Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 11.04.2007, 21:41:38
Jos Galaxy on tulossa sinne Turku reitille niin eikös Festival olisi pikemminkin korvattava? Ja eikös ne jossai sanonu että Silja Festival on jo aika vanha ja vois korvata? En toivoisi Europan saavan vielä lemppuja koska se kuuluu suosikki laivoihini. Mutta se ei ole meidän päätettävissä. Ei muuta kuin lisätietoja odotellessa että miten käy Silja Euroan ja jne...

Niinpä, pirustako näitä tietää. Veikkaukseni siitä, että Silja Europalle tulisi lähtö perustuu vain siihen spekulaatioon, että Turun linjalle ei mahtuisi kahta Europan/Galaxyn kokoluokan alusta. Siis ainakaan niin, että matkustajia riittäisi kaikille tarpeeksi...

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 11.04.2007, 21:59:31
Tässä olen täysin eri mieltä. Jo pelkästään täällä esitetyt, jostain alkuvihasta (-limasta?) kimpoavat inhonsekaiset Tallink-herjat antavat osoittaa sen, että moni matkaaja valitsisi mieluummin sitten kait sen punaisen vaihtoehdon kuin samalla reitillä kulkevan eestiläisen ryhmittymän laivan pelkän ulkoasun perusteella.... ::)

Minä väittäisin, että täällä asiaan suhtaudutaan tunteellisemmin ja fanaattisemmin kuin mitä Pekka Perusjanari ja Per Svensson tekevät. Uskoisin, että heille on herttaisen yhdentekevää mitä laivan kyljessä lukee kunhan musiikki soi ja kohtuuhintainen viina virtaa suomea ja ruotsia puhuvan henkilökunnan toimesta...

Kalevi Lehto

Kun Galaxy siirtyy Turun linjalle korvannee se vanhan ja epätaloudellisen Festivalin. Henkilökunta siirtynee siltä, kun kuitenkin eurooppalaisten sopimusten mukaan on Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä noudatettava jommankumman maan työehtosopimusta, niin reitille tuskin tulee virolaista henkilökuntaa, jolle pitäisi sitten kuitenkin maksaa suomalais tai ruotsalaistasoista palkkaa. Jo imagosyistä ei olisi kovin järkevää. Tosin onhan Tallink ennekin ampunut itseään jalkaan.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Santeri

Mielenkiintoista tässä on se, että Galaxy 2 korvaa Galaxyn Tallinnan linjalla. Vakuuttavampaa olisi maalauttaa upouusi Galaxy 2 Siljan väreihin ja asettaa se Turun linjalle kuin se, että Galaxy maalataan Siljaksi. Näin laiva olisi heti se "aito Silja". 

Tai ehkä ei sittenkään... Oletetaan nyt kuitenkin, että Silja on ja pysyy Ruotsin linjalla. Tällä tempulla Tallink saakin tehtyä kaksi "uutta" laivaa yhdellä iskulla. Toisen ihan oikeasti, toisen vain näennäisesti. Helsinki-Tallinna reitti saa jälleen kerran upouuden risteilyaluksen, mutta Galaxykin leivotaan samalla uudelleen. Galaxy saa uuden kuorrutuksen ja mansikkana kuorrutukseen Siljan hylkeen. Näin syntyy "uusi" laiva, koska Galaxy -luokan aluksia ei ole Turusta vielä kulkenut.

Mikko-Oskari Koski

#19
Mihin perustuu väite, että Galaxyn laivakohtainen ja persoonallinen ulkomaalaus pitäisi muuttaa tavanomaiseksi Siljaksi aluksen vaihtaessa konsernin sisällä reittiä ja todennäköisesti linjamarkkinointia? Vai voiko joku tosissaan väittää, että nuo pingviinit ja muut galaktiset oliot olisivat jotenkin markkinointinimeen Tallink-liittyviä? Konsernin sisällä voidaan alukset sutia persoonallisen näköisiksi, jolloin se, kumman tuotenimen alla kulloinkin mennään, on lopulta sivuseikka.
Eiköhän tuo kokonaistaiteellisten elämyksien tuottaminen kruiserien kylkiin ole vasta tiensä alussa. Victorian kukkanen oli kiva harjoitelma, Galaxyn eläintarha ensimmäinen varsinainen "työ" ja seuraavassa voikin sitten tulla kehiin vaikka Guernica, Asterix tai Stenvallin ankat... ::)

Kannattaa huomioida myös, että Galaxykin pyörii nykyään markkinoinnissa nimellä Tallink Galaxy. Siirtyessään Saaristomerelle tuo markkinointinimi voidaan ilman sen suurempia tuskia muuttaa Silja Galaxyksi, aluksen viralliseen nimeen kajoamatta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Galaxyhän on jo valmiiksi Siljan väreissä - sinivalkoinen. Ei siihen välttämättä maalata edes hyljettä lisäksi, saatikka Silja-tekstejä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kristian Lampio

Eiköhän se ole Festival kuka lähtee. Minusta ei ainakaan ole mitään syytä että miksi Galaxy pitäs maalata Siljaksi? Sama purkki se on kuitenkin. Mutta toivon ja luulen että Galaxy korvaa Silja Festivalin.

tupe

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 11.04.2007, 21:36:49
Mielenkiintoista on myös nähdä, miten 212-metrinen Galaxy taittuu ahtaalle saaristoväylälle. Ainakin kovemmalla tuulella saattavat kenties esim. Pikku-Pukin rantalepikot saada kyytiä!

Silja Europa on 202m pitkä. Galaxy olisi siis 10m pidempi. Ei Europalla ainakaan hirveitä ongelmia ole ollut, enkä usko, että Galaxylla sen enempää olisi...

Kille

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Pirttimäki - 12.04.2007, 16:10:18
Silja Europa on 202m pitkä. Galaxy olisi siis 10m pidempi. Ei Europalla ainakaan hirveitä ongelmia ole ollut, enkä usko, että Galaxylla sen enempää olisi...
Ja kuten muissa topiceissa on sanottu jo 200m on liikaa Turun saaristossa.

Santeri

Olette kaikki oikeassa, että Galaxyhän on jo nyt Siljan väreissä. Se miksi siihen pitäisi kuitenkin kirjoittaa Silja Line kylkeen ja laittaa hylje piippuun, johtuu varsin pitkästä perinteestä. Tietysti yksi variaatio on, että Galaxyn kylkeen kirjoitettaisiin tuolloin TALLINK SILJA. En yhtään ihmettelisi, jos Tallink Siljan Ruotsin liikenteen purkeissa tullaan näkemään sellainen teksti.  

Mikko-Oskari Koski

#25
Täällä on hiukan tekstiä Turun liikenteen alusten maksimiulottuvuuksista:
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=5559.90

Ja siirtyköön tämä taannoinen 2000.FCBS-viestini tähän, koska sen käsittelemä aihe "vaihtoi laivaa":  8)
Galaxyn kohdalla Saaristomeren linjalla olisi muutamia ongelmia, joista kyllä varmaan jollain tavoin selvittäisiin, mutta silti kannattanee harkita kahdesti, lähdetäänkö kaikkia näitä voittamaan, jos alukselle olisi mahdollisia sijoituspaikkoja muuallakin.

1. Turun satamassa kääntyminen. Aniniemen eli Kanavaniemen kärjestä Länsilaiturin kärkeen on kolmisensataa metriä. Europa mahtuu siinä kyllä kääntymään mitenkuten, mutta pidemmällä aluksella saattaisi mennä tiukemmaksi. Eli saattaisiko käydä jopa niin, että jos länsilaiturissa sattuu olemaan joku kookkaammanpuoleinen rollari, joutuisi tämä megalautta pakittamaan koko Pukinsalmen läpi ja kääntymään vasta Kuuvannokan vaiheilla Airiston reunassa..? Tuskin (huomionarvoista, että Ruissalon luonnonsuojelualue ja Hirvensalon rantakaava estävät louhimasta näiden saarten rannoista lisää tilaa väylien laajentamiselle).
2. Hjulgrund ja Ledsund. Ei kummassakaan mahdollisuutta läpiajoon=>mennään aina Staholmin väylän kautta, Järsön pohjoispuolelta ja Ledskärin eteläpuolelta, kuten Europakin. Ei sinällään ongelma, mutta vaatii tiukemman aikataulun, kuin suorempaan reittiin pystyvät alukset. Konetehoista hyötyä Kihdilläkin?
3. Ahvenanmaan satamapaikka. MHQ on kovin ahdas, kääntymisessä ei välttämättä ihan niin isoja ongelmia, kuin Turussa, mutta jotain kuitenkin. Ei varmastikaan niinkään ketterä, kuin Europa. Laaja tuulipinta-ala estää yli viidentoista metrin länsituulessa ajon MHQ:hun =>harkinnanarvoinen ajatus vetää kaikki vuorot Pitkännenän kautta.
4. Kapellskär. Jos Europallakin on tuulipinta-alansa kanssa tietyissä keleissä vaikeuksia päästä sinne, miten mahtaisi olla isomman aluksen kanssa..?
5. Tukholman sisääntulon mutkista johtuvat jarrutukset. Yksikin kolahdus ja liikennelupa katkolla. Ajoaika Trälhavetin ja Lilla Värtanin välillä kaksi tuntia; ainakin +20 min.nykyisiin verrattuna. Auttaisiko Rökobbin väylän rakentaminen..?

Nämä ovat sinällään pikkutekijöitä joista varmasti selvitään, mutta saattavat kasautuessaan aiheuttaa ongelman poikineen.
Kuten olen tainnut ennenkin jossain todeta, TallinkSiljan laivaston parhaiten TKU-STO-linjalle sopiva aluskaksikko nykyisistä taitaisi olla Romsku ja Vickan. Joka kuitenkaan ei välttämättä olisi mitenkään hirvittävä parannus nykyisiin aluksiin verrattuna... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.04.2007, 16:22:44
Kuten olen tainnut ennenkin jossain todeta, TallinkSiljan laivaston parhaiten TKU-STO-linjalle sopiva aluskaksikko nykyisistä taitaisi olla Romsku ja Vickan. Joka kuitenkaan ei välttämättä olisi mitenkään hirvittävä parannus nykyisiin aluksiin verrattuna... ::)
Niin no, matkustajakapasiteetti pysyisi suurin piirtein samana (laivat vain olisivat suunnilleen saman kokoisia), rahtikapasiteetti kasvaisi hiukan, mutta toisaalta kaikki listaamasi navigointiongelmat poistuisivat. Ja todennäköisesti Romskun ja Vickanin uudemmilla koneilla olisi kannattavampaa ajella. Tältä kannalta katsottuna noiden lahden tuominen Turun linjalle voisi olla hyvinkin fiksua...

tupe

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 12.04.2007, 16:12:41
Ja kuten muissa topiceissa on sanottu jo 200m on liikaa Turun saaristossa.

Varmaan onkin, mutta siellä se Europa näyttää menevän  ;)

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.04.2007, 16:22:44

4. Kapellskär. Jos Europallakin on tuulipinta-alansa kanssa tietyissä keleissä vaikeuksia päästä sinne, miten mahtaisi olla isomman aluksen kanssa..?


Europallahan on vaikeuksia tosiaan juuri siksi kun se on niin iso ja tuota tuulipinta-alaa on paljon, mutta eihän Galaxy ole kuin vaivaisen kymmenen metriä pidempi ja jos otetaan huomioon laivojen keulojen pituudet, joihin tuuli ei niin hirveästi vaikuta, puhutaan suurinpiirtein samanpituisista aluksista, ja lisäksi Europa on pari kantta korkeampi, niin kyllä näin maalaisjärjellä ajatellen Galaxyllä on helpompi ajaa Kapelskäriin kovassa kelissä.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kille

Nyt Turun Sanomat kirjoitti myös aiheesta pienen jutun, enemmänkin Viikkarin näkökannasta http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-04-17,104:4:452546,1:0:0:0:0:0: