Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Kille

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 15.05.2007, 12:47:21
Ihan vain lisäyksenä tähän keskusteluun (ellei jo ole aiemmin mainittu), Turun satama markkinoi itseään risteilykohteena maksimissaan 230-metrisille aluksille. Joten, Galaxyn pituuden ei pitäisi olla mikään ongelma.
No tähän nyt on pakko tarttua vaika menee OT. Kyllähän kerran kesässä muutama 230 metrinen laiva tulla, mutta se on jo toinen asia kun joka päivä ajetaan tätä reittiä. Kyllähän asuntovaununkin saa parkkihaliin, mutta jos sitä joka päivä tekee niin voi alkaa tapahtua/tympiä.

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 15.05.2007, 15:17:43
No tähän nyt on pakko tarttua vaika menee OT. Kyllähän kerran kesässä muutama 230 metrinen laiva tulla, mutta se on jo toinen asia kun joka päivä ajetaan tätä reittiä. Kyllähän asuntovaununkin saa parkkihaliin, mutta jos sitä joka päivä tekee niin voi alkaa tapahtua/tympiä.

Voi herranjumala, oikeasti annettaisko tämän asian nyt olla. Jokainen aluksen satamaan ajaminen on yhtälailla tarkkuutta vaativa, tekniikan ja taidon yhdistelmään pohjaava taidonnäyte, jota ei muuta se, että se joissain olosuhteissa tapahtuu joka päivä. Jos Turkuun otetaan 230 metrisiä laivoja, niin eihän sillä ole sitten merkitystä kuinka usein tämä tapahtuu. Eiköhän näistä asioista oikeasti olla perstuntumaa myöten tietoisia pikkuisen paremmin siellä, missä niitä kulkuvälineitä ajetaan työksi ja työhön kuuluu realistinen suunnittelu siitä, kuinka asiat käytännössä toteutetaan. Kuten täälläkin on aluksia työkseen ohjaavan henkilön toimesta jo todettu, esim. Europa koostaan huolimatta käyttäytyy pienempää, linjaa varten rakennettua Festivalia paremmin. Uusinta tekniikkaa ja hyviä konetehoja, sekä Europaa merkittävästi toisenlaista muotoilua edustava Galaxy tuskin on millään lailla riski Turun olosuhteisiin, joten jättäkää nyt ihmeessä tämä panikointi sinne Suomi24lle tai muille vastaaville.

Kalevi Lehto

#107
Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 15.05.2007, 12:47:21
Ihan vain lisäyksenä tähän keskusteluun (ellei jo ole aiemmin mainittu), Turun satama markkinoi itseään risteilykohteena maksimissaan 230-metrisille aluksille. Joten, Galaxyn pituuden ei pitäisi olla mikään ongelma.

Niin, normaalikeleillä kyllä pääsee, mutta Ruissalon ränni(eli Ruissalon ja Hirvensalon väli) ja erityisestii mutka Pikku-Pukin saaren kohdalla tekee kyllä aika tiukkaa jo Silja Europan kokoiselle alukselle tyynelläkin. Ja myrskysäällä Europa onkin jäänyt monesti Airistolle odottelemaan kelin paranemista.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Lasse Sjöström - 24.10.2006, 14:39:58
Ihan vaan kaikille tiedoksi, jottei tulisi matkustuskammoa Silja Europaa kohtaan, että se on mahdottoman hyvätapainen laiva ajaa. Olen kuskannut sitä 12 vuotta Turun ojassa, eikä ole kertaakaan tullut mieleen, että olisi pelimerkit vähissä. Samaa ei voinut sanoa, kun olin Seressä kaksi vuotta Turun linjalla ennen Europan tuloa. Jopa pienempi Festival ( entinen Wellamo ) vikuroi Eurooppaa huomattavsti enemmän.
Eli ei se koko aina kaikkea merkitse, on siinä muitakin tekijöitä pelissä. Ollaan mitä mieltä tahansa, niin on se hyvä ja turvallinen laiva ja varsinkin talviaikataulu miellyttävä matkustajille.


Tällaista Europaa kipparoineelta toisesta viestistä. Joten seuraavan kerran kun esitätte arvioita siitä, kuinka hyvin Europa tai Galaxy mahtuu Pukinsalmessa tai Linnanaukolla tai missälie kääntymään, niin laittakaas vähän faktaa tiskiin, kun ei oikein jaksa lukea näissä topiceissa asiaan vähän kuuluvaa itkeskelyä.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 15.05.2007, 17:05:30
Voi herranjumala, oikeasti annettaisko tämän asian nyt olla. Jokainen aluksen satamaan ajaminen on yhtälailla tarkkuutta vaativa, tekniikan ja taidon yhdistelmään pohjaava taidonnäyte, jota ei muuta se, että se joissain olosuhteissa tapahtuu joka päivä. Jos Turkuun otetaan 230 metrisiä laivoja, niin eihän sillä ole sitten merkitystä kuinka usein tämä tapahtuu. Eiköhän näistä asioista oikeasti olla perstuntumaa myöten tietoisia pikkuisen paremmin siellä, missä niitä kulkuvälineitä ajetaan työksi ja työhön kuuluu realistinen suunnittelu siitä, kuinka asiat käytännössä toteutetaan. Kuten täälläkin on aluksia työkseen ohjaavan henkilön toimesta jo todettu, esim. Europa koostaan huolimatta käyttäytyy pienempää, linjaa varten rakennettua Festivalia paremmin. Uusinta tekniikkaa ja hyviä konetehoja, sekä Europaa merkittävästi toisenlaista muotoilua edustava Galaxy tuskin on millään lailla riski Turun olosuhteisiin, joten jättäkää nyt ihmeessä tämä panikointi sinne Suomi24lle tai muille vastaaville.

Niin hyvin perusteltu kommentti, että tähän ei ole mitään lisättävää!

Wirrankosken Rami

Miran, Lasse, Joonas ja Santeri etc: todella hienot kommentit. Enemmän muiltakin faktaa kuin "mutua". Turkuun ja Turusta on ajettu vuosikymmentet todella suurilla laivoilla. Monet lienevät unohtaneet senkin tosiasian, että Wärtsilän telakka sijaitsi ennen Aurajoen rannassa (siis ihan totta! ei mitään perimätietona tullutta satua!) ja siellä tehtiin/varusteltiin isoja tankkereita ja konttilaivoja ;)

Timo Selkälä

Jep. Kannattaa muistaa kaksi asiaa. 1 Galaxy ei ole Stenan 240-metrinen mötikkä. Se on vain hiukan pidempi kuin Europa, tosin kapeampi, mutta varsinkin matalampi. Näin ollen tuulipinnan ero lienee Galaxyn puolesta puhuva tekijä - en ole viitsinyt niitä laskea. 2 Lisäksi on olemassa semmoinen vehje jota kutsutaan simulaattoriksi. Koska Galaxyn käyttäytyminen ei ole enää mikään tuntematon tekijä, sen voi ohjelmoida simulaattoriin ja sitten vain leikkimään Turun väylää edes takaisin. Sillä he tulevat siihen tulokseen että kyllä se siellä pärjää useimmissa keleissä. Ja silloin kun kelit lähenevät mahdottomia tuskin Amo tai Isakaan siellä soutelee...

Joka tapauksessa tässä ei olla reilusti nykyistä kalustoa isompaan vaihtamassa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 15.05.2007, 17:11:27
<klips>
Ja myrskysäällä Europa onkin jäänyt monesti Airistolle odottelemaan kelin paranemista.

Itse olen ollut työni puolesta Europan kanssa tekemisissä lähes joka päivä jo viiden vuoden ajan ja sinä aikana muistan tasan yhden kerran, kun Europa on jäänyt Airistolle. Eli tämäkin on pötypuhetta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.05.2007, 16:55:33
Itse olen ollut työni puolesta Europan kanssa tekemisissä lähes joka päivä jo viiden vuoden ajan ja sinä aikana muistan tasan yhden kerran, kun Europa on jäänyt Airistolle. Eli tämäkin on pötypuhetta.
Mieleen tulee kanssa tasan yksi kerta - se oli myrskyssä 2001/2002 jolloin Superfast VIII ei päässyt Hankoon ja Europa Turkuun. Sen jälkeen olen joskus lukenut lehdestä myös ainakin yhdestä tapauksesta, mutta ei näitä näytä olevan edes vuosittain, mikä on kuitenkin paljon vähemmän kuin käymättä jääneet Maarianhaminan ja Långnäsin käynnit.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Miro

En tiedä onko tässä topicissa mainittu jo näistä asioista mutta parisen viikkoa sitten Silja Europan henkilökunnalle pidettiin tiedotustilaisuus jossa vahvistettiin linjajohtajan toimesta seuraavat asiat:

- Silja Festival poistuu Turku-Tukholma reitiltä ja tilalle tulee TallinkSiljan uudemmasta alustuotannosta alus
- Silja Europa siirtyy vuonna 2009 Riika-Tukholma -linjalle ja Europan tilalle tulee TallinkSiljan uudisrakenne
- Turku-Tukholma välisen reitin laivat tulevat Suomen tai Suomen ja Ruotsin lipun alle.
- Helsinki-Tukholma linja säilyy entisellään

Nämä ovat TallinkSiljan tämän hetken suunnitelmat joihin voi tietenkin tulla muutoksia.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Miro Karttunen - 25.05.2007, 10:26:18
En tiedä onko tässä topicissa mainittu jo näistä asioista mutta parisen viikkoa sitten Silja Europan henkilökunnalle pidettiin tiedotustilaisuus jossa vahvistettiin linjajohtajan toimesta seuraavat asiat:

En minä ainakaan ole huomannut. Voi tietenkin olla, että on jäänyt asiaan kuulumattomien viestien varjoon  ??? Noh, jokatapauksessa, ei mitään odottamatonta ja varman kuuloinen varmistus asialle.

Wirrankosken Rami

Käsittääkseni tämä oli vielä yhtiön sisäinen juttu, jolla ei ollut julkaisulupaa! Ainakin olisi kannattanut ensin asia tarkistaa... ::)

Kille

No tuo lippujuttu ainakin on hyvä asia :thumb: Ei ainakaan näillä näkymin liputeta ulos ja vielä kun saataisiin suomen lipun alle.

Mikko R.

Alukset suomen- ja ruotsinlipunalle!!!! Mahtavaa!  Mitenhän lippu järjestelyt menevät sitten. Kumpi ruotsin rekisteriin ja kumpi suomen?

jonas

#119
Lainaus käyttäjältä: Mikko Ringman - 25.05.2007, 12:27:34
Alukset suomen- ja ruotsinlipunalle!!!! Mahtavaa!  Mitenhän lippu järjestelyt menevät sitten. Kumpi ruotsin rekisteriin ja kumpi suomen?

No veikkaisin, että sitä mukaa kun laivat siirtyvät. Galaxy (vai sittenkin Luxury?) ensiksi Ruotsin lipulle ja tilalle Festivalin miehistö. 2009 Sitten Europan suomalainen miehistö Cruise 5:n.