Minne katosi Viikinsaari?

Aloittaja Wirrankosken Rami, 29.03.2005, 15:51:43

« edellinen - seuraava »

Ville Kartela

juu...myytävänä on ja näillä tiedoilla:

m/s Viikinsaari
rakennettu: 1950
matkustaja-alus: 121 henk
pituus: 22,90m
leveys: 4,40m
syväys: 1,40m
teräsrak..
koneet 2kpl moottorit 192 kW apukone 15 kW
H. 68.000 €

Wirrankosken Rami

Toivottavasti ex-Roine löytää hyvän kodin. Alus kuuluisi jo melkeinpä perinnelaivarekisteriin. Alus on ainoa Teljän tehtaitten tekemä moottorilaiva! Se valmistui todellakin vuonna 1950 rakennusnumerolla 31. Tehdas (telakka) rakensi muina töinään pelkästään sotakorvausproomuja, komposiitti- ja teräsrakenteisia 1000 tonnisia, yhteensä 31 kappaletta. Lisäksi proomuja kauppasopimuksen puitteissa niin, että kokonaismäärä oli 107 kappaletta!

Tarmo Hurskainen

Eli Tammer Line puhui paskaa tai sitten ei tiennyt suunnitelmista. Muistelenko oikein, että Viikinsaaren omistus ei siirtynyt Tammer Linelle, vaan säilyi Hopealinjalla? Hopealinjalla oli nimittäin keskiviikkona kokous, että siinä mielessä voisi ajatella, että siellä on asiasta päätetty.

Wirrankosken Rami

Ei, kyllä Viikinsaaren omistaa Tammer Line, jo vuodesta 1996, jolloin Risteilyvarustamo Tammerlaivat sen osti.

Tarmo Hurskainen

Ok. Kiitos Ramille tiedosta.

Tässä vain on taas esimerkki siitä, kun ei ole enää mitään reitti- tai risteilytuotetta kehitettäväksi niillä vesillä. Olen paasannut niistä kanavista Kokemäenjoen vesistöön ja paasaan jatkossakin.  Teen muuten Vesitiet -lehden seuraavaan numeroon Kokemäenjoen vesistön vesiteiden kehittämisestä aika ison jutun.

Onhan se hiukan haikeaa, jos vanha kunnon Roine lähtee muille vesille, sillä sehän on koko ikänsä seilannut samoilla vesillä ja erityisen pitkäänhän se oli Hämeenlinna-Valkeakoski-Orivesi/Kaivanto -reitillä.

Jouni Kalliomäki

Allakassa torstaina juttu aiheesta, skannaan sen huomenna ja laitan tänne.

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Jouni Kalliomäki - 14.05.2005, 00:15:01
Allakassa torstaina juttu aiheesta, skannaan sen huomenna ja laitan tänne.

Juu. Lähetin asiasta vinkin Moron (ei siis Allakan) toimitukseen ja ovathan ne pikkujutun väsänneet.

Jouni Kalliomäki


Wirrankosken Rami


Juha-Matti Harjumäki

Viikinsaaresta saa nyt otettua hyvin kuvia, koska ratinan siltaa huolletaan :thumb: joten ihmiset eivät ole viikinsaaren edessä. Ja nytten viikinsaari on laiturissa kiinni. Talven se oli muistaakseni ratinan ja rosendahlin välissä.
Jos joku haluaa ottaa kuvan vielä viikinsaaresta kannattaa tulla tampereelle heti.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Ville Kartela

Mulla on jokunen paperikuva Viikinsaaresta, kun se vielä oli käytössä  :beer: täytyypi skannata ja laittaa nettiin  :)

Wirrankosken Rami

#26
Roinehan oli aikoinaan kuuluisa "postikorttilaiva"...täytyypä laskea kuinka monta korttia siitä löytyy kokoelmastani.

EDIT: laskin juuri erilaiset Roine-kortit. Tasan 10 KAPPALETTA. Kuusi värillistä, kaksi väritettyä ja kaksi mustavalkoista. Varmasti niitä on enemmänkin...

Tarmo Hurskainen

Onko mitään uutta kenelläkään tiedossa Viikinsaaresta?

Juha-Matti Harjumäki

Ratinan suvannossa ainakin se makaa. ::)

2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Kangasniemi

Tervehdys.
Laiva kaipaisi täydellistä purkua ja uudelleenrakennusta. Kaikki puurakenne sisätiloista on homehtunut/mädäntynyt. Seinien vanerit vääntyneet ja irtoilleet. Jälkikäteen (60/70-luvulla?) huonosti tehty "korotus" on ruostunut puhki useasta paikasta, lähinnä saumoista. Runko tosin on moitteettomassa kunnossa "kylkilistasta" alaspäin ja vettä ei sisälle vuoda tippaakaan. Viime kesänä jo laitapuolen kulkijat huomasivat laivan seisovan käyttämättömänä laukontorilla ja ottivat sen peräsalongin asunnokseen ja ryyppypaikakseen. Peräsalongin alkuperäiset baariovet tuhottiin siinä samalla, taisivat olla ainoat terveet puuosat koko laivassa ruorin lisäksi.
Vasen pääkone ei lähde käyntiin ilman starttisprayta, kahden pytyn männänrenkaat ovat poistuneet savupiipun kautta pyhäjärveen. Oikea GM käynnistyy senkun napista painaa eikä edes savuta. Apukoneena oleva kolmepyttyinen ilmajäähdytteinen Lister lähti kesällä kammella vääntämällä, sähköstartti ei toiminut. Generaattoria en uskaltanut päälle kääntää. WC-järjestelmä purettiin pois kun rautaputket ruostuivat puhki tai olivat tukossa, likavesisäiliö on toisessa henkilökunnan hytissä edelleen. Sähkövikaa laivassa riitti jo liikennöintiaikana. Koko sähköjärjestelmä pitäisi uusia.
Laiva pääsi rapistumaan pahiten kun treen kulttuuritoimi omisti laivan ennen tammerlaivoja muutaman vuoden 90-luvulla.
Niin ja se hinta, syyskuussa oli 35000,- ja johonkin porin tienoille sitä olttin ravintolalaivaksi jo rahtaamassa niin että se olisi haudattu rantahiekkaan vain yläkansi näkyville. Purjehduskauden loppumisen jälkeen olen pysynyt kaukana laukontorilta, että taas ens kesän jaksaa väkertää noiden rotteloiden kanssa, en tiedä tämänhetkistä tilannetta. :)