maritimeforum.fi

Merenkulku => Risteilijät => Aiheen aloitti: Juhani Gronlund - 27.01.2011, 22:50:08

Otsikko: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Juhani Gronlund - 27.01.2011, 22:50:08
Richard Fain mukaan Royal Carribean tilaa 2 uutta alusta . Alukset pienempiä kuin "Ossi ja Allu" mutta rakennustelakkaa eivät vielä kerro, mutta  CEO on  yllättynyt huhusta että laivat rakennettaisiin Mayer Werftillä. Jos tilaus ei siis mene niin kuin hunutaan Mayer Werftille niin toivottavasti tilaus tulee Turkuun STX Finlandille.

Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 28.01.2011, 00:30:49
Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 27.01.2011, 22:50:08
Richard Fain mukaan Royal Carribean tilaa 2 uutta alusta . Alukset pienempiä kuin "Ossi ja Allu" mutta rakennustelakkaa eivät vielä kerro, mutta  CEO on  yllättynyt huhusta että laivat rakennettaisiin Mayer Werftillä. Jos tilaus ei siis mene niin kuin hunutaan Mayer Werftille niin toivottavasti tilaus tulee Turkuun STX Finlandille.


Royal Caribbeanin Sunshine-projektista on huhuttu jo pitkaan, ja vaihtoehtoisina telakoina on nimenomaan mainittu seka Meyer Werft etta STX Finland.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Jussi Littunen - 02.02.2011, 20:05:14
Mitenkäs muuten Meyer Werftin kapasiteetti riittäisi kahden aluksen rakentamiseen kun sillä on jo valmiiksi Euroopan parhaat tilauskirjat? Tietysti tilausajankohta ratkaisee paljon, mutta jos ihan lähitulevaisuudesta puhutaan niin Turusta varmaan pystyttäisiin tarjoamaan nopeampi toimitusaika.

Tässä olisi nyt se Turun telakan kaipaama suuren luokan tilaus. Turun telakan puolesta puhuu varmasti ainakin 90-luvun puolivälistä jatkunut yhteistyö innovatiivisimpien ja varustamon parhaiten menestyvien risteilijöiden rakentamisessa, sekä toimitusvarmuus ja kokemus. Ainainen miinus on tietenkin hinta. No, joka tapauksessa tässä nähdään autolautoissa jo jonkin aikaa vallinnut trendi eli laivojen koon kääntyminen laskuun, minkä vuoksi Turun telakallakin on jatkossa pakko sopeutua pienempään henkilöstöön: Oasiksen kokoista tilausta ei varmaan koskaan enään tule.

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 27.01.2011, 22:50:08
...CEO on  yllättynyt huhusta että laivat rakennettaisiin Mayer Werftillä. ...

Tarkoittaa varmaan sitä että niitä ei siellä rakenneta (ellei Fain ole sitten yllättynyt todenmukaisen tiedon vuotamisesta julkisuuteen). En henkilökohtaisesti usko että RCCL alkaisi tilaamaan laivaa Aasiasta, joten vaihtoehtoja ovat varmaankin STX (Ranskan telakat/Turku) tai Finncantieri.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Jussi Littunen - 04.02.2011, 18:51:08
Tämän päiväisessä Turun sanomien talousosiossa oli juttu, joka sivusi näitä uusia nk. Sunshine-luokan aluksia, jotka olisivat hieman Oasista ja Allurea pienempiä (mitä sitten mahtaa tarkoittaa). Jutussa todettiin, että tilauksesta kilpailevat melko varmasti Turun ja Meyer Werftin telakat, joka huhujen mukaan olisi saamassa tilauksen (tämä on tosiaan pelkkä huhu). Mutta mielenkiintoisin maininta oli se, että STX Finlandin johtaja Heikinheimo oli "asiakkaan kutsumana työmatkalla Floridassa". Tämä vahvistaisi tuon huhun että Turku ja Meyer Werft todella kilpailevat tilauksesta, ja ilmeisesti laivatilausta ollaan nyt puuhaamassa tosissaan.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 04.02.2011, 22:12:36
Myos Royal Caribbeanin omistama Azamara Club Cruises suunnittelee uudisrakennuksia.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Karo Suopuro - 04.02.2011, 23:33:45
Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 04.02.2011, 18:51:08
Tämän päiväisessä Turun sanomien talousosiossa oli juttu, joka sivusi näitä uusia nk. Sunshine-luokan aluksia, jotka olisivat hieman Oasista ja Allurea pienempiä (mitä sitten mahtaa tarkoittaa). Jutussa todettiin, että tilauksesta kilpailevat melko varmasti Turun ja Meyer Werftin telakat, joka huhujen mukaan olisi saamassa tilauksen (tämä on tosiaan pelkkä huhu). Mutta mielenkiintoisin maininta oli se, että STX Finlandin johtaja Heikinheimo oli "asiakkaan kutsumana työmatkalla Floridassa". Tämä vahvistaisi tuon huhun että Turku ja Meyer Werft todella kilpailevat tilauksesta, ja ilmeisesti laivatilausta ollaan nyt puuhaamassa tosissaan.

Toivottavasti saadaan mahdolliset tilaukset Suomeen STX:älle  :)
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Kalle Id - 05.02.2011, 00:11:42
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 04.02.2011, 22:12:36
Myos Royal Caribbeanin omistama Azamara Club Cruises suunnittelee uudisrakennuksia.
Hmm, mielenkiintoista, Azamara lienee siis reagoimassa päävastustajansa Oceania Cruisesin uudisrakennuksiin? Itse pitäisin tosin aika epätodennäköisenä, että Azamaran uudisrakennuksia Suomeen saadaan. Azamarahan on (ymmärtääkseni) Celebrity Cruisesin alajaosto ja Celebtiry on pysytellyt varsin uskollisena Meyerille. Tietysti meyerilla on tilauskirjat aika täynna ja Suomesta kapasiteettia löytyisi... No, saa nähdä.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 05.02.2011, 00:37:48
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 05.02.2011, 00:11:42
Hmm, mielenkiintoista, Azamara lienee siis reagoimassa päävastustajansa Oceania Cruisesin uudisrakennuksiin? Itse pitäisin tosin aika epätodennäköisenä, että Azamaran uudisrakennuksia Suomeen saadaan. Azamarahan on (ymmärtääkseni) Celebrity Cruisesin alajaosto ja Celebtiry on pysytellyt varsin uskollisena Meyerille. Tietysti meyerilla on tilauskirjat aika täynna ja Suomesta kapasiteettia löytyisi... No, saa nähdä.

Azamara on myos sanonut, etta second-hand-aluksetkin voisivat tulla kysymykseen. Eli optiot ovat avoinna... Azamarahan sai runsas vuosi sitten oman toimitusjohtajan ja osittain oman organisaation. Puljua vetaa Seadreamista, Cunardista ja Seabournista tuttu Larry Pimentel.

Taisi olla pari vuotta sitten, kun Meyer oli antanut Azamaralle tarjouksen uudisrakennuksesta, mutta RCCL oli laskenut projektin kannattamattomaksi.

Toisaalta, Azamaralla lienee ollut vaikeuksia tayttaa nykyisiakaan aluksiaan: kun vaimoni risteily Azamarralla heinakuussa, alus oli puolityhja.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Timo Kauppinen - 11.02.2011, 23:10:57
Royal Caribbean rakentaa uudet alukset Meyer Wertf-telakalla. Ensimmäinen valmistuu syksyllä 2014 ja optio toiseen keväällä 2015. Aluskoko 158 000brt ja 4100 pax.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Lassi Liikanen - 11.02.2011, 23:15:30
Jep, näin todellakin on tapahtunut. LOIhan tämä vasta on, mutta ehkä RCCL halusi näpäyttää STX:n telakoita, oliko kenties liian kallis hinta? Käsitinkö oikein että tilauksen arvo tässä on vajaat 700 miljoonaa per purkki?

"Royal Caribbean Signs Letter of Intent to Build New Generation of Ships
MIAMI and PAPENBURG, Germany, Feb. 11, 2011 /PRNewswire via COMTEX/ --

Royal Caribbean Cruises, Ltd. has signed a letter of intent with shipyard Meyer Werft to build the first of a new generation of Royal Caribbean International cruise ships. Developed under the code-name "Project Sunshine," the new vessel design incorporates new and exciting features that take advantage of the best of Royal Caribbean's experience and imagination. The project is a result of over a year of dedicated research and development.

The order calls for one ship to be delivered in the Fall of 2014 with an option for a second ship for Spring 2015. The 158,000 Gross Registered Tons (GRT) new build will carry just over 4,100 guests based on double occupancy. The estimated all-in cost per berth is about euro 170,000. This all-in cost includes the yard's base contract price plus everything needed to design, operate and build the vessel, from architect fees to supervision costs and all loose inventories from computers to art and bed linens.

"Royal Caribbean has worked hard to earn a reputation of offering the most innovative ships in the cruise industry and this next generation will not disappoint," said Richard D. Fain, Chairman and CEO of Royal Caribbean Cruises, Ltd. "While we continue our policy of keeping our newest ideas and features under wraps during the early stages of construction, I can say that I am very excited about the passion and imagination that our teams have devoted to the project. Project Sunshine builds on the best ideas of our existing ships and adds exciting new activities and entertainment concepts. It will offer features for everyone: from grand, spectacular spaces to small intimate settings; from active, invigorating activities to the serenity of more personal space; and from a plethora of dining alternatives to a cornucopia of opportunities for families. I am also excited about the energy efficiency and environmental technologies which have been incorporated. Our existing ships are some of the most energy efficient in the world and Project Sunshine takes this one further step. Based on our over 20 years of experience with Meyer Werft, along with their compelling proposal, we know they will deliver on all of the innovations Royal Caribbean's guests have come to expect."

"Meyer Werft is pleased to be working with Royal Caribbean especially in light of their reputation for building such innovative ships. I am very happy we are continuing our long time partnership with Royal Caribbean Cruises Ltd. and its brand Royal Caribbean International. Their projects always present incredible opportunities for Meyer Werft to create the latest cutting edge hardware in the cruise industry," said Bernard Meyer, managing partner of Meyer Werft shipyard.

The letter of intent is subject to customary conditions being satisfactorily met.

About MEYER WERFT GmbH:

Founded in 1795, Papenburg-based MEYER WERFT GmbH is currently owned by the sixth generation of the Meyer family. This well-established company has some 2,500 employees. MEYER WERFT's extensive production program covers a wide range of ship types, from cruise ships and gas tankers, to car and passenger ferries. In order to stay successful in worldwide competition, production technology has been continuously extended. Today, MEYER WERFT has the most modern production premises in the shipbuilding industry. For more information go to www.meyerwerft.de.

About Royal Caribbean Cruises, Ltd.:

Royal Caribbean Cruises Ltd. is a global cruise vacation company that operates Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Pullmantur, Azamara Club Cruises and CDF Croisieres de France. The company has a combined total of 40 ships in service and two under construction. It also offers unique land-tour vacations in Alaska, Asia, Australia/New Zealand, Canada, Dubai, Europe and South America. Additional information can be found on www.royalcaribbean.com, www.celebritycruises.com, www.pullmantur.es, www.azamaraclubcruises.com, www.cdfcroisieresdefrance.com or www.rclinvestor.com.

SOURCE Royal Caribbean Cruises, Ltd."


http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=103045&p=irol-newsArticle&ID=1528198&highlight=
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Kari Liimatainen - 11.02.2011, 23:46:19
Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 11.02.2011, 23:15:30
Jep, näin todellakin on tapahtunut. LOIhan tämä vasta on, mutta ehkä RCCL halusi näpäyttää STX:n telakoita, oliko kenties liian kallis hinta? Käsitinkö oikein että tilauksen arvo tässä on vajaat 700 miljoonaa per purkki?


Ei kai siinä mistään näpäyttämisestä ollut kyse, vaan STX/Suomen valtio on kupattu jo tyhjiin...kaikkine tukineen, mutta  onneksi maailmalla on vielä muitakin varustamoja kuin RCCL....
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Tuomas Romu - 12.02.2011, 01:27:03
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 11.02.2011, 23:46:19
...mutta  onneksi maailmalla on vielä muitakin varustamoja kuin RCCL....

Toisaalta maailmalla on valitettavasti myös muita telakoita kuin STX:n Turun telakka ja muut suuret varustamot ovat jo pääsääntöisesti keskittäneet rakennustoimintansa tietyille telakoille. Esimerkiksi Fincantieri on viime vuodet jauhanut tasaisen tappavaan tahtiin laivoja Carnivalille ja Princessille. Toivottavasti Turkuun nyt kuitenkin saataisiin uusia tilauksia, jotta jengillä riittäisi töitä myös Viking Linen uuden laivan jälkeen...
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 12.02.2011, 16:48:06
Turun Sanomien (http://www.ts.fi/online/kotimaa/196453.html) mukaan Pernon telakka oli kisassa mukana aivan loppumetreille saakka.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Tero Söderholm - 14.02.2011, 13:33:20
Yllättävän vähän täällä on kommentoitu näitä, taas kerran menettetyjä tilauksia ???
Vuosikaudet ovat "suomalaiset" telakat ja media ylistäneet suomalaisen työn laatua ja nopeutta ja uskoneet  risteilybisneksen ja siihen liittyvien tilausten  elpyvän.
Näin lienee tapahtunutkin, mutta missä ne tilaukset viipyvät ? Aiemmin uskollisina asiakkaina pidetyt Costa ja Carnival siirtyivät jo vuosia sitten  muiden telakoiden asiakkaiksi. Nyt
menetettiin pitkäaikainen  ja varmaksi asiakkaaksi oletettu RCCL.
Vikingin tilaus ei enää pysty telakkaa pelastamaan...pystyykö STX-telakka edes rakentamaan Vikingin tilausta ? Alasajon päästyä kunnolla vauhtiin telakalla ja alihankkijoilla, on tuotannon uudelleen aloitus vaikeaa, jopa mahdotonta.
Hienoa tulla kakkokseksi näissä kisoissa !
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Timo Selkälä - 14.02.2011, 20:43:36
Niin, samaa ihmettelin itsekin. Ehkä kukaan ei halua tunnustaa epäilyjään siitä että telakkakonserni kasvoi liian isoksi?
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Jussi Littunen - 15.02.2011, 17:08:37
Royal Carribeanin "hovihankkijan" vaihdos pistää todella miettimään, mistä loppujenlopuksi oli kyse. Tai ainakin Meyerin tarjouksen on pitänyt olla todella hyvä, nimittäin Saksaa ei tunneta halpojen työvoimakustannuksien maana, ja Royal Carribeanilla on aiemminkin ollut varaa tilata laivoja Turusta. Ja sitä paitsi Rauma on saanut tilaukset neljästä aluksesta sen jälkeen kun sopimukset Oasiksesta ja Alluresta (2006 ja 03/2007) allekirjoitettiin. Ja raumalaisilla on varmasti samat palkat kuin turkulaisilla! Jossain uutisessa kerrottiin, että uudet risteilyalukset tulevat yhdistelemään vanhojen alusten onnistuneita puolia uusien ideoiden kanssa, joten eikö niiden aiempien alusten rakentajatelakka olisi ollut tässä mielessä looginen valinta?

Mutta jos suomalaiset työvoimakustannukset todella ovat niin korkeat, kuin on annettu ymmärtää, niin pitäisikö STX Europen harkita jonkinmoista sisäistä tehtävänjakoa Norjan ja Romanian mallin mukaan? Kuten Timo edellä mainitsi, saattaa konsernin suuri koko olla kaikkea muuta kuin etu. Jo Euroopan sisällä telakoille syntyy helposti sisäistä kilpailua, joka ei ole tietenkään eduksi kenellekään (Mahtaako STX:n useampi telakka osallistua samoihin tarjouskilpailuihin?). Esimerkiksi risteilijöiden osalta lohkotuotannon voisi osittain keskittää vaikkapa Romaniaan tai Ranskaan (Baltic Princessin tyyliin) ja varustelu+suunnittelu hoidettaisiin sitten täysin Turussa. Näin voitaisiin yhdistää Turun laatu ja toimitusvarmuus halpoihin lohkokustannuksiin. Tämä voisi olla suuren konsernin etuja.

Toisaalta voidaan olla montaa mieltä halpatyömaiden laadusta, mutta ei se ainakaan Rissan telakkaa ole häirinnyt, ja matkustajille näkyisi kuitenkin käytännössä suomalainen laatu. Vaikka tällainen työpaikkojen siirto ulkomaille herättäisi varmasti protestointia lehdistössä, lienee kuitenkin parempi menettää osa työpaikoista kuin koko toimiala. Ja laatukaan tuskin on ongelma, jos kokoonpano hoidetaan kuitenkin luotettavana tunnetulla telakalla.

Ps. Turun telakan vahvuuksiin kuuluisi myös Promenade-osaaminen, joten voisiko tästä päätellä, että uusissa aluksissa ei Promenadeja nähdä?
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Tuomas Romu - 15.02.2011, 17:52:41
Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 15.02.2011, 17:08:37 Ps. Turun telakan vahvuuksiin kuuluisi myös Promenade-osaaminen, joten voisiko tästä päätellä, että uusissa aluksissa ei Promenadeja nähdä?

Tuskin vastaavan kävelykadun rakentaminen uusiin aluksiin muodostuu ongelmaksi Meyerin kaltaiselle kokeneelle matkustajalaivojen rakentajalle. Konseptihan on jo todistettu toimivaksi Turussa rakennetuilla laivoilla.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Kari Rantamäki - 16.02.2011, 08:12:52
Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 14.02.2011, 13:33:20
Yllättävän vähän täällä on kommentoitu näitä, taas kerran menettetyjä tilauksia ???
Vuosikaudet ovat "suomalaiset" telakat ja media ylistäneet suomalaisen työn laatua ja nopeutta ja uskoneet  risteilybisneksen ja siihen liittyvien tilausten  elpyvän..

Suomalainen media nyt ylistää sitä mitä heille kerrotaan. Eiköhän iso osa suomen telakoiden kokonaiskilpailukyvystä liittynyt siihen, että maailmantaloudessa oli raju ylikuumeneminen ja tilauksia oli helpompi saada huonommallakin kokonaispaketilla.
Lainaa

Näin lienee tapahtunutkin, mutta missä ne tilaukset viipyvät ? Aiemmin uskollisina asiakkaina pidetyt Costa ja Carnival siirtyivät jo vuosia sitten  muiden telakoiden asiakkaiksi. Nyt
menetettiin pitkäaikainen  ja varmaksi asiakkaaksi oletettu RCCL.
Vikingin tilaus ei enää pysty telakkaa pelastamaan...pystyykö STX-telakka edes rakentamaan Vikingin tilausta ? Alasajon päästyä kunnolla vauhtiin telakalla ja alihankkijoilla, on tuotannon uudelleen aloitus vaikeaa, jopa mahdotonta.
Hienoa tulla kakkokseksi näissä kisoissa !
Iso ongelmahan on suomen kaltaisella valtiolla se, että suomi ei pysty piilotuilla, kuten esimerkiksi puolustusvoimien tilauksilla elvyttämään teollisuuksia. Eli suomi on isojen poikien sarjassa pelaamassa vaikka kokonsa puolesta kuuluisi junnuihin.
Eiköhän vikingin tilaus onnistu suht helposti koska kyseessähän on pieni kippo ilman mitään spesiaalia.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Kim Helle - 16.02.2011, 09:24:00
Viime kesänä istuskellessani Düsseldorfin kentän Loungessa kuulin pakostikin kahden suomalaisen, oletettavasti telakanedustajan, keskustelua koskien RCCL:n viimeistä lauttaa ja tilannetta sen jälkeen. Puheissa kävi ilmi että
esim. Carnivalin Fleet Manager tms. ei henk.koht ole ottanut suomiedustajia vastaan jokuseen vuoteen vaan paikalla ollut aina joku vähemmän vaikuttava henkilö, tai sitten ei ole otettu vastaan laisinkaan ts. aikaa ei ole järjestynyt tapaamiselle.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Tuomas Romu - 16.02.2011, 09:37:50
Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 16.02.2011, 09:24:00
...Carnivalin Fleet Manager tms. ei henk.koht ole ottanut suomiedustajia vastaan jokuseen vuoteen...
Olisikohan tuohon ja ylipäätänsä siihen, ettei Carnival ole tilannut uusia aluksia Suomesta syynä se, että varustamot eivät halua käyttää samoja telakoita kuin pahimmat kilpailijansa?
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Kalle Id - 16.02.2011, 14:58:42
Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 15.02.2011, 17:08:37
Royal Carribeanin "hovihankkijan" vaihdos pistää todella miettimään, mistä loppujenlopuksi oli kyse. Tai ainakin Meyerin tarjouksen on pitänyt olla todella hyvä, nimittäin Saksaa ei tunneta halpojen työvoimakustannuksien maana, ja Royal Carribeanilla on aiemminkin ollut varaa tilata laivoja Turusta.
"Hovihankkijoista" puhuttaessa lienee syytä muistaa, että Royal Caribbean Cruises Ltd:llä on jo pitkään ollut käytännössä kaksi hovihankkijaa: Royal Caribbean International on tilannut laivansa Turusta ja Celebrity Cruises Meyeriltä.

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 15.02.2011, 17:52:41
Tuskin vastaavan kävelykadun rakentaminen uusiin aluksiin muodostuu ongelmaksi Meyerin kaltaiselle kokeneelle matkustajalaivojen rakentajalle. Konseptihan on jo todistettu toimivaksi Turussa rakennetuilla laivoilla.
Totta, mutta on myös fakta, että kävelykatulaivoja ei tähän mennessä ole rakennettu missään muualla kuin Suomessa.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 17.02.2011, 00:39:42
Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 16.02.2011, 09:24:00
Viime kesänä istuskellessani Düsseldorfin kentän Loungessa kuulin pakostikin kahden suomalaisen, oletettavasti telakanedustajan, keskustelua koskien RCCL:n viimeistä lauttaa ja tilannetta sen jälkeen. Puheissa kävi ilmi että
esim. Carnivalin Fleet Manager tms. ei henk.koht ole ottanut suomiedustajia vastaan jokuseen vuoteen vaan paikalla ollut aina joku vähemmän vaikuttava henkilö, tai sitten ei ole otettu vastaan laisinkaan ts. aikaa ei ole järjestynyt tapaamiselle.

Carnival Corporationin laivanrakennuksesta vastaa muuten Bo-Erik Blomqvist, Costan meripuolen johtaja on Matti Heikkinen ja samaan hommaan Carnival Cruise Linesilla nimettiin juuri hiljattain Martin Landtman -- kaikki suomalaisia ja entisia Aker/Masa-Yardsin johtohenkiloita.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Kalle Id - 17.02.2011, 00:53:33
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 17.02.2011, 00:39:42
Carnival Corporationin laivanrakennuksesta vastaa muuten Bo-Erik Blomqvist, Costan meripuolen johtaja on Matti Heikkinen ja samaan hommaan Carnival Cruise Linesilla nimettiin juuri hiljattain Martin Landtman -- kaikki suomalaisia ja entisia Aker/Masa-Yardsin johtohenkiloita.
Joten tietävät, ettei Suomesta ainakaan kannata tilata? ;)
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 17.02.2011, 01:01:19
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.02.2011, 00:53:33
Joten tietävät, ettei Suomesta ainakaan kannata tilata? ;)

En kommentoi tuota  ;), mutta viela sen verran, etta Carnival Corporation ei ole palannut QM2:n jalkeen STX Francen asiakkaaksi kuten ei myoskaan RCCL Millennium-luokan sekoilujen jalkeen. Ja nain kavi myos NCL:n kohdalla.

Kysyin maaliskuussa 2004 Micky Arisonilta mahdollisesta AIDAn Suomen tilauksesta, ja han totesi saksalaistelakan valinnan olevan luontevampi, silla se toisi heille myonteista ja ilmaista pr:aa AIDAn omalla markkina-alueella.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Kalle Id - 17.02.2011, 13:43:36
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 17.02.2011, 01:01:19
etta Carnival Corporation ei ole palannut QM2:n jalkeen STX Francen asiakkaaksi kuten ei myoskaan RCCL Millennium-luokan sekoilujen jalkeen. Ja nain kavi myos NCL:n kohdalla.
Tästä päästään pointtiin, jota olen miettinyt aiemminkin: olisiko niin, että Suomen telakoiden joutuminen samaan veneeseen entisen Chantiers de l'Atlantiquen kanssa on aiheuttanut negatiivisen assosiaation ranskalaisesta telakasta suomalaisiin? MSC Cruisesia lukuunottamatta on viimeisen kymmenen vuoden aikana käynyt kuten sanot ja STX Francelta laivoja tilanneet ovat antaneet seuraavat tilauksensa muualle. Voidaan siis olettaa telakassa olevan jotain vikaa... ja koska Suomen STX on enemmän tai vähemmän samaa firmaa, ei voitane välttyä oletukselta, että STX Francen kaltaisia ongelmia voisi tulla myös Suomen telakoiden kanssa.

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 17.02.2011, 01:01:19
Kysyin maaliskuussa 2004 Micky Arisonilta mahdollisesta AIDAn Suomen tilauksesta, ja han totesi saksalaistelakan valinnan olevan luontevampi, silla se toisi heille myonteista ja ilmaista pr:aa AIDAn omalla markkina-alueella.
Tämä on pointti, jota ei pidä jättää huomiotta, aivan samalla tavalla kuin Vikingin tilatessa Turusta. Sama saattaa päteä myös Carnivalin tilauksiin Fincantierilta. Erityisesti Costan tapauksessa lienee selvää, että markkinoinnin kannalta on hyötyöä jos "cruising Italian style" -brändin aluksetkin on rakennettu Italiassa. Lisäksi (minun ymmärtääkseni) Italialla on Yhdysvalloissa, Carnivalin brändien pääasiallisella markkina-alueella, varsin erilainen maine kuin esimerkiksi Suomessa. Italia ei välttämättä ole se huonosti organisoitu, huonosti rakennettua roskaa syytävä maa, vaan tyylikäs, vuosituhantisista perinteistä ammentava korkeakulttuurimaa. Kuka ei haluaisi ostaa laivojen Ferraria tilanteessa, jossa assosiaatio todella on Ferrari eikä kahden minuutin sisällä hajoava Fiat?
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Samu Rautiainen - 17.02.2011, 14:49:34
Ne tilauksethan meni Papenburgiin!  :(
Oisivat ottaneet mallia Viikkareista ja tilanneet Suomesta nyt STX menee konkkaan! :deal:
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teemu Malinen - 17.02.2011, 23:08:53
Aika jännä, että porukalta on unohtunut RCI:n Radiance-luokka. Kuitenkin ihan viimesen kymmenen vuoden rakenteita. Celibrity-liitännäisyys sentään nostettiin esiin. Eli ei Mayer ole loppujen lopuksi niin ihmeellinen valinta, vaikka Suomesta katsottuna ensihätään siltä voisi vaikuttaakin. Juttuja joita ei voi ottaa ihan absoluuttisena totuutena mutta jotain kuitenkin: Joitain vuosia sitten RCI:n paatilla DNV:n vuosiluokituksen yhteydessä juttelin tarkastajan kanssa laivojen rakennustelakan valinnoista ja mahdollisista eroista. Ko. tarkastaja oli ollut Papenpurgissa valvomassa uudisrakenteita vähän aiemmin. Hän väitti, että "Papenpurgista tilaan nimenomaan hinnan takia ja Turku pidettiin nimenomaan laadullisesti/teknillsesti parhaana". Itsellä ei ole kvaliteettia arvioida ko. kommenttia kun en koskaan ole Mayerin rakenteilla ollut duunissa.

2005 Julinilta kysyttäessä millä perustein isot risteilijä/matkustaja-alustilaukset ratkeaa telakoiden välillä, oli vastaus selvä: Maailmassa ei ole kovin montaa telakkaa jotka pystytvät toimittamaan vaativan räätälöidyn tuotteen, mutta näiden välillä ratkaisu tapahtuu hinnan perusteella. Oma veikkaus tilauksen päätymiselle Saksaan olis vain ja ainoastaan hintaa koskeva. Se, että millä Mayer Werft tähän pystyy on toinen kysymys.

Kieltämättä ikävä yllätys tämä, mutta seuraavaks vois miettiä millä saada lisää tilauksia ja jättää se itkeminen ja telakan kuoppaaminen vähemmälle.

Aikanaan Carnivalin tuotteiden valmistamiselle Helsingissä oli iso merkitys ison-Masan suhteilla ja uusien tuotteiden tarjoamisella. Telakan uudelleenjärjestely konkurssin jäljiltä mahdollisti kilpailukykyisen lähtökohdan ilman, että AY-liike olisi päässyt vesittämään tätä. Tossa tulikin ihan mielenkiintoista sivuavaa kommenttia Carnival Corpin kiinnostuksen puutteesta. Maassa jossa osa opettajienkin palkoista maksetaan pimeenä, ei pimeiden tukien mahdollisuutta voi sulkea kokonaan pois. Italian valtio omistaa kuitenkin kai edelleen Fincantierin yli 90-prosenttisesti. Oikaiskaa jos on muuttunut, mutta joka tapauksessa kannattaa miettiä syitä myös oman maan rajojen ulkopuolelta. Kovien kustannuspaineiden alla Suomen telakat kuitenkin on.

Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Jussi Lampinen - 24.02.2011, 11:56:28
Varmaan selkein syy siihen että kilpailukykyä puuttuu on se, että täällä tuijotetaan jotain EU direktiiviä pilkulleen mitä tulee vakkapa telakoiden tukemiseen, kun taas muualla euroopassa vähät välittävät mitä EU sanoo.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 05.02.2013, 17:20:31
Royal Caribbean on nimennyt Sunshine-luokan Quantum-luokaksi -- nimiksi Quantum of the Seas ja Anthem of the Seas. Lisaa:

www.cruisebusiness.com
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Kalle Id - 05.02.2013, 17:57:59
Meniköhän nimien valitsijoilta nyt brändit vähän sekaisin? Celebrity Quantum ja Celebrity Anthem olisivat nimittäin olleet loistavia nimiä, mutta Quantum of the Seas ja Anthem of the Seas nyt vaan kuulostavat hölmöiltä. Itse olisin odottanut ennemmin jotain linjalla Sunshine of the Seas ja Sunset of the Seas tms. (Tai Moonshine of the Seas, jos "moonshine" ei merkitsisi pontikkaa...)
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 06.02.2013, 16:17:32
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 05.02.2013, 17:57:59
Meniköhän nimien valitsijoilta nyt brändit vähän sekaisin? Celebrity Quantum ja Celebrity Anthem olisivat nimittäin olleet loistavia nimiä, mutta Quantum of the Seas ja Anthem of the Seas nyt vaan kuulostavat hölmöiltä. Itse olisin odottanut ennemmin jotain linjalla Sunshine of the Seas ja Sunset of the Seas tms. (Tai Moonshine of the Seas, jos "moonshine" ei merkitsisi pontikkaa...)

RCI on rekisteroinyt myos nimet Ovation, Passion, Pulse ja Vantage of the Seas.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Rami Kristian Wirrankoski - 06.02.2013, 21:47:13
ei hitto...ihan karseita...Ovation...Ovulation, Passion...kyl liikutaan hankalalla alueella :s
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Timo Selkälä - 06.02.2013, 21:56:21
No, Quantum of Solace on ainakin helppo myydä... Ai eikös se ollutkaan Quantum of Solace?
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 01.04.2013, 19:42:25
Juhalle sen verran, etta tama ketju kasittelee Meyerilla rakennettavia Quantum-sarjan aluksia.

Mutta itse asiaan, tanaan tuli kutsu tarskyihin Quantumin kummitadin, Cristen Chenowithin kanssa, eli RCI paljastaa ensimmaisia yksityiskohtia uudesta alussarjastaan 16.4. New Yorkissa. Viela samana iltana Suomen aikaa saan ekat kuvat kotisivulleni.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Mikko Varjanne - 04.04.2013, 09:18:49
Joko 16.4. tulee esiin Quantum-sarjan "whitespotteja" eli kohtia, joista ei kerrota ennenkuin sitten joskus?  ;) Piipun taakse tulee aika erikoista settiä laivaoloissa ja harvinaista maissakin mutta sopimukselliset seikat estää ihmettelemästä tätä mielikuvituksen tuotosta sen enempää.  :thumb:

//Mikko
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 16.04.2013, 14:46:45
No jotakin sielta piipun takaa paljastetaan jo tanaan -- mutta sitten parin tunnin paasta enemman.  :thumb:
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Jussi Littunen - 16.04.2013, 18:56:38
Tässä tietoa Quantum-sarjan risteilijöistä Royal Caribbeanin sivuilta. Uusissa laivoissa on mm. urheilualue törmäilyautoineen ja rullaluistelumahdollisuuksineen, virtuaaliparvekkeet sisähyteissä sekä pitkän varren päässä oleva "lasihissi" jolla pääsee 90 metrin (300 jalan) korkeuteen merenpinnasta. Varsin kiva referenssi olisi ollut Suomenkin telakoille...

http://www.royalcaribbeanpresscenter.com/press-release/970/royal-caribbean-international-reveals-groundbreaking-quantum-class-ships/
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Tuomas Romu - 16.04.2013, 19:05:15
Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 16.04.2013, 18:56:38
...urheilualue törmäilyautoineen...

Only in America.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 16.04.2013, 19:44:48
Tormailyautot = bumbing cars = samanlaiset kuin Linnanmaella.

Nyt on sitten kuva-aineistoa kotisivullani, plus Twitter-feedissa joitakin mielenkiintoisia yksityiskohtia. Lisaa laitan jahka ehdin.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 17.04.2013, 17:33:55
Tassapa vahan myos videota katsottavaksi Quantumista:

http://www.youtube.com/watch?v=hScXsWCW0uE
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Ilpo Kuivanen - 03.05.2013, 10:54:52
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 17.04.2013, 17:33:55
Tassapa vahan myos videota katsottavaksi Quantumista:

http://www.youtube.com/watch?v=hScXsWCW0uE

Miten mulle tuli Samppa Linna mieleen siitä yhdestä tädistä... ? ;-)
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Tuomas Romu - 30.05.2013, 21:44:13
Royal Caribbean tilasi kolmannen Quantum-luokan aluksen:

http://gcaptain.com/royal-caribbean-build-quantum-class/ (http://gcaptain.com/royal-caribbean-build-quantum-class/)

LainaaThe news has just been confirmed via Twitter this morning that Royal Caribbean will be building a third Quantum-class cruise ship at Meyer Werft. The ship's delivery date is scheduled for mid-2016.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 14.08.2014, 23:42:21
Quantum of the Seas on vedetty hallista ulos, tassa pari kuvaa:

www.cruisebusiness.com

Runsaan viikon paasta lennan Royal Caribbeanin Richard Fainin kanssa Miamista Groningeniin ja sielta edelleen autolla Papenburgiin katsomaan Quantumia. Kuvaplajays laivasta on odotettavissa kotisivulleni hetimiten.
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Teijo Niemelä - 13.11.2014, 15:17:39
Maanantaina saavuin Quantum of the Seasilla New Yorkiin -- takana kahdeksan plus kaksi vuorokautta aluksella. Ensimmaisia kuvia loytyy kotisivultani www.cruisebusiness.com
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 09.05.2015, 09:49:54
RCCL on nyt tilannut neljännen Quantum-luokan risteilyaluksen, luovutus on vuonna 2019.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/fjarde-quantum-bestalld/)
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Marko Kosamo - 03.11.2015, 21:49:22
Ja tänään on julkaistu viidennen Quantum-luokan aluksen tilaus, toimitus 2020. On ilmeisesti melko toimiva sekä ennen kaikkea kannattava konsepti.

http://www.meyerwerft.de/en/meyerwerft_de/medien/presseticker/pressemitteilung_detail_20682.jsp
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Petteri Virtanen - 26.05.2016, 01:23:45
Royal Caribbean on tilannut viidennen Oasis-luokan risteilyaluksen. Luovutus on keväällä 2021.
www.royalcaribbeanblog.com
Otsikko: Vs: Royal Caribbean tilaamassa 2 uutta alusta
Kirjoitti: Juhani Mehto - 31.05.2016, 11:56:50
Lainaus käyttäjältä: Petteri Virtanen - 26.05.2016, 01:23:45
Royal Caribbean on tilannut viidennen Oasis-luokan risteilyaluksen. Luovutus on keväällä 2021.
www.royalcaribbeanblog.com
Samalla tilattiin kaksi alusta Celebrity Cruisesille.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/royal-caribbean-bestaller-trio-frankrike/)