Saariston yhteysalusliikenteen maksujen poistaminen selvitetään

Aloittaja Peltipurkki, 13.05.2009, 15:46:35

« edellinen - seuraava »

Peltipurkki

Saariston yhteysalusliikenteen maksujen poistaminen selvitetään

13.5.2009 14:38

HELSINKI. Saariston yhteysalusliikenteen maksujen poistaminen selvitetään. Hallitus hyväksyi keskiviikkona saariston kehittämistä koskevan periaatepäätöksen, jonka mukaan yhteysalusmaksujen poisto Tielaitoksen lauttaliikenteen tapaan selvitetään. Selvityksen taustalla on kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun periaate.

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies puuttui yhteysalusmaksuihin reilut kolme vuotta sitten. Merenkulkulaitoksen yhteysalusten käyttö on ilmaista vain saariston vakinaisille asukkaille, mutta Tielaitoksen lautoilla kulkeminen on kaikille ilmaista.

Merenkulkulaitos hoitaa liikenneyhteyksiä 12 yhteysalusreitillä Turun saaristossa. Lisäksi Merenkulkulaitos avustaa liikennettä Kotkan-Pyhtään, Porvoon, Sipoon ja Tammisaaren saaristoissa sekä Saariston Rengasteillä.

Hallitus lupaa ulottaa sähköverkon kaikkiin niihin pysyvästi asuttuihin saariin, joissa verkkoa ei vielä ole. Saaristoalueilla halutaan taata myös nopeat ja kohtuuhintaiset tietoliikenneyhteydet. Postipalvelut luvataan turvata saaristossa tarvittaessa.

Vapaa-ajan asukkaille luvataan mahdollisuuksia saada kunnan peruspalveluja mökkikunnasta. Tarkoitus on selvittää esimerkiksi, voisiko terveyskeskuksista saada muitakin palveluja kuin kiireellistä hoitoa. STT

KYMEN SANOMAT

Mikko-Oskari Koski

Tästähän on ollut puhetta aikaisemminkin, tuolla FMA:n yhteysalusliikennetopicissa, mutta kun kyse on yleisestä linjasta koskien kaikkea Suomen yhteysalusliikennettä, lienee oma keskustelulanka paikallaan.
Tosiasiahan on, että yhteysalusliikenne ei voi missään tilanteessa olla taloudellisesti kannattavaa. Jos sen käyttäjiltä perittäisiin todellisen kustannustason mukainen taksa, kaikkoaisivat suunnilleen kaikki marginaalikäyttäjät ja liikenteen todellisetkin tarvitsijat kärsisivät tästä. Jos taas maksuista luovuttaisiin, tulisi puhetta siitä, ettei tuotteesta yritetä puristaa irti edes niitä pennosia, jotka siitä ehkä voisi saada.
Kannattaa muistaa myös se, että lainssädännön mukaan jokaisella tiettömässä saaressa asuvalla on oikeus vaatia yhteysalusta. Ymmärtääkseni näin ei kuitenkaan läheskään aina tapahdu, koska käytännön järjestelykysymykset ovat sen verran hankalia. Varsinkin, jos ympärivuotiseksi määriteltävää reittiä ei voi yhdistää minkään lähiseudulla operoitavan toisen reitin kanssa...

Mutta summa summarum: saaristoliikenteessä on isompiakin ongelmia, kuin minimaalisten maksujen säätö tai poistaminen. Uusia aluksia tarvittaisiin, ympäristönäkökohdat huomioivaa toimintaa kaivattaisiin. Saariston autioitumisen välttämiseksi olisi tehtävä kaikki mahdollinen.
Miten..?  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950