Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Ville Halonen

#135
Finnjetin kohtalo edelleen auki:

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-05-31,104:2:544350,1:0:0:0:0:0:

"Turun Sanomien saamien tietojen mukaan kuusihenkinen sijoittajaryhmä
suunnittelee enemmistöosuuden ostamista laivasta.
Ryhmän tarkoituksena on kunnostaa Finnjet Turun ja Tallinnan väliseen reittiliikenteeseen."

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 31.05.2008, 02:23:19
On tietysti totta, että ylläpito tulee kalliiksi. Mutta Tarmon kokoiseen alukseen ei saa niin paljon aktiviteettia, kuin Finnjetin kokoluokan alukseen (joka on lähes 4 kertaa pidempi, puolet leveämpi ja monta kertaa korkeampi kuin Tarmo). Museotoiminnan lisäksi Finnjetissä voisi pyörittää edellämainittua majoituspaikkaa ja sen lisäksi yleisistä tiloista voidaan rakentaa myymälöitä, ravintoloita ja baareja. Tämän lisäksi autokansi voidaan hyödyntää monella tapaa..

Oman päätelmäni mukaan Finnjet veisi todennäköisesti 500 000 euroa kustannuskuluja vuodessa. Laivassa yöpyminen voisi maksaa 10 euroa. Täydessä lastissa siis yöltä saa tuottoa saa n. 15 000 euroa. Jos täysi lasti jatkuu kuukauden ajan, kerääntyy jo pelkästään siitä yli 400 000 euroa. Mutta mitä todennäköisemmin ei aina ole täysi lasti, joten laivan täytyisi tuottaa vähintään 41 000 euroa kuukaudessa. Laivassa täytyisi olla joka päivä vähintään 200 matkustajaa, jotta bisnes kannattaisi.

Ravintolatoiminnasta saa myöskin mukavasti rahaa. Ateriat (aamiainen, lounas, päivällinen) maksaisivat yhtä henkilöä kohden n. 40-50 euroa. Jos jokainen asiakas ottaisi täyden ateriapaketin, niin jokainen asiakas maksaisi 50 euroa yöltä. Näin ollen yöpyjiä ei tarvita päivittäin kuin muutama kymmen.

Kyllä tämä majoitusbisnes on kannattavaa laskelmieni mukaan. Tosin en ottanut laskuun muita ylläpitokustannuksia, kuten hyteistä huolehtiminen ja ruokalapalvelut, mutta silti pienellä voimalla saa ihan hyvin pyörivän rahasammon toimimaan.

Olet tainnut unohtaa henkilöstökustannukset. Nousevat tuollaisessa aluksessa aika huomattaviksi. Lisäksi tuo puolen miljoonan kustannuskulut ovat huomattavan optimistiset, kun esim. vanhoilla sotalaivoilla kylmänä nuo kustannukset ovat useita satoja tuhansia euroja. Tähän vielä lämpö ja valaistus päälle.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Teemu Ahonen

#137
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 31.05.2008, 08:44:35
Olet tainnut unohtaa henkilöstökustannukset. Nousevat tuollaisessa aluksessa aika huomattaviksi. Lisäksi tuo puolen miljoonan kustannuskulut ovat huomattavan optimistiset, kun esim. vanhoilla sotalaivoilla kylmänä nuo kustannukset ovat useita satoja tuhansia euroja. Tähän vielä lämpö ja valaistus päälle.
Sanoinkin, että en ottanut kaikkia kustannuksia huomioon. Kello kaksi yöllä en oikein jaksanut kaikkea huomioon ottaa.. Mutta kuitenkin.. Vähintään sata ihmistä täysihoidolla päivässä, niin pitäisi riittää plussankin puolelle.
Lainaus käyttäjältä: Eeropekka Hakkarainen - 31.05.2008, 04:42:57
Miksi tähän pelastusoperaatioon herättiin vasta nyt, eikös Jetti makoillut toista vuotta pelkästään freeportissa?
Itsekin tätä olen ihmetellyt, mutta syynä on varmasti se, että silloin ei ajateltu Finnjetin kohtalon tulevan tällaiseksi. Eli aivan sama minne joutuu, kunhan ei romuttamolle -periaatteella.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Teemu Uusi-Esko

Pistänpä korteni kekoon...  Onhan se tietysti hieno ajatus sinällään pyrkiä säilyttämään tuo erikoinen laiva.  Silti hämmästelen vähän sitä intoa tuoda sitä Turkuun, koska Finnjetillä ei ole oikein mitään varsinaista kytköstä Turkuun toisin kuin esim. Rosellalla, joka mielestäni olisi sopiva alus museoitavaksi Aurajokeen siirryttyään eläkkeelle.  Onhan kyseessä mm. viimeinen Aurajokeen vesille laskettu laiva joka on vieläpä ollut suomalaisissa käsissä ikänsä.  Finnjet vain on turhan monessa suhteessa epäkurantti, mutta toisaalta taitava liikemies tekee juuri siitä epäkuranttiudesta bisnestä.  Ei se olisi ensimmäinen kerta.
-Teemu-

Teemu Ahonen

Kyllä Finnjet näyttäisikin hienommalta Katajannokan kärjessä kuin Aurajoessa.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Timo Toivonen

HS 31.5.08:

Finnjet odottelee yhä Punaisellamerellä
MSK: Uusin tarjous Yhdysvalloista


Matkustaja-autolautta Finnjet makaa ankkurissa Jeddan kaupungin edustalla Saudi-Arabiassa, Punaisellamerellä.
"Se kävi perjantaina tankkaamassa Jeddan satamassa", sanoo vuorineuvos Martin Saarikangas (kok), joka yrittää yhä saada Finnjetin suomalaisomistukseen. Rahoittajaa ei ole kuitenkaan löytynyt.

Laivaa kauppaa ainakin kaksi meklariyhtiötä, yhdysvaltalainen US Shipbrokers ja MSK Maritime Services & Trading Marshallinsaarilta. MSK:n takaraja tarjouksille umpeutui perjantaina, mutta Turgay Kinalibalaban mukaan menee ainakin viikko, ennen kuin mahdollisista kaupoista voidaan kertoa. MSK:n toimeksiantajat ovat hänen mukaansa halukkaita myös vuokraamaan aluksen.

Kinalibalaban MSK:sta vakuuttaa saaneensa laivasta torstaina vielä uuden tarjouksen Yhdysvalloista, jonne laiva haluttaisiin hänen mukaansa matkustajakäyttöön.

Tiedot Finnjetin nykyisestä omistuksesta ovat epämääräisiä. Saarikangas sanoo saaneensa tiedot laivan liikkeistä "taholta, jolla on oikeus puhua laivan omistajan puolesta".

Lautan omistaa Saarikankaan mukaan saksalainen konsortio, mutta hän ei halua kertoa yksityiskohtia ennen kuin mahdolliset kaupat on tehty.

"Olemme tehneet turkulaisen Johnny Sidin kanssa kovasti töitä viikon ajan, mutta lopullinen rahoitus ei ole kunnossa. Katsotaan, onnistummeko niihin määräaikoihin mennessä, jotka meille on annettu", sanoo Saarikangas. Hän ei halua kertoa, milloin takaraja tarjouksille on.
"Tere tulemast Titanicule!"

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 30.05.2008, 21:41:09
Toisaalta Turun linna on ruotsalaisten rakentama, toisin kuin Finnjet... :deal:

Mutta on Suomessa ja Turussa nähtävyytenä, joten sillä ei ole kauheasti merkitystä tässä tapauksessa.

Lainaus käyttäjältä: Ville Halonen - 31.05.2008, 04:56:17
Finnjetin kohtalo edelleen auki:

http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-05-31,104:2:544350,1:0:0:0:0:0:

"Turun Sanomien saamien tietojen mukaan kuusihenkinen sijoittajaryhmä
suunnittelee enemmistöosuuden ostamista laivasta.
Ryhmän tarkoituksena on kunnostaa Finnjet Turun ja Tallinnan väliseen reittiliikenteeseen."


Olen itse mietiskellyt useinkin, että jetille sopiva käyttö voisi olla juuri Turku-Tallinna- linja. Mieleeni tulee väistämättä yksi kysymys: Mahtuuko 215- metrinen jetti kääntymään Turun saaristossa? Tälle linjalle Finnjet vaatisi varmasti pienen telakoinnin, sillä eikö 18,5 solmun dieselmoottorit ole aivan liian hitaat tuolle reitille, Turustakin kun on melko paljon matkaa Tallinnaan? Finnjetissähän on jonkinlaiset ohjailupotkurit jo valmiina, jotka asennettiin Pietarin linjalle, joku asiasta enemmän tietävä tämän tiedon varmistakoon.

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 31.05.2008, 13:38:24
HS 31.5.08:
"Olemme tehneet turkulaisen Johnny Sidin kanssa kovasti töitä viikon ajan, mutta lopullinen rahoitus ei ole kunnossa. Katsotaan, onnistummeko niihin määräaikoihin mennessä, jotka meille on annettu", sanoo Saarikangas. Hän ei halua kertoa, milloin takaraja tarjouksille on.


Johnny Sid antaa hieman toisenlaista kuvaa operaatiosta:
- Rahoitus ei ole ollut ongelma. Puhelin on käynyt kuumana, ja monet ovat olleet valmiita lähtemään mukaan, Sid kertoo.
Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut se, mihin alus voitaisiin lopulta sijoittaa.
- Pysyvä laituripaikka on osittain ongelmallinen. Turun kaupunki ei ainakaan voi tällaisella varoitusajalla taata pysyvää sijaa jokivarresta, Sid valittelee.

Turun sanomat, 31.5.2008
Mielenkiintoista, että toinen ilmoittaa rahoituksen olevan täysin kunnossa ja toinen sen olevan epäkunnossa. Onkohan tässä jokin sekaannus, tai puhuvat eri asioista?

Tästä artikkelistahan käy ilmi, että Finnjetin tarjousten takaraja oli eilen. Voisiko olla mahdollista, että romutushuhulla olisi yritetty panna vauhtia mahdollisiin ostajaehdokkaisiin, kun alus kerran pysäytettiin Jeddaan ja kun sen tarjousten takaraja oli kerran vielä romutukseen myynnin jälkeen?


Juha-Matti Harjumäki

Ei Turku-Tallinna ole kannattava reitti, suurin osa suomalaisista asuu Itä-Suomessa, joten suurin osa menee Helsinkistä, myös suuri joukko länsi-suomalaisia.
Ja joka puolelta Suomea on paremmat reitit Helsinkiin kuin Turkuun.

Joten ihmettelen miksi tämä reitti taas nostetaan pöydälle.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 31.05.2008, 15:02:40
Ei Turku-Tallinna ole kannattava reitti, suurin osa suomalaisista asuu Itä-Suomessa, joten suurin osa menee Helsinkistä, myös suuri joukko länsi-suomalaisia.
Ja joka puolelta Suomea on paremmat reitit Helsinkiin kuin Turkuun.

Lienee sanomattakin selvää, että kaikki menevät Helsingistä, sillä muualta ei pääse. Turusta esimerkiksi järjestetään koko ajan reissuja bussilla Helsinkiin ja sitten laivalla yli Tallinnaan, joten luulisin, että tämä yritys voisi kannattaa. Tietääkseni kukaan ei ole koskaan sitä kokeillut.

Teemu Ahonen

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että Turku-Tallinna-reitti on ihan kannattava. Juha-Matti. Olet väärässä tuon suhteen, että suurin osa suomalaisista asuu Itä-Suomessa. Itä-Suomen läänin väkiluku on n. 600 000, kun taas Länsi-Suomen läänissä luku on lähempänä kahta miljoonaa. Pääkaupunkiseudun jälkeen suurimmat kaupungit sijaitsevat Länsi-Suomen läänissä, jonka pääkaupunki on (yllätys, yllätys) Turku.

Jos Finnjet tekisi vielä koukkauksen Ahvenanmaalla, tulisi verovapaa myynti, ja sen lisäksi ahvenanmaalaisetkin pääsisivät helposti Tallinnaan. Vaikka Victoria poikkeaakin Maarianhaminassa, luulisin affenanmaalaisten suosivan enemmän kotimaista liikennettä.

Näin ollen (Maarianhamina-)Turku-Tallinna-reitti on ihan toimiva rahasampo, ja varsinkin, kun sitä liikennöi eräs Suomen merihistorian merkittävimmistä aluksista.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 31.05.2008, 15:02:40
Ei Turku-Tallinna ole kannattava reitti, suurin osa suomalaisista asuu Itä-Suomessa, joten suurin osa menee Helsinkistä, myös suuri joukko länsi-suomalaisia.
Ja joka puolelta Suomea on paremmat reitit Helsinkiin kuin Turkuun. Joten ihmettelen miksi tämä reitti taas nostetaan pöydälle.
Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 31.05.2008, 18:09:28
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että Turku-Tallinna-reitti on ihan kannattava. Juha-Matti. Olet väärässä tuon suhteen, että suurin osa suomalaisista asuu Itä-Suomessa. Itä-Suomen läänin väkiluku on n. 600 000, kun taas Länsi-Suomen läänissä luku on lähempänä kahta miljoonaa. Pääkaupunkiseudun jälkeen suurimmat kaupungit sijaitsevat Länsi-Suomen läänissä, jonka pääkaupunki on (yllätys, yllätys) Turku. Jos Finnjet tekisi vielä koukkauksen Ahvenanmaalla, tulisi verovapaa myynti, ja sen lisäksi ahvenanmaalaisetkin pääsisivät helposti Tallinnaan. Vaikka Victoria poikkeaakin Maarianhaminassa, luulisin affenanmaalaisten suosivan enemmän kotimaista liikennettä.
Näin ollen (Maarianhamina-)Turku-Tallinna-reitti on ihan toimiva rahasampo, ja varsinkin, kun sitä liikennöi eräs Suomen merihistorian merkittävimmistä aluksista.

Tässä puhutaan nyt eri asioista. Juha-Matti Harjumäki on tosiaan väärässä, suurin osa asuu Etelä-Suomessa (2 095 416 asukasta) ja Itä-Suomessa vasta kolmanneksi eniten (588 106).  Länsi-Suomessa asuu 1 869 597 asukasta. Voidaan siis päätellä, että suurin osa menisi edelleen Helsingin kautta, mutta riittäähän Turun ja Helsingin linjalle Tukholmaankin molemmille matkustajia, vaikka edellä on todettu faktat asukasluvuista. Se asukasluvuista. Sitten tullaankin ehkä kysymykseen, onko Finnjetin imagoarvolla riittävä merkitys saada linja tarpeeksi kannattavaksi kilpailemaan Ahvenanmaa-Tallinna- osuudella matkustajista kahden 2000-luvun matkustaja-autolautan kanssa. Luulisi, että ei, joten ratkaisevaan asemaan linjan kannattavuudesta asettuu Turku. Linjaa Turusta Tallinnaan on puuhattu jo pitkään ja luulisi, että sille oikeasti olisi kiinnostusta.

Kristian Lampio

En oikein jaksa uskoa että tulisi Turku-Tallinna reitille. Tuskin tulisi edes kannattamaan. Helsinki-Tallinna reitillä on 30 vuotta uudempia aluksia ja luulen että porukka hiihtelee sinne päin. Eipä sille Suomesta löydy oikein järkevää käyttöä muutakun hotelliksi ehkä. Turku-Riika reitti olisi mielestäni ihan sopiva tuollaiselle alukselle.

Ville Halonen

Sori, nyt menee offtopicin, mutta pakko valistaa...

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 31.05.2008, 15:12:14
Turusta esimerkiksi järjestetään koko ajan reissuja bussilla Helsinkiin ja sitten laivalla yli Tallinnaan,
joten luulisin, että tämä yritys voisi kannattaa. Tietääkseni kukaan ei ole koskaan sitä kokeillut.

Delfin Cruises harrasti Turku-Tallinna ja vähän muitakin risteilyjä 90-luvun alussa.

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7083.0
http://www.faktaomfartyg.se/delfin_cruises.htm

Rontti

Kuulin eräältä Finnjetissä töissä olleelta, että rungossa on jopa repeämiä pitkittäis spanteissa joten taitaa olla järkevintä panna koko purkki nauloiksi kuin parsia rumua kasaan. Tässä ajatellaan liikaa tunteella eikä järjellä.
Jos rahaa pitää johonkin tuhlata niin laitetaan mielummin suomen joutsen purjehduskuntoon niin olisi suomessakin edes yksi purjelaiva jolla voisi sitten osallistua vaikka tall ship raceen tms.

Juho Jäppilä

Asiaa miettineenä--  ainoa muoto missä Finnjet olisi mahtavaa saada takaisin olsi..  Silja Line GTS Finnjet :)  mutta tuohon tuskin on mahdollisuuksia :(
Silja Line - On Enemmän