Entinen Silja Opera saksalaisrahalla Turkuun?

Aloittaja Ville Halonen, 06.04.2012, 07:48:06

« edellinen - seuraava »

Ville Halonen

Entinen Silja Opera saksalaisrahalla Turkuun.

Johnny Sid hankimassa Louis Cristalin ja käynnistämässä Turku-Tallinna risteilyt kolmesti viikossa.
Lisäksi olisi tarkoitus risteillä kesäisin pisin Itämerta Visbyyn, Riikaan ja aina Bornholmille asti.
Laiva tulossa Suomen lipun alle, suomalaisella miehistöllä sekä kotisatamaksi Turku.
Tarkoitus olisi ryhtyä Vikingin tai Siljan terminaalin vuokralaiseksi ja käynnistää risteilyt jo tämän vuoden syksyllä.

Lisää infoa tämän päivän Turun Sanomissa sivulla 8.
Nettiartikkeleita en löytänyt mistään tähän hätään. Linkittäkään jos löydätte jostain.

Kuulostaa aika hienolta jos vaan toteutuisi.  :thumb:

Tupi

Lainaus käyttäjältä: Ville Halonen - 06.04.2012, 07:48:06
Entinen Silja Opera saksalaisrahalla Turkuun.

Johnny Sid hankimassa Louis Cristalin ja käynnistämässä Turku-Tallinna risteilyt kolmesti viikossa.
Lisäksi olisi tarkoitus risteillä kesäisin pisin Itämerta Visbyyn, Riikaan ja aina Bornholmille asti.
Laiva tulossa Suomen lipun alle, suomalaisella miehistöllä sekä kotisatamaksi Turku.
Tarkoitus olisi ryhtyä Vikingin tai Siljan terminaalin vuokralaiseksi ja käynnistää risteilyt jo tämän vuoden syksyllä.

Lisää infoa tämän päivän Turun Sanomissa sivulla 8.
Nettiartikkeleita en löytänyt mistään tähän hätään. Linkittäkään jos löydätte jostain.

Kuulostaa aika hienolta jos vaan toteutuisi.  :thumb:

Katos vaan,aika yllättävä veto Sidiltä mut ei lainkaan huonon kuuloinen idea(kai).Kyllähän toi voisi toimia,tuttu laiva suomalaisille ja näin....seurataan tilanteen kehittymistä mielenkiinnolla..

Kalle Id

Aprillipäivä meni jo?

Ei sillä, olisihan hienoa jos tämä toteutuisi. Onko jo valmiiksi huono-onnisen laivan maineessa oleva Louis Cristal se paras vaihtoehto tälläistä liikennettä varten on asia erikseen. Ja vielä enemmän asia erikseen on, kannattaako ympärivuotinen risteilyliikenne Turusta? Kesällä voi kannattaakin, mutta talvella saattaisi kannattaa etsiä laivalla töitä jostain muualta. Tällöin vain Suomen lippu olisi paha este. Ja löytyykö tarpeeksi matkustajia täyttämään Louis Cristalin kokoinen laiva?

No, jos projekti toteutuu niin saamme näihin kysymyksiin vastauksen. Ehdottomasti itse lähtisin pidemmälle risteilylle Itämerelle... jos siis yritys on vielä pystyssä ensimmäisen talvikauden jälkeen.

Eerik Laine

Artikkelia lukematta kuulostaa ensisilmäyksellä aprillipilalta, mutta hanke voisi kuulostaa jo sellaisenaan siltä, että se saattaisi jopa kaikessa hulluudessaan toteutua. Jos risteilybisneksen buumiin uskovat saksalaissijoittajat on saatu rahoittamaan hanketta tarpeeksi suurella summalla, varmasti Louisin kanssa päästään yhteisymmärrykseen aluksen ostamisesta tai vuokraamisesta.

Louis tunnetusti on myynyt tai vuokrannut laivansa vaikka kesken risteilykautta, jos ostaja tai vuokraaja on löytynyt tarpeeksi hyvään hintaan. Lousilla on Sapphiren romuksimyynnin ja the Emeraldin myynnin jälkeen edelleen kohtalainen reservi muita aluksia. Kuten yllä jo mainittiinkin, aloitus olisi suunnitteilla syksyksi. Cristalin aikataulunmukainen kausi päättyy vasta 9.11. mutta jo lokakuun alussa Cristal olisi kätevä ottaa pois liikenteestä, ja luovuttaa Sidille, kun Orient Queenin kausi Kyprokselta päättyy. Näin Orient Queen saataisin kätevästi, vaikka jo 5.10. alkaen, ottamaan Cristalin aikataulun ja henkilökunnan haltuunsa. Orient Queen tuuraa jo Cristalia viikon risteilyissä pari kuukautta tästä päivästä alkaen, kun Cristal puolestaan ottaa Louis Majestyn aikataulun operoidakseen siihen asti kun Louis Olympia saadaan liikenteeseen 11.5.

Se että liikenne Turusta lopulta saataisiin käyntiin kuulosaa toki mahdolliselta, mutta miten pitkäaikaiseksi ja kannattavaksi tämä Sidin linja sitten lopulta saadaan onkin täysin toinen kysymys. Vaikka alus saataisiinkin pikkujoulukaudeksi liikenteeseen, vuodenvaihteen jälkeen luvassa heti vaikeat kuukaudet ennen rahakasta kesäkautta. Ainakaan pitämällä pelkkää Turkua lähtösatamana, ei linjaa alkuvuodesta saa kannatavaksi.

Ville Halonen

Tässä vielä muutamia tärkeitä kohtia referoituna Turun Sanomien jutusta:

- Sid on saksalaisen rahoittajan kanssa tehnyt Louis Cruise Linelle vastatarjouksen ja se on 40 ja 50 miljoonan välillä.
- Sidin mukaan Louis Cruise Linellä on kova tarve muuttaa laiva rahaksi koska tarvitsevat isomman aluksen.
- Louis Cruise Line on laittanut aluksen todella upeaan kuntoon, mutta se on nykyisessä liikenteessään liian pieni, Sid kertoo.
- Sid palasi maanantain Pireuksesta, jossa hän neuvotteli laivan ostosta varustamon kanssa. Sitä ennen hän tutustui laivaan ja sen kuntoon osallistumalla risteilyyn.
- Louis Cruise Line haluaa pitää laivan omassa liikenteessä vielä kesän yli. Sid tähtää syksyyn ja pikkujoulun ajan matkamyyntiin.
- Alus ollaan ostamassa Sidin osakeyhtiön F-Johin nimiin, mutta miehistön pestaus ja käytännön operointi annettaisiin saksalaisen alan yrityksen vastuulle.
- Sid etsii vielä kotimaista investoijaa saksalaisen rahoittajan rinnalle. Hän toivoo erityisesti eläkevakuutusyhtiöiden kiinnostuvan.
- Rahoitus ei ole hankkeen este. Enemmän ratkaistavaa on satamalogistiikassa.
- Tuote on liikkuva versio Naantalin kylpylästä. Ensin kiireetön merimatka yli yön, sitten päivä Tallinnassa laivan odottaessa. Tietysti myymme yhden suuntaisia matkoja ja risteilyjä Virosta käsin.
- Laivan lähtöaika Turusta on kello 18, eli ei pitäisi häiritä Vikingin tai Siljan matkustajaliikennettä.
- Turussa paras paikka meille olisi ilman muuta vanha risteilylaituri Viking Linen laituripaikasta Aurajoen ylävirtaan päin.
- Johnny Sid sanoo miettivänsä vielä, minkä nimen laiva saa jos ja kun se palaa toisen kerran Itämerelle. - Opera on yhä houkuttava nimi.

En onnistunut vieläkään löymään nettiartikkelita asiasta.

Eerik Laine

#5
Lainaus käyttäjältä: Ville Halonen - 06.04.2012, 12:24:51
Tässä vielä muutamia tärkeitä kohtia referoituna Turun Sanomien jutusta:
- Sid on saksalaisen rahoittajan kanssa tehnyt Louis Cruise Linelle vastatarjouksen ja se on 40 ja 50 miljoonan välillä.

Ilmeisesti tässä on kyse euroista? Vertailuna voi mainita että Louis osti Cristalin 49 miljoonalla dollarilla vuonna 2007.

Tupi

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.04.2012, 11:08:17
Aprillipäivä meni jo?

Ei sillä, olisihan hienoa jos tämä toteutuisi. Onko jo valmiiksi huono-onnisen laivan maineessa oleva Louis Cristal se paras vaihtoehto tälläistä liikennettä varten on asia erikseen. Ja vielä enemmän asia erikseen on, kannattaako ympärivuotinen risteilyliikenne Turusta? Kesällä voi kannattaakin, mutta talvella saattaisi kannattaa etsiä laivalla töitä jostain muualta. Tällöin vain Suomen lippu olisi paha este. Ja löytyykö tarpeeksi matkustajia täyttämään Louis Cristalin kokoinen laiva?

No, jos projekti toteutuu niin saamme näihin kysymyksiin vastauksen. Ehdottomasti itse lähtisin pidemmälle risteilylle Itämerelle... jos siis yritys on vielä pystyssä ensimmäisen talvikauden jälkeen.

Myöhästynyt aprillipila tuli itselläkin mieleen,mut toissaalta voihan tollainen homma kaikessa"hulluudessaan"olla ihan hyväkin juttu.Kieltämättä risteilijän lanseeraaminen ko.reitille kuulostaa ehkä jopa hullulta tosiaan,mut mene ja tiedä.Mielenkiintoinen homma kuitenkin...

Joni Huopana

Todella hienoa, jos toteutuu! Aika suuri luottamus tässä on takana, kun lohkaistaan, että satamalogistiikka on suurempi ongelma kuin rahoitus.

Timo Toivonen

Jos jokin alus pitää Itämerelle palauttaa, niin toki tämä. Pidetään peukkuja. Mutta rahoituspuolen herrojen korvaan saattaa esitetyllä gamepläänillä tosiaan hieman kreisiltä kuulostaa - viimeistään tammikuusta eteenpäin!

Josko kerrankin massamarkkinan sijaan saataisiin muunlaista asiakaskuntaa kuin näitä hyttikaljaörisijöitä kosiskeleva varustamo aikaiseksi. Ja kyllähän tuon tason laivakin ansaitsisi muunlaista kohtelua, kuin perusminiristeilyn meininki pahimmillaan on. Mutta lähtökaupunki Turku, kohdekaupunki Tallinna ja pieni markkinamme sekä pitkä talvi asettaa tuohon asiakaskunnan seulontaan tietysti suuria haasteita.
"Tere tulemast Titanicule!"

Ari Leskinen

Ja nimeksi ehdottomasti "Sally Albatross" . Uteliaille ja historiahenkisille.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Juhani Gronlund

#10
Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 06.04.2012, 15:15:22
Jos jokin alus pitää Itämerelle palauttaa, niin toki tämä. Pidetään peukkuja. Mutta rahoituspuolen herrojen korvaan saattaa esitetyllä gamepläänillä tosiaan hieman kreisiltä kuulostaa - viimeistään tammikuusta eteenpäin!


Se mitä rahoittajat ja ennen kaikea yrittäjä pitää ottaa huomioon riskejä arviodessa on se että Turusta lähtevien risteilijöiden kokonaismäärä ei todennäköisesti tarjonnan monipuolistumisen johdosta kasva paljonkaan. Tämä tarkoitaa siis sitä että jos Crytal alkaa risteilemään Turku Tallinna väliä niin Cristallilla risteilevät matkustajat ovat Vikingin Ja Tallinkin Turku Tukholma Risteily potentiaalista pois. Riskiarvioinnissa pitää siis ottaa huomioon se mitä Tallink ja Viking line reagoi tilanteeseen.  Tallinkilla kuin Vikingillä ei ole varaa menettää keskimäärin 250 / varustamo risteily matkustajaa vrk Turku Tukholma liikenteestä. Tämän vuoksi markkina-alue strateginen kilpailijan " tappamis" operaatio olisi todennäköisin reaktio Tallinkilta tai Viking lineltä. Tallink voi siis siirtää esim:Baltic Princessin Turku Tallinna linjalle "tappamaan" uusi kilpailija jos uskoo omaavansa kestävämmän tappionsietokyvyn kuin uusi Cristaliin omistajat. Viking voisi myös pistää jomman kumman Turun autolautoista Tallinnan linjalle tappamaan uusi heidän ns. reviirille tullut kilpailija kun Viking Grace valmistuu.



Kalle Keinonen

#11
Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 06.04.2012, 16:33:43 Tallink voi siis siirtää esim:Baltic Princessin Turku Tallinna linjalle "tappamaan" uusi kilpailija jos uskoo omaavansa kestävämmän tappionsietokyvyn kuin uusi Crytaliin omistajat.
Olikos tuosta joskus jotain juttua, että Prinsessa on ja pitää olla rahoituksen takia EU:n sisäisellä reitillä. Eli Princessiä ei välttämättä Turussa nähdä, ainakaan moneen vuoteen vielä. Queeni voisi olla asia erikseen, sillä vastaavaa rajoitusta ei voi olla, kun ajaa nyttenkin "ulos EU:sta" päivittäin.

Kalle Id

Kyllähän Ahvenanmaakin on osa EU:ta - se ei vain ole osa EU:n verojärjestelmää (hence verovapaus Ahvenanmaalla käyville laivoille). Tosin veikkaisin Stetson-Harrisonin menetelmällä BP:lle olevan enemmän kysyntää nykyisellä reitillään kuin BQ:lla, joten eiköhän Baltic Queen reittiä vaihda jos tähän päädytään. Joka tapauksessa kilpailijoiden reaktio on ihan oikeasti merkittävä huomioon otettava asia.

Mikko-Oskari Koski

Baltic Princessin hankintaan käytettiin EU:n investointipankin matalakorkoinen laina, joka tietenkään ei ole Tallinkin kokonaisvelkapotissa kovinkaan merkittävä, mutta joka niin kauan kuin on osittainkin takaisin maksamatta, sitoo Princessan nimenomaan Tallinnan ja Helsingin välille. Ainakaan minun tiedossani ei ole, onko tämä laina jo maksettu -jos on, on Tallink vapaa siirtämään Plasticin ihan mihin haluaa tai vaikka myymään sen.

Mutta varsinaiseen aiheeseen -Sidin projekti vaikuttaa kaikinpuoliselta utopialta. Turun ja Tallinnan välillä on tietysti menijöitä, mutta olisiko niitä tämäntyyppisen tuotteen elättäjiksi asti? Matkan kesto, polttoainekustannukset, autojen kuljetuskyvyn puuttuminen, Sidin ideologinen Suomen lipusta kiinni pitäminen... Miettikääpä nyt vähän!
Jos jokin laiva joskus vaihdottoman yhteyden Turun ja Tallinnan välillä voisi tarjota, niin Tallink kierrättämällä samoja aluksia TLL-STO- ja STO-TKU-reiteillään. Tämäkään tuskin toteutuu -ja se siis olisi huomattavasti suoraa risteilijäyhteyttä todennäköisempi vaihtoehto.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Holmström

Ensinnäkin.. Sidin projekti ja idea on fantastinen.  Onnea projektiin!  Nyt kun keskusteluun nousee se että riittääkö asiakkaita myös kesäkauden ulkopuolelta... Se on täysin kiinni kuinka iso markkinakoneisto tulee käyttöön.  Nyt pitäisi kohdentaa nimenomaan Saksan suuntaan ja muualle eurooppaan, hyödyntää samoilla elementeillä kuin tämä normaali risteily bisnes etelän vesillä mutta poikkeuksena tämä meidän alueemme eksoottinen talviolosuhde... ja tuo fantastinen turun saaristo. Toki ei suoraan verrannollista etelän vesiin, mutta kysymys on että  miten tämä oikeasti tuotteistetaan ja pyritään saamaan mukaan kansainvälisiä asiakkaita, siihen tulisi panostaa aivan täysillä.