Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tero Söderholm - 24.09.2008, 21:14:20
Onko kenelläkään käsitystä siitä, kuinka tuollainen laivan purku käytännössä tapahtuu?

[mutu]
Alus ajetaan tai vedetään loivalle hiekkarannalle nousuveden aikaan. Joistain aluksista viimeinen miehistö saattaa viimeisenä tehtävänään hajoittaa pääkoneen, kuten tässäkin keskustelussa oli mainittu. Osa navigointi- ja muista laitteista saattaa lähteä heti rantautumisen jälkeen paikallisten viranomaisten matkaan.

Kun irtaimisto ja kaikki helposti irti näverrettävä on kuljetettu maihin joko kantamalla, kuorma-autoilla tai mahdollisesti nousuveden aikaan veneillä ja proomuilla, lajitellaan ne myytäviin, kierrätettäviin ja hävitettäviin. Finnjetin tapauksessa homeen pilaama materiaali todennäköisesti poltetaan. Näin tehdään myös kuparisten sähkökaapelien muovieristeille, jotta arvokas kupari saadaan helposti uusiokäyttöön. Ja luonto kiittää...

Lopulta aluksesta on jäljellä enää pelkkä teräsrunko, josta aletaan polttoleikata irti suuria lohkoja, jotka vedetään kuivalle maalle edelleen paloiteltavaksi pienempiin osiin ja kuljetettavaksi pois. Aluksen keventyessä sitä vedetään vähitellen ketjuilla rantaa kohti, kunnes viimeinenkin teräslevy on matkalla sulattoon ja on kuin laivaa ei olisi koskaan ollutkaan.
[/mutu]

Romuttamon toiminta tuo mieleen muurahaiset kuolleen hirven kimpussa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Heikki Kautiainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 23.09.2008, 13:12:55
Ai, onko se muka Turun kaupungin moka että kiinnostus Finnjetin pelastamiseen heräsi ainakin kolme vuotta liian myöhään? Eihän sitä Espooseenkaan saatu vaikka sellaistakin välillä huhuttiin.

No, asiasta toiseen. Suomen ja maailman talous kehittyy parhaillaan tavalla joka antaa ymmärtää että parin vuoden päästä meilläkin voi olla isompia ongelmia kuin se että mikä alus päätyy romuttamolle.

Turun Kaupunki ei laittanu missään vaiheessa tikkua ristiin kun oli Finnjetin pelastamisesta kyse (eipä kyllä Espookaan pahemmin, ainakin mitä on uskominen ProFinnjet sivuston ylläpitäjään eli herra Sidiin ja hänen kanssa käytyyn keskusteluun.

mut loppujen lopuks hyvä että siitä homeisesta romuläjästä lopulta päästiin  ;) olen puhunut ;D

Teemu Ahonen

Hienoa, sain viikon bännit turhanpäiväisestä paskanjauhannasta (jonka kyllä myönnän, mutta yritin lopettaa ajoissa). Täällä porukka pilkkaa Jettiä mielin määrin, eikä asialle tehdä mitään.. Ihan toisiinsa verrattavissa ovat.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Heikki Kautiainen - 24.09.2008, 23:11:27
Turun Kaupunki ei laittanu missään vaiheessa tikkua ristiin kun oli Finnjetin pelastamisesta kyse (eipä kyllä Espookaan pahemmin, ainakin mitä on uskominen ProFinnjet sivuston ylläpitäjään eli herra Sidiin ja hänen kanssa käytyyn keskusteluun.

mut loppujen lopuks hyvä että siitä homeisesta romuläjästä lopulta päästiin  ;) olen puhunut ;D

Jotta minkään kaupungin pitäisi tehdä jotakin, heille pitää jättää asiasta hakemus. Tässä tapauksessa voimme kyllä keskustella siitäkin että miksi aluksen jolla ei ole minkäänlaisia sidoksia Turkuun olisi sinne pitänyt pelastaa - koska Helsinkiin se olisi kuulunut, ja se on oikea osoite kaikille haukuille kunnan tai kaupungin hitaudesta.

Muuten olen ihan samaa mieltä - hyvä että projekti etenee edes johonkin suuntaan.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

David Wallin

Paljon olen kuullut että Finnjetiä paalille vaan. No se oli vain yksi laiva jonka voi unohtaa. Kerran kyllä näin Finnjetin ja aattelin että olipa se hieno. Mutta isän ja äidin suusta kuulin että se laiva on vanha ja ruman näköinen. Olen katsonut yhen videon jossa on Alangin romuttamon laivojen osien myyntiä. Yhessä paikkaa myytiin laivojen varaosia ja taas toisessa ei ollut myytävänä vaan sai ottaa laivojen sisustuksia. Hienommat sisustukset myytiin. No se siitä mutta kun itselleppä ei voi mitään. On vain pakko jatkaa elämäänsä eikä itkeä loputtomiin. Minäkin olin suruna vähän aikaa mutta sitten suruni häipyi.

hieno radio ohjattava Finnjet: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=646087&page=3

Teemu Ahonen

#800
Lainaus käyttäjältä: David Wallin - 25.09.2008, 19:27:33
hieno radio ohjattava Finnjet: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=646087&page=3
Itselläni juolahti mieleen ikuisuusprojekti Finnjetin pikkutarkasta kopiosta suhteessa 1:100. Eli laivan pituudeksi tulisi 2 metriä 15 senttiä ja leveydeksi 25 senttiä. Ja vielä vaikka pienkokoiset propulsiomoottorit alle, niin ainakin nopeutta piisaa..
EDIT: Pikkutarkalla tarkoitan sitten sellaista, että jokikinen pienikin yksityiskohta Finnjetistä tullaan kopioimaan tähän pienoismalliin. Tosin se vaatii vähän tarkempia pohjapiirrustuksia.. Ellei kaikki mahdu suhteeseen 1:100, niin sitten 1:50. Silloin pituutta tosin tulee yli neljä metriä, ja leveyttäkin puolisen metriä.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 23.09.2008, 13:12:55
Ai, onko se muka Turun kaupungin moka että kiinnostus Finnjetin pelastamiseen heräsi ainakin kolme vuotta liian myöhään? Eihän sitä Espooseenkaan saatu vaikka sellaistakin välillä huhuttiin.
Tässä merikaupunki ja Espoossahan olisi ollut "komea satamakin" valmiina vai?. Vielä älyttömämpi idea sitä sinne olisi ollut tuoda. 

David Wallin

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 25.09.2008, 21:49:45
Itselläni juolahti mieleen ikuisuusprojekti Finnjetin pikkutarkasta kopiosta suhteessa 1:100. Eli laivan pituudeksi tulisi 2 metriä 15 senttiä ja leveydeksi 25 senttiä. Ja vielä vaikka pienkokoiset propulsiomoottorit alle, niin ainakin nopeutta piisaa..
EDIT: Pikkutarkalla tarkoitan sitten sellaista, että jokikinen pienikin yksityiskohta Finnjetistä tullaan kopioimaan tähän pienoismalliin. Tosin se vaatii vähän tarkempia pohjapiirrustuksia.. Ellei kaikki mahdu suhteeseen 1:100, niin sitten 1:50. Silloin pituutta tosin tulee yli neljä metriä, ja leveyttäkin puolisen metriä.
Huomaa että pienoismallissa ei ole komentosillan laitteita ja eikä laivassa ole pienoismallin hyttejä. Ne sisätilat rc Finnjetillä ei ole mutta ne voisi joku rakentaa esim: Modelco rakentaa

Pekka Hömppi

#803
Lainaus käyttäjältä: David Wallin - 26.09.2008, 17:40:47
Huomaa että pienoismallissa ei ole komentosillan laitteita ja eikä laivassa ole pienoismallin hyttejä. Ne sisätilat rc Finnjetillä ei ole mutta ne voisi joku rakentaa esim: Modelco rakentaa

Voisiko joku suomentaa?

Eikös pienoismallin rakentaja pysty itse päättämään, miten tarkan pienoismallin tekee, kaikkine yksityiskohtineen?

David Wallin

Lainaus käyttäjältä: Pekka Hömppi - 26.09.2008, 19:15:07
Voisiko joku suomentaa?

Eikös pienoismallin rakentaja pysty itse päättämään, miten tarkan pienoismallin tekee, kaikkine yksityiskohtineen?
Tarkoitan että pienoismallissa ei ole mitään sisätila pienoismallia radio ohjattavan laivassa. Mutta se on koriste kysymys jonka voi itse päättää että tuleeko pienoismalliin sisätiloja.

David Wallin


Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Suunnittelija

Tänään oli Hesarissa, että Finnjettiä on purettu jo kaksi viikkoa, keula on melkein palasina.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Miia

Kyllä meinaa itku tulla kun noita kuvia yhdestä entisestä kaikkienaikojen Silja Linen laivasta katselee. :'( Mutta toisaalta aika aikansa kutakin 13.10 Menen Silja Symphonylle kun se nyt vielä on meillä ja on hienoin tämänhetken Silja Line laiva. ;)