Rosita oy:n armaada kasvaa

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 04.06.2001, 20:00:02

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Itämerenlaivuri Stefan Jensenin saaristovarustamo Rosita oy on hankkinut uuden aluksen: Annan, Iriksen ja Rositan lisäksi matkalaisia kuskaa Lily-niminen alus. Tietääkö kukaan, mistä laivasta on kyse, sillä edes varustamon kotisivut (www.rosita.fi) eivät vielä Lilyä tunne?

Lilyn toimenkuva sitävastoin on selvä: Se liikennöi Turun kaupungin virkistysalueille Vepsään ja Maisaareen, jälkimmäiseen tosin vain pari kertaa viikossa. Kaupungin tukema virkistysalueliikenne on muutamina viime vuosina kärsinyt inflaation: -70-ja -80-luvuilla se oli laivuri Raimo Östermanin Meribussi oy:n valtapiiriä. Österman myi Meribussin vähän ennen kuolemaansa Pekka Koivistolle, joka pari vuotta sitten hävisi kisan reiteistä helsinkiläiselle Royal Linelle. Prince-alus yritti viime vuonna ajaa Vepsän vuoroja, mutta ilmeisen huonolla menestyksellä. Tappioitahan linjasta ei varmaan tule, mutta voitotkin taisivat jäädä liian vähäisiksi suhteessa sijoituksiin...

Östermanin entisistä aluksista Merikotka on myyty jollekin yksityiselle risteilyfirmalle, Terhi 2 ja Kauris odottavat Latokarissa noutajaansa. Molemmat ovat melko huonokuntoisia ja nykyajan matkustajien vaatimuksiin nähden kovin vaatimattomia. Kauris olisi ehkä helpompi muuttaa huviveneeksi, Terhin paluuseen aktiiviliikenteeseen en usko.

Rosita oy:n ykköstuote on tänäkin vuonna majakkaristeilyt: Anna ajaa Hangosta (alku- ja loppukesästä muutaman kerran myös Turusta) Bengtskäriin ja Rosita Uudestakaupungista Isoonkariin. Iris puolestaan hoitaa "juhlavieraita" purjehduksillaan ympäri Saaristomerta.
Molemmissa kaljaaseissa on uudet, melko rumat ohjaushytit, kannet lasikuidutettu (Rositassa koko runko) ja kannella omituiset lasiverannat, joten niitä ei voi sanoa perinnelaivoiksi, mutta Iriksen takila on ihan toimiva ja asiallisen näköinen.

***

Lilyn arvoitus selvisi: Kyseessä on vuonna 1988 rakennettu itäsaksalainen jokilaiva, jonka nimi on ollut Ribnitz-Damgarten. Alus kuljettaa 175 matkustajaa ja pystyy kehittämään 12 solmun marssinopeuden ja sen baarissa on täydet oikeudet, mutta muita teknisiä tietoja siitä ei ole saatavilla. Aluksen yleisväri on suunnilleen sama punainen kuin Superfastissa. Lily on sen verran iso alus, että sen pitäisi näkyä alan julkaisuissa...
Turun kaupunki tuki Lilyn hankintaa ostamalla 6000 edestakaista lippua Vepsän vuoroille. Siitä huolimatta Jensen ajaa reittiä vain kahdesti päivässä, mikä on kaupungin virkistysalueen kaikeksi yhteydenpidoksi häpeällisen vähän.

Merikotkan uusi omistaja puolestaan on Naantalin Lauttamatkat oy, joka hoitaa pienemmällä Karin-veneellään nopeaa yhteyttä Turun ja Naantalin välillä päivittäin ja tekee risteilyjä sekä N:n kylpylästä että vanhasta kaupungista. Tällä hetkellä yleisöristeilyjen suhteen vallitseekin nurinkurinen tilanne: Päivittäisiä lähtöjä Naantalista on kaksi Turkuun (Ukkopekka&Karin) ja risteilyjä 3-4, Turusta puolestaan vain Ukkopekka Naantaliin ja iltaristeilylle, Karin Naantaliin ja Lily Vepsään (sekä tietenkin Aspön ja Franz Höijerin pari viikottaista lähtöä). Verrattuna vaikka Tampereen,Jyväskylän, Lappeenrannan tai Kuopion risteilytarjontatiheyteen on Turku todella pudonnut kelkasta. Mikä neuvoksi??


Kun vanhasta otsikosta saatu palaute on allaolevan kaltaista, on otsikonvaihdos enemmän kuin perusteltua...

"jahas, hyvä muuten että mainitsitte tosta jensenistä/rositasta, mä kun en oo koskaan jaksanu ees lukea koko threadia kun oon aatellu et se on joku tanskalainen tjsp. pikkuvarustamo"


Niinpä. Tosin Stefanin ja Eivorin ensimmäisen varustamon nimi oli Jensen oy; se tosin liitettiin laivakaupan myötä syntyneeseen Rosita oy:öön jo aika kauan ennen tämän keskustelun avaamista... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#1
Tässä hieman lisätietoa: LILY, ex BRAVOUR, ex RIBNITZ (?), kotipaikka lienee ollut alunperin Damgarten (???), se näkyy vielä hitsattuna peräpeilissä, samoin keulassa, vai olisiko se sittenkin ollut aluksen nimi?. Rakennettu 1988 Moskovassa Itäsakuille (VEB Weisse Flotte). Laivalla on kaksi venäläistä moottoria, yht. 300 heppaa. Laivan mitat 36x6 metriä, eli ei mikään tavallinen "meribussi"! Laiva tuotiin suoraan Emdenistä Naantaliin telakalle 26.5. Minulla on juttu näistä Weisse Flotten laivoista jossakin, vaan en tähän hätään löytänyt sitä...
t. Rami

Juha Westerlund

#2
Laivassa ei ole asbestia, rakennettu se on 1988 moskovassa.Matkustajia se ottaa n.140...katsastettu kotimaa1 :seen ja koneteho on todellakin 300hv, mikä on aivan liian vähän tämmöiseen, keulis siinä tarvis olla mutta minkäs teet kun ei ole....Naantalissa "vene" oli vapaa-satamassa eikä suinkaan telakalla, lilyn telakointi oli lähinnä sisustus ja maalaus. Lily on vahvisttu jäässä ajoa varten,huom. esim. jääpiikit ahterissa.Lilyn keula on todennäköisesti tehty uusiksi, kuulin että se olisi kolaroitu jo saksassakin ja keulahan oli alunperin piikki...Kaiken kaikkiaan mielestäni Lily on samaa luokkaa muutkin jensenin veneet....Jensen oli muuten eilen telkkarissakin... :0

Juha Westerlund

#3
Korjaus:Merikotkan omistaa t:mi Merimatkat J.Pursiainen...

Mikko-Oskari Koski

#4
Pursiaisella ja Naantalin Lauttamatkoilla oli kesällä jotain yhteistoimintaa (tai niin ainakin NL:n Kilpinen sanoi, kun tapasin hänet Karinilla matkatessani). Kyse oli kai lähinnä siitä, että NL myi Merikotkalle keikkoja.

Lilyn keula on rakennettu ilmeisesti juuri nykyistä toimenkuvaa varten uusiksi, eihän alus saksalaisaikoinaan ole mitään jääkeulaa tarvinnutkaan. Tosin jaksan vahvasti epäillä, tarvitseeko se sellaista jenseniläisenäkään...

Jos Jensenin hanke vakituisesta Vironliikenteestä (tällä palstallakin on aiheesta keskusteltu matkustaja-autolauttojen puolella) toteutuu, se tarvitsee ehdottomasti uuden laivan. Kannattaa lisäksi muistaa, että lasikuidutetun ex-kaljaasi Rositan runko on lähes loppuunajettu ja kun guttaperkka lähivuosina hajoaa, menee koko paattikin palasiksi. Tietysti alus voidaan muuttaa Aurajoen kaljakuppilaksi, siinä toimessa kun ei kölin katkeaminenkaan välttämättä haittaa, ainakaan heti... ;D
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Westerlund

#5
Ei Lilyn keulaan ainakaan muutettu ole tarkoituksella tänne tuloa varten...Lily oli käsitykseni mukaan vähän vaikea valinta vaihtoehtoja oli kai monta mutta Jensenillä tuli hieman kiirus ja olihan siinä kiirus kun Lilyn sisustaa uusittiin...laiva on kuulemma Jensenin mukaan seissyt saksassa viimeiset 8 vuotta, tai siis onhan sillä jotain ajoa ollut mutta pääasiassa seissyt kumminkin. Lily on muuten mielestäni todella oudosti rakennettu, konehuonekin vie puolet laivasta. Lilyn "alakertaan" muuten on suunniteltu rakennettava lisä "ravintola" siellä on salongin alla tyhja ja käyttämätön tila, ehkä jensen saa sen valmiiksi jo ensi vuodeksi. Muuten se on käsittääkseni Iriksen runko joka tosissaan on loppu, mielestäni Rosita on ihan menevä paatti, viellä...

Mikko-Oskari Koski

#6
Kumpikaan Jensenin "porvoolaisista" ei ole priimakunnossa, mutta Iris voi kyllä paremmin kuin Rosita, sehän pysyy vielä pinnallakin ilman kuidutusta ja kestää jopa purjeiden tuoman paineen. Aluksessahan on lasikuitukin lyöty vain kannen päälle, eli rungon annetaan elää lopunaikansa "luonnollisella tavalla". Se, kumpi laivoista "loppuu" ensin, on ihan mielenkiintoinen seurannanaihe.
Iris upposi -80-luvun alussa Kolera-altaaseen ollessaan siinä kukkakauppana, sen jälkeen sitä rempattiin vuositolkulla ja ainakin yksi yrittäjä taisi tuossa hässäkässä tehdä konkurssinkin...

Rositan runko taas oli aivan finaalissa, kun sen päälle lyötiin kokonaisvaltainen lasikuitumatto. Alus on moista käsittelyä ajatellen liian iso, mutta niin kauan, kuin kuitu kestää, pysyy aluskin pinnalla. Sitten, kun kuitu pettää, ei Rositalla taida olla edessään muuta osoitetta kuin polttouuni.

Sitävastoin varustamon kolmas puualus, niinikään lasikuidutetturunkoinen Anna, voi olosuhteet huomioonottaen paksusti. Vahva tammirunko ei kuidutusta olisi edes tarvinnut, se kai tehtiin lähinnä helppohoitoisuuden vuoksi. Vaikka puu ei näin pääsekään "hengittämään", on Annalla kuitenkin parhaassa tapauksessa edessään vielä hyvinkin pitkä liikenneperiodi. Tämän lisäksi alus on Jensenin laivaston ylivoimaisesti merikelpoisin ja taloudellisesti tuottavin alus (ellei Lilyn raflakapasiteettiä suurenneta).
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Westerlund

#7
Pakko todeta ettei se Annan lasikuidutus sinänsä mukavaakaan ole...Tiedät varmaan itsekin kuiduttamisen mukavuuden...Kun annan keulaa vuosittain hakataan "bengtsärin" kallioihin niin aika rumalta se keula näyttää sen hakkaamisen jälkeen, sitä paitsi kuulin että tossa loppukesästä anna käväisi ukissa telakalla uudestaan kun oli pikkasen kovaa rysähtänyt suomalaiseen peruskallioon mikä on tunnetusti kohtuullisen kovaa, ja Lily kuulemma olisi tuurannut sen aikaa annaa, vaikka tosin Lily on katsastettu kotimaa 1:seen mutta ehkäpä ovat saaneet jonkun erikoisluvan....Ja Lilyn ns. laajennusta alakertaaan jo suunnitellaan, kait maar.... :)

Mikko-Oskari Koski

#8
15.10.UutispäiväDemarissa haastatellaan Stefan Jenseniä Haapsaluun, Hiidenmaalle ja Saarenmaalle suuntautuvan liikenteen tiimoilta. Jutussa mainitaan mm.Aurajoessa kelluvana matkamusitomyymälänä mätänevä Niederelbe (ex.Sandö, Ingrid) mahdollisena (kokonsa puolesta) aluksena tällaiseen liikenteeseen, toki matkustajalaivaksi muutettuna. Jensen arvelee, ettei liikenne kuitenkaan pääse alkamaan ainakaan vielä 2002, mutta että hän on periaatteessa siitä kiinnostunut ja valmis tekemään investointeja mikäli näyttää tarpeelliselta.

Jutussa ilmeni myös, että Örön linnakkeen länsipuolinen väylä on tarkoitus viitoittaa siviililiikenteelle. Tämä oikaisisi matkaa Turusta esim.juuri mainittuihin kohteisiin jopa 10-15 mailia ja saisi aikaan sen, että kohtuullisella vauhdilla kulkeva alus ehtisi ajaa matkan Turusta Haapsaluun ja takaisin yhden päivän aikana.

Todennäköisesti Jensen ei tule laajentamaan vironmatkailuaan mitenkään rajusti ainakaan lähiaikoina. Varustamolla on aika hyvät toimintavalmiudet Saaristomerellä ja saaristoliikenteessä on bisneskasvualustaa. Varustamon todellinen johtaja Eivor Jensen tutkii varmasti hyvin tarkoin, mikä kannattaa, ennenkuin päästää miehensä avomerelle millään pikkusaavilla...
Annan ja Iriksen vironmatkoilla on joskus ollut jotain pientä häikkää säiden takia, mutta alukset ovat kohtuullisen merikelpoisia. Vakituinen matkustajaliikenne vaatisi kannattaakseen aika paljon isomman laivan, sillä tähänastisten keikkojen kannattavuus on perustunut siihen, että tilausasiakkailta voi periaatteessa rahastaa mitä vain.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Westerlund

#9
Käsitin että Niederelbe olisi muutettu auntolaivaksi ja se lähtisi saksaan asunnoksi...Mutta sekoitanko nimiä tässä vai??Korjaisitkos virheeni?? ???

Miran Hamidulla

#10
Onnea vaan Rosita Oy:n yritykselle. Niederelbehän on olemattoman pieni Suomenlahden ylitykseen ja kaiken lisäksi todella hidas(8,5 solmua) noin pitkälle reitille. Mitä ihmeen järkeä on suunnitella Viron saarten liikennettä kaiken maailman ämpäreillä?! Siihen liikenteeseen menevän laivan pitäis olla vähintään olla jonkun Koli III:n kokoinen laiva. Voipi olla että Niederelben matkustajat joutuvat kokemaan samoja "elämyksiä" Suomenlahdella kuin "matkustajalaiva" Marinan matkaajat tänä kesänä. ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Juha Westerlund

#11
Olikos Jensen myynyt Iriksen?Kuulin tälläistä huhua, mahtaakos olla tosi??!? ??? 8)

Mikko-Oskari Koski

#12
Olisikohan kyse siitä, että Marlin Club-sukellusseura on myymässä Ingaa? Se on nimittäin ollut tiedossa jo jonkin aikaa, mutta alusta ei ole pantu millekään isoille myyntilistoille, koska sen halutaan uudenkin omistajan väreissä pysyvän perinteisen porvoolaiskaljaasin oloisena laivana. Jensenille Ingaa ei myytäisi missään tapauksessa, eikä firma varmasti olisi siitä kiinnostunutkaan.

En ole kuullut, että Iris olisi kaupan, mutta ainahan se mahdollista on, varsinkin, jos sitkeä huhu Jensenin uudesta laivasta (jollaisen ostamisesta on tietoja tihkunut kolmestakin eri lähteestä) pitää paikkansa. En yhtään ihmettelisi, vaikka Jensenit myisivät molemmatkin ex-kaljaasinsa, kun aluksiin perehtymättömät onnenonkijat voivat niistä vielä jotain maksaakin...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#13
Näin sunnuntaina Tukholmassa paatin Djurgårdenin telakalla joka oli muuten samallainen kuin Lily, mutta se oli väriltään sininen. Onko jollain tietoa tästä aluksesta, ja sen käyttötarkoituksesta?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

wirrankoski

Tuo Miranin mainitsema alus lienee yksi niistä Moskovskij -tyypin laivoista, joita ostettiin armaaseen naapurimaahamme muutama vuosi sitten lukuisia kappaleita. Niiden niminä oli pelkästään CIS ja numero perässä. Tuon jälkeen niitä on myyty Turkholmasta ympäri Ruåtsin maata, ja lienee muutama mennyt ulkomaillekin....

t. Rami