Laivojen saunat, porekylvyt jne.

Aloittaja wirrankoski, 04.01.2002, 02:34:11

« edellinen - seuraava »

Jesse Saarimäki

Isketään tähän nyt analyysiä eri laivojen vastaavista osastoista, kun niitä kerran olen tutkaillut. Käyn lähes aina laivalla ollessani saunomassa. Tässä pientä vertailua minun makuni mukaan:

Viking Isabella & Amorella:

Pukeutumistilat, pesutilat ja sauna ovat kodikkaat, siistit ja tilavat. Pienehkö plussa pesutilojen monivalinta suihkuista. Saunassa vain pieni ikkuna. Allasosastolta on poistettu se pieni uima-allas, josta tulee miinusta. Ruuhka-aikoina myös kaksi poreallasta ei meinaa riittää. Porealtaissa ei käynnistysnappulaa, joten allas tyhjenee ohjelman jälkeen tai ihmiset jäävät ihmettelemään miksei se käynnisty uudestaan. Allasbaari hankalasti lasiovien takana. Nämä eivät sovellu lapsiperheille, sillä mikäli oikein muistan niin lapsille suunnatut altaat loistavat poissaolollaan. Mutta ovat sinällään ihan käymisen veroisia paikkoja.

Viking Gabriella:

Kuin edelliset, mutta parannellumpi. Ainakin silloin kun itse siellä olin, sieltä löyty höyrysaunaa ja myös pulahdusallas oli paikallaan sekä myös lapset huomioitu paremmin

Silja Europa:

Tämä jo tässä ketjussa mainituista syistä yksi suosikeistani. Kolme poreallasta, uima-allas ja panoramaikkunat. Ne muodostava upean kokonaisuuden.

Silja Festival:

Hyvä uima-allas, jossa vesi on usein sopivan vilpoista, saa pisteitä. Osastolta löytyy yksi poreallas, joka on ruuhka-aikana ehdoton miinus. Näitä aikoja ei tosin rauhallisella Festivalilla liene kovin paljoa. Saunoilla ei ole sijainnin vuoksi ainoatakaan ikkunaa, joka ehkä pieni miinus. Mutta kyllä tämänkin on ihan kompakti kokonaisuus.

Silja Serenade & Symphony:

Laivojen kylpyläosastojen mersuja. Molemmilla laivoilla löytyy kaksi allasosastoa, joista 12. kannen Sunflower Oasis minun suosikki. Höyrysaunaa, poreallasta, hienot näkymät, porealtailla lupa juoda osastolla kiinteästi sijaitsevan allasbaarin anteja, lapsille liukumäkeä ja pieniä kastautumis altaita. Ainoa miinus on isomman uima-altaan puuttuminen.

Petteri Virtanen

#31
Lähetin joskus vikingille asiakaspalautteen, jossa kysyin syytä uima-altaiden poistamiseen laivoilta. Käsittääkseni Viking Cinderella on heidän ainoa laivansa, jossa on uima-allas. Syyksi kerrottiin, että Amorellassa, Isabellassa ja Gabriellassa ajo-ominaisuudet parantuivat, kun keulassa ollut allas poistettiin. Lisäksi myrskyssä oli kuulemma riski vesivahingoille. Mariellassa uima-altaan tilalle rakennettiin tilaussauna. Rosellalla olen joskus saunonut, eikä se ollut mitenkään parhaimpia saunakokemuksiani.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Mikko Karhu

Viking Cinderellastakin on nyt poistettu se uima-allas. Sen tilalla on nyt jonkinnäköiset poeraltaat. Kuva mistäpä muualta kuin Landgångenista!!!  :P


Mikko Karhu

Korjaan, kuva on oikeammin Fakta om Fartyg-sivulta...  ::)

Juha Westerlund

Kummallista... Tuo sama isompi poreallas, avanto ja pienempi poreallas oli kyllä noilla samoilla paikoilla jo vuonna 2001-2002 kun pulikoin tuolla usempia kertoja.  ::) 8)

jimsmith

Lainaus käyttäjältä: Petteri Virtanen - 06.05.2005, 18:12:52
Lähetin joskus vikingille asiakaspalautteen, jossa kysyin syytä uima-altaiden poistamiseen laivoilta. Käsittääkseni Viking Cinderella on heidän ainoa laivansa, jossa on uima-allas. Syyksi kerrottiin, että Amorellassa, Isabellassa ja Gabriellassa ajo-ominaisuudet parantuivat, kun keulassa ollut allas poistettiin. Lisäksi myrskyssä oli kuulemma riski vesivahingoille. Mariellassa uima-altaan tilalle rakennettiin tilaussauna. Rosellalla olen joskus saunonut, eikä se ollut mitenkään parhaimpia saunakokemuksiani.

Se on jännä selitys että ajo-ominaisuudet parantui.
Siellähän ei vettä ollut kuin ehkä 8 kuutiota, ei se vielä keulaa nosta kovinkaan paljoa..
Tiedä häntä, jospa kysäisen huomen Isan förstiltä  ;)

Ville Kartela

Tähän mennessä Silja Festivalin saunaosasto on ollut hienoin...Siellä oli sopivan kokoinen uima-allas ja sitten semmonen hassu poreallas ja pikkuskidien uima-allas, jossa oli aikas kiva liukumäki...enhän minä siihen tietenkään mennyt... ::)
Mutta seuraavaksi kun olen menossa Mariellalle niin minkälainen saunaosasto siellä on.. ??? ei hajuakaan...

Repe

Usein on tullut käytyä laivojen saunaosastoilla.

Tässä ketjussa on ylistetty Silja Europan saunan isoja ikkunoita. Totuus on kumminkin sellainen että ikkunat ova vain miesten saunoissa ;D. Saksalaista tasa-arvoa :P. Naisten sauna on kuulemma pimeä ja pieni. Miesten puoli on kyllä upea, saunassa viihtyy kyllä pitkäänkin.

Eniten olen itse pitänyt finjetin allasosastosta, uima-allas on reilun kokoinen ja siinä voi jopa uida. Festivalilla on myös mukavan kokoine allas, joski hiukan pieni(jos nyt muista oikein).
Gabriellalla oli hiukan pieni saunaosasto, mutta kylmävesiallas, höyrysauna ja erikoissuihku tekivät allasosastosta mukavan. Väritys oli kivan sininen, mahtaako olla vielä jäännös Gabriellan silja ajoilta.
Serellä ja sisarellaan on iso allasosasto ja sitä voi kutsua ihan kylpyläksi. Mielestäni erittäin hieno allasosasto, en ole koskaan käynyt keulassa olevassa allasosastossa, mutta tietääkseni se on suunnattu "vuokrattavaksi" kokouksia laivalla pitäville ryhmille.
Finclipperillä oli mukavan kodikas sauna osasto, ei altaita mutta mukava vilvoittelutila josta näki merelle.
Superfastin saunaosastosta ei ole kokemuksia, vain sen verran että hiljaista taitaa siellä olla.
Operalla on mukavan kokoinen allas, mutta ei se ole kiva uida siinä kun kaikki katsovat, lisäksi keikkumisen takia uiminen ei ole kovin mukavaa.

Juha Pulli

Mun mielestä parhaat saunat on Mariellassa, Europassa ja Oopperassa. Ja mua ei kyl katsottu kun uin Operan altaassa eikä keikuttanu yhtään. ;D ;D ;D Onko Regina Balticassa Itämeren helmessä sauna osastoa ja jos on niin minkälainen? Mä en oo siel käyny kertaakaan saunassa enkä musita että onko siellä edes saunaa vai ei.
Duunarin paikka on messissä.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 09.05.2005, 15:55:34
Tässä ketjussa on ylistetty Silja Europan saunan isoja ikkunoita. Totuus on kumminkin sellainen että ikkunat ova vain miesten saunoissa ;D. Saksalaista tasa-arvoa :P. Naisten sauna on kuulemma pimeä ja pieni. Miesten puoli on kyllä upea, saunassa viihtyy kyllä pitkäänkin.

Silja Europan spa-osasto on selvästikin saksalaisdesignereiden suunnittelema ja ajatuksena on varmaan ollut, että tiloja kierrätetään eri tarkoituksissa kysynnän mukaan. Olihan markkinointiyhtiö Viking Linen tekemässä ennakkoesitteessä Myrstenille odotetusta Europasta taiteilijan näkemys tuosta ikkunasaunasta sellainen, jossa olivat molemmat sukupuolet edustettuina. Varmasti sauna irtoaisi ennalta tilattuna riittävän isolle nais-tai sekaryhmälle nykyiseltäkin operaattorilta...
Se, että isoin sauna on päätynyt miesten saunaksi johtuu siitä yksinkertaisesta tosiseikasta, että miehet ovat suurin yksittäinen saunassakävijäporukka laivalla.

Hyviin laivasaunoihin olen itse törmännyt aika monessakin aluksessa, mm.Gabriellalla kiukaan asettelu on erittäin hyvä löylyn viipyilemisen kannalta. Poikkeuksellisen hyviä laivasaunoja en kuitenkaan pysty mainitsemaan muualta, kuin purjealus Vivanilta, jossa polttoaineenakin käytettiin remontin ylijäämäpuuta -ja se selittäneekin jo puolet nautinnosta... ;D
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 10.05.2005, 13:16:30
Se, että isoin sauna on päätynyt miesten saunaksi johtuu siitä yksinkertaisesta tosiseikasta, että miehet ovat suurin yksittäinen saunassakävijäporukka laivalla.
Europan valmistuessahan uutisoitiin syyn olleen se, että aluksen suunnitelleiden saksalaisten mukaan naiset eivät sauno.

Mitä Regina Baltican saunaosastoon tulee, niin se on ihan asiallinen. Uima-allas vielä sitä kokoa, että siinä jopa mahtuu uimaankin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jani Koponen

minum kokemukseni saunaosastoista on silja symhonylla eli olin caracalla bathissa ja siellä otin  löylyt turkkilaisessa saunassa ja pulahdin porealtaasen limun kera se oli ihanaa ja matkan kruunasi vielä kauneushoitolassa miesten kasvohoito

Jonathan Laitala

#42
Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 09.05.2005, 15:55:34
Superfastin saunaosastosta ei ole kokemuksia, vain sen verran että hiljaista taitaa siellä olla.

Superfastin osasto on aika piskuinen-taisi olla vain yksi poreallas.
Viime kesältä muistan sen verran,että ainakin miesten saunasta oli kiva näköala.Itse en siellä onneksi ollut,sillä saunan aika iso ikkuna oli kansitasossa,ja kaikki ohikulkijat näkivät tietenkin täysin sisälle.
Viime kesällä käppäilin kannella ,ja katselin tankkeria,jota olimme ohittamassa-mitä sitten tapahtui??

Olin siellä keulapäässä sb [oikea]puolella-käänsin päätäni,ja joku vanha saksalaisvaari nousi lauteilta munasillaan punaisena kuin keitetty hummeri-hyi helvetti! Ja mikä parasta lähelläni olleet leidit pikkasen järkyttyivät näystä-ei tainnut seuraavana yönä naikkosten pahemmin tehdä mieli! ;D

Varokaa siis saksalaisia Wanna be Playboy pappoja ;D ;D

Repe

Lainaus käyttäjältä: Jonathan Laitala - 11.05.2005, 20:18:39

Superfastin osasto on aika piskuinen-taisi olla vain yksi poreallas.
Viime kesältä muistan sen verran,että ainakin miesten saunasta oli kiva näköala.Itse en siellä onneksi ollut,sillä saunan aika iso ikkuna oli kansitasossa,ja kaikki ohikulkijat näkivät tietenkin täysin sisälle.


Käväsin (oliko se nyt kolem vuotta sitten) Superfastin saunaosastolla ja siellä tiskin takana istuva nainen luki kirjaa ja lähes pelästyi kun tulin saunaosastolle. Kysyin onko laivalla kunnon uima-allasta ja tähän nainen vastasi että joo, naru vaan ympäri ja tonne isoon altaaseen. Tämän jälkeen naurahti omalle vitsilleen ja uppouti kirjaansansa ::).
Vaikutti olevan aivan omissa maailmoissaan ja unohtanut olevansa töissä. Niin rennolta touhu siellä näytti, jalat tiskillä kirjaa lukien ja karkkia imien.
Lisäksi varsin outo huumorintaju...

Jos saunassa on edelleen se iso ikkuna en varmasti pistäydy siinä saunassa :-\.

Globab

#44
Lainaus käyttäjältä: Petteri Virtanen - 06.05.2005, 18:12:52
Lähetin joskus vikingille asiakaspalautteen, jossa kysyin syytä uima-altaiden poistamiseen laivoilta. Käsittääkseni Viking Cinderella on heidän ainoa laivansa, jossa on uima-allas. Syyksi kerrottiin, että Amorellassa, Isabellassa ja Gabriellassa ajo-ominaisuudet parantuivat, kun keulassa ollut allas poistettiin. Lisäksi myrskyssä oli kuulemma riski vesivahingoille.
"Ajo-ominaisuudet parantuivat". Suoraan Tekniikan Maailmasta... ;D Ihmettelen kyllä kovasti jos sen kokoinen uima-allas vaikuttaa sen kokoisen laivan ajo-ominaisuuksiin....paremmat kaarre-ajo ominaisuudet kenties ;) :D  Mielenkiintoista...