Silesialla
loppui.
Muistan niissä olleen - sanoisiko määrätyn ominaishajun. Selitykseksi tarjottiin
laivalla käytössä olleita pesuaineita.
Muistaako kukaan?!

SL

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 17.03.2017, 11:57:02
Kumma, kun aivan selviä asioita alkaa unohtaa!
Yritin FoF:stä löytää, milloin Helsingin ja Gdanskin liikenne Pomeranialla/Silesialla
loppui.
Muistan niissä olleen - sanoisiko määrätyn ominaishajun. Selitykseksi tarjottiin
laivalla käytössä olleita pesuaineita.
Muistaako kukaan?!

SL

Ainakin vuoden 95 kesällä Pomerania vielä meni Helsingistä, on meinaan kuva todiste mikä otettu Symphonyn kannelta.

Juhani Mehto

Polferries on ostanut ropax-lautta Drujban kasvavalle Ystad–Swinoujscie -linjalleen. Alus aloittaa liikenteen kesäkuun lopulla nimellä Cracovia.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Joko se nimi päätettiin? Vasta pari päivää sitten uutisoitiin, että nimi paljastetaan myöhemmin nimikilpailun jälkeen.

Mikko-Oskari Koski

#43
Vaikuttaa siltä, että Polferriesillä on tulevaisuutta. Firma on hommannut Wawelin rinnalle toisen aluksen Gdansk-Nynäshamn-linjalle. Odotettavissa siis pitkästä aikaa päivittäinen linja tähän? Ja hakusessa nykyistä isompi siivu Tukholman risteilymarkkinoista?
https://polferries.se/om-foretaget/mf-nova-star.html

Harmi, jos eivät muuta aluksen nimeä. Wawelin pariksi kun sopisi erinomaisesti Malbork, silloin Puolan kaksi hienointa linnaa saisi samalle linjalle nimikkolaivan. Lisäksi nimi Nova Star ei oikein ole mitään kieltä, alkuosa selkeästi latinaa, mutta loppuosa ties mitä tankeroa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Yllättävää jos eivät muuta nimeä, mutta mistäs sitä tietää. Ylipäätään Nova Starin hankinta on vähän jännä, käsittääkseni tuokin Polferriesin linja nojaa pääasiassa rahtiin ja Nova Starissa on verrattain rajallinen rahtikapasiteetti - alkuperäinen tilaajahan jätti aikaanaan sen telakan käsiin, kun deadweight-kapasiteetti oli sovittua pienempi.