Entinen Finnpartner mennyttä kalua?

Aloittaja wirrankoski, 16.04.2003, 23:08:43

« edellinen - seuraava »

wirrankoski

Tulleen tiedon mukaan (Micke Asklanderin saama tieto Turkista) olisi Sansak I, ex Captain Zaman I, Festos, FOLKLINER, OLAU FINN, FINNPARTNER, Stena ATlantica, Saga, tuhoutunut tulipalossa turkkilaisella telakalla...

Miran Hamidulla

#1
Ja tuolta telakalta ei enään liene pitkä matka jollekin turkkilaiselle romurannalle. Näin kadonnee jälleen yksi maailman kauneimmista autolautoista. :'( Onneksi pienenä lohtuna voidaan sanoa, että tämän sarjan laivoista ehjänä säilyneitä siskoja on vielä sentään kaksi jäljellä. Tosin näistäkin Ancona on enään alkuperäisessä asussa, kun taas Amusement World on pilattu täysin. :(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

Erittäin harmillinen juttu tuo. Tuo ex Finnpartner tosiaan oli yksi kauneimpia autolauttoja, mitä Suomesta on liikennöinyt. :'(

Miran Hamidulla

#3
Sancak Lines on ostanut jokin aika sitten Happy Dolphin(ex-Innishfallen) lautan, joka tulee tulevana kesänä Sancak II nimisenä korvaamaan palossa tuhoutuneen Sancak I:n.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kervisen Lauri

Ei voi muuta sanoa kuin, että HI**O. Oli tosi hieno laiva. Kun katsoi laivan sisäkuvia Micken sivuilta, niin oli sisältäkin upea. Onhan toi hyvä juttu että sisaria on tallella, mutta juuri "meidän" Finnpartner. :(

Miran Hamidulla

Nuo ex-Finnpartnerin puusisusteiset sisätilat olivat todellakin upeita, mutta samalla myös kohtalokkaita laivan kannalta. Sillä kyllähän puu aina muovia paremmin palaa. :'(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Salomon Kaukiainen

Harmillinen juttu...  :-\
Varsinkin kun kyseessä oli yhtiö joka aika selkeästi todella piti huolta laivasta, eikä suinkaan ollut mikään sikäläisittäin tyypillinen "laivaromuttaja" joka ajaa laivan loppuun kunnes jossain rupeaa käryämään tai polttelee laivoja telakalla huvikseen vakuutusrahojen toivossa.

Jonkinmoinen kuvakin palavasta laivasta löytyi:
http://members.chello.se/askjoh/sancak_burn.jpg

Onhan tilalle tuleva ex. Innisfallen sekin ihan nätti ja nostalginen laiva, mutta ei taida vetää vertoja Sancak I:lle.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Pekka Laakso

Oli se kyllä kamalaa, sillä olihan kyseessä todella hieno nostalginen alus. :'(

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

wirrankoski

Onkos kukaan vielä törmännyt tietoon palon syttymispäivämäärästä? Yritin etsiä sitä netistä, mm. turkkilaisista lehdistä (valitettavasti vain allekirj. turkinkielitaito ei ole parhaimpia puoliani) Landgångenissakin vain höpötetään joutavia, eikä paneuduta olennaiseen...

Mikko-Oskari Koski

Noissa Fakta om Fartygissä esitellyissä Sancakin sisäkuvissa oleskellaan kyllä sellaisessa matkustaja-aluksessa, jollaisia ei nykyään -valitettavasti- enää rakenneta. Jalopuupintoja, hillittyä charmia, imagollista rauhallisuutta... Meikäläisistä laivoista tälle voisi olla sukua lähinnä Kristina Regina tai Birger Jarl, mutta nekin ovat luonteeltaan toisentyyppisiä aluksia. Eli ex.Sagan menetys on todellinen takaisku pohjoismaiselle matkustajalaivakulttuurille. Omitusta vain, että aluksen tilat olivat noinkin hienot, Folklinella ajaessaanhan purkki tuli tunnetuksi epäkäytännöllisyydestään ja rähjäisyydestään... No, ehkäpä etelän mailla edes johonkin asiaan osataan paneutua... ::)

Svenska Lloydin kolmesta viimeisestä Pohjanmeren lautasta on oikeastaan jäljellä enää yksi -ja sekään ei alkujaan kuulunut tuolle nyttemmin (Stenan ahnaaseen kitaan) kadonneelle varustamolle, vaan Stockholms Rederi ab.Svealle. Sarjan keskimmäisenä yksilönä vuonna -66 valmistunut Svea siirtyi kuitenkin jossain vaiheessa SL:n liikenteeseen Saga-nimisenä alkuperäisen Sagan siirryttyä Stenalle. Myöhemmin sarjan kolmaskin lautta Patricia sai satumaisen nimen muututtuaan ensimmäiseksi Stena Sagaksi. Sen kaunislinjaiset rakenteet Stena kuitenkin pilasi niin täydellisesti, kuin se tämän alustyypin kohdalla mahdollista on, joten nykyään Amusement World-nimisenä kasinoristeilijänä Singaporen ja Thaimaan vesillä pyörivää purkkia ei kannata tässä kohtaa kuin muistella...
Mutta ex-Svea, nykyinen Ancona, on yhä liikenteessä ja jopa Euroopan vesillä. Sen on määrä lähiaikoina aloittaa liikenne Anconan ja Splitin (Kroatia) välilä. Mikäli alus olisi sisätiloiltaankin "laatutavaraa", ei olisi mikään ihme, vaikka joku länsinaapurimme ottaisi asiakseen sen pelastamisen, esim.ravintola- tai hotellikäyttöön. Matalan autokannen ja uudempiin aluksiin verrattuna epätaloudellisen myllyn sekä ikänsä takia Ancona tuskin enää kykenisi kilpailemaan matkustajaliikenteessä pohjoisemmilla vesillä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#10
Sancak II:n lisäksi Sancak I:n menetystä korvaa Pomeranian ja Silesian sisarlaivana tunnettu Turkish Maritime Linesin Ankara, joka tullaan rahtaamaan Sancak Linelle kesäkauden ajaksi.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 17.04.2003, 01:00:43
Sancak Lines on ostanut jokin aika sitten Happy Dolphin(ex-Innishfallen) lautan, joka tulee tulevana kesänä Sancak II nimisenä korvaamaan palossa tuhoutuneen Sancak I:n.
Päivitetään tätäkin tietoa ajantasalle eli Happy Dolphin saikin lopulta nimen Derin Deniz, ja se on ajanut Sancak Linesin Turkin sisäisessä liikenteessä, kun Ankara on hoidellut Italia-Turkki linjaa.

Sancak I:n tila puolestaan on tätä nykyä näinkin murheellinen:
http://www.faktaomfartyg.crosswinds.net/sancak_I_1966_b_5.htm
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kervisen Lauri

Kieltämättä surullinen näky...  :(

Olisi kiva nähdä alus nyt (varmasti) viimeisellä rannallaan... :o

Eerik Laine

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 22.08.2003, 23:15:51

Päivitetään tätäkin tietoa ajantasalle eli Happy Dolphin saikin lopulta nimen Derin Deniz, ja se on ajanut Sancak Linesin Turkin sisäisessä liikenteessä, kun Ankara on hoidellut Italia-Turkki linjaa.

Sancak I:n tila puolestaan on tätä nykyä näinkin murheellinen:
http://www.faktaomfartyg.crosswinds.net/sancak_I_1966_b_5.htm

Mutta mikä onkaan laiva Sancak I:n vasemmalla puolella???

Kervisen Lauri

Niin, siinähän on monta laivaa ja venettä Finnpartnerin öh Sancakin lähellä...