Tallink Gruppin osake

Aloittaja Henri Sutinen, 05.09.2007, 15:15:27

« edellinen - seuraava »

Henri Sutinen

Tallinkin fiscal year on päättynyt ja nyt odotellaan Tallinkin lukuja?

Onko tämä tosiaan näin, että Tallinkin osake on nykyään 1,3 euroa? Eikö sen antihinta ollut joku 4,5 euroa?

Last Price   1.32
Average Price   1.309946
Currency   EUR

Etenkin tämä subprime-kriisi on varmasti tehnyt hallaa velkaiselle Tallinkille. Ei tule lainat halvaksi enää.

Joni Huopana

#1
Avauskurssi oli 5,82, mutta täytyy ottaa huomioon, että vuosi sitten oli osakeanti. Nyt ollaan aika lähellä avaustasoa.

Henri Sutinen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 05.09.2007, 15:20:52
Avauskurssi oli 5,82, mutta täytyy ottaa huomioon, että vuosi sitten oli osakeanti. Nyt ollaan aika lähellä avaustasoa.

Siis tavallaan splitattiin osake vai? Eli jos osti annista 1000 eurolla osakkeita, niin osakepotti on edelleen n. 1000e, vaikka osakkeen hinta on laskenut neljännekseen.

Tässä myös juttua Viikkarin ja Tallinkin "väännöstä" Itämerellä:

http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1218802

Joni Huopana

Kyllä, yhtä vanhaa osaketta kohti sai kolme uutta.

Erkki Kangasviita

LainaaTallink on velkainen firma, ja Siljan kompurointi on kiusallinen juttu. Kriisistä on kuitenkin turha puhua niin kauan kun konsernin kannattavuus on kelvollinen ja laivat ovat käypää kauppatavaraa.

Tallink voi myydä vanhoja laivojaan kehitysmaihin. Hädän tullen se voi tarjota uudempaa kalustoansa vaikka Vikingille tai panna Siljan myyntiin.

::)

Henri Sutinen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 05.09.2007, 15:58:42
Kyllä, yhtä vanhaa osaketta kohti sai kolme uutta.

Ok. Tämä on jäänyt kokonaan huomaamatta. Kiitos tiedosta!


Henri Sutinen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 13.10.2007, 23:50:20
Miksi on niin vaikeaa tajuta, ettei velkaantuminen nykytaloudessa ole se ongelma, päin vastoin silloin kun investoidaan, se on merkki siitä, että sijoittajilla edelleen löytyy uskoa ja luottamusta toiminnan kannattavuuteen.

Että mitä? Pikemminkin niin, että johtajilla löytyy uskoa ja luottamusta ja riskinottohalua. Sijoittajien luottamusta voi seurata osakkeen hinnassa. Tallinkin tapauksessa hinta on madellut paikallaan, joten luottamusta ei hirveämmin ole löytynyt. Hinnan oikeellisuutta voisi katsoa P/E ja P/B-luvuista, joita tähän hätään en saa mistään.

LainaaUskoa ja luottoa pitää löytyä ainakin siinä määrin, että omansa saa pois, vaikka osa paketista laitettaisiinkin lihoiksi. Olisi parempi nähdä se näin, että tähän mennessä Pant ja kumppanit eivät ole tehneet mitään sellaista, joka ei olisi tuonut tulosta, ottaen huomioon että yhtiö on vielä laajentumisvaiheessa.

Tämän sisältöä en ymmärrä sitten yhtään. Omansa saa pois, eli yhtiön oman pääoman arvo. Niin, mikä onkaan P/B-luku Tallinkilla, se kertoo saako omansa pois jos yhtiö laitetaan lihoiksi. Jos se on 1, niin saa, jos se on 0,5 niin saa kaksinkertaisesti omansa pois ja jos se on vaikka 5, niin saa vain viidesosan (sen hetkisen osakkeen hintaan nähden, ja koska osakkeen hinta ei ole Tallinkilla muuttunut, niin tuo pätee yleisestikin).

Minä näkisin, että osakkeen hinnan mataaminen paikallaan pari vuotta on merkki siitä, että johtajat nimenomaan eivät ole saaneet tulosta aikaiseksi! Ja vielä tässä markkinatilanteessa, kun kaikki osakkeet nousevat kuin raketit (kärjistäen). Eli osakkeen hinta ainakin osoittaa sen, että sijoittajat eivät arvosta Tallinkin johtajien investointeja ja tulevaisuudensuunnitelmia.

Pahoittelut, että meni vähän OT:ksi... mutta kyllähän Seren ja Symppiksen tulevaisuus on tiukasti kytköksissä Tallinkin taloudelliseen kehitykseen.

jonas

#8
Lainaus käyttäjältä: Henri Sutinen - 14.10.2007, 19:25:51
Että mitä? Pikemminkin niin, että johtajilla löytyy uskoa ja luottamusta ja riskinottohalua. Sijoittajien luottamusta voi seurata osakkeen hinnassa. Tallinkin tapauksessa hinta on madellut paikallaan, joten luottamusta ei hirveämmin ole löytynyt.

Tämän sisältöä en ymmärrä sitten yhtään. Omansa saa pois, eli yhtiön oman pääoman arvo... Minä näkisin, että osakkeen hinnan mataaminen paikallaan pari vuotta on merkki siitä, että johtajat nimenomaan eivät ole saaneet tulosta aikaiseksi! Ja vielä tässä markkinatilanteessa, kun kaikki osakkeet nousevat kuin raketit (kärjistäen). Eli osakkeen hinta ainakin osoittaa sen, että sijoittajat eivät arvosta Tallinkin johtajien investointeja ja tulevaisuudensuunnitelmia.

Niin, ja johtajat ovat nimenomaan olleet ne henkilöt, jotka ovat pakettiin uskoneet yli 10 vuotta nyt siten, että luototus tähän asti SUOMESSA hyvin riskialttiiksi koettuihin investoiteihin on löytynyt VIROSSA erilaiseen verotukseen ym. liittyvien kilpailuetujen takia. Ja koska vielä kolme liikenteeseen tulevaa yksikköä on tulossa seuraavan 1 1/2 vuoden sisällä, ei voi mitenkään tietää kuinka kannattavaa riskinotto on ollut. Silja on ollut se, jota kukaan ei 90-luvulta ole saanut kovin hyväksi kannattavuudeltaan, jolloin sen, Superfastin ja Tallinkin voimakkaan investointiohjelman yhteenlyöminen on sellainen haaste, ettei sen onnistumisesta voida sanoa juurikaan mitään ennenkuin kaikki suunnitelmat ovat kokonaisuudessaan loppuunvietyjä. Tästä syystä paikallaan makaava osake ei liene mikään ihme? Eli ei se myöskään ole ollut missään syöksyssä? Kaikki varmaan riippuu nyt myös siitä, kuinka hyvää tulosta hiipuvan markkinan pyörittämisellä taloudellisesti saadaan ja hintapaineiden siirtäminen esim. matkalippujen ja oheistuotteiden hintoihin onnistuu. Tähän asti varmaankin ihan hyvin, jos kerta koko konsernin tulos ei ole ollut miinuksella...

Henri Sutinen

#9
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 15.10.2007, 09:05:50
Niin, ja johtajat ovat nimenomaan olleet ne henkilöt, jotka ovat pakettiin uskoneet yli 10 vuotta nyt siten, että luototus tähän asti SUOMESSA hyvin riskialttiiksi koettuihin investoiteihin on löytynyt VIROSSA erilaiseen verotukseen ym. liittyvien kilpailuetujen takia. Ja koska vielä kolme liikenteeseen tulevaa yksikköä on tulossa seuraavan 1 1/2 vuoden sisällä, ei voi mitenkään tietää kuinka kannattavaa riskinotto on ollut. Silja on ollut se, jota kukaan ei 90-luvulta ole saanut kovin hyväksi kannattavuudeltaan, jolloin sen, Superfastin ja Tallinkin voimakkaan investointiohjelman yhteenlyöminen on sellainen haaste, ettei sen onnistumisesta voida sanoa juurikaan mitään ennenkuin kaikki suunnitelmat ovat kokonaisuudessaan loppuunvietyjä. Tästä syystä paikallaan makaava osake ei liene mikään ihme? Eli ei se myöskään ole ollut missään syöksyssä? Kaikki varmaan riippuu nyt myös siitä, kuinka hyvää tulosta hiipuvan markkinan pyörittämisellä taloudellisesti saadaan ja hintapaineiden siirtäminen esim. matkalippujen ja oheistuotteiden hintoihin onnistuu. Tähän asti varmaankin ihan hyvin, jos kerta koko konsernin tulos ei ole ollut miinuksella...

Jos vertaa Viron inflaatioon tai Tallinnan osakeindeksiin, niin osake kyllä on ollut laskussa, jos nyt ei varsinaisessa syöksyssä.

Vertaapa vaikka Ruukki Groupin osakkeen käyttäytymistä, kun firma ilmoitti miljardiluokan investoinnista Venäjälle (kymmenkertainen investointi nykyiseen liikevaihtoon nähden). Mielestäni siis Tallinkin osakkeen käyttäytyminen on ollut selvä merkki epäuskosta ja epäluottamuslauseesta.

Oikeassa olet tuossa tulosasiassa, nimenomaan kaikki perustuu tuloksentekokykyyn... osakkeen hintahan on tulevien vuosien voitto diskontattuna nykyhetkeen. Ja kun osakkeen arvo ei ole noussut, niin markkinat mieltävät ettei tulevaisuudessa juuri tulosta synny.

Myös nykyinen tilanne lainamarkkinoilla voi johtaa siihen, että Sere ja Symppis saavat jatkaa vielä todeeeeella pitkään kun lainahanat sulkeutuvat velkaantuneelle yhtiölle.

Timo Selkälä

Tässä täytyy muistaa että merenkulku on aina ollut paljon pääomaa vaativa ala. Ja siihenkin verrattuna matkustajien kuljettaminen meritse vaatii jopa vielä enemmän pääomaa. Alukset ovat kalliita ja vaativat yleensä suurehkon miehistön. Siksi jokaista investointia pitää miettiä kauan, tarkkaan ja hartaasti. Joskus on tilanne jolloin voi kannattaa tilata aluksia liukuhihnalta. Tiedämme jo että Superfastin temppu onnistui - he tilasivat laivoja ja onnistuivat saamaan niistä enemmän kun ne myytiin. Kaiken lisäksi heidän ajoituksensa oli aika hyvä - tekivät rutkasti voittoa Hangon linjalla muutaman vuoden ajan ja sitten kun ostaja koputti oveen samalla kun kilpailuedellytykset olivat rajusti muuttumassa kun Finnstar sisarineen alkoivat uhkaavasti muistuttaa olemassaolostaan niin eivät epäröineet luopua niistäkään. Södertäljen seikkailu taas oli toinen tarina, joka osoittanee ettei sama idea aina toimi joka tilanteessa.

Tallink on tavallaan toiminut samoin. Silti heidän uudisrakennusprojektinsa on ollut tavallaan jopa varovainen, koska he ovat pitäneet huolta siitä ettei kerralla valmistu montaa alusta, vaan että ne voidaan sijoittaa liikenteeseen yksitellen ja katsoa mitä tapahtuu.

Muistaakseni Panagopoulos on sanonut että varustamotoiminta on ala joka oikeastaan toimii huonosti pörssissä. Siinä pitää toimia ennen kuin suhdanne muuttuu ja sitten pitää jäitä hatussa. Tästä eivät investoijat aina pidä. Se että osake reagoi tietyllä tavalla kuvastaa osittain sijoittajien uskoa, mutta ei kerro niinkään paljon oikeasta tilanteesta - sillä kuten mekään niin sijoittajatkaan eivät koskaan tiedä kaikkea.

Tällä hetkellä tilanne lienee se että laivoihin ei kannattaisi investoida koska telakoiden vaatimat hinnat ovat hyvinkin korkealla ja luovutusajat ovat pitkiä. Näin ollen saattaisi olla ihan järkevääkin valita Vikingin linja - eli investoidaan valikoiden. Sillä linjalla Seren ja Sympin korvaaminen nyt ei olisi ihan välttämätöntä. Koska korot ovat kasvamassa - ja tulevat luultavasti kasvamaan vieläkin enemmän - nyt olisi varovaisuuden aika.

Koska Tallink on päässyt eroon kalleista kateistaan ja saanut tilalle välineitä joita voi käyttää paljonkin tehokkaammin ja tuottoisammin voimme todeta että ainakin se osa toiminnasta on paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin. Kattien ongelmahan on ollut niiden korkeahkot käyttökulut joten ne eivät ole koskaan olleet samanlaisia rahasampoja kuin risteilypaketit. Nyt kun ne ollaan pystytty risteyttämään päivälautan kanssa tilanne on ihan eri, siitä pitää rahtikin jo huolen.

Itse en ole vielä kovinkaan huolissani Tallinkin suhteen, he tuntuvat kyllä tietävän mitä tekevät. Kaiken lisäksi he ovat tilanneet pääosan uusista laivoistaan ennen kuin niiden hinnat lähtivät nousuun, mikä tavallaan varmistelee sitä että he saavat omansa pois jos tilanne sen vaatisi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

jonas

Lainaus käyttäjältä: Henri Sutinen - 15.10.2007, 10:17:17
Jos vertaa Viron inflaatioon tai Tallinnan osakeindeksiin, niin osake kyllä on ollut laskussa, jos nyt ei varsinaisessa syöksyssä.

Vertaapa vaikka Ruukki Groupin osakkeen käyttäytymistä, kun firma ilmoitti miljardiluokan investoinnista Venäjälle (kymmenkertainen investointi nykyiseen liikevaihtoon nähden). Mielestäni siis Tallinkin osakkeen käyttäytyminen on ollut selvä merkki epäuskosta ja epäluottamuslauseesta.

Oikeassa olet tuossa tulosasiassa, nimenomaan kaikki perustuu tuloksentekokykyyn... osakkeen hintahan on tulevien vuosien voitto diskontattuna nykyhetkeen. Ja kun osakkeen arvo ei ole noussut, niin markkinat mieltävät ettei tulevaisuudessa juuri tulosta synny.

Myös nykyinen tilanne lainamarkkinoilla voi johtaa siihen, että Sere ja Symppis saavat jatkaa vielä todeeeeella pitkään kun lainahanat sulkeutuvat velkaantuneelle yhtiölle.

Olet ytimessä kaikesta muusta, mutta Timon pointit ovat kutakuinkin sitä mitä hain- kyseessä on pitkälti palveluista tulonsa saava konserni, jolloin Ruukin miljardi-investoinnin vertaaminen tähän ei anna kuvaa siitä, onko palvelukonsepti pidemmän päälle luotettava tuloksenteon suhteen vai ei. Eli siis tämän toiminnan hyödyt nähdään paljon pidemmällä aikavälillä, jolloin sijoittajien täytyy olla melko hyvin perillä alaan liittyvistä riskeistä. Väittäisin että Siljan edelliset omistajat eivät sitä loppujen lopuksi olleet- SeaCo ei oikein ymmärtänyt minkälaisia investointeja markkina vaatii ja EffJohnin omistajat investoivat 90-luvun alussa vääriin asioihin toisaalla vaikka kalliiksi tulleet kävelykatulaivat ovatkin olleet se melkeinpä ainoa todellinen hitti näillä vesillä.

Santeri

Tottahan se on, että merenkulkubisnes vaatii isot investoinnit siihen nähden, millaisia palveluita matkustajalautat tuottavat. Matkustajalautoilla, kun ei ole "tehdasta", josta tulee tuotteita myytäväksi. Nämä laivat tuottavat kuljetus- ja viihdepalveluita, jotka vaativat paljon henkilökuntaa. Myös laivojen muut ylläpitokulut ( mm. huolto, polttoaine, satamamaksut) vievät paljon rahaa. Tämän takia varustamot eivät varmasti toimikkaan yhtä tehokkaasti pörssissä kuin pitäisi. Varustamoalalla pystytään kuitenkin vastaamaan muutostarpeisiin melko hitaasti. Viking Line on tuottanut osakkeiden omistajille tasaiseen tahtiin osinkotuottoja, mutta mielestäni osakkeiden arvo on noussut todella hitaasti ja sahannut paikallaan. Siljan osakkeista on sellainen mielikuva, että tuskin 90-luvulla jaettiin koskaan osinkoa. Tietysti voin olla jopa väärässä, mutta mielikuvani ovat erittäin vahvat.

Mitä tulee itse aiheeseen, niin myös allekirjoittanut matkustaa mielellään näillä kahdella laivalla tämän "paremman mielikuvan" takia. Serelle/Sympalle, kun menee, on hieman eri fiilis, kun perusautolauttaristeilyssä. Esimerkiksi Silja Europaan olen totaalisen kyllästynyt, mutta Sere/Symppa menee vielä kuin vesi kurkusta alas. Toki toivon, että pian saataisiin näidenkin tilalle jotain uutta, mutta entistä vastaavaa.

Ville Järvinen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 15.10.2007, 22:44:37
Viking Line on tuottanut osakkeiden omistajille tasaiseen tahtiin osinkotuottoja, mutta mielestäni osakkeiden arvo on noussut todella hitaasti ja sahannut paikallaan.

Alkaa kyllä menemään todella OT:n puolelle mutta tähän on kyllä pakko korjata sen verran, että Viking Linen osake ei ainakaa viimeisen vuoden aikana ole todellakaan polkenut paikallaan. Se on nimittäin noussut vuoden takaisesta arvostaan 95%. Toki kyseessä on vähän vaihdettu osake, joten välillä osekkeen arvo saattaa pysyä jopa viikon samana. http://www.kauppalehti.fi/4/i/porssi/haku.jsp?search=viking&Hae=Hae

Henri Sutinen

Mitä bisnestä se sitten on, että omistajat eivät saa mitään hyötyä? Viking tosiaan jakaa sentäs osinkoa, joka kompensoi sitä ettei tuo osake ole pahemmin liikkunut muutamien vuosien aikana.

Ja kuten olen tuolla epäillyt, luotoituskriisi on vaikuttanut ainakin Tallinkin osakkeeseen, jonka arvo on laskenut -30% siitä kun elokuussa tuo subprime-kriisi pääsi "parrasvaloihin":

http://www.baltic.omxgroup.com/market/?instrument=EE3100004466&list=2&pg=details&tab=historical

Jos kerran Tallink ei jaa osinkoa koskaan ja siten ainoa keino omistajan saada hyötyä on osakkeen arvonnousu, niin aika huonosti on alkanut alkutaival.

Mielenkiintoisia taustoja kyllä tuli tuossa ilmi varustamobisneksestä. Äkkiseltään tulee mieleen, että onhan myös esimerkiksi hotellibisnes ja lentoliikenne vähän samanlaista toimintaa. Tarkoitan siis suuria investointeja ja palvelutoimintaa.