Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Teemu Ahonen

#165
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 01.06.2008, 22:00:58
Nämä uudet laivat kulkevat dieseleillä lujempaa ku jetti ja sisustus on upo uutta tai muutaman vuoden vanhaa.
Tämä on täysin väärä väite. Tällä hetkellä (jos ei näitä pikalauttoja oteta lukuun) Itämeren nopeimmat laivat ovat Superfastit, jotka kulkevat parhaimmillaan 29 solmua. Finnjet taas täysillä tehoilla, eli kaasuturbiineilla ja dieseleillä kulkee 33 solmua. Ainoa miinuspuoli tässä on se, että kaasuturbiinit vievät vietävästi polttoainetta.

Ja sisustusväitteesikin on väärä. Finnjet remontoitiin vuonna 2004 täysin perusteellisesti sisältä, eikä se siitä ole melkein miksikään muuttunut, ellei ne amerikkalaiset kampusopiskelijat ole sitä täysin perusteellisesti tuhonneet. Finnjet sopii sisustukseltaan loistavasti Itämeren laivastoon, toisin kuin jotkut muut, joissa remontti on tehty viimeksi  joskus 90-luvulla.

Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 01.06.2008, 21:33:35
Niin, tekee tuolla rautakasalla mitä tahansa se ei ole halpaa. Uudet tehokkaat/taloudelliset koneet maksaa ison kunnan vuosi budjetin tai ylikin, hotelliksi muutaminen on jo sinänsä kallista. Ajatuksena toki erittäin mukava että saataisiin pala historiaa suomeen takaisin.
Vantaan vuosibudjetti on 188 miljoonaa Euroa. Tuolla hinnalla saa jo kivan kokoisen autolautan. Moottorit ovat vain pieni osa tuosta koko höskästä, ehkä jotain parin miljoonan euron luokkaa.

Kuten jonkun ison kihon laskelmien mukaan saatiinkin, ei Finnjetin telakointi ja uudistaminen ylitä 20 miljoonaa euroa.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Timo Selkälä

No joo, kuten olemme keskustelleet niin Jetin museointi ei kannata, ja esim hotellina tai asuntolana se ei käy sellaisenaan. Esimerkiksi HBLssä on ollut keskustelua siitä että pitäisikö se pelastaa tai ei ja vastustastajilta on kuulunut mm kommenttia että esimerkiksi päivähoitoa pitäisi lisätä. Tästä tuli mieleen että Jetille olisi käyttöä Turussa, Helsingissä ja Espoossa:

Tehtäköön Finnjetistä erilainen koulu-, lastentarha-, ja päivähoitokäyttöön soveltuva alus. Samaan pakettiin saadaan myöskin kaupungin konttoreita ja ravintolapalvelut onkin jo omasta takaa. Ulkokuori jäisi siis aika lailla nykyiselleen, sisäpuoli taas pitäisi muuttaa käyttöön sopivaksi. Itse rakennuksen hinta olisi taatusti halpa. Sen kunnossapitokuluista en tiedä koska en tiedä mitä vastaavan rakennuksen kunnossapito maksaa - onhan siinä sentään jotakin suuruusluokkaa 40 000 neliötä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Teemu Ahonen

Hyteistähän saa helposti oman konttorin purkamalla vain sängyt veke ja pistämällä tilalle pöydän tietokoneineen ja arkistokaapin laatikoineen. Fiikusta unohtamatta.

Täällä ei ole liiemmin puhuttu autokannen hyödyntämisestä. Autokantta ei voi käyttää enää autojen kuskaamiseen, joten olisi järkevää tehdä tällekin jotakin. Järkevintä olisi ehkä tehdä autokannesta lisähytti/huonetilaa mahdollista hotellia varten, mutta tämä tulee kalliiksi. Toinen mahdollisuus olisi tehdä siitä vuokrattava tila, jota erilaiset järjestöt ja yhtiöt voivat käyttää vaikkapa messutilana.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Lari Uotinen

Tämähän nyt taisi olla odotettavissakin. Turkulaiset menossa puihin: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id92445.html

Sami Forsman

Lainaus käyttäjältä: Lari Uotinen - 02.06.2008, 18:10:58
Tämähän nyt taisi olla odotettavissakin. Turkulaiset menossa puihin: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id92445.html
Lähtenyt jo kohti intiaa.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 02.06.2008, 20:58:37

Onko tietoa, että mihin käyttöön alusta aiotaan käyttää?

Ristus, on menossa romuksi. Luetaan niitä postauksia eikä vain kirjoitella niitä!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Sami Forsman

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 02.06.2008, 20:58:37

Onko tietoa, että mihin käyttöön alusta aiotaan käyttää?
Nauloiksi ;D

Rontti

Hienoa. Onneksi järki voitti tunne pelleilyn

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Sami Forsman - 02.06.2008, 19:00:53
Lähtenyt jo kohti intiaa.
Onko tästä kuinka varmoja lähteitä??
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Sami Forsman - 02.06.2008, 19:00:53
Lähtenyt jo kohti intiaa.
Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 03.06.2008, 02:26:10
Onko tästä kuinka varmoja lähteitä??

Sidin mukaansa Finnjet lähti vielä maanantain puolella Saudi-Arabian rannikolta kohti Intiaa. Alle viikon sisällä se ajettaneen purettavaksi Alangin hietikolle...

Turun Sanomat 3.6.2008


Raine Taponen

#175
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 03.06.2008, 03:50:54
Sidin mukaansa Finnjet lähti vielä maanantain puolella Saudi-Arabian rannikolta kohti Intiaa. Alle viikon sisällä se ajettaneen purettavaksi Alangin hietikolle...

Turun Sanomat 3.6.2008



Tuossa artikkelissa ei mainita kuntotutkimuksen tehnyttä yritystä nimeltä. En epäile etteikö Finnjet olisi pysynyt luokassaan sen sijaan otsikko
"Alus olisi ollut "erittäin hyvässä kunnossa"Finnjetin pelastusoperaatio kaatui sijoittajien epäröintiin" kertoo sijoittajien tehneen laskelmia tuottavuudesta "Hotellilaivana". Finnjet oli aikansa tuote palveluineen, en usko että mikään operoija lähtee Finnjetin ympärille luomaan uutta brändiä.
Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Miia

Kai se sit pitää hyväksyä että Jetti naulatehtaalle menee. :'(

Mikko-Oskari Koski

Tuskinpa tässä kukaan on tosissaan uskonutkaan, että joku rahanuija liikemies oikeasti panisi rahojaan kiinni niin epävarmaan hankkeeseen, mikä Finnjetin "kotiinpaluu" olisi ollut, mutta erittäin onnellista oli, että saatiin pää auki keskusteluaiheelle "joku matkustaja-autolauttakauden varhaisyksilöistä olisi syytä pelastaa, kun vielä voi". Miten se käytännössä tapahtuu ja mikä alus voisi olla kyseessä, onkin sitten mielenkiintoisempi kysymys.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Stampehl


pakko myöntää että on todella sääli ja menetys että good old Finnjet on nyt viimeisellä matkallansa
pakko kai toteaa että tääkin kuuluu elämään

Mene rauhassa rakas unohtumattoma Jetti!  :'(
Ich fotografiere, also bin ich!

Kille

On se ihme laiva kun herättää niin paljon tunteita ja tuntemuksia. Itse henkilöhtaisesti en koskaan ole pitäny mtn. erilaisempana kuin mitään muutakaan laivaa. Minun mielipide on se, että romuttamo taitaa nyt olla paras vaihtoehto, eikä pitää väkisin "hengityskoneessa".