Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta

Aloittaja Vesa Penttilä, 11.12.2014, 15:11:08

« edellinen - seuraava »

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 19.07.2015, 16:26:27
Superstarilla oli 185 hyttiä ja 740 vuodepaikkaa. Muutamia hyttejä se menetti  uusien kokoushuoneiden tieltä mutta kyllä siellä silti on niistä suurin osa jäljellä

Olisiko Turun linjalla kuitenkin osa matkustajahyteistä muutettava miehistöhyteiksi, kuten Galaxyllä ja Baltic Princessillä tehtiin ja lopullinen matkustajahyttien määrä jäisi sillä reitillä vielä reilusti alle tuon?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 20.07.2015, 10:13:55
Olisiko Turun linjalla kuitenkin osa matkustajahyteistä muutettava miehistöhyteiksi, kuten Galaxyllä ja Baltic Princessillä tehtiin ja lopullinen matkustajahyttien määrä jäisi sillä reitillä vielä reilusti alle tuon?
Aika vähältä vaikuttaisi Turun linjan kesäsesongin tarpeisiin. Kevättalvella, hiljaisimpaan aikaan voisi ehkä riittää, mutta talven pikkujouluaikaankin saattaisi tehdä tiukkaa, ainakin viikonvaihteessa. Enkä muuten näin sivumennen sanoen usko hetkeäkään Tallinkin päätyvän sijoittamaan pikalaivojaan Turkuun, kaikin puolin soveltumattomia kun olisivat, eikä nopeudestakaan oikein olisi saaristoreitillä mitään hyötyä, eli en usko. (tosin Tallink on toki ennenkin yllättänyt toimillaan...)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Johan Snellman

Ainakin kaikki miehistön sisähytit pitäisi ottaa pois käytöstä. Varmaan hankalaa saada matkustajkäyttöön kun ovat suljetuilla alueilla.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Johan Snellman - 21.07.2015, 00:59:57
Ainakin kaikki miehistön sisähytit pitäisi ottaa pois käytöstä. Varmaan hankalaa saada matkustajkäyttöön kun ovat suljetuilla alueilla.

Miksihän noin? Työehtosopimuksetko määräävät? Eikö esim. Galaxyllä ole miehistöhyttejä jopa autokannen alla vai onko nekin pitänyt nykyisellä reitillä poistaa käytöstä?

Peetu Kytöranta

Olisko esim Superstarin pirentäminen mahrollista (ja järkevää)? Ja saisko sillä tavalla tarpeeks lisäsänkyjä Turun aamulaivaks? Ihan tällanen mistään mitään tiätämättömän kysymys ja kommentti tähän asiaan. :)

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Peetu Mäkelä - 22.07.2015, 18:45:36
Olisko esim Superstarin pirentäminen mahrollista (ja järkevää)? Ja saisko sillä tavalla tarpeeks lisäsänkyjä Turun aamulaivaks? Ihan tällanen mistään mitään tiätämättömän kysymys ja kommentti tähän asiaan. :)
Kyllä tuo varmaan ihan mahdollista olisi, mutta järkevyydestä voidaan ehkä olla montaa mieltä. Olisiko tuo pidennetty Superstar sitten jotakin muuta, kuin ylitehokkaalla koneistolla varustettu Galaxy? No, suhteellisesti rahtitilaa tietenkin olisi kyllä enemmän, mutta silti...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tero Lindfors

Ja nyt on julistettu nimikilpailu. Palkintona liput neitsytmatkalle. Nimi julkaistaan 2016 alussa. www.tallinksilja.com/fi/web/fi/nimikilpailu

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Tero Lindfors - 07.08.2015, 12:09:21
Ja nyt on julistettu nimikilpailu. Palkintona liput neitsytmatkalle. Nimi julkaistaan 2016 alussa. www.tallinksilja.com/fi/web/fi/nimikilpailu

"Voittaneen nimen ehdottaja saa palkinnoksi kahden hengen kansipaikkaliput laivan ensimmäiselle viralliselle matkalle, lähtösatamana joko Helsinki tai Tallinna."
Aika jäätävä palkinto. Saakohan lisähintaan ostaa paikan vaikka Comfort Classista?  :o

Oma ehdotus M/S Perstar siitä Superstarin ja Starin välistä.
Perämies on erämies.

Junno Pekola

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 09.08.2015, 23:15:25
"Voittaneen nimen ehdottaja saa palkinnoksi kahden hengen kansipaikkaliput laivan ensimmäiselle viralliselle matkalle, lähtösatamana joko Helsinki tai Tallinna."
Aika jäätävä palkinto. Saakohan lisähintaan ostaa paikan vaikka Comfort Classista?  :o

Oma ehdotus M/S Perstar siitä Superstarin ja Starin välistä.
Merellä ollaan niin lyhyt aika, että jos meinaa laivan julkiset tilat tsekata läpi, ei ehdi hyttiin ollenkaan  ;)
Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Joonas Pio

Lainaus käyttäjältä: Junno Pekola - 11.08.2015, 23:37:35
Merellä ollaan niin lyhyt aika, että jos meinaa laivan julkiset tilat tsekata läpi, ei ehdi hyttiin ollenkaan  ;)

Ja neitsytmatka on aina neitsytmatka, etenkin jos sinne pääsee vain harvat ja valitut.  :D


Mikko Salmela

http://www.tallinna24.ee/artikkeli/357056-hyperstar-megastar-vai-supernova-mika-ihmeen-laiva-tassa-tulee

Tallinkin uuden laivan vesillelasku on ensi heinäkuussa. Koeajot alkavat joulukuussa. Liikenteeseen se tulee tammi-helmikuussa 2017.

Timo Kauppinen

Tallinkin uuden LNG-aluksen nimeksi Megastar
Tallinkille vuonna 2017 toimitettava LNG-käyttöinen matkustaja-autolautta saa nimekseen Megastar. Julkisessa nimikilpailussa annettiin yhteensä 21 550 nimiehdotusta. Megastarin kölinlasku tapahtuu 9.2.2016 Meyer Turun telakalla. Kölinlaskun jälkeen laivaa rakennetaan kuivatelakalla.
AS Tallink Gruppin toimitusjohtaja Janek Stalmeisterin mukaan valittu nimi sopii hyvin jatkoksi Tallink Shuttle -alusten perheeseen. "Megastarista tulee yksi suurimmista vastaavanlaisten alusten joukossa koko maailmassa, ja sen nimi kuvastaa täydellisesti laivan ominaisuuksia. Nimi on myös helposti lausuttavissa niin suomeksi, viroksi kuin muilla kielillä. Koska niin monet ehdottivat tätä samaa nimeä, voimme myös uskoa sen olevan monien matkustajiemme nimitoive", Stalmeister sanoo.
Ensimmäisenä Megastar-nimeä kilpailuun ehti ehdottaa Janar Virosta. Hän saa palkinnoksi kaksi lippua laivan ensimmäiselle viralliselle matkalle. Nimeä Megastar ehdotettiin kilpailussa yhteensä yli 300 kertaa, ja se olikin siten yksi suosituimmista ehdotuksista. Kaiken kaikkiaan kilpailuun lähetettiin 14 200 nimiehdostusta Suomesta, 5 300 Virosta ja 2 050 muiden kansainvälisten nettisivustojen kautta.
Uuden  LNG-aluksen tuotanto alkoi Meyer Turun telakalla 4.8.2015 ja kölinlasku on 9.2.2016. Valmistuttuaan Megastar on 212 metriä pitkä ja sen  matkustajamäärä on 2 800. Laivan bruttovetoisuus on 49 000 tonnia ja käyttönopeus 27 solmua.
Laiva tulee liikennöimään Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä. Aluksen hinta on 230 miljoonaa euroa ja  valmiin aluksen toimitus on suunniteltu alkuvuoteen 2017.
Uusi ympäristöystävällinen alus käyttää polttoaineenaan LNG:tä ja täyttää kaikki uudet, tiukemmat ECA-alueita ja Itämerta koskevat päästörajoitukset. Se on muita, jo liikenteessä olevia Tallinkin pikalaivoja huomattavasti energiatehokkaampi. Innovatiivinen runkomuoto pienentää hydrodynaamista virtausvastusta ja varmistaa, että se voi liikennöidä hyvin myös jääolosuhteissa. Laivan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota tehokkaaseen ja nopeaan purkuun ja lastaukseen satamissa.

Ville Taavitsainen

Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Tero Lindfors

#149
Mielestäni hyvä idea olisi ollut nimetä uusi Shuttle Novaksi ja tilata sille pari nimeltä Supernova! Näin ekat Shuttlet olisivat olleet Star ja Superstar ja "toisen sukupolven" Shuttlet Nova ja Supernova.

Mutta Onhan ne Star ja Megastarkin ihan sopivat  :D