Minne katosi "Hokkus pokkus"?

Aloittaja wirrankoski, 24.03.2001, 12:21:53

« edellinen - seuraava »

wirrankoski

Tere vaan kaikille! Ajattelin lykätä teitille kysymyksen koskien ex. ferry Kumlingen tapausta. Eli, mainittu trahtöörilaiva Hocus Pocus "katosi" mennä kesänä Hietalahdesta. Onko havaintoa milloin ja MINNE???

t: Rami

Edit: muokkasin otsikkoa nykykäytännön mukaan varoittamaan modeemikäyttäjiä kuvia sisältävästä ketjusta.

Markus

#1
Siit oli hesaris joku pikku juttu joskus et siit tulis kasino tai ravintola laiva jonnekin. Mä en muista tarkemmin.

laivat

#2
Huomasin juuri, että Svensk Sjöfarts Tidningissä on kuva Tallinnan Linnasdamista, jossa on Jaanika ja sen takana Hocus Pocus, joten tuo Hocus Pocus on luultavasti myyty Viroon...

Mikko-Oskari Koski

#3
Vanha kuva. Ei oo Hocus Pocus tätä nykyä Tallinnassa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

laivat

#4
Foto Fliten kotisivulta löytyy kuva Hocus Pocuksesta ohittamassa Englannin kanaalia 26. helmikuuta.

laivat

#5
Ehkä tuo Hocus Pocus oli jonkinnäköinen "tuulipukukansan" risteilijä tuolla Karibialla :). Missä ja millaisissa tehtävissä tuo Hocus Pocus on toiminut ennen kun siitä tehtiin ravintolalaiva?

Miran Hamidulla

#6
Mm. Saaristolauttana Ahvenanmaalla ja MKL:n merenmittausaluksena.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Joo sellanen se varmaan on ollut mut silti ihmettelen sitä et kuin joku sellasel viittii mennä kun parempiakin aluksia varmasti on siellä päin. Esim. tuo surullisen kuuluisa Scandinavian Starhan harjoitti tollasta parin tunnin casinoristeily toimintaa Karibialla ennen Oslo-Fredrikshavn reitillä tapahtunutta tulipaloaan. Näinollen tuolla Karibialla on varmasti edelleen Scandinavian Starin kokoisia casinoristeilijöitä joihin verrattuna Hocus Pocus on melko pieni ja vaatimaton.

Oikaisu tohon aiemmin tässä threadissa sanomaan väittämääni. Tuo Hocus Pocus oli MKL aikoinaan joku hydrografinen tutkimusalus(älkää kysykö multa mikä se on ;) )
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Arttu Laaksonen

#8
Tässä vielä ottamani kuva Hocus Pocuksesta Helsingissä.
.: FAQ :.

Aleksi Lindström

#9
Ja tässä Hocus Pocus Tallinnassa -98:


Timo Lehtinen

Kertokaas joku... Minne on hävinny pari vuotta takaperin ainakin Helsigissä pyörinyt matkustaja-alus Hocus Pocus joka oli joku vanha valtion alus oliko sextant tai joku vastaava? Kertokaa jos/kun tiedätte
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Matti Kauppinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 10.12.2003, 02:18:32
Kertokaas joku... Minne on hävinny pari vuotta takaperin ainakin Helsigissä pyörinyt matkustaja-alus Hocus Pocus joka oli joku vanha valtion alus oliko sextant tai joku vastaava? Kertokaa jos/kun tiedätte

Yhdistin tämän Timon Hocus Pocusta käsittelevän viestin tähän parin vuoden takaiseen keskusteluun, koska käsittelevät samaa aihetta.

Sitten itse aiheeseen eli uusimman Laiva-lehden mukaan Hocus Pocus on nykyään kaukana Tyynenmeren rannoilla Vladivostokissa, jossa alus palvelee edelleen samaisessa tehtävässä eli ilmeisesti ravintola-laivana. Viisaammat voivat kertoa lisää. ;)

Jasper Kaarna

     Joo näin on, että Valivostokissa on. Itsekin olen ihmetellyt että missä se nykyään on, mutta nyt tiedän. Eli tilatkaa Laiva -lehteä. ;) Sieltä löytyy vastaukset 'moniin elämän suuriin kysymyksiin.' ;)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Mikko-Oskari Koski

#13
Hocus Pocus eli ms.Kumlinge oli siis alunperin Turun Luotsipiirikonttorin eli nykyistä MKL:n saaristoliikenneyksikköä edeltäneen operaattorin ensimmäinen -ja myös ainoaksi jäänyt- läpiajettava autolautta.
Alus liikennöi Kustavin ja Långnäsin välillä vuosina -70-84 kaksi edestakaista matkaa päivässä välisataminaan Jurmo, Åvan kylä (loppuaikoina nykyinen Åvan satama Långö), Brändön kirkonkylä, Torsholma, Lappo, Kumlinge, Enklinge ja alkuvuosina Seglinge.
Vuonna -77 Ålandstrafikenin Ejdernin valmistuttua Kumlinge-lautan aamupäivälähtö Långnäsistä muutetiin kääntymään takaisin jo Brändön kirkolta ja Torsholman tien valmistuttua muutamaa vuotta myöhemmin kääntöpiste siirtyi nykyiselle "Torsholma Bryggalle"(Lilla Hummelholmin satamahan on rakennettukin vasta -90-luvun lopulla).

Kumlinge oli matkustajan kannalta harmillinen lautta. Ensinnäkin siinä sovellettiin Turun saariston maksupolitiikkaa eli perittiin myös henkilökuljetusmaksuja toisin kuin Åt:n lautoissa ja toiseksi matkustajatilat olivat ahtaat. Kahvila sijaitsi välikannen ahterissa, sen sijainti näkyy Hocus Pocuksenkin kuvista (isot ikkunat). Keskilaivassa olivat vessat sekä keittiö, jossa oli jakolinja myös keulapuolella sijainneeseen henkilöstömessiin. Portaikko oli melko lähellä ahteria ja autokannella oli keskikaapitus, toisin kuin Åt:n lautoissa. Portaikon sijainnista oli harmia useimmille autottomille matkustajille, sillä päätesatamia lukuunottamatta kaikissa laitureissa ajettiin kuitenkin föörikaijaan ja ulos oli puikkelehdittava tiiviisti parkkeerattujen autojen välistä.
Oliko autokannen alla matkustajatiloja, ei ole tiedossani (olin Kumlingella matkustaessani 10-vuotias ja muistan aluksesta parhaiten sen, että se oli ahdas)...

Saaristolautta-aikojensa jälkeen Kumlinge muutettiin tosiaan hydrograafiseksi mittaustukialukseksi, jonka nimeksi tuli Sextant. Ulkonäköä muutettiin poistamalla keulaportti ja rakentamalla umpinainen pakka. Hydrograafisia mittauksia alus suoritti parin vuoden ajan.
Olen kysynyt MKL:n mittausosastolla työskentelevältä kaveriltani, mitä hg-mittaus tarkoittaa. Tarkennettu vastaus on tällainen:

...periaatteessa tuo hienompi selitys menee tuonne Merentutkimuksen puolelle.
"Tehdään mittauksia merenpohjan erilaisia muodostumia(geologisia, jääkauden aiheuttamia) silmällä pitäen /esim merivoimien monikeilaimittaukset"

sitten yksinkertainen selitys

"tallennettaan mittaukset graafisesti eli paperille ja tulkitaan siitä (nykyään kyllä digitaalinenkin versio mutta logiikka sama (vrt Merillan kaikuhara)..."

Älkääkä minulta kysykö, mikä on Merillan kaikuhara... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Eerik Laine