Pahin myrskyisä laivamatkasi

Aloittaja Santeri, 26.12.2001, 01:08:06

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

#135
Lainaus käyttäjältä: Seppo Röntynen - 24.12.2008, 23:11:20
v.1970 mt/ragnyn kanssa tapanin päivänä atlantilla 1000km new yorkista itään ryski tosi rankasti

Onko kyseessä tämä sama Rederi Ab Sallyn Ragny? Mitenkäs tuosta tapauksesta eteenpäin sitten, jos oli tuo paatti niin ainakaan se ei näemmä vielä silloin uponnut.

Seppo Röntynen

sama botski.meidät vietiin bermudalle ja amerikkalaiset ilmoitti, että ragny pysy pinnalla n.vuorokauden meidän jälkeen.

Jani Nousiainen

On näköjään Mickellä vuosiluku hieman mennyt pieleen.  Kyseisestä onnettomuudesta löytyy melko paljon tietoa ja kuvia netistä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 25.12.2008, 12:06:22
On näköjään Mickellä vuosiluku hieman mennyt pieleen.  Kyseisestä onnettomuudesta löytyy melko paljon tietoa ja kuvia netistä.

Niinpä tietysti, sitä rupeaa pitämään FoF:ia turhankin luotettavana kun pääasiassa sieltä tietoja katselee :) Varmaan laitoit jo palautetta? Tuon Sepon tarinan perusteella melko uskomattomalta olisikin kuulostanut :)

Jan Holm

Taisi olla sama yö ja päivä kun Estonia upposi.
Olin silloin Silja Europalla ja kyllä keinutti.
Aallokko oli jopa 10 metristä tai yli.
Helsinki -Tukholma 38h jos en ihan väärin muista

Lauri Rannanautio

Lainaus käyttäjältä: Jan Holm - 28.12.2008, 11:15:42
Taisi olla sama yö ja päivä kun Estonia upposi.
Olin silloin Silja Europalla ja kyllä keinutti.
Aallokko oli jopa 10 metristä tai yli.
Helsinki -Tukholma 38h jos en ihan väärin muista
Tuolloinhan Europaankin tuli vaurio keulaporttiin. Eli rajumman puoleinen keli kyllä ollut. Saanut Europankin keula kokea kunnon voimia.

Näin sitä joskus sattuu ja tapahtuu, mutta niin ne vain laivat myrskyssä seilaavat. :beer:

Jan Holm

Lainaus käyttäjältä: Lauri Rannanautio - 28.12.2008, 22:58:28
Tuolloinhan Europaankin tuli vaurio keulaporttiin. Eli rajumman puoleinen keli kyllä ollut. Saanut Europankin keula kokea kunnon voimia.

Näin sitä joskus sattuu ja tapahtuu, mutta niin ne vain laivat myrskyssä seilaavat. :beer:

Joo näin oli Europa joutui kääntymään ympäri ja kaikki autot + rekat peruuttamalla ulos.

Heikki Kaasalainen

Jos joku väittää ettei laiva rullaa itämerellä niin on väärässä. Olimme tossa 80 luvulla tulossa m/t Lunnin kanssa Tukholmasta ja matkalla Porvooseen. Myrskyä oli kyllä luvattu etelästä reilu 20 m sek mutta kun aamulla jätettiin luotsi niin sitten se alkoi pöllyttämään suoraan sivusta yli 30 m sek.
Kippari huusi mulle että yläkerran uimaallas pitäis tyhjentää kun vesi tulee jo yli. Läksin kiipeämään yläkertaan niin altaan vesi tuli jo vastaan rapuissa. Vettä meni yläkerran Datahuoneeseen niin että printtipaperit vaan seilas vedessä. Ennen kun sain venttiilit auki niin vesi oli tullut jo yli altaan reunojen. Se Lunni laiva oli kauhea rullaamaan koska siinä oli jäänmurtaja pohja. Samalla keksinnöllä sitten ajeltiin Grönlantiin kelissä kun kelissä. Siellä kyllä oppi kiinnittämään tavarat kiinni kunnolla.
Kansikorjausmies evp

Teemu Uusi-Esko

Syksyllä kuljin ensimmäistä kertaa m/s Gutella Kaskisista Härnösandiin.  Tuultahan ei oltu luvattu "kuin" 18m/s mutta "other circumstances" oli keinumisen puolella.  Kyytiin tuli 3 vai 4 henkilöautoa, yksi tyhjä säiliöpuoliperävaunuyhdistelmä ja mun kuormattu täysperävaunuyhdistelmä, kokonaismassa joku 59t.  Minä peruutin alas ja kasin jäljiltä pesemätön tölkkipuolikas ylös, eli painoa ei kyydissä liiemmälti ollut.  Hytin sain ylhäältä "vanhoista" hyteistä.  Em. reitillähän ei liiemmin ole suojaa, keikuttelu alkaa varsin pian lähdön jälkeen ja loppuu vähän ennen maaliintuloa.  Kyllä Gute hyvin ja aika" terävästi" vatkasi koko matkan, en nukkunut järin häävisti koko yönä, merkittävämpänä syynä erilaiset hälyäänet (vessan ovi yms.) sekä aivan liian paksu tyyny.  Paluumatkalla pizzalaivalla kyyti oli, ellei nyt tasaisempaa, niin ainakin pehmeämpää, kun päällä oli paperia ja täysi poka ajoneuvoja.

Tuossa kun kulkee yhtenään niin joskus vähän kovemman  kelin sattuessa tosiaan noita huolestuneita kanssamatkustajia näkee ja kuulee murehtimassa.  Useimmat uskovat kun sanon että laiva kestää enemmän kuin matkustajat.
-Teemu-

Henri Sainio

Varmaankin se kun toinen Siljan Hesan laivoista ei päässyt Kustaanmiekasta läpi. Se jäi kyllä eniten mieleen  :-\
Menneet matkat: 30.6 m/s Mariella ( Sviitti )

http://henkanlaivakuvat.pic.fi/kuvat/

Jan Holm

Edellis syksy-talvea Lybeck -Hanko Stena Forecaster.
Tuuli 29-36m/s ja pahimmissa puuskissa ylsi yli 50m/s. Tutkatkin pysähtyi lumituiskeen ja tuulen voimasta ajoitain.
Ja todellakin Itämerellä rullasi!

Juhani Mehto

Onhan noita 25 m/s kertoja ollut useampiakin - mm. viime marraskuussa, jolloin näytti tältä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Toni Ohvo

Päällimmäisenä ja tuoreimpana itselläni tulee mieleen viime vuonna joulun alla tehty risteily Viking Mariellalla. Tuolloin ei vielä ollut kunnolla jäitä ja ensimmäiset tunnit Helsingistä lähdön jälkeen olivat aallokoista ja myrskyistä. Lunta satoi, tuuli oli kova ja laivakin keinui siinä niin, että osa ihmisistä sai tasapainonsa kanssa taistella käytävillä kävellessä.

MATKAILIJA

#148
Joo onha noita yli 20m/s kertoja ollu monta mm olin 2006 vuonna Silja Symphonyllä Helsingistä Tukholmaa ja takaisin ni keinutti ihan sairaasti olin commodore hytissä laivan keulassa ja muistaakseni katoin siitä taulukosta paljon oli tuulen nopeus ni se oli 28m/s

Robert Rainio

Rosellalla vuonna -94 talvella Turusta - Tukholmaan 25m/s (kyselin infosta). Se oli aikamoista keikkumista.