Viking Linen uudisrakennuksesta

Aloittaja wirrankoski, 14.12.2002, 10:35:56

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Tuo jäi minua vaivaamaan? Eikö muka "kombi"alus - ilmeisesti kombinerad passagerar- och bilfärja mitä suurimassa määrin ole RoPax! Se ei yhtään esimerkiksi vähennä aluksen palvelujen ja sisustuksen tasoa, se ei myöskään varsinaisesti muuta konceptia, muuten kuin että rekkoja mahtuu mukaan. Statistics 2005 kertoi että Rosellalla oli ollut aika täysi autokansi. En muista ulkoa lukuja, mutta leikin taskulaskimen kanssa ja tulos oli muistaakseni noin 30 rahti-yksikköä, pari bussia ja parikymmentä autoa. Joka tapauksessa yllättävän isoja lukuja. Eckerökin oli parantanut lukujaan, eli Translandia tuntui olevan hyvä idea.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

esko

No juu,... -huolimatta termeistä tai mistä ikinä nimityksistä,...  lienee nyt kai kumminkin selvää se että Suomen-Ruotsin väliseen liikenteeseen, reitistä riippumatta,  varustamosta riippumatta,... jokaisen uudisrakenteen perusvaatimus lienee kumminkin se kaksi rekka kantta, mikä tarkoittaa vähintään n. 2000 rekkakaistametriä ELI vähintään kaksi täyskorkeata rekkakantta.
Mitä sen lisäksi,...  ???

jimsmith

No esim sitä Amon ylempää autokantta kutsutaan just kombikanneksi.
Ja Isassakin ollut puhetta siitä kun sen kombikansi muttui hyttiosastoksi.
:)

Timo Selkälä

Jotenkin uskon että tämä ei ole tarkoitettu Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen, sillä siihen Rodin on harvinainen ratkaisu joka karkoittaisi asiakkaat. Saman kokoiseen alukseen voisi saada enemmänkin hyttitilaa luopumatta rahtikansista eikä juuri vaikuttaen matkustajakapasiteettiin, joten tuollainen alus siihen liikenteeseen ei todellakaan tule. Ahvenanmaan ja Ruotsin väliseen liikenteeseen se on liian iso. Tallinnan liikenteessä tilanne taas on ihan toinen, sinne se sopisi kuin hanska käteen. Koko jutun avainsana kun on tuo SeaFrance Rodin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

jimsmith

Itseasias mietin tätä topiccia vähän.
Onko aiheellista että tälläinen huhu aihe on päästetty edes tähän forumiin.
Koska en ainakaa ole kuullut että Viking olisi tilaamassa uutta laivaa, eikä mitään vahvistusta Shippaxin tekemään juttuun ole.
Onhan se mukavaa spekuloida mahdollisesta laivasta mutta luulen että "maltti on valttia"  :D

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 21.05.2005, 01:43:24
Onko aiheellista että tälläinen huhu aihe on päästetty edes tähän forumiin.
Koska en ainakaa ole kuullut että Viking olisi tilaamassa uutta laivaa, eikä mitään vahvistusta Shippaxin tekemään juttuun ole.

Käsittääkseni asia on niin, että mikäli juttu osoittautuu perättömäksi, vastuun pitäisi olla Shippaxilla. Mehän ainoastaan kirjoitamme spekulaatioitamme ketjun avaanneen henkilön lähteenä käyttämän Shippaxin esittämän väitteen pohjalta...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

jimsmith

Tässä lainaus Viking Linen tulevaisuudesta Ålands tidningenissä.

"Viking Lines strategi avviker tvärt från Silja Lines, Birka Lines och Tallinks. Med samma tonnage och samma koncept går Viking Line in i framtiden. De andra rederierna bygger nytt och förändrar sig. Vem har rätt?"


Ja kirjoitus kokonaisuudessaan.
http://www.tidningen.aland.net/se/debatt/ledaren/nyhet.asp?newsID=6168

esko

No joo,-itse tämän Topicin aloitin, Shippax.se antamien "vihjeiden" jälkeen,.. ja nyt tuntuupi että asiaa tarvitsee kommentoida hiukka lisää.
ELIKKÄS,...  -siiss alkuperäisen Shippaxin tekstin mukaanhan VikingLine suunnittelisi  ( -huom sanamuoto - ) SeaFrance Rodin:iin perustuvaa/perustuvia uudisrakenteita.

Perustuvia on aika merkittävä sana tässä yhteydessä, ja mielestäni (- ilman mitäään vertailu pohjaa ! )  edelleen, ko. arvailu siis tarkoittaanee  ( !!!!???  ) että runko, rungon mitat ja muodot perustuisivat SeaFrance Rodiniin,.. mutta lopullinen "tulos" olisi siis varustamokohtainen sovellus.

Ja vaikkka nämä tulkinnat ovatkin  VAIN omia tulkintojani,... niin eikö silti olisi aika tolkullista, aika "inhimillistä" ajatella ja soveltaa tämänkaltaisia suunnitelmia Fin-Swe liikenteeseeen,  -mikä mahdollistaisi Amorellan vapauttamisen Hel-Tal risteilijäksi,... Romantikan rinnalle.

Vaihtoehtoja ja jossitteluja on vaikka kuinka,..  mutta tietyt realiteetit lienee syytä pitää mukana myös..., ?!!!

jimsmith

Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 22.05.2005, 20:19:05


Ja vaikkka nämä tulkinnat ovatkin  VAIN omia tulkintojani,... niin eikö silti olisi aika tolkullista, aika "inhimillistä" ajatella ja soveltaa tämänkaltaisia suunnitelmia Fin-Swe liikenteeseeen,  -mikä mahdollistaisi Amorellan vapauttamisen Hel-Tal risteilijäksi,... Romantikan rinnalle.

Vaihtoehtoja ja jossitteluja on vaikka kuinka,..  mutta tietyt realiteetit lienee syytä pitää mukana myös..., ?!!!

No puutuin vaan siihen kun tällä palstalla oltu aikaisemmin kovin hanakoita puuttumaan toisten huhujen levittämiseen.  ;)

Mutta ohi tämän topicin anna omanmielipiteen koskien Amorellan siirtoa Hel-Tal reitille risteilijäksi,
en usko että Amoa sinne siirretään koska siinä on tämä viimeaikoina mainostettu kombiautokansi, joten se soveltuu parhaiten Turku reitille.
Isabella sen sijaan on ollut risteilijänä Hel reitillä, ja senhän takia sinne rakennettiin aikoinaan hyttejä ja Sky bar jotta se soveltuis paremmin riteily konseptiin.

Timo Selkälä

Olen eri mieltä tuosta "perustuu" hommasta. Se viittaa mielestäni konseptiin vähintään yhtä paljon kuin aluksen varsinaisiin ominaisuuksiin: Eli SeaFrance Rodiniin perustuva alus olisi siten: Päiväalus lyhyille reiteille, noin 170-180 m, 25 solmua, noin 1900 pax, ja 2 km rahtikantta. 2 Erillistä pääkonehuonetta. Jos kyseessä olisi ollut jotakin muuta, ShipPax olisi sen maininnut. Silloin se olisi ollut esimerkiksi "Pride of Rotterdamin kaltainen", tai jotakin muuta. Ja itse asiassa, jos OLETETAAN tuon huhun pitävän paikkansa (Ja miksi ei - ette tekään vaihda autoa joka kerta kuin käytte autokaupassa - ainakaan minä en!) niin tuo edellä mainittu artikkelihän on kirjoitettu sen verran yleisesti, että siinä ei tiedä puhutaanko Suomen ja Ruotsin välisestä liikenteestä, vai käsittäisikö se myöskin Vironkin liikenteen.

Muistakaa että Borekin kysyi tarjouksia RoPaxeista jo 70-luvun alussa, aluksia joissa olisi ollut matkustajatilat konteissa jotka olisi voitu poistaa tarpeen vaatiessa jotta lisää rahtitilaa olisi saatu. Tarjouspyynnöistä huolimatta aluksia ei rakennettu. Eli kuten Letter of Intent niin tuo ei vielä tarkoita automaattisesti sitäettä alus tulee. Ja pottumaisinta on se että mikäli tilausta ei koskaan tule, niin emme edes koskaan ihan varmasti tule tietämään kuinka vakava ja todellinen mahdollinen projekti on ollut!
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.