Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 02.10.2008, 18:12:27
Tuntui melko pistävästi, kun näin kuvan Finnjetistä ilman keulaa. :'(
Hjuvashti Finnjet..

Toivottavasti joku keksisi sen aikakoneen, niin pääsisin kokemaan taistelevien saksalaisten rynnimistä buffeessa, sekä sitä vauhdin tuntua.
Täytyy alkaa tekmään uutta Jettiä, nykyisellä kaasuturbiinitekniikalla siitä saadaan noin 25-30% vähemmän kuluttava kuin mitä 70-luvun turbiinit olivat.

Kimmo Heinonen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Hangasluoma - 02.10.2008, 15:32:59
Juuri tuli tuossa radio novalla että Alangista on tullut joku juttu että Finnjet on hyväkuntoisin
laiva mitä sielä on purettu  :'(

No mut hei! - tuli vielä yksi 'recordi' sitten Jetille lisää - eikö vaan... ei muuta kuin uutta laivaa Alangille vaan - eiku siis tuotantoon siis ;) - vai oliko se matoa koukkuun...hmmm

Tuomas Masalin

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 02.10.2008, 22:28:26
Täytyy alkaa tekmään uutta Jettiä, nykyisellä kaasuturbiinitekniikalla siitä saadaan noin 25-30% vähemmän kuluttava kuin mitä 70-luvun turbiinit olivat.
Pitäisin Finnjetin manttelinperijinä HSS Stena Exploreria sisarineen: uskomaton nopeus, ainutlaatuinen rakenne, kaasuturbiinit, Suomessa rakennettu ja... taloudellisesti kannattamaton polttoainekulujen vuoksi.

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 02.10.2008, 22:28:26
Täytyy alkaa tekmään uutta Jettiä, nykyisellä kaasuturbiinitekniikalla siitä saadaan noin 25-30% vähemmän kuluttava kuin mitä 70-luvun turbiinit olivat.
Itselläni on pyörinyt samaa päässä. Tosin siltikään sen kannattavuus olisi samanlaista luokkaa kuin aikaisemmassa, koska vaikka kaasuturbiinitekniikalla saadaankin polttoainekuluja pienemmäksi, maksaa polttoaine silti mansikoita, ja se kuluttaa vieläkin paljon. Siksi tuleekin järkevämmäksi dieselmoottorit.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 02.10.2008, 22:28:26
Täytyy alkaa tekmään uutta Jettiä, nykyisellä kaasuturbiinitekniikalla siitä saadaan noin 25-30% vähemmän kuluttava kuin mitä 70-luvun turbiinit olivat.

Toisaalta polttoaineenkulutuksesta voidaan nopeudesta tinkimättä leikata vielä toinen mokoma varustamalla alus tavallisilla keskinopeilla dieselmoottoreilla ja nykyaikaisella propulsiojärjestelmällä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kristian Lampio

Saarikangas: Finnjetin loppu tuli yllättäen ja nopeasti

MTV3-Ahti Uusivuori

Finnjetin romuttaminen Intiassa kirpaisee yhä laivan alkuperäisen suunnittelutiimin jäsentä Martin Saarikangasta.

- Matkustajalaivojen ikä on yleensä 50-80 vuotta, mutta nyt on kulunut vasta 35 vuotta siitä, kun laivaa suunniteltiin, Saarikangas kertoo.

Martin Saarikankaan vastuulla olivat aikanaan laivan koneistot ja tekniset ratkaisut sekä projektin johtaminen alkuvaiheessa.

Hytit ja ravintolat olivat keskeisiä, kun laivaa suunniteltiin, Saarikangas sanoo.

Romuttaminen hidasta
Laivan romuttaminen Intiassa on jo osoittautunut kovin vaikeaksi sen tavallista lujemman rakenteen takia. Purkajat ovat verranneet laivaa jopa uuteen, sillä sen purkamiseen kuluu tavallista enemmän aikaa

Kukaan Finnjetin pelastajista ei halunnut ottaa riskiä palauttaa laiva muuhun käyttöön Intiasta.

Martin Saarikangas oli mukana pelastamisyrityksissä. Hänen mukaansa mitään ei kuitenkaan enää ollut tehtävissä kun laiva oli ohittanut Suezin kanavan matkalla Intiaan.

Aika ei riittänyt pelastamisyritykseen, ja lautta on jo tyhjennetty, hän sanoo.

Laivaa suunniteltiin jo ennen Intian jäähyväispurjehdusta majoitus- tai konferenssikäyttöön Turkuun ja jopa Espooseen.

Saarikankaan mukaan Finnjet oli aikaansa edellä. Saksaan päästiin nopeilla kaasuturbiineilla edestakaisin kahdessa vuorokaudessa.


http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/10/724576

Myös uutiskuvaa tästä sekä romutus paikalta.

Jarkko Korhonen

Lisää romutusuutisia:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Finnjetin+romuttaminen+Intiassa+on+t%C3%A4ynn%C3%A4+vaaroja/1135239955561

Lehtiversiossa kerrottiin lisäksi että kolmen kuukauden päästä kolme ylintä kantta Finnjetistä on purettu.
Perämies on erämies.

Christian Dahlström

Hullujen päivien lentotarjouksena Mumbai 395€..

Nyt olis hyvä tilaisuus lähteä pelastamaan kaupan olevaa Finnjetin irtaimistoa ja krääsää, jos joku olis tarpeeksi viitseliäs ja aktiivinen :)

Tuomas Romu

#833
Luulisi, että tuoreimpien romutuskuvien jälkeen kaikki jo uskoisivat, että ainut tie Finnjetille romurannalta on sisämaan suuntaan.

Olisi kyllä hienoa, jos vaikkapa yksi aluksen potkureista ja muutama rosoinen, sinivalkoinen pala Finnjetin kylkeä päätyisivät näytille Suomen merimuseon kokoelmiin Kotkaan yhdessä hytin, pienoismallin ja muun Finnjetistä kertovan esineistön lisäksi. Vaikka siihen pihalle.

Muutamiin poistettuihin teinien huuhaavisioihin liittyvä osuus kommentista poistettu
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Kivi

Löysin tämmösen mielenkiintoisen uudistussuunnitelman Finnjetwebistä. Tämän suunnitelman mukaan Finnjettiä oltaisiin pidennetty vuonna 1993, jos olisi ollut rahaa. Aika mielenkiintoisen näkönen kyllä tuo suunnitelma. Suunnitelma oli löydetty Alangista, enkä ainakaan itse epäile sen aitoutta.
Que?

Marko_Laitamaa

Tuolla uudistuksella olis Finnjet ollut tosi tyylikäs.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kivi - 24.10.2008, 09:08:29
Löysin tämmösen mielenkiintoisen uudistussuunnitelman Finnjetwebistä. Tämän suunnitelman mukaan Finnjettiä oltaisiin pidennetty vuonna 1993, jos olisi ollut rahaa. Aika mielenkiintoisen näkönen kyllä tuo suunnitelma. Suunnitelma oli löydetty Alangista, enkä ainakaan itse epäile sen aitoutta.

Muistelin nähneeni myös jonkin suunnitelman, jossa myös keula olisi rakennettu linjakkaammaksi. Olisikohan ollut tämän ketjun alussa tjsp.

Kalle Id

Jetin pidennys/uudistussuunnitelmia tehtiin aikoinaan (ainakin) kaksi: ensimmäinen 1991 jossa alusta olisi pidennetty n. 30 metrillä (kuva ja muita tietoja täältä), toinen 1993 jossa Jettiä oltaisiin uudistettu vahvasti mutta ei pidennetty (Tuomaan linkittämä). Jälkimmäisestä suunnitelmasta ei ilmeisesti juurikaan tiedetty Siljan ulkopuolella ennenkuin Mathias Saken ja kumppanit löysivät piirrustukset käydessään Jetillä Alangissa. Näiden kahden suunnitelman lisäksi Jetin pidennystä suunniteltiin ilmeisesti myös vuonna 1986.

abc117

A-zoom TV1 klo.21.00 Juttua Finjetistä.

"Finnjet kierrätykseen. Kekkos-Suomen symboli romutetaan Intiassa. Mikä on menetys? Studiossa laivan pelastamista yrittänyt Johnny Sidd ja tutkija Hannu Matikka Perinnelaivarekisteristä"

Kristian Lampio

#839
Olisi tosiaan ollut Finnjet tuollaisena tosi tyylikäs. Ainakin perän osalta oli hieno suunitelma. Jos tämä suurremppa olisi toteutunut niin tuskin olisi Finnjet ottamassa aurinkoa tällä hetkellä Alangin beachilla :P