S/S Kalla Joensuussa 26.9.2006

Aloittaja Erkki Tirkkonen, 26.05.2007, 22:39:28

« edellinen - seuraava »

Erkki Tirkkonen

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img391071.jpg

Tässä melko "tuore kuva" Kallaveden Kallasta. Kuvattu 26.9-06 entisen Penttilän sahan rannassa Joensuussa. Tämä on se rovi joka tuotiin Joensuuuhun Kuopiosta noin kymmenen vuotta sitten. Oli Kalla-Marinan rannassa useita vuosia ränsistymässä. Minulle on kerrottu erään vanhan emännän muisteluna, että tämän laivan reitti kulki Leppävirran Näätänmaasta Suvasveden rantalaitureita kierrellen varhaisina aamutunteina Kuopioon ja iltapäivällä takaisin.  Ahon Antti kertokoon lisää "aiheeseen" liittyvää.

Wirrankosken Rami

Jaahas! Ei ole sitten Kallalle tapahtunut mitään yli kymmeneen vuoteen, jolloin kuvasin aluksen samassa paikassa ja saman näköisenä, sillä erotuksella, että silloin nuoriso (?) ei ollut töhertänyt sen valkoisia kupeita.
Tuo Santra Maria -juttu on tosi hauska. Uskoa kun riittää heilläkin siihen, että heidän laiva on se sama mikä on nyt Joensuussa. Aika jännä kädenvääntö ;)
Nooh, kyllä Santra Mariankin tarina on suht koht selvä...

Juha Pitkänen


Juha Pitkänen

Joensuun kaupunki ostaa entisen Penttilän saha-alueen.

Lisää sanomalehti Karjalainen
http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset/joensuu_ostaa_penttil%C3%A4n_sahaalueen_eurolla_3635876.html

Miten käy S/S Kallan ?
Saako häädön Pielisjoen rannasta?
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img472353.jpg

Erkki Tirkkonen

#4
Vain pieni "väliaikatieto" ,siellä se S/S Kalla edelleen odottelee "vesillepääsyä" ,samassa paikassa Joensuussa Penttilän sahan varastoalueella, Havainto 8.12.2007.Ei siis mitään muutosta tilanteeseen toistaiseksi.

Antti Aho

Laitetaanpa tähän Kallan omistajatiedot vielä hieman tarkennettuna:

1890-93: Suvasveden Höyryvene Oy, Kuopio.
1893-06: Kallaveden Höyryvenhe Oy, Kuopio.
1906-08: Maaningan-Pielaveden Höyryvenhe Oy, Kuopio.
1908: Sotkan Höyryvenhe Oy, Kuopio.
1908-29: Leppävirran Höyrylaiva Oy, Kuopio.
1929-40: Säämingin Saariston Höyrylaiva Oy, Sääminki.
1940-69: Kuopion Höyrymylly Oy Sampo, Kuopio.
1969-71: Kaj Hallman, Kuopio.
1971: Pekka Pitkänen

...ja niin edelleen, kunpa saisi arvoisensa omistajan tuo hieno ja historiallinen alus!

Juha Pitkänen

Entisen Penttilän sahan rantaa raivataan uudeksi asuinalueeksi.
S/S Kalla on saanut myös osansa.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1467549.jpg

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1467550.jpg

Niilo Raittinen

Tuossa tutut miehet kertoivat että pyydetään rovin romusta kovaa hintaa 30000 euroa jopa. Voiko näin olla.

Erkki Tirkkonen

Kyllähän se pyyntö on mahdollista, mutta joku "tolkku pitää olla kerjätessäkin" sanotaan. Jos Kalla olisi kunnossa oleva moottorilaiva, siis kone käyntiin avaimesta ja kaikki toimisi. Kansirakenteet valmiina,ei välttämättä vielä sisustettuna, sähkötyöt kunnossa kuten myös runko hiekkapuhallettu tarkastettu ja maalattu, niin hinta olis jotenkuten "siellä päin". Jos taas konehuoneessa olis höyrykone ja kattila samalla varustuksella, hinta olis halpa. Myyntinäyttelyssäkin voisi avata kahvion ja perustaa maksullisen parkkipaikan. Jos joku on jotakuta muuta mieltä, niin kertokoon sen. Mielenkiinnolla jään seuraamaan arvioitanne.

Juha Pitkänen

Lainaus käyttäjältä: Niilo Raittinen - 02.04.2009, 14:43:12
Tuossa tutut miehet kertoivat että pyydetään rovin romusta kovaa hintaa 30000 euroa jopa. Voiko näin olla.

Hinta saattaa tippua roimasti kunhan alkavat toden teolla "putsaamaan" tuota entisen Penttilän sahan rantaa .Tuskinpa Kalla saa jäädä sinne lojumaan.

http://www.jns.fi/Resource.phx/sivut/sivut-penttilanranta/index.htx

Juha Pitkänen

Saha-alueen rannassa 1990-luvun jälkipuoliskolta saakka maannut romulaiva ollaan vuorostaan siirtämässä pois ennen talven tuloa. Kaupunki on saanut jäljitettyä aluksen omistajan, mutta hän ei ole vastannut yhteydenottopyyntöihin.

Lisää:KARJALAINEN
http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/uppotukkeja_ja_sekalaista_rojua_5433829.html

Lauri Pakkanen

Onkohan tästä kuulunut mitään uutta?

Ihan toinen juttu on, että minkä laivan runkoa myydään nettiveneessä?

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=352665
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Juha Pitkänen

Edelleen nököttää samassa paikassa.

Heikki Saraste

Se, että 119 vuotta vanhaa laivaa nimitetään romulaivaksi ja ollaan "siirtämässä" pois, kertoo omalla tavallaan laivojen historiallisesta arvostuksesta. Jos paatti olisi myytävänä ja minulla olisi rahaa, yrittäisin ostaa sen. Runko on hyvän näköinen, joten Kallasta saisi tehtyä asiallisen laivan. Voisikohan joku laivaharrastajien porukka tai veneily-yhdistys tai muu laivoista ja vesiliikenteen historiasta kiinnostunut ryhmä ostaa aluksen.

Kävin usein katsomassa Kallaa, kun se oli Kuopion satamassa 1990-luvulla. Aivan sattumalta olin juuri silloin risrteilyllä Lokki-laivalla, kun Kalla omalla koneellaan ajoi pois Kuopiosta. Aluksen runko vaikutti Kuopiossa ollessaan vielä hyväkuntoiselta. Siihen oli ilmeisesti tehty jossakin vaiheessa iso telakointiremontti. Jostakin syystä kunnostusprojekti kuitenkin on hyytynyt, ja laiva on päätynyt nykyiseen alennustilaansa. Paljon huonommistakin rungoista on kuitenkin tehty toimivia aluksia, joten teknisessä mielessä Kallassa olisi vielä potentiaalia. On enemmän kuin sääli, jos se päätyy romuksi. Yli sata vuotta vanhoja laivoja ei pitäisi romuttaa. On kummallista laivojen "suojelua", kun maasta viemiseen tarvitaan museoviraston lupa, mutta hävittää saa vapaasti. Ai niin, "siirtämisestähän" oli kyse...

http://www.imagebam.com/image/a4747c58230190

Erkki Tirkkonen

#14
No nythän tuli hyvä kannanotto Kallan puolesta. Yhdyn edelliseen 100 %:sti. Museoviraston  pitäisi nyt pikaisesti ottaa kantaa Kallan rungon pelastamiseksi. Olihan mainittu virasto paikalla myös laivahuutokaupassa Savonlinnassa 1982. Ja hyvä oli että oli. Suurin osa höyrylaivoista jäi Saimaalle. Tässä vaiheessa riittäisi päätös joka estäisi  rungon romuksi myynnin. Vielä tulee aika ja mies joka sen kuntoon laittaa. Kallan voi ilmeisesti vielä hinaamalla siirtää rauhallisempaan paikkaan odottamaan uutta tulemista. Maalle nostettuna se säilyisi parhaiten. Höyrylaivahan se Kalla oli, niimpä tuleekin heti mieleen Suomen Höyrypursiseuran "apuvoimat". Heillähän on hyvät yhteydet museoviraston suuntaan.