Ravintolalaiva Glückauf Porvoonjoen rannassa hörppäsi kunnolla vettä

Aloittaja wanvil, 17.01.2010, 12:25:28

« edellinen - seuraava »

wanvil

Ravintolalaiva Glückaufia jouduttiin perjantaina pumppaamaan tyhjäksi vedestä. Sitä, kuinka monta sataa kuutiota vettä oli laivaan päätynyt, ei vielä eilen tiedetty.

Sivullinen havaitsi kenollaan olevan laivan eilen aamulla ja ilmoitti asiasta pelastuslaitokselle, josta puolestaan soitettiin Seurahovin toimitusjohtajalle. Toimitusjohtaja Hannu Tuomala kertoi käyneensä laivalla viimeksi tiistaina, jolloin kaikki oli kunnossa.
(Itä-Uusimaa)

http://www.uusimaa.fi/Uutiset/Paivan-Puheenaihe/Ravintolalaiva-Gluckauf-horppasi-kunnolla-vetta

Yleensähän noissa hörpätään muuta kuin vettä :D

Jiri Haapala

Mahtanu olla mukava näky aamulla ku ei näy aluksesta kuin keula :)
Mutta taisi tulla omistajalle mukavat laskut pumppauksesta ja entisöimisestä  :deal:


Arne Wallen

Muistanko väärin vai rakennettiinko tuo perässä oleva "komentosilta/hytti" juttu jälkeenpäin, sekin taitaa olla korkea siltaan verrattuna.Pieni hinaaja Kymppi joka tuon paikalleen toi on ainakin vaihtanut omistajaa.

Olli Tuominen

#4
Glückaufin saaminen telakalle edellyttänee myös tuon perässä olevan rakennelman purkamista mastojen lisäksi. Näin on käsitykseni mukaan jouduttu tekemään myös aiemmin.

Erkki Tirkkonen

#5
Porvoossa ilmestyvä sanomalehti Uusimaa uutisoi tästä "merihaverista" 20.4-10 seuraavasti. "Kun laivan ravintolasaliin tammikuussa valui puoleen sääreen ulottunut vesikerros, syylliseksi todettiin vuotavat ikkunapuitteet. Jäissä ollut laiva oli sulamisvesien ja sadevesiviemäreiden tuoman tuoman lämpimänveden vuoksi päässyt vajoamaan sillä seurauksella että vesi ulottui ikkunoihin asti. Pikkuhiljaa vesi laivan sisällä pääsi nousemaan. Kun vesi pumpattiin pois, todettiin ettei laivassa tarvita muuta kun kuivatusta ja siivousta. Laivassa on talvisin 12 asteen peruslämpö". Kysymys. Mitenkä laiva vajoaa jos se on vuotamaton ja jäässä kiinni, huom. tammikkuussa oli Porvoossakin pakkasta yli 20 astetta. Siis jään päälle tuli vettä joka jäätyi jolloin näytti että laiva upposi alemmaksi. Kun vettä tuli lisää jään päälle yltäen niiden mainittuihin vuotaviin ikkunapuitteisiin, alkoi vesi menemään laivaan. Kun sää lauhtui ja runko irtosi jäästä tapahtui uppoaminen oikeasti.  Saman tyyppinen tapahtuma sattui myös Savonlinnassa samoihin aikoihin. Hyvää tuuria oli mukana. Laivan alla on niin vähän vettä että köli alkoi vastaamaan pohjaliejuun ja kiinnitysnarutkin auttoivat asiassa, näinollen ei käynyt yhtä ikävästi kun siellä Savonlinnassa.

Erkki Tirkkonen

Nyt huomasinkin että aiemmin oli kysytty takahytin rakennustilannetta. Kyllä se rakennettiin uudestaan Porvoon Jokirannassa. Nykyinen ei ole sinne päinkään mikä oli alkuperäinen malli. Muistan kun purkua ja rakentamista aikanaan rannalta seurailin. Nykyinen runkorakenne on puuta ja faneria. Alkuperäinen ,kaarevaia muotoja näyttävä "perähytti" oli  ns."ruostuvaa mustaa rautaa". Muistaakseni myös paikallislehdissä yleisönosastoissa muutoksesta keskusteltiin. Ankkurikin joutui erääseen pajupuskaan naapuri kuntaan n. 15 km. päähän aluksesta. Vieläköhän se siellä on. Nämä tapahtumat olivat ajankohtaisia mahdollisesti 1985 tai siinä lähivuosina.