Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tero Lahdenranta

http://kokeile.yle.fi/uutiset/kemin_sataman_murtajasopimus_voi_paatya_markkinaoikeuteen/6216705

"Jäänmurto- ja satamahinausyhtiö Alfons Håkans aikoo viedä Kemin satamayhtiön tekemän hankintasopimuksen markkinaoikeuden tutkittavaksi.

Satamayhtiö neuvotteli valtion murtajayhtiö Arctian kanssa neljän miljoonan euron palvelusopimuksen ja kymmenen miljoonan euron murtajahankinnan ilman avointa tarjouskilpailua. Håkansin mielestä kauppa on on niin iso, että se muuttaa koko alan hankintakäytäntöjä, mikäli asiaa ei selvitetä perin pohjin."

Kaluston hankintaan on näemmä varattu rahaa, tiedä sitten mitä tuolla kymmenellä miljoonalla saa. Erikoista tosiaan ettei sopimusta kilpailutettu.

Kalle Kiirala

Mitä sitä kilpailuttaa jos ei ole kuin yksi yhtiö joka homman kykenee toteuttamaan. "Kemin satama on suorittanut Viitalan mukaan kartoitusta myös muiden palveluntarjoajien osalta mutta muita päteviä toimijoita ei löytynyt" koimme Arctian olevan ainoa tarpeeksi luotettava osapuoli kertoo Reijo Viitala Pohjolan Sanomat lehdessä 13.7.
Joten se siitä.

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Kiirala - 13.07.2012, 21:50:39
Mitä sitä kilpailuttaa jos ei ole kuin yksi yhtiö joka homman kykenee toteuttamaan. "Kemin satama on suorittanut Viitalan mukaan kartoitusta myös muiden palveluntarjoajien osalta mutta muita päteviä toimijoita ei löytynyt" koimme Arctian olevan ainoa tarpeeksi luotettava osapuoli kertoo Reijo Viitala Pohjolan Sanomat lehdessä 13.7.
Joten se siitä.

Taitaa kumminkin johtaja Joakim Håkans olla juridisesti oikeassa.

Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Tuomas Romu

Suomalaiseen jäänmurtajaosaamiseen luotetaan edelleen:

LainaaAker Arctic allekirjoitti sopimuksen Kiinan ensimmäisen polaaritutkimusjäänmurtajan suunnittelusta

Kiinan Valtamerihallinto (SOA), Kiinan Arktinen ja Antarktinen hallinto (CAA) sekä Kiinan Polaaritutkimusinstituutti (PRIC) ovat yhdessä kehittäneet suunnitelman rakentaa nykyaikaisen uuden jäätämurtavan tutkimusaluksen lisääntynyttä polaaritutkimuksen tarvetta varten.

...

Kiinan polaarijäänmurtajaan tulee tilat yhteensä  90 hengelle. Sen suurin pituus on noin 120 m, suurin leveys 22,3 m ja syväys 8,5 m. Alus pystyy murtamaan 1,5 metrin paksuista kiintojäätä 2-3 solmun nopeudella ja toimimaan myös monivuotisessa jäässä. Alus varustetaan kahdella kääntyvällä ruoripotkurilaitteella. Jääluokka on PC3 ja alus kaksoisluokitetaan Kiinan kansallisen luokituslaitoksen (CCS) ja Lloyds Register of Shippingin (LR) toimesta.

STX Europen lehdistötiedote

Kuva aluksesta
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#230
Postimees kirjoitteli tästä Botnican ostosta puolitoista viikkoa sitten:

http://www.postimees.ee/913280/laevnikke-kollitab-huperinflatsioon/

Tässä tilaaja/tuottajamalissa tehdään näemmä ihan samat virheet kuin Suomessakin ja miksi pitää ostaa murtajista huonoin? No jaa muuta ei liene kaupan?

Ihan tulee Tallinn Sadam / VTA:n tarjouskilpailusta mieleen Arctian ja LVM:n "kilpailut".

Tosin Suomessahan niihin saatiin ryhtiä mm. siirtämällä omistajaohjaus pois LVM:stä ja rahtaamalla ruotsalaisia murtajia.

Botnican oston jälkeen väylämaksuihin saadaan sitten Virossa "kunnon tarkistus".  ;D
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.parnupostimees.ee/920512/jaamurdja-peletab-laevad-sadamast/

Pärnunlahdellehan sitä ei kai tarkoitus ollutkaan ensisijaisesti käyttää.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Voima ei ilmeisesti kelpaa enää virolaisille. Harmi sinänsä, tuolloin Virolla olisi ollut sentään keskiarvoltaan maailman vanhin murtajalaivasto... ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Olis tietysti voinut laittaa jäätalvi 2012-2013 topiciin, jossa jutun avasin mutta:

"Veeteede Amet sõlmis AS-ga PKL lepingu Pärnu ja Liivi lahele varujäämurdja prahtimiseks
02.08.2012
Veeteede Amet sõlmis täna, 2. augustil 2012. a lepingu AS-ga PKL Pärnu ja Liivi lahele varujäämurdja prahtimiseks. Pärnu ja Liivi lahele 2012.–2013. a jäämurdehooajaks väljakuulutatud riigihankele varujäämurdja prahtimiseks laekus vaid üks pakkumine, mille tegi AS PKL.

AS PKL pakkumuse jäämurdja prahiraha suurus ühe ööpäeva eest on 6450 eurot (millele lisandub käibemaks). Pakkuja ei nõudnud valmisoleku- ega mobilisatsioonitasu, varujäämurdja eest hakatakse tasuma laeva jõudmisel jäämurdetööde piirkonda. Jäämurdetööde tegelik kogumaksumus kujuneb vastavalt laeva tööl oldud päevadele; lisandub kütusekulu, mis sõltub sadamat külastavate laevade arvust ja jääoludest. Vajaduse korral peab varujäämurdja olema valmis jõudma jäämurdetööde piirkonda ajavahemikus 20. detsembrist kuni 20. aprillini.

Plaanipäraselt teeb Pärnu ja Liivi lahel jäämurdetöid Veeteede Ameti mitmeotstarbeline laev EVA-316. Varujäämurdja broneeritakse asenduslaevaks ettenägematute olukordade puhuks, mil EVA-316 vajab asendamist seoses teiste eriotstarbeliste ülesannetega."

Tarjoajia oli siis vain yksi. Kuten tossa Botnica jutun uutisoinnissa, niin jäänmurrossa yleisimminkin ollaan ajauduttu tilaaja/tuottajamallissa "monokulttuuriin", jossa tarjoajia on vain yksi. Tätä taustaa vasten tarjouskilpailut yms. vaikuttavat teatterilta, jolla ei ole edes tarkoitus saada kustannussäästöjä. Ois voitu oppia Suomesta jotakin!
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#234
Kaikesta päätellen liikenneministeri satsaa mielummin Jäämeren rataan kuin murtajiin:

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/kyllonen-lupaili-jaameren-rataa-rovaniemella/601577/

OT: lukijan kommentti oli hyvä:

"Pääseekö jossain muussa maailman maassa ministerisvirkaan ilman mitään ko. alan koulutusta tai kokemusta? Suomessa valitaan liikenneministeriksi apteekin täti, valtiovarainministeriksi luokanope ja pääministeriksi lyhyestä matematiikasta kutosen vetässyt mies. Tarinaa voisi vielä jatkaa. Yksityisellä sektorilla, missä päättävissä asemissa olevilla henkilöillä on yleensä jonkinlainen tulosvastuu toiminnastaan, tämmöinen toiminta ei tulisi kuuloonkaan. Edes hakemuksia ylempiin tehtäviin ei käsiteltäisi tämän tason henkilöiltä."

Kiitos rikkidirektiivin ja sen myötä oletettavasti alentuvan liikenteen Botnica voidaan varmaan myydä virolaisille. Samalla Arctian tulos saadaan kiitos Botnican alhaisen kirjanpitoarvon ja 50 miljoonan euron myyntihinnan reilusti plussalle, jolloin ylimmän johdon tulospalkkausjärjestelmää päästään soveltamaan:

"Arctia Shippingin avainhenkilöiden tulospalkkiojärjestelmä tilikaudella 2012

15.3.2012

Varustamolla ei ole ollut aiemmin käytössään tulospalkkioita. Tilikaudeksi 2012 otetaan käyttöön tulospalkkiojärjestelmä, jonka tavoitteena on yhtiön tuloskunnon kehittäminen ja avainhenkilöstön sitouttaminen.

Malli on voimassaolevan valtionyhtiöiden palkitsemisohjeen (Talouspoliittisen ministerivaliokunnan kannanotto 8.9.2009) mukainen, ns. STI (Short Term Incentive) – järjestelmä. Yhtiöllä ei ole käytössä pidempiaikaisia kannustin- tai palkkiojärjestelmiä. Malli on kokeiluluonteinen ja sen toimivuus sekä mahdollinen uudistaminen tarkastellaan tilikauden päätyttyä.

Tulospalkkio on sidottu strategian ja budjetin pohjalta määriteltyihin liiketoiminnallisiin tavoitteisiin sekä näistä johdettuihin henkilökohtaisiin avaintavoitteisiin edellyttäen merkittävän positiivista liiketulosta.

Palkkion laskentaperusteena on kunkin henkilön tilikauden aikainen kuukausiansio vähennettynä luontaiseduilla.

Tulospalkkiojärjestelmän piirissä on toimitusjohtaja (max. palkkio 4 kk), yhtiön johtoryhmä (max. 2 kk) ja toimitusjohtajalle raportoivia avainhenkilöitä (max. 1-2 kk).

Palkkio voidaan maksaa vain kun konsernin liikevoitto on positiivinen. Tappiollisen tilinpäätöksen toteutuessa palkkiota ei makseta miltään osin."

Taisi aikoinaan jm Apu:n myynnissäkin olla aikoinaan tarve saada tulos plussalle keinolla millä hyvänsä.

Tosin Apu:ssa myytiin parasta mahdollista jäänmurtokalustoa, mutta tällä kertaa virolaiset jopa maksaisivat riitemurtajasta.

Positiivista on ettei Lonnan ja Tarmon tapaista lahjoituspolitiikkaa jatketa.


"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Masalin


Atso Uusiaho

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 05.08.2012, 09:12:24
Kaikesta päätellen liikenneministeri satsaa mielummin Jäämeren rataan kuin murtajiin:

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/kyllonen-lupaili-jaameren-rataa-rovaniemella/601577/

OT: lukijan kommentti oli hyvä:

"Pääseekö jossain muussa maailman maassa ministerisvirkaan ilman mitään ko. alan koulutusta tai kokemusta? Suomessa valitaan liikenneministeriksi apteekin täti, valtiovarainministeriksi luokanope ja pääministeriksi lyhyestä matematiikasta kutosen vetässyt mies. Tarinaa voisi vielä jatkaa. Yksityisellä sektorilla, missä päättävissä asemissa olevilla henkilöillä on yleensä jonkinlainen tulosvastuu toiminnastaan, tämmöinen toiminta ei tulisi kuuloonkaan. Edes hakemuksia ylempiin tehtäviin ei käsiteltäisi tämän tason henkilöiltä."

Kiitos rikkidirektiivin ja sen myötä oletettavasti alentuvan liikenteen Botnica voidaan varmaan myydä virolaisille. Samalla Arctian tulos saadaan kiitos Botnican alhaisen kirjanpitoarvon ja 50 miljoonan euron myyntihinnan reilusti plussalle, jolloin ylimmän johdon tulospalkkausjärjestelmää päästään soveltamaan:

"Arctia Shippingin avainhenkilöiden tulospalkkiojärjestelmä tilikaudella 2012

15.3.2012

Varustamolla ei ole ollut aiemmin käytössään tulospalkkioita. Tilikaudeksi 2012 otetaan käyttöön tulospalkkiojärjestelmä, jonka tavoitteena on yhtiön tuloskunnon kehittäminen ja avainhenkilöstön sitouttaminen.

Malli on voimassaolevan valtionyhtiöiden palkitsemisohjeen (Talouspoliittisen ministerivaliokunnan kannanotto 8.9.2009) mukainen, ns. STI (Short Term Incentive) – järjestelmä. Yhtiöllä ei ole käytössä pidempiaikaisia kannustin- tai palkkiojärjestelmiä. Malli on kokeiluluonteinen ja sen toimivuus sekä mahdollinen uudistaminen tarkastellaan tilikauden päätyttyä.

Tulospalkkio on sidottu strategian ja budjetin pohjalta määriteltyihin liiketoiminnallisiin tavoitteisiin sekä näistä johdettuihin henkilökohtaisiin avaintavoitteisiin edellyttäen merkittävän positiivista liiketulosta.

Palkkion laskentaperusteena on kunkin henkilön tilikauden aikainen kuukausiansio vähennettynä luontaiseduilla.

Tulospalkkiojärjestelmän piirissä on toimitusjohtaja (max. palkkio 4 kk), yhtiön johtoryhmä (max. 2 kk) ja toimitusjohtajalle raportoivia avainhenkilöitä (max. 1-2 kk).

Palkkio voidaan maksaa vain kun konsernin liikevoitto on positiivinen. Tappiollisen tilinpäätöksen toteutuessa palkkiota ei makseta miltään osin."

Taisi aikoinaan jm Apu:n myynnissäkin olla aikoinaan tarve saada tulos plussalle keinolla millä hyvänsä.

Tosin Apu:ssa myytiin parasta mahdollista jäänmurtokalustoa, mutta tällä kertaa virolaiset jopa maksaisivat riitemurtajasta.

Positiivista on ettei Lonnan ja Tarmon tapaista lahjoituspolitiikkaa jatketa.

Tiedoksi: Väärinkäsitysten välttämiseksi, kun  jm Apu myytiin ei Finstaship vasrustamollla ollut tulospalkkiojärjestelmää. Jm Avun myyntiä sen enempää kommentoimatta.

Janne Koskinen

#237
Saarenmaan tilanteeseen helpotusta:

http://www.postimees.ee/942612/err-uue-jaalohkuja-abil-paaseb-roomassaare-sadamasse-ka-talvel

Puutnikan myynnissä sitten pari tulppaa:

A) EU:n tuet aluksen rakentamiseksi; ei liene ongelma koska myydään toiseen EU maahan, mutta vaatii selvitystä.

B) Tallinnan sataman yksityistäminen; Virossa juuri nyt kova debatti satamalaitoksen myynnistä ja olisiko esim. joku DP World halukas investoimaan Botnicaan? Julkista rahaa ei Virossa haluta käyttää B:n ostoon alijäämäisen budjetin toteutuessa.
Tallinnan satamaa haluttiin käyttää "bulvaanina", koska se on valtion 100% omistama.

Aika näyttää miten hommassa käy?  ???
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Melker Söderudd

Jyrki ja Jutta avanneet kukkaron nyörit.

http://yle.fi/uutiset/uusi_murtaja_saa_rahat_budjettiin/6276325

Perinteisyys kunniaan :beer:

Tuomas Romu

#239
Edellyttääkö EU, että tällainen suuri valtion hankinta kilpailutetaan sen sijaan, että rakennustelakaksi valittaisiin suoraan esimerkiksi Arctech Helsinki Shipyard? Siitähän riemu ratkeaisi, kun uuden kotimaisen murtajan tilaus lipsahtaisi ulkomaille...

edit: Valtioneuvoston tiedote aiheesta
All information and details given in good faith but not guaranteed!