Minne katosi LARUS?

Aloittaja Wirrankosken Rami, 20.06.2004, 15:55:09

« edellinen - seuraava »

Wirrankosken Rami

Kun täällä on monia "puolityökseen" nettiä selaavia niin esittäisin toivomuksen: olen pitkän aikaa yrittänyt saada tietoja siitä mitä tapahtui 1980-luvulla Kanadaan myydylle ilmatyynyalus Larukselle. Tuo alushan rakennettiin 1981 Wärtsilän Hesan telakalla Turun saariston lauttaliikenteen talvikulun pelastajaksi (johon siitä sitten ei kuitenkaan ollut...). Tielaitos luopui aluksesta ja sitä käytettiin sittemmin mm. pohjoisen jokien jääpatojen purkamiseen.
Laruksen mitat olivat 33 x 14,7 m, 2600 kW yhteistehoa neljästä moottorista.
Eli, kyse siis siitä löytyykö jostain tietoa aluksen myöhemmistä vaiheista Kanadassa, liekö enää olemassa?

Wirrankosken Rami

Ei siis YHTÄÄN vastausta! :o
Olisi kait pitänyt kysyä, että milloin vaihdettiin Gabriellan hytin no 5412 matto uuteen ;D

Arttu Laaksonen

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 22.06.2004, 19:19:19
Olisi kait pitänyt kysyä, että milloin vaihdettiin Gabriellan hytin no 5412 matto uuteen ;D

3.4.2004...

Asiaan... koitin kattoa mutta muuta viittausta en löytäny kuin sen, että DF Dickins Associates Ltd on jossaan vaiheessa ollut aluksen kanssa tekemisissä: http://www.dfdickins.com/hovercraft.html
.: FAQ :.

Wirrankosken Rami

Jep! Tuon saman löysin itsekin ja se oli ainoa ulkomailta löytyvä linkki. Pelkällä Laruksella ei siitä mitään kaikkien lokkien seasta löydy :(
Pitänee kait kääntyä harvalukuisten kanadalaisten tuttavieni puoleen ::)

Mikko-Oskari Koski

Mitä mitä? Onko Gabben hytin 5412 matto vaihdettu uuteen??  ::) ;D
Laruksesta puheenollen, alus ei aikanaan täyttänyt niitä odotuksia, mitä siihen oli asetettu, eikä sen kausi Korppoon ja Houtskärin välillä sitten kestänytkään, kuin muutaman viikon. Se oli liian pieni kuljetuskapasiteetiltään, liian meluisa ja liian kova löpösyöppö. Saaristolaisten vastustus vei aluksen pian pois alkuperäisestä toimestaan. Jonain keväänä se muistaakseni kävi rikkomassa jäitä Pohjanmaan jokien suistoissa vähentäen näin tulvariskiä.
Larus ei toki jäänyt viimeiseksi suomalaiseksi virheinvestoinniksi ilmatyynyalusten saralla, kuten varsin hyvin tiedämme... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Wirrankosken Rami

Aivan! Ja taas parinkymmenen vuoden kuluttua joku höyrypää saa päähänsä (valtionhallinnossa?), että voisi olla kätevää hankki sille tai tälle julkishallinnonhaaralle ilmatyynyalus ::)
Voi milloin me opimme?

Wirrankosken Rami

Nostetaanpa nyt tämä ylös, kun tänne on tullut sen verran lisää porukkaa.
Tarvitsisin nyt aika pikaisesti faktaa tästä Laruksesta, joka tuntuu olevan aika kummallinen tapaus.

Tämän verran olen löytänyt päiviä:

10.12.1981 Wärtsilä luovutti aluksen TVH:lle
28.12.1981 alus saapui Turkuun ajoharjoittelua varten

26.03.1983 lähti Turusta Hailuotoon, jonne saapui 30.3.
10.04.1983 mursi kiintojäätä Kalajokisuulla

12.07.1985 korjaus Wärtsilän Kotkan telakalla valmistui

Kuten huomaatte, on tässä tarinassa muutama ja PAHA aukko.
Varmasti jollain on lisää tietoa siitä, milloin alus ajoi Korppoossa ja milloin se lopetti Hailuodossa ja mitä ihmettä Larus teki ja missä se oli kaikki nuo muut ajat.
Ja milloin se vietiin/myytiin Kanadaan? Onko kenelläkään kontakteja sinne, että selviäisi mihin sitä siellä käytettiin ja miten sille kävi?

Kiitoksiapaljonkiitos!

Ilari Eskelinen

#7
Evaluation of Hovercraft for Dispersant Application, report No. 095 (julk. Environmental Studies Research Funds, February, 1988) julkaisusta löytyy kuvia ja teknisiä tietoja Laruksesta sivuilla 78-79.

http://www.esrfunds.org/documents/ESRF_095.pdf

Alusta operoi Kanadassa Arctic Hovertrans Ltd. (AHL) ja se oli sijoitettuna Tuktoyaktukiin Luoteisterritorioissa.

Aluksen rekisteri on ollut CH-AHL

Myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.

Kuvassa Larus jokisuulla jäiden lähdön aikaan, Kalajoki 1984:

http://www.leuku.fi/source/isokuva.php?lang=finnish&id=9277&haid=049711432009310&indeksi=48&haku=Vanhoja ja uusia innovaatioita&lkm=63

Pekka Pirkola

#8
Nykyhistoriasta ei ole minulla mitään uutta kerrottavaa, mutta löysin juuri paikallislehden artikkelin 1983 jossa alus särkee jäätä kalajoki suistossa, sekä sain hiljattain setäni kuvaaman kaitafimin pätkän siirrettyä dvd-lle,ko olevasta tapahtumasta.
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Tuomas Romu

Tällaista tiedonjyvästä ei tästä ketjusta vielä löytynyt:

http://reviewboard.ca/upload/project_document/EA1011-001_Avalon_s_Response_to_Information_Request_-_Transport_Canada_-_Jan_12_2012_1327365046.PDF

Lainaa1985-1989 – Larus – Beaufort Sea. Larus was a Finnish craft constructed by Wartsila in 1981. In 1985, Wartsila Arctic and Arctic Transportation Ltd. formed a joint venture (Arctic Hovertrans), Canadianized the craft and transported her to station in Tuktoyaktuk, NT. The purpose of this venture was to introduce an alternate means of transportation to the offshore industry. The craft was diesel propelled, carried 46 passengers or 25 tonnes of cargo. It was a learning experience in terms of capabilities over ice. Fully loaded, operators could not get the craft on cushion over thin ice. In attempting to do so, fingers and skirts were severely damaged. To avoid this problem, an ice thickness of 17 inches was required. Rough ice and ridging proved to be a problem as well. Rough ice was very abrasive to the skirts and ridges over 0.5 meters had to be avoided due to skirt height. Visibility over ice and determining ice objects well in advance proved to be a challenge. Due to the suspension of activities in the Beaufort (1988 and onwards) the craft was demobilized from the Arctic and transported to Singapore.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ilari Uotila

Löysinpä tuommoisen kanadalaisen opuksen netin syövereistä:

D.F. Dickins Associates Ltd., S.L. Ross Environmental Research Ltd. and Seakem Oceanography Ltd.
Evaluation of Hovercraft for Dispersant Application.  February 1988.  57 p.

http://www.esrfunds.org/pdf/95.pdf

Kahdella viimeisellä sivulla on Laruksen esittely, kuvia ja tekniset tiedot.