Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Jussi Lampinen

Tämä on nyt kummaliseksi mennyt kun osa kirjoittajista on vahvastisitä mieltä että homma on vain kusetusta ja varsinkin sellaiset jotka vain mainitsevat että eivät killinkiäkään pistä likoon. Jos joku ei osaa täydellisesti suomea niin kielioppivirheiden takia homma on kusetusta?. Tiedän kyllä muutamia "rantaruotsalaisia" jotka eivät osaa täydellisesti suomen kieltä ja tollaisia pikku virheitä sattuu mutta ei se heistä kusettajia tee. Toki joku olisi titty voinut tarkastaa web sivun kieliasun, mutta ehkäpä puuhamiehilläon muut asiat mielessäkuin se että onko jotki sanat täysin kieliopillisesti oikein?. Vai onko tämä vain perisuomalaista kateutta niitä kohtaan jotka yrittävät jotain. Ja sitten jos hanke onnistuu ollaan kyllä selkään taputtelemassa ja hurraamassa 

Kaj Carlsson

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 15.08.2008, 22:16:34
Tämä on nyt kummaliseksi mennyt kun osa kirjoittajista on vahvastisitä mieltä että homma on vain kusetusta ja varsinkin sellaiset jotka vain mainitsevat että eivät killinkiäkään pistä likoon. Jos joku ei osaa täydellisesti suomea niin kielioppivirheiden takia homma on kusetusta?. Tiedän kyllä muutamia "rantaruotsalaisia" jotka eivät osaa täydellisesti suomen kieltä ja tollaisia pikku virheitä sattuu mutta ei se heistä kusettajia tee. Toki joku olisi titty voinut tarkastaa web sivun kieliasun, mutta ehkäpä puuhamiehilläon muut asiat mielessäkuin se että onko jotki sanat täysin kieliopillisesti oikein?. Vai onko tämä vain perisuomalaista kateutta niitä kohtaan jotka yrittävät jotain. Ja sitten jos hanke onnistuu ollaan kyllä selkään taputtelemassa ja hurraamassa 

Ihan totta se rantaruotsalaisten suomi, ei se aina niin oikein mene, tiedän muuten ihan omasta kokemuksesta. Asiasta kolmanteen, jos se Jetti saadaankin ostettua vielä siltä Intiasta, niin kyllä sen ylläpito maksaa vielä siitäkin eteenpäin paljon hilloa.

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 15.08.2008, 22:09:09
Tai halua nimeään tietoon kun häviää Bahamalle hölmöjen keräykseen Finnjetin pelastamiseksi antaneiden rahojen kanssa.
Tarviiko sitä nyt aina olla noin epäluuloinen? Sehän on selvää, että kaikki (tai ainakin suurin osa) Jetillä työskennelleistä ihmisistä kaipaavat tosissaan tätä laivaa. Tuskin ne nyt sitä tarkastusryhmää ihan kadulta tempaise..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 16.08.2008, 00:49:19
Tarviiko sitä nyt aina olla noin epäluuloinen? Sehän on selvää, että kaikki (tai ainakin suurin osa) Jetillä työskennelleistä ihmisistä kaipaavat tosissaan tätä laivaa. Tuskin ne nyt sitä tarkastusryhmää ihan kadulta tempaise..
Tiedän kyllä muutamia "Jetillä" vuosien saatossa vikarieeranneita ja vakituisiakin; eikä heistä yksikään ole takaisin kaivannut.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Suunnittelija

Mielestäni Finnjetin voisi vaikka muuttaa risteilykäyttöön. Kaasuturbiinit kannattaisi joka tapauksessa poistaa koska ne vievät tuhottomasti polttoainetta, mutta mikä estäisi hankkimmasta Wärtsilältä uusia koneita ja muuttamasta autokantta hyteiksi.

Ari Savolainen

Lainaus käyttäjältä: Elias Mäki - 16.08.2008, 10:09:35
Mielestäni Finnjetin voisi vaikka muuttaa risteilykäyttöön. Kaasuturbiinit kannattaisi joka tapauksessa poistaa koska ne vievät tuhottomasti polttoainetta, mutta mikä estäisi hankkimmasta Wärtsilältä uusia koneita ja muuttamasta autokantta hyteiksi.
Olisko syyta lukea tama aihe lapi, ja tutustua hieman Jetin tekniikkaan, ennenkuin heittelee luettavaksi ihan mita sattuu. Ja toisaalta, parempi panna paatti pareiksi Alangissa
kuin tuoda sita korjattavaksi Suomeen. Jos sisustusta on purettu, se on tehty kovin karkealla kadella, ja uusimiskuistannukset tekee pian toisen ostohinnan Suomen kustannustasolla.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Janne Koskinen

Monelta tuntuu unohtuneen, että Jetin kaikki luokat on "ummessa". Jotta sen saisi ajamalla tuoda alus pitäisi telakoida Intiassa; "raadon" kai saa hinatakin. Hinaus/telakointi, korjaukset ja romuttajan koko ajan noussut hintapyynti. Yhdistys, jolla ei varaa edes tarkastusmatkaan, romuttaja joka ei anna "inspection teamin" edes tutustua laivaan, sijoitus kaupunkiin, jolla ei kaupunginjohtajan mukaan edes kaijapaikkaa tarjota. Huh, huh jopas on josseja ja muttia, muttei minkäänlaista realismia.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Arivaara

Mä tsekkasin töissä ton turkulaisen sivuston puhelin numeron ja sitä ei löydy. luulis et se ei oo salainen jos nhaluavat tukea. ei oikein mikään ny täsmää

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 15.08.2008, 22:16:34
Tämä on nyt kummaliseksi mennyt kun osa kirjoittajista on vahvastisitä mieltä että homma on vain kusetusta ja varsinkin sellaiset jotka vain mainitsevat että eivät killinkiäkään pistä likoon. Jos joku ei osaa täydellisesti suomea niin kielioppivirheiden takia homma on kusetusta?. Tiedän kyllä muutamia "rantaruotsalaisia" jotka eivät osaa täydellisesti suomen kieltä ja tollaisia pikku virheitä sattuu mutta ei se heistä kusettajia tee. Toki joku olisi titty voinut tarkastaa web sivun kieliasun, mutta ehkäpä puuhamiehilläon muut asiat mielessäkuin se että onko jotki sanat täysin kieliopillisesti oikein?. Vai onko tämä vain perisuomalaista kateutta niitä kohtaan jotka yrittävät jotain. Ja sitten jos hanke onnistuu ollaan kyllä selkään taputtelemassa ja hurraamassa 

Tässä on kyse siitä, että tuon rahanpyyntötiedotteen kieliasu on sitä tasoa, että se herättää epäilyksiä. Eihän kukaan järkevä ihminen tuosta vaan anna rahaa hankkeeseen jota mainostetaan saman tasoisella kielellä kuin spämmisähköposteissa myydään viagraa. Syy surkeaan kieliasuun voi olla sinänsä ymmärrettävä, mutta se ei poista kieliasun aiheuttamaa epäilystä ja mielikuvaa jos ei huijauksesta niin ainakin amatöörien puuhastelusta. Lisäksi epäilyksiä lisää se, että hankkeen nettisivuilla ei ole mitään mainintaa siitä mikä organisaatio ja mitkä ihmiset ovat hankkeen takana. Lisäksi on epäselvää onko kyseessä hyväntekeväisyyteen vertautuva rahankeruu kulttuurikohteeseen, vai sijoittajien etsimien hankkeeseen jonka oletetaan tuottavan voittoa sijoitetulle pääomalle. Välillä puhutaan lahjoituksista, välillä sijoituksista. Kummasta nyt oikein on kysymys? Ja jos kysymys on lahjoitusten keräämisestä, niin ovatko hankkeen puuhamiehet hankkineet rahankeruuluvan viranomaisilta? Ilman lupaa kun ei keräyksiä saa järjestää. Mikäli lupaa ei ole, niin epäilykset vaan kasvavat.

Sami Hentunen

#519
Ville, sulla on hyvia pointteja. Itse olen vahemman kriittinen, koska olen seurannut Finnjet-saagaa suurinpiirtein huhtikuun lopusta lahtien ja minulle ehtinyt jo syntya todellinen halu pelastaa se kippo kaiken lukemani materiaalin perusteella. Pro Finnjet -projektissa on mielestani kyse ihan siita etta ryhma "amatooreja" tai siis tavallisia ihmisia ovat sen aloittaneet. Olen henk. koht. vaikuttunut etta kyseisilla henkiloilla on todellinen halu pelastaa Finnjet.

"kieliasu": Kuten sanottua kyseessa on suomenruotsalainen kirjoittaja.
"mika organisaatio/ihmiset takana": Onhan Johnny Sidin nimi mainittu sivustolla
"lahjoitus/sijoitus": Rahojen omistaja saa itse paattaa haluaako lahjoittaa, sijoittaa, vai ostaa yopymiseen oikeuttavia seteleja.

Aikaisemmin mainittiin myos: "romuttaja joka ei anna "inspection teamin" edes tutustua laivaan": Itseasiassa Pro Finnjet -sivuston mukaan Rishi Ship Breakers on kutsunut arviointiryhman paikalle kahdeksi paivaksi (Edit: HS esittaa poikkeavaa tietoa).

Olen saanut itse sen kasityksen etta Pro Finnjet aloitettiin pika-aikataululla kun kavi ilmi etta laivan romutus siirtyi sen saavuttua Intiaan osittain sen vuoksi etta romuttaja itse katsoi laivan liian hyvakuntoiseksi romutettavaksi. Johnny Sid oli ilmeisesti jo kerannyt ostoon vaadittavat sijoittajat aikaisemmin kesalla, mutta hanke kaatui Turun paattajien rattaiden nihkeyteen satamapaikan suhteen juuri lomakauden kynnyksella:

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-05-31,104:2:544350,1:0:0:0:0:0

Laiva oli jo tuossa vaiheessa saapunut/saapumassa Alangiin, ja peli naytti sitten menetetylta. Satamapaikan saanti oli kynnyskysymys mika tappoi hankkeen siina vaiheessa.

Romutuksen aloituksen siirryttya Turkuhan on jo ehdottanut aluksen satamapaikaksi Pansiota (edit: mutta ei virallisesti). Nyt kynnyskysymys on aluksen kunto: Jos se on edelleen koskematon, kuten on vaitetty, eika saanut vaurioita penkalle ajettaessa, suurten sijoittajien mieli projektia kohtaan muuttunee myonteisemmaksi.

Tasta paasemme viimeiseen pointtiin: "Pro Finnjetilla ei ole edes rahaa tarkastusmatkaan": Pienten lahjoitusten pointti tassa vaiheessa on se etta kunhan se tarkastusryhma on saanut kuntokartoituksen suoritettua, isot sijoittajat voivat taas turvallisin mielin sijoittaa rahaa hankkeeseen.

Tarkeinta tassa vaiheessa on saada laiva Intiasta takaisin kotorannoilleen. Johnny Sidin hatasuunnitelma kuulostaa hyvalta, ja laivan pelastumisen jalkeen on aikaa hioa suunnitelmat viimeisen paalle.

Optimistisesti,

Sami Hentunen

Ville Alho

#520
Lainaus käyttäjältä: Sami Hentunen - 16.08.2008, 12:46:06
"kieliasu": Kuten sanottua kyseessa on suomenruotsalainen kirjoittaja.

Niin, syy huonoon kieleen voi olla ymmärrettävä, mutta se ei silti tee tiedotteesta saatavaa vaikutelmaa hyväksi. Eikä satunnainen lukija voi mitenkään tietää, että tekstin kirjoittaja on kenties suomenruotsalainen.

Lainaa
"mika organisaatio/ihmiset takana": Onhan Johnny Sidin nimi mainittu sivustolla

Yhden ihmisen nimi on tosiaan sivustolla mainittu. Mutta kuka tämä Johnny Sid on? Onko hän kenties kuuluisakin liikemies jonka pitäisi olla kaikille tuttu kuten vaikkapa Björn Wahlroos? Joudun tässä kohtaa tunnustamaan sivistymättömyyteni, minä en tiedä kuka on Johnny Sid. Ja kun en tiedä kuka hän on, en kovin äkkiä olisi hänelle rahoja antamassa, kuten ei varmasti kovin moni muukaan.

Lainaa
"lahjoitus/sijoitus": Rahojen omistaja saa itse paattaa haluaako lahjoittaa, sijoittaa, vai ostaa yopymiseen oikeuttavia seteleja.

Keräystä vaan ei saa Suomessa järjestää ilman viranomaisen myöntämää rahankeräyslupaa. Onko tällä hankkeellä tälläinen lupa? Jos ei ole, kyse on lainvastaisesta toiminnasta. Ja jos taas lupa on, miksi hankkeen nettisivuilla ei ole mainintaa luvasta? Sijoituksia saa toki sitten kerätä, mutta ilman minkäänlaista selvitystä tuotto-odotuksista en olisi kovin optimistisesti hankkeeseen rahaa sijoittamassa.

Lainaa
Tasta paasemme viimeiseen pointtiin: "Pro Finnjetilla ei ole edes rahaa tarkastusmatkaan": Pienten lahjoitusten pointti tassa vaiheessa on se etta kunhan se tarkastusryhma on saanut kuntokartoituksen suoritettua, isot sijoittajat voivat taas turvallisin mielin sijoittaa rahaa hankkeeseen.

Tuo taas kyllä kuulostaa todella epäilyttävältä. Miksi ihmeessä nämä "varmat" suuret sijoittajat eivät sitä tarkistusmatkan vaatimaa pikkusummaa hankkeeseen sijoita? Jos he kerran kuitenkin ovat sitoutuneet sijoittamaan suurempia summia myöhemmin? Tämä haiskahtaa "rahat pois tyhmiltä"-suunnitelmalta. Jos kerran suuret ammattisijoittajat eivät uskalla turvallisin mielin sijoittaa edes pientä summaa tarkastusmatkaan jonka tarkoitus on varmistaa heidän tulevan suuremman sijoituksensa tarkoituksenmukaisuus, niin miten ihmeessä kenenkään muunkaan olisi turvallista sijoittaa pientä summaa tähän tarkoitukseen? Kun kerran todelliset rahamiehet ovat jo kieltäytyneet matkaa rahoittamasta kun eivät koe sitä turvalliseksi sijoitukseksi.

Skeptisesti,

Ville Alho

Timo Heikkinen

Sattuikohan kukaan muu olemaan Perjantai aamuna radio rockin aaloilla kun tätä Johnny Sid äijää haastateltiin? Sujuvaa suomea kyl ainakin puhui. ;D

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 16.08.2008, 16:02:44
Sattuikohan kukaan muu olemaan Perjantai aamuna radio rockin aaloilla kun tätä Johnny Sid äijää haastateltiin? Sujuvaa suomea kyl ainakin puhui. ;D
Saatanhan minäkin puhua sujuvaa venäjää, mutta kirjoittaa en osaa pätkääkään.. Vaikka saattaahan sivuston kirjoittajana olla kyseessä jokin muu, kuin itse Sid.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Sami Hentunen

Noh, yritin googlettaa Johnny Sidista lisäinfoa muttei tärpännyt. Asiaankuuluvia osumia löytyi pelkästään Hesarin, Iltiksen ja Turun Sanomien sivuilta. Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin ihan aito elävä ihminen jolla edellisen viestin perusteella on myos radioääni. Jos kyseessä on ihan tätä varten kehitetty persoona, nostan hattua tekijöiden viitseliäisyydelle.

Kahdesti esilletuoma pointtisi rahankeräysluvasta on aiheellinen.  Viranomaiset kyllä aikanaan puuttuvat asiaan jos aihetta on, sillä onhan noita ennakkotapauksia "sotainvalidien hyvaksi" kerätyistä rahoista. Tyhmää voidaan aina kusettaa, myönnän. Jos Pro Finnjetin sivustoa ylläpitää joku joka tekeytyy Herra Sidiksi, se on voi voi minun kannaltani. Taas hyväuskoista on höynäytetty ;-)

No niin, se siitä. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.

PS. Kannattaa soitella tai mailata keräyksen tekijöille, muodostaa oma mielipide, ja päättää sitten itse olisiko kiva tukea projektia vai ei. Jos virtaa riittää niinkuin monella täällä tuntuu riittävän, tiedä vaikka asian tiimoilta löytyisi jotain mielenkiintoista vapaa-ajanharrastettakin.

matkustaja

Saadaankohan sitä meidän rakasta Finnjettiä kotimaahamme kun romuttamolla he eivät päästä suomalaisryhmää paikan päälle. Olisihan se tietysti mukavaa jos edes hotelliksi pääsisi ja vielä parempi jos se pystyttäisiin asettamaan jollekin reitille. Tarkoitan ihan tällä vaan sitä, että "jos se saadaan takaisin". Tämmöiset operaatiot vaativat sitten myös kunnollista kunnostusta. Finnjetin rantakuvista kun olet katsellut niin kovin paljon on ruvennut kehittymään sinne keulan alueelle jo ruostetta kun on monia kuukausia siinä jököttänyt. Tämä on se mahdollisuus suomalaisten saada paatti takaisin tänne josta olen edellissäni viesteissäni tässä aiheessa jo maininnutkin.