Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#540
Lainaus käyttäjältä: Toivo Myllylä - 08.08.2018, 21:02:45
Venäjän uusiessa kalustoaan niin suomi voisi ostaa niiltä niiden suomessa rakennetut polaarijäänmurtajat...

Mitä me niillä tehtäisiin? Varsinkin teknisesti vanhentunut Ermak-luokka on elinkaarensa päässä ja soveltuu muutenkin huonosti matalille rannikkoväylillemme, jääolosuhteista puhumattakaan. Sorokin-luokan uusimmille aluksille Venäjällä lienee käyttöä vielä pitkään, jos ei jäänmurron niin turismin saralla - aluksethan on varusteltu expedition-risteilyjä varten.

Parempi tilata meidän käyttöömme parhaiten soveltuvat alukset uusina vaikkapa Arctechilta. Suomelle on ylpeys käyttää uusinta jäänmurtotekniikkaa - vanhat raadot jääköön muille.

Edit: Khlebnikov on ollut Venäjän kaukoidässä telakassa uudistettavana ennen korkeatasoista Antarktiksen-risteilyä ja siellä on nyt sattunut joku hämminki, jonka seurauksena laivasta on katkaistu sähkö ja vesi, ja työntekijöitä on estetty kulkemasta laivalle. Pelkäävät että tuo risteily menee puihin ja venäläisten jäänmurtajien maine kokee kolauksen.

Kuvissa näkyy telakan rampille nostettu teräslohko:

http://vestiprim.ru/news/ptrnews/66644-vip-kruiz-kapitana-hlebnikova-okazalsya-pod-ugrozoy-sryva-foto.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Venäjä suunnittelee 40 megawatin LNG-käyttöisten linjajäänmurtajien hankkimista. Asiasta on uutisoitu viime aikoina lähinnä venäjänkielisessä mediassa, mutta Aker Arcticin tuoreimmassa uutiskirjeessä on 3D-renderöinti uudesta jäänmurtajakonseptista:

http://akerarctic.fi/sites/default/files/magazine-issue/fields/field_magazine_file/arctic_passion_news_2_2018.pdf (sivu 5)

Käytännössä nämä tulevat korvaamaan ydinkäyttöiset jäänmurtajat Obinlahdella ja Karanmerellä, koska ne voivat tankata nesteytettyä maakaasua suoraan Sabetan terminaalista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 02.05.2018, 15:33:27
Saimaan uudesta irtokeulasta:

https://yle.fi/uutiset/3-10185569

Arctian uusimmassa vuosikertomuksessa oli koko joukko erinomaisen hyviä valokuvia ;)
Irtokeulan valmistuminen myöhästyy, ei ehdi tälle talvelle.

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/c7675eeb-ebfc-47b8-8d2c-d7239dcc0ac9

"Uusi irtokeula Saimaan jäänmurtoa varten ei valmistukaan suunnitellusti vielä tämän vuoden lopulla, vaan vasta keväällä.

Irtokeulaa rakennetaan Turun Korjaustelakan sisaryrityksen telakalla Liettuassa.

Ylitarkastaja Jukka Väisänen Liikenneviraston talvimerenkulkuyksiköstä huomauttaa, että kyse on töiden viivästymisestä, ei keulan rakenteisiin liittyvistä pulmista.

Myöhästymisen ei pitäisi vaikuttaa lopulliseen jäänmurron operatiiviseen aikatauluun.

Calypso-hinaajaa ja irtokeulaa on kaavailtu aloittamaan jäänmurrossa vasta vuoden kuluttua kaudella 2019— 2020 alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

"

Seppo Honkanen

Elämme mielenkiintoisia ja ilmeisesti muutostenkin aikoja, jos/kun ilmasto edelleen lämpenee ja jäättömien satamien määrä rannikoillamme alkaa lisääntyä entisestään.
Tietysti joku voisi vaikka kysyä, että miten kauan on ylipäätään kansantaloudellisesti mielekästä repiä monilla kymmenillä tuhansilla jäänmurtajiemme hevosvoimilla suhteellisen pieniä paperi- ja teräslasteja Perämeren jääröykkiöiden halki samaan aikaan, jos/kun Turusta itään rannikollamme on läpi talven avovettä tai esim. Rauma-Pori-korkeudella jo suhteellisen helpot jääolot.
Junakyyti ei liene halpaa sekään, mutta yksityinen dieselveturikalusto aloitti sahatavaralastien kuskaamisen mm. Kemijärveltä Kotkaan vuonna 2016. Mitenkähän paljon Fenniarail muuten on kuskannut tonneja tänä vuonna?

https://yle.fi/uutiset/3-10517756
https://yle.fi/uutiset/3-10519158
http://www.fenniarail.fi/nyt.html

Kalle Id

70-luvun alussahan päätettiin alkaa pitää Pohjanlahden satamia auki ympärivuotisesti juuri siksi, että se on kokonaistaloudellisesti halvempaa. Voi toki olla, että tilanne on sittemmin muuttunut rautateiden eduksi, mutta jotenkin en usko että niin on.

Tuomas Romu

Vaikea kuvitella, että esimerkiksi teollisuuden raaka-ainekuljetuksia kannattaisi siirtää rautatielle - pienikin laiva kuljettaa helposti yhtä paljon lastia kuin kilometrin letka tavaravaunuja.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Honkanen

Niin on asia varsinkin, kun ajatellaan mm. malmilasteja Ruotsista Raaheen. Jo eri raideleveys olisi hankaluus.
Toisaalta jo nyt esimerkiksi Oulun-Kokkolan-rataosuuksilla kulkeneiden nettotavaratonnien määrä Liikenneviraston rautatietilaston mukaan vaihteli viime vuonna haarukassa 6,6 - 7,6 miljoonaa tonnia. Alla oleva rautatietilastosivun n:o 42 kartta onkin erinomaisen kertova rataverkostomme "tavarasuonista."
Vain vertailun vuoksi: tuo 7,6 miljoonaa tonnia on juuri sama kuin esimerkiksi Tornion, Kemin ja Oulun satamien viime vuonna yhdessä käsittelemä tonnimäärä ulkomaanliikenteessä (vienti+tuonti; alempi linkki). ::)

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lti_2018-08_rautatietilasto_2017_web.pdf
https://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/23870/Tavaraliikennekarttakuva+2017/4a7c9e48-1375-4859-81b7-227ee97e92cd

Janne Koskinen

Jossakin määrin OT, mutta kun en keksi parempaakaan paikkaa ja sivuaa aihetta:

http://arctia.fi/2018/12/13/arctia-ja-meritaito-tarjoavat-yhdessa-entista-laajemmat-palvelut/

Jos kaksi uimataidotonta heitetään samaan mereen, niin lopputulos on yhden hukkuneen sijasta kaksi hukkunutta.

Ruotsin malliin jos olisi koko laitos siirretty "affärsverkiksi" eli lähinnä nettobudjetoiduksi virastoksi, jona MKL joskus hetken toimikin koko "northpointeilta" olisi vältytty. Monitoimiset siirretty omaksi yhtiökseen (jos se oli ongelma) ja loppu laitos jatkanut elämää ennallaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#548
"Northpointit" viety finaaliin:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005940567.html

Joka moulinexiin tarttuu; se moulinexiin hukkuu.

http://arctia.fi/2018/12/19/ktm-kim-hoijer-arctia-oyn-vt-toimitusjohtajaksi/

"Arctia Oy:n konsernirakenteeseen liitettiin Meritaito Oy tytäryhtiöksi 13.12.2018. Arctia Oy:n hallitus on nimittänyt uudistetun Arctia-konsernin vt. toimitusjohtajaksi KTM Kim Höijerin 18.12.2018 lukien. Toimitusjohtaja Tero Vauraste on samalla jäänyt pois toimitusjohtajan tehtävästä.
Höijer on aikaisemmin toiminut yhtiössä talousjohtajana. Arctia Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pertti Saarela kiittää Vaurastetta merkittävästä ja pitkäaikaisesta palveluksesta toimitusjohtajan tehtävässä yhtiön, suomalaisen elinkeinoelämän ja merenkulun hyväksi."

VMP

https://yle.fi/uutiset/3-10563074

"Jäänmurtoyhtiö Arctia on antanut yhtiön toimitusjohtaja Tero Vaurasteelle potkut. Ylen tietojen mukaan Vaurasteelle olisi tarjottu konsernissa muita tehtäviä, mutta hän olisi kieltäynyt niistä."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Malmberg

Katajanokalla murtajapiireissä kiertää huhu että Vaurasteelle olisi tosiaankin tarjottu konsernissa muita tehtäviä, kuten portinvartijan, satamapalvelijan taikka varastomiehen paikkaa mutta Vauraste olisi kieltäytynyt. Tiedä sitten pitääkö huhu paikkansa?

Pekka Laakso

Kauppalehti valottaa enemmän:

""Kun Meritaidosta tuli Arctian tytäryhtiö, konsernin hallitus päätyi siihen, että kokonaisuudelle haetaan uusi toimitusjohtaja talon ulkopuolelta. Uutta vakinaista toimitusjohtajaa haetaan ja väliajan tehtävää hoitaa Arctian talousjohtaja Kim Höijer", Arctian hallituksen puheenjohtaja Pertti Saarela kertoi sähköpostiviestissään.

Saarela kiittää Vaurastetta pitkästä ja ansiokkaasta työstä suomalaisen elinkeinoelämän, talvimerenkulun ja Arctian hyväksi.

"Yhteistyö arktisen alueen kysymyksissä jatkuu Vaurasteen kanssa.""


Kauppalehti
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.08.2018, 10:41:27
Ei tarvinnut sentään odottaa 2080-luvulle asti, Aleksandr SANNIkov on vihdoin matkalla Murmanskia kohti.
Sisaralus Andrey Vilkitskiyllä tuskin on suomalaisia artisteja kaimanaan, mutta sekin on vihdoin saatu valmiiksi, ja paineli tänään päivällä Skagenin ohi matkallaan myöskin Murmanskiin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Jäänmurron yhteistyösopimusta Ruotsin ja Suomen välillä on myös laajennettu virolaisten kanssa kertoo Sjöfartsverket:

http://sjofartsverket.se/sv/Press/Utokat-isbrytarsamarbete-med-Estland-och-Finland-foreslas-/

En oikein näin lonkalta näkisi muille ruotsalaisille kuin Alelle, väyläaluksille Baltica ja Fyrbyggaren (sillä Scandicahan pysyy Vänernillä tai Kattegatissa) tai sille ruotsalaisten tilanteen mukaan rahdattavalle Håkun hupivehkeelle niin kuin Ari-Jukka sanoo hommia Viron rannikoilla. Toki Tarmo tai Botnica voisivat saada tarvittaessa keikkaa Selkämereltä tai Merenkurkusta ja EVA-316 pääsisi äärimmäisessä tilanteessa kenties Vänernille...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Håku ja Väylä ovat sopineet seitsemän vuoden jatkosta ...of Finlandin jäänmurtorahtaukseen. Lainauksen mukaan myös Calypsoa on jo muuteltu uutta irtokeulaa varten.

"Förlängt avtal

Alfons Håkans har även förlängt sitt isbrytningsavtal med det nya Trafikledsverket gällande för isbrytaren/offshorefartyget Zeus of Finland. Avtalet trädde i kraft vid årsskiftet och gäller i sju år. Den isgående bogserbåten Calypso har modifierats och är därmed förberedd att kopplas till ett löstagbart isbrytande förskepp som färdigställs under hösten 2019."


https://www.sjofartstidningen.se/nybygge-till-alfons-hakans/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!