Jäätalvi 2017-2018

Aloittaja Janne Koskinen, 30.10.2017, 16:43:19

« edellinen - seuraava »

Seppo Honkanen

Kaikista Itämerelle 12.3.2018 merkityistä murtajista 75 % on rakennettu Suomessa

Laskeskelin lystikseni Ilmatieteen laitoksen jääkartalta 12.3.2018 Itämerelle merkityiksi - Suomenlahti ja Pohjanlahti mukaan lukien - yhteensä 28 jäänmurtajaa (tai jäänmurrossa olevaa alusta).
Noista 28:sta yhteensä 21 on valmistettu Suomessa (venäläiset, perässä valmistumisvuosi ja -kaupunki): Kapitan M. Izmailov (1976, H:ki), Murmansk (2015, H:ki), Jermak (1974, H:ki), Mudjug (1982, H:ki), Kapitan Nikolajev (1978, H:ki), Kapitan Sorokin (1977, H:ki).
Yksi venäläinen on kotoisin Raumalta eli Kapitan Plahin (1977).
Helsingissä rakennettujen nykysuomalaisten lista:
Voima (1954/1979), Urho (1975), Sisu (1976), Otso (1986), Kontio (1987), Polaris (2016). Raumalaisvalmisteiset ovat Fennica (1993) ja Nordica (1994).
Zeus of Finland (Kypros) on rakennettu Norjassa 1995.
Helsingissä rakennettu nykyvirolainen on Varma (1968). Raumalla rakennettu nykyvirolainen on Botnica (1998).
Helsingissä rakennettuja nykyruotsalaisia jääkartalla ovat: Atle (1974), Frej (1975) ja Ymer (1977).
Jääkartalla 12.3.2018 olevista nykyvenäläisistä murtajista vain kolme on valmistettu itänaapurissa:
Ivan Kruzenštern (Leningrad,1964), Juri Lisjanski (Leningrad, 1965), Sankt Peterburg (Pietari 2009).
Ruotsalainen Baltica on valmistettu Ruotsissa 1982 ja Thetis 1983 Kanadan Vancouverissa. Virolainen Protector valmistui Turussa 1965.

Ruotsalaiset Alen (H:ki 1973) ja Scandican jätin tästä esityksestäni pois, koska ne ovat parhaillaan paikoillaan Vänernillä eikä Itämerellä.
Oikonette mahdolliset erheeni.

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 13.03.2018, 14:55:01
Kaikista Itämerelle 12.3.2018 merkityistä murtajista 75 % on rakennettu Suomessa
Ruotsalaiset Alen (H:ki 1973) ja Scandican jätin tästä esityksestäni pois, koska ne ovat parhaillaan paikoillaan Vänernillä eikä Itämerellä.
Oikonette mahdolliset erheeni.
Ei erhettä, mutta lisätään tähän jos sopii?
Alen runko on kasattu/hitsattu/tehty Vaasan Mansikkasaaren telakalla ja varusteltu siis Helsingissä. Laskettaisiinko Ale nyt myös kuitenkin nykyään jo Pohjanlahden/Selkämeren murtajiin? Ale on avustanut ja tulee leutoina talvina avustamaan Pohjoiselta Selkämereltä aina Perämeren pohjukkaan asti, kuten monet meistä varmasti jo tietävät.

Pekka Laakso

LainaaHelsingissä rakennettu nykyvirolainen on Varma (1968).
Varma siis nykyään latvialainen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Seppo Honkanen

Kiitoksia tarkkaavaisuudestanne.
Ja tilannehan elää. Nyt tämän päivän 13.3.-18 kartalle Pärnun maisemiin on merkitty EVA-16 (ex-Lonna, Savonlinnassa 1980 tehty)

http://baltice.org/pdf/IceChart_20180313_Baltic.pdf

Ari-Jukka Perkiomaki

#139
Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 13.03.2018, 16:27:02
http://baltice.org/pdf/IceChart_20180313_Baltic.pdf
Jäätilanne taantunut Selkämerellä.  Nyt jääkartassa näkyykin jo Zeus Kaskisten/Vaasan korkeudella. Keikkaa varmaan pukkaa. ::)
Kahdeksan alusta odottelee AIS:n mukaan juuri nyt avustusta Odelgrundin alapuolelta Kokkolan korkeudelle.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 13.03.2018, 15:41:11
Varma siis nykyään latvialainen.

Tarmo (Helsinki 1963) on nyt Viron merenkulkulaitoksen jäänmurtaja, ja kuten muutama viesti aikaisemmin kirjoitettiin, ollut tänä talvena ajossakin.

Ari-Jukka Perkiomaki

Murtajat ovat nyt täystyöllistettyjä myös Merenkurkussa/Nordvalenista pohjoiseen, eikä vain Perämeren satamiin.  :thumb:  Tälläistä viimeksi talvella 2011.
Juuri nyt viisi murtajaa Vaasan korkeudelta Kokkolaan. Fennicaakin tarvittaisiin, mutta se on Vaasassa ilmeisesti bunkraamassa. Letkat ei kulje. Aluksia pitää yksitellen avustaa.
Suuritehoinen Tavastland alus taisi kuitenkin päästä Nordvalenille ja sieltä eteenpäin ilman avustusta.   :)



Pekka Laakso

#142
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 05.03.2018, 09:59:19
Ja saman lähteen mukaan Nordicalla vaihtopäivä huomenna samassa paikassa. #josketäänkiinnostaa
PortNetin mukaan huomenna jälleen vaihto&bunkraus (tai toinen niistä) Katajanokalla.

#josketäänkiinnostaa

Edit: Inkooseen matkaava Lunamar jäänyt kiinni, Nordica matkalla avustamaan mitä ilmeisemmin. PortNetin mukaan vaihto siirretty myös Inkooseen. Ilmeisesti tuosta syystä johtuen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#144
Ulkomaan meriliikennettä uhkaavan lakon tukitoimet liittyvät silti myös jäänmurtajiin:

"Suomen laivanpäällystöliitto on uhannut ulkomaanliikennettä koskevalla työnseisauksella, joka alkaisi ensi viikon perjantaiaamuna kello kuusi. Liitto on uhannut myös tukitoimella, joka koskisi jäänmurtajia ja monitoimimurtajia."

"JÄÄNMURTAJIA ja monitoimimurtajia uhannut lakko puolestaan peruuntui torstaina. Myös siinä olivat neuvottelujen osapuolina Suomen Laivanpäällystöliitto ja Suomen Varustamot ry.

Mahdolliset jäänmurtajien ja monitoimimurtajien tukitoimet ulkomaanliikennettä koskevassa työriidassa kuitenkin uhkaavat yhä."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005605756.html

Edit: SLPL pelaa aikaa, jäänmurtajien kansipäällystö valmiudessa tukilakkoon:
http://valtakunnansovittelija.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ulkomaanliikenteeseen-ei-sovintoa-sovittelu-jatkuu-ensi-viikolla
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Marko Kosamo

Sisu siirtyy suomenlahdelta kohti eteläistä perämerta.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 16.03.2018, 11:52:07
Sisu siirtyy suomenlahdelta kohti eteläistä perämerta.
Virallista tiedotetta pukkaa:

"Eteläisen Perämeren jäätilanne on nyt vallitsevan pohjoisen ilmavirtauksen vuoksi muuttunut alusliikenteen turvaamisen kannalta hankalaksi. Samaan aikaan Suomenlahdella jäätilanne on samasta syystä helpottunut ja alusten avustustarve vähentynyt. Liikenneviraston talvimerenkulkuyksikkö on päättänyt tästä syystä lähettää jäänmurtaja Sisun Perämerelle, taatakseen alueen alusliikenteen sujumisen."

http://arctia.fi/2018/03/16/jaanmurtaja-sisu-suomenlahdelta-peramerelle/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

#147
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 12.03.2018, 11:00:11
Tuulihan on hajottanut ja siirtänyt jäät Suomen rannikkoa kohden, joten Botnica lähinnä odottelee enään tuuleen kääntymistä ja mahdollista jäiden ajelehtimista etelään Sillamäen edustalle.

Ilmeisesti pohjoistuuli on vienyt jäitä Viron rannikolle, koska Botnica on nyt AIS:n mukaan lähtenyt Sillamäestä merelle. Sillamäkeen matkalla oleva venäläinen Balt Flot 15 tankkeri lienee tarvinnut avustusta.

Ari-Jukka Perkiomaki

#148
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 12.03.2018, 11:00:11
Tuulihan on hajottanut ja siirtänyt jäät Suomen rannikkoa kohden, joten Botnica lähinnä odottelee enään tuuleen kääntymistä ja mahdollista jäiden ajelehtimista etelään Sillamäen edustalle.  Kyllä Botnicalla oli ennenkuin jäät hajosi/lähti Suomen rannikkoa kohti paljon avustuksia. Tarmokin kävi avustamassa parin viikon aikana, ja varsinkin silloin kun Botnicalla oli Bunkrauspäivä. :thumb:
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 16.03.2018, 20:45:05
Ilmeisesti pohjoistuuli on vienyt jäitä Viron rannikolle, koska Botnica on nyt AIS:n mukaan lähtenyt Sillamäestä merelle. Sillamäkeen matkalla oleva venäläinen Balt Flot 15 tankkeri lienee tarvinnut avustusta.
On sitten myös uutta jäätä muodostunut, joka on jäätynyt yhteen ajojääkentän/kenttien kanssa, jotka nyt sitten puolestaan ovat ajelehtineet eteläänpäin Suomenlahdella? Tällöin jääkentästä voi myös muodostua jokseenkin vaikeakulkuista. Täältähän löytyy jotain asian tiemoilta:
http://ice.fmi.fi/baltic/forecast.php
Ko. sivujen mukaan jääkenttä ulottuu taas koko Viron rannikolle, mutta nuokin jääkartat ovat kuitenkin aika karkeita.
Onko avustustarve ollut  tiheässä ajojääkentässä vai minkätyyppisessä jäässä? Sitä ei voi tietää nyt. Sitten myös oma juttunsa on ko. tankkerin jääluokka/jäissäkulkuominaisuudet. ::)
Tuuli kyllä uskomattoman pienessä ajassa voi muuttaa paljon jääkentän muotoa ja minne jäät ajelehtivat. :o Jälleen kerran yllättävästi paikassa, missä ollut jo aikaisemmin paljon avovettä tai harvaa ajojäätä, on sitten kuitenkin tarvittu avustusta.  ::)

Tauno Hermola

Botnican seuraava potilas näyttää olevan Sillamäestä lähtenyt 38734 DWT:n tankkeri STI Hammersmith.