maritimeforum.fi

Merenkulku => Muu merenkulku => Aiheen aloitti: Tomi Huovinen - 24.09.2010, 12:56:20

Otsikko: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Tomi Huovinen - 24.09.2010, 12:56:20
"Tiivistelmä:
Tekniikka& Talous kertoo jäänmurtaja Kontion tiestä öljyntorjunta-alukseksi. Kontiota komentaa seuraavat kolme vuotta Euroopan merenkulun turvallisuusvirasto EMSA. Se kilpailutti öljyntorjuntatoiminnan koko EU:n alueella, ja Itämeren alueen kilpailutuksen voitti Suomen valtion omistama Arctia. Toimitusjohtaja Tero Vauraste kertoo, että tarkoituksena on kouluttaa koko Suomen jäänmurtajien henkilöstö, noin 130 ihmistä, jäänmurtajatoimintaan."
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Kalle Id - 24.09.2010, 13:16:35
Lainaus käyttäjältä: Tomi Huovinen - 24.09.2010, 12:56:20 "-- tarkoituksena on kouluttaa koko Suomen jäänmurtajien henkilöstö, noin 130 ihmistä, jäänmurtajatoimintaan."
Varmaankin siis öljyntorjuntatoimintaan. Oletettavasti jäänmurtajien miehistöt on jo koulutettu jäänmurtajatoimintaan. ;)
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Janne Koskinen - 17.07.2011, 23:48:49
http://www.smu.fi/viestinta/nettijutut/jaanmurtaja-kontio-saattohinaaja/

Kontio testaamassa saattohinaajaa. Laitoin ko. topiciin, koska sivutaan varsinaista aihettakin jutussa.

"Ahkeran miehistön ansiosta suomalaiset jäänmurtajat ovat säilyneet erityisen hyvässä kunnossa. Esimerkiksi vanhin jäänmurtajamme, Voima, on jo 57 vuotta vanha! Mikäli alusta ei olisi huollettu ja hoidettu näin hyvin tähän saakka, siitä tuskin olisi enää jäänmurrossa avustamaan."

"Suurista ponnisteluista huolimatta moni kunnostustyö jää kuitenkin tekemättä, koska aluksilla ei ole riittävästi henkilökuntaa. Viime talvena ongelmia tuottivat myös riittävät resurssit ja laivojen miehitys, kun kaikki jäänmurtajat olivat yhtä aikaa ajossa pitkän aikaa."

Rohkenen epäillä, että nyky "maintenance-level:llä" kestävät 57 vuotta (siis uudemmat perinteiset). Mtm:t lienevät ainakin F:n ja N:n suhteen sivuuttaneen elinkaarensa puolivälin.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Tuomas Romu - 18.07.2011, 01:22:35
Jäänmurtaja Voima on kuin isoisoisän perintökirves - terä vaihdettu neljästi ja varsi kolmasti, mutta kyllä se silti vaari-vainaan vanha pilnääsi on:

LainaaVoimaa uudistettiin perusteellisesti Wärtsilän Helsingin telakalla vuosina 1978–1979. Vanhasta Voimasta on jäljellä kaaret, pohjalevyt, keulapiikki, akselit ja potkurit.

...

Peruskorjauksessa Voima sai kylkiinsä uusia jäävahvistelevyjä, uudet pääkoneet, potkurimoottorit, sähkölaitteet, asuintilat ja komentosillan.

Toisaalta itse kuulin huhua, että potkurimoottorit olisivat Wikipedia-artikkelin tiedoista poiketen alkuperäiset tasavirtavehkeet, eikä niillä voisi ajaa täydellä teholla kipinöintiongelmien takia.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Janne Koskinen - 18.07.2011, 02:11:27
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.07.2011, 01:22:35
Jäänmurtaja Voima on kuin isoisoisän perintökirves - terä vaihdettu neljästi ja varsi kolmasti, mutta kyllä se silti vaari-vainaan vanha pilnääsi on:

Toisaalta itse kuulin huhua, että potkurimoottorit olisivat Wikipedia-artikkelin tiedoista poiketen alkuperäiset tasavirtavehkeet, eikä niillä voisi ajaa täydellä teholla kipinöintiongelmien takia.

"4 x Strömberg tasavirta potkurimoottoria 2560 kW"

"Voima MKL:n ainoa vaihtovirta/tasavirta- järjestelmällä (AC/DC) toimiva murtaja."

Muistaakseni potkurimoottorit todellakin on orginaalit. Ja Urho/Sisu on tasavirtamurtajia.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Janne Koskinen - 18.04.2013, 13:33:40
SLPL hallitus 26.03.2013:

"Merkittiin tiedoksi että EMSA öljyntorjuntasopimus on umpeutunut."

Rantahuhujen mukaan Koplissa valmistaudutaan Botnican telakoinnissa lisähommiin, jos EMSAn arpa suosii Tallinna Sadamaa.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Tuomas Romu - 18.04.2013, 14:56:18
Tuossa EMSA:n sopimuksessa on kolmen vuoden lisäoptio. Jos virasto on ollut tyytyväinen Arctian toimintaan ja kalustoon, en näe mitään järkevää syytä uuden laivan varustamiseen vanhan odotellessa valmiudessa vastarannalla.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Pekka Laakso - 19.04.2013, 13:46:46
http://arctia.fi/Etusivu?id=102&uid=937 (http://arctia.fi/Etusivu?id=102&uid=937)

Kolmen vuoden jatkosopimus odotetusti solmittu.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Tapani Hallantie - 19.04.2013, 20:06:19
Miten mahtaa Kontion tassut tanssia merenkäynnissä,
runkoa ei ole avomerelle suunniteltu, ellei jotain mullistavaa
ole keksitty.
Perinteiset murtajien rungothan ovat avovesiolosuhteissa
merenkäynnissä todistetusti "omiaan" tuhoavia, viittaan
Urhon vai oliko Sisu mahtikäskyllä toteutettu pelastuskomennus
taannoin, murtaja tuli häntä koipien välissä sisuskalujen
remonttiin, ei päässyt kuin hädin tuskin ulos kotipesästään
kun suojaan piti päästä.
Järki käteen näissä asioissa, tyynellä voi vaikka lähettää
pataljoonan kumiveneitä kauhomaan öljyä,
heti kun meri alkaa käydä pitää keräävän kaluston olla
sellaista, että kannella voi työskennellä jne.
TH
P.S. Vaihtovirralla eli syklokonvertterilla pelittää Otso, Kontio, Fennica,Nordica
Voimasta en tiedä, josko siellä on jotain vaihdettu remontin yhteydessä.
Vaihtosähkössä on se hyvä puoli, että kahvat voi pitää pohjassa vaikka 24/7, eikä
mestarit valita.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Pasi Saarinen - 19.04.2013, 21:52:54
Onnistuuko öljynkeruu merenkäynnissä jollain menetelmällä ?
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Tuomas Romu - 19.04.2013, 22:02:49
Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 19.04.2013, 21:52:54
Onnistuuko öljynkeruu merenkäynnissä jollain menetelmällä ?

Kontion jäykät puomit toimivat hieman kovemmassa kelissä kuin perinteiset joustavat sivukeräimet. Kuitenkin ainut öljyn keräämiseen aallokossa varustettu alus on Louhi vaimennuskanavineen.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Pekka Laakso - 22.03.2016, 14:43:48
EMSA:n öljyntorjunnan valmiussopimus päättyy, Arctian virallinen tiedote:

http://arctia.fi/2016/03/22/oljyntorjunnan-valmiussopimus-pohjoisella-itamerella-paattyy/ (http://arctia.fi/2016/03/22/oljyntorjunnan-valmiussopimus-pohjoisella-itamerella-paattyy/)

Lainaus: "Öljyntorjuntasopimus oli aluksi kolmivuotinen ja sitä on jatkettu kertaalleen yhdellä kolmen vuoden optiolla. Useampia optioita sopimukseen ei oltu sisällytetty, eikä EMSA:lla ole avoinna kilpailutusta pohjoiselle Itämerelle."
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.03.2016, 14:45:52
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 22.03.2016, 14:43:48
EMSA:n öljyntorjunnan valmiussopimus päättyy, Arctian virallinen tiedote:

http://arctia.fi/2016/03/22/oljyntorjunnan-valmiussopimus-pohjoisella-itamerella-paattyy/ (http://arctia.fi/2016/03/22/oljyntorjunnan-valmiussopimus-pohjoisella-itamerella-paattyy/)

Lainaus: "Öljyntorjuntasopimus oli aluksi kolmivuotinen ja sitä on jatkettu kertaalleen yhdellä kolmen vuoden optiolla. Useampia optioita sopimukseen ei oltu sisällytetty, eikä EMSA:lla ole avoinna kilpailutusta pohjoiselle Itämerelle."

Back to basics.

Hyvä niin!  ;D
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Tuomas Romu - 22.03.2016, 22:34:48
Mielestäni jäänmurtajia ei pitäisi käyttää jäänmurtoon, koska se häiritsee niiden pääasiallista tehtävää eli Katajanokalla päivystämistä...
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Janne Koskinen - 23.03.2016, 00:25:15
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 22.03.2016, 22:34:48
Mielestäni jäänmurtajia ei pitäisi käyttää jäänmurtoon, koska se häiritsee niiden pääasiallista tehtävää eli Katajanokalla päivystämistä...

Olet asian ytimessä; veronmaksajille kaikkein edullisin tapa hoitaa jäänmurto on tehdä se perinteisellä murtajalla, jolla ei ole muita (=häiritseviä) tehtäviä.

Vielä edullisemmaksi se muuttuu, jos ei ole jäitäkään.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 24.03.2016, 12:10:34
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 23.03.2016, 00:25:15
Olet asian ytimessä; veronmaksajille kaikkein edullisin tapa hoitaa jäänmurto on tehdä se perinteisellä murtajalla, jolla ei ole muita (=häiritseviä) tehtäviä.

Varmaan totta kyllä mutta onko Kontion öljyntorjuntavalmius häirinnyt jollain tavalla jäänmurtotöitä? Se ei kai tällä tavalla toteutettuna heikennä murtajan suorituskykyä jäissä ja valmiudessa ei ole oltu talvella, koska Kontiota on silloin käytetty jäänmurtoon entiseen tapaan ja vielä Perämerellä.

Tai on Kontio jonkun kerran ollut talvellakin öljyntorjuntaharjoituksessa mutta muutamaa harjoittelupäivää/talvi ei voitane katsoa vielä huomattavaksi haitaksi.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Pekka Laakso - 24.03.2016, 19:19:08
Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 24.03.2016, 12:10:34
ja valmiudessa ei ole oltu talvella, koska Kontiota on silloin käytetty jäänmurtoon entiseen tapaan ja vielä Perämerellä.
Olen aikaisempien tiedotteiden ja median uutisointien perusteella ymmärtänyt, että mikäli Kontiota tarvittaisiin öt-hommissa kesken jäänmurtokauden, se noutaisi Oulusta varusteensa ja lähtisi alueelle, jossa sitä tarvittaisiin.

Jos ei olisi ankarasta jäätalvesta kyse, korvaavaa murtokalustoa löytyisi Pohjanlahden molemmin puolin.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 27.03.2016, 18:28:58
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.03.2016, 19:19:08
Olen aikaisempien tiedotteiden ja median uutisointien perusteella ymmärtänyt, että mikäli Kontiota tarvittaisiin öt-hommissa kesken jäänmurtokauden, se noutaisi Oulusta varusteensa ja lähtisi alueelle, jossa sitä tarvittaisiin.

Jos ei olisi ankarasta jäätalvesta kyse, korvaavaa murtokalustoa löytyisi Pohjanlahden molemmin puolin.

Näin tietysti mutta 80-luvun kovien talvien jälkeen on kaksi talvea kolmesta ollut sellaisia, ettei kaikkia murtajia tarvita ja kovinakin talvina kaikki murtajat tarvitaan vain 6-10 viikon ajan. Jos Kontio on 95-prosenttisesti irroitettavissa öljyntorjuntatöihin ilman haittaa talvimerenkululle niin kovin on huono tuuri, mikäli öljyvahinko sattuu sen lopun 5 % aikana. Ja vaikka ajauduttaisiinkin todennäköisyyksien väärälle puolelle niin öljyvahinko kesken vaikean jäätalven pakottanee joka tapauksessa irroittamaan jonkun murtajan pelastustöihin.
Otsikko: Vs: "Kontio kastaa tassunsa öljyyn"
Kirjoitti: Tuomas Romu - 27.03.2016, 19:46:46
Jatkossa se on todennäköisesti Polaris, joka on jäänmurtajista tehokkain ja valmiiksi varustettu öljyntorjuntaan.