Kotkan saaristoliikenteestä

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 28.08.2002, 12:16:09

« edellinen - seuraava »

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.08.2006, 10:13:32
Mielenkiintoinen kysymys Vahakariin liittyen: Voisiko armeijan alainen yksikkö osallistua tällaiseen tarjouskilpailuun tai voisiko sen intresseissä olla myydä joku Valaista esim.jollekin kisaan osallistuvalle operaattorille? Tyypin alukset sinällään kyllä sopisivat hiukan iloisemmin maalattuina ja ilman tykkilöään saaristoliikenteeseenkin, nimimerkillä kolmen viikon kokemuksella 323 Vänöltä Hangon ja Rysän väliltä...

Epäilen suunnattomasti että armeijalla olisi mahdollisuuksia kautta halua osallistua tarjouskilpailuun, kuitenkin sen päätehtävä on kaikkea muuta kuin kuljettaa olutta janoisille saaristolaisille. Epäilen myös että intresseissä ei ole myydä yhtäkään Valasta pois, sen verran työllistettyjä ne ovat ja jollakin nekin pitäisi sitten korvata, joka taas maksaa sitä kuuluisaa rahaa. Eri asia sitten 10-20 vuoden päästä kun väkisinkin ikä ja merimailit tulevat täytteen aluksilla, eri asia kelpaavatko sitten enää kelleen. Mielenkiintoinen pointti toki tuo että merivoimat osalluistuisi tarjouskilpailuun, mutta valtion virastojen tapaan niiden ei ole tarkoituskaan tehdä voittoa.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kimmo Rantanen

Tänään näin sellaisenkin historiallisen erikoisuuden Kotkan tuurimoottorihistoriassa, että Kajava kävi noutamassa tilausporukan Kaunissaareen Ahlströmin rannasta Karhulasta, jonne se nousi tietenkin Sunilanlahdelta Kyminsuusta Kymijoelle. Uutta asiassa minulle olikin se, että noinkin kookas alus pääsee Kyminsuuhun, josta voisi siten tehdä vaikka aikataulunkin mukaista liikennettä Sapokan ja vaikka Merimuseon jatkoksi.

Kajava riippusillan alla

Toinen kysymys Kotkasta (vaikkei saaristoliikenteeseen kuulukaan):
Miksi Ossi Barck on lojunut jo viikkoja Kotkan Länsi-satamassa?
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Kotka/?action=view&current=SyysMet003.jpg

Pekka Lappalainen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 09.09.2006, 20:42:05
Toinen kysymys Kotkasta (vaikkei saaristoliikenteeseen kuulukaan):
Miksi Ossi Barck on lojunut jo viikkoja Kotkan Länsi-satamassa?
Ossilla on toinen kone rikki ja korjausta suoritetaan Kotkassa. Käsittääkseni siellä on koneessa nesteet sekaisin joten korjaus vie aikaa.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Kimmo Rantanen

Saariston yhteysalusliikennöinnille löytymässä jatkaja

Merenkulkulaitoksen mukaan Kotkan ja Pyhtään saariston yhteysalusliikennöinnille on löytymässä jatkaja.

Yhteysalusliikenteen jatko on auki, sillä liikennöintiä tähän asti hoitanut yrittäjä jää vuodenvaihteessa eläkkeelle. Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenneyksikön apulaisjohtaja Timo Vähämaa kertoo, että liikennöinnistä on saatu alueelta kaksi tarjousta.

Jatko riippuu nyt kuitenkin siitä saako yhteysalusliikenne lisärahoitusta eduskunnan budjettiriihessä.

Hallituksen budjettiesityksen jälkeen rahaa tarvittaisiin vielä yli 300-tuhatta. Ilman lisärahoitusta Saaristomeren ulkopuolisen liikenteen rahoitus uhkaa pudota puoleen nykyisestä.


YLE Kymenlaakson radion uutiset 16.11.2006

Kymen Sanomissa eilen olleen jutun mukaan huomattavasti halvemman tarjouksen on tehnyt yrittäjä, joka ostaisi Perheenmieheltä Tekla I:n ja jatkaisi sillä liikennöintiä vuodenvaihteen jälkeen. Kyseinen tarjous on se, joka on 300000 euroa kalliimpi, kuin valtion liikennöintiin varaama määräraha ja Stasin ensin tekemä tarjous on vielä huomattavasti kalliimpi.   

Rolf Jacksen

Elämme jännittäviä aikoja.
En panisi yhtään pahakseni, jos kesäksi myös joku tuurimoottoriyrittäjä aloittaisi taas liikennöinnin.

Mikko-Oskari Koski

Käväisin kirjastossa lukemassa Kimmon mainitseman jutun Kymäristä ja rivien välistä luettuna vaikutti siltä, että tuon toisen-nimeltä mainitsemattoman- yrittäjän tarjous haluttaisiin hyväksyä, vaikka siitä valtiolle lisäkustannuksia tulisikin. Muuten on odotettavissa liikennekatkos, jollaista tuskin halutaan.
Kävin mielessäni läpi mahdollisia liikennöitsijöitä ja ajattelin, että kyseessä voisi olla esim.taannoinen retkueemme kuskaaja Metsolan Merimatkat (jolloin Teklasta tulisi Majava III  8)). Sillähän on ollut ilmeistä halua tulla tuurimoottorilinjoillekin.

Saamme nähdä... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Kotkan yhteysliikenne jatkuu entisen tasoisena

Itäisen Suomenlahden saariston yhteysliikenne pysyy nykyisellä tasolla myös ensi vuonna, jos ja kun eduskunnan valtiovarainvaliokunnan keskiviikkona hyväksymä 1,2 miljoonan euron saaristoliikenteen lisämääräraha läpäisee eduskuntakäsittelyn. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Merenkulkulaitos voi antaa uudelle liikennöitsijälle tarvittavan avustuksen Kotkan yhteysliikenteen jatkamisesta...

...Avustuspyyntöjä on tullut kaksi, joista Finstashipin pyyntö on liian korkea. Sen sijaan toisen pyynnön voimme hyväksyä, jos nyt luvatut lisämäärärahat toteutuvat. Silloin Kotkassa voitaisiin ilmeisesti jatkaa nykyisillä vuoroilla, kertoo apulaisjohtaja Timo Vähämaa Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenneyksiköstä. Valtiovarainvaliokunnan hyväksymä 1,2 miljoonaa euroa jää vielä puoli miljoonaa Merenkulkulaitoksen toivomuksesta. Timo Vähämaa toivoo, että lopullisessa eduskuntakäsittelyssä summa vielä hieman kasvaisi...

Kymen Sanomat perjantaina 1. joulukuuta 2006


Liikenne Kuutsaloon, Kaunissaareen ja Haapasaareen jatkuu siis vuodenvaihteen jälkeenkin tutulla Tekla 1:llä, jos Merenkulkulaitos pystyy tekemään nopeasti avustuspäätöksen.

Taisto Perheenmiehen mukaan asialla on jo kiire, sillä Teklalle on ostajaehdokas myös Virosta. Perheenmies myisi mieluiten aluksensa Kotkaan, kunhan saisi lähipäivinä varmuuden kauppojen syntymisestä. Vuosi on loppumassa, ja tyhjän pantiksi Perheenmies ei halua Teklaa jättää. -Toivon todella, että Tekla voisi pysyä täällä ja jatkaa yhteysalusliikenteessä. Muuten saariston asukkaat ovat pahassa pulassa, Perheenmies sanoo.

Kymen Sanomat perjantaina 1. joulukuuta 2006


Jollei Teklan ostamista suunnitellut suomalaistaho saa nopeasti varmistusta tukipäätökseen ja siten pysty pikaisesti varmistamaan kauppoja Perheenmiehen kanssa myydään Tekla Viroon, joka taas tietää yhteysalusliikenteen loppua kaluston puuttuessa. Finstashipin tarjouksen hyväksymiseen kun ei apurahat riitä. Perheenmies arvelikin virolaisten tehneen nyt kiireellä ostopäätöksen Suomen jo käytännössä hyväksyttyä Teklan liikennöintitarjouksen. Kukahan tuon mystisen virolaistarjouksen on tehnyt? Kihnu Veeteed tms?

Kimmo Rantanen

Hiukan uutta tietoa Teklan tulevaisuuteen liittyen: :beer:

Perheenmies: Tekla I jää kotkan seudulle

Kotkan edustan saariston yhteysalusliikenne on jatkumassa nykyisellä aluksella Tekla I:llä.

Vuodenvaihteessa eläkkeelle jäävä liikennöitsijä Taisto Perheenmies kertoo, että alukselle on löytynyt ostajaporukka Kotkan seudulta.

Perheenmiehen mukaan Tekla I jatkaa jatkaa samassa saariston yhteysalusliikenteessä, jossa se on ollut tähänkin asti. Liikennöitsijä vaihtuu vuodenvaihteessa.

Saaristoliikenteen rahoitus on edelleen vaakalaudalla. 1,2 miljoonan euron määräraha tarvitsee vielä valtiovarainvaliokunnan jo tekemän päätöksen jälkeen eduskunnan hyväksynnän.


YLE Kymenlaakson radion uutiset 4.12.2006

Kimmo Rantanen

Kotkan saariston yhteysalusliikenteen jatkaja on nyt viimeinkin selvinnyt. Liikenne jatkuu entisellään uuden yrittäjän eli Suomenlahden yhteysliikenteen voimin.  :beer:

Yhteysalusliikenne Kotkan ja Pyhtään saaristossa jatkuu nykytasolla

Yhteysalusliikenne Kotkan ja Pyhtään saaristossa jatkuu ensi vuonna nykyisen tasoisena.

Eduskunta hyväksyi määrärahan tänään. Yhteysalusliikennettä Kuutsaloon, Haapasaareen ja Kaunissaareen hoitaa vuoden vaihteen jälkeen uusi liikennöitsijä eli Suomenlahden yhteysliikenne.

Saarissa asuu alle sata ihmistä, mutta yhteysalusliikenteessä kulkee vuosittain noin 20 000 matkustajaa sekä lähes 400 000 kiloa tavaraa.


YLE Kymenlaakson uutiset 20.12.2006

Wirrankosken Rami

Uuden yhtiön takaa näyttääkin löytyvän kotkalainen Veli Kokkonen...

Kimmo Rantanen

Taisto Perheenmies kertoo Ankkurin haastattelussa pitävänsä vuodesta 1968 omistamansa Marianin tästä lähin yksityiskäytössään ja saattaapa Marianin nähdä ensi kesänä Viron rannikollakin:

Linkki

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 20.12.2006, 20:03:52
Uuden yhtiön takaa näyttääkin löytyvän kotkalainen Veli Kokkonen...
Auvisen Kari kertoi kyseisen herran olevan noin kolmevitonen ja kotoisin Savonlinnasta. Mikä kovasti tukee sitä mahdollisuutta, että kyseessä saattaisi olla taannoinen laivatoverini. Eli mies, jolla ei tässä kuvassa ole kädet taskussa: http://www.geocities.com/mo_koski/tykinkuti.jpg Kotkan jaosto selvittänee asian käymällä kuvaamassa Teklan siten, että sen kippari on tunnistettavissa... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Rolf Jacksen

Kyseinen herra on kuulemma tarkennettuna Savonlinnan lähellä olevasta saaresta.

Mikko-Oskari Koski

Vielä lisää täsmääviä yksityiskohtia! Taitaa tosiaan olla Kokonsaaren kasvatti Veli Keijo Tapani päässyt suolaisen veden makuun, vaikka vielä Karjalalla uhkasi aikanaan heittää lusmuiluaan estäneen varusmiestoverin JÄRVEEN..!  ::)

VKTK ei todellakaan kuulunut niihin matruuseihin, joiden tulevaisuus maailman merillä olisi ollut kovinkaan todennäköinen, mutta vähän tarkemmin ajatellen hänen sattumisensa Teklan uudeksi kippariksi on yksi mukavimmista asioista, mitä Kotkan saaristoliikenteessä on tapahtunut. Hän on nimittäin 4-16-vuotiaana ollut yksi Säämingin silloisen yhteysaluksen uskollisimmista asiakkaista koulumatkojensa ansiosta ja tietää näin ollen tarkoin, millaista yhteysalusliikenne on. Näin hänellä tuskin lienee myöskään turhia kuvitelmia liikenteessä pyörivästä bisneksestä...

Tämä kaikki kunnioituksella aiempia tuuripaattikippareita kohtaan, mutta yhteysalusoperoinnin ja tuuripaattien välille ei kuitenkaan voida ihan kokoaikaisia yhtäläisyysmerkkejä vetää.

Ja tämä kaikki tietysti myös sillä varauksella, että ko.herra tosiaan on se, joksi häntä luulen. Ja sillä, että jos näin on, miehen "huumori" on hiukan parantunut vuodesta -91... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jouni Hämäläinen

Kyllä Kokonsaaren kasvatti osuu kohdalleen, mutta pikkulinnut kertoilee että naapurisaaren kaveri olisi myös mukana?
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/