Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Niko Viirret

#570
Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 21.08.2008, 19:32:37
Unohditte myös täysin, että Finnjet muutti matkan tärkeämmäksi kuin määränpään. Laivojen tarkoituksena ei ollut enää tarjota matkustajille nukkuma- ja yöpaikka meren ylitystä varten, vaan tarjosi sille mahdollisuudet viihtyä entistä paremmin. Finnjetiä kutsutaankin ensimmäiseksi "Kelluvaksi viihdekeskukseksi".

Skandiassa ja Nordiassa oli jo panostettu laivalla viihtymiseen. Oli elokuvateatteri, kioski, näköalasalonki, sauna, kampaamo/parturi jne.

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 21.08.2008, 19:43:30
Skandiassa ja Nordiassa oli jo panostettu laivalla viihtymiseen. Oli elokuvateatteri, kioski, näköalasalonki, sauna, kampaamo/parturi jne.
Tiedän, mutta silti esimerkiksi kaikille matkustajille ei vielä ollut hyttejä. Nimimerkillä kokemusta on. Isäni matkusti Ruotsiin pikkupoikana Skandialla, ja he joutuivat matkan nukkumaan nojatuoleissa, jotka olivat kesäisin kuumat ja talvisin kylmät.. Finnjetillä kaikille oli hytit, ja hyteistä erikoisen teki ne "laivasängyt". Kuitenkin, täytyy ottaa huomioon, että Skandia/Nordia olivat ensimmäiset nykyaikaiset autolautat, Finnjet oli taas ensimmäinen risteilylautta.. Tietääkseni Skandialla/Nordialla viihtyvyydestään huolimatta oli tärkeämpää vain merenylitys.

Tarvitseeko Niko oikeasti v*ttuilla. Kaikki tietävät, että Finnjet oli merkittävä laiva, suurin sillä vuosikymmenellä rakennettu matkustajalaiva. :finger:
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Niko Viirret

#572
Kun kerran puhutaan, että Aker Yardsin Helsingin telakka lopetetaan niin Finnjetin voisi tunkea siihen vanhalle telakkalaiturille muistomerkiksi kyseisestä telakasta ja tietty laivalla olisi jotain toimintaa.

Jos se kerran on merkittävä niin sittenhän sen kuuluu olla Helsingissä.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 21.08.2008, 20:49:20
Kun kerran puhutaan, että Aker Yardsin Helsingin telakka lopetetaan niin Finnjetin voisi tunkea siihen vanhalle telakkalaiturille muistomerkiksi kyseisestä telakasta ja tietty laivalla olisi jotain toimintaa.

Jos se kerran on merkittävä niin sittenhän sen kuuluu olla Helsingissä.
Kai se sinne olisi tullut jos Saarikangas olisi onnistunut hankkeessaan, merkittävähän alus toki on, onhan se eäs suomalaisen laivanrakennustaidon näyte.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 21.08.2008, 22:28:39
Kai se sinne olisi tullut jos Saarikangas olisi onnistunut hankkeessaan, merkittävähän alus toki on, onhan se eäs suomalaisen laivanrakennustaidon näyte.
M.S. oli mukana espoolaisten hankkeessa saada ko. skeibi Espooseen (Suomenojalle?)

Joko "team Finland" ("inspection team") istuu Mumbain koneessa; profinnjet sivuilla ei ole tietoa asiasta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 21.08.2008, 17:25:10
Kyseessä oli sentään postmodernistisen arkkitehtuurin yksinkertaisen linjakas ja symmetrinen kokonaisuus.

Jos nyt välttämättä halutaan kuvailla Finnjetiä arkkitehtuurin käsitteillä, niin eiköhän alus kuitenkin edusta ennemmin modernismia, johon kuuluvat Wikipedian mukaan mm. "historiallisten tyylien (historismi) hylkääminen arkkitehtonisen muodon lähteenä", "muodon yksinkertaistaminen ja 'tarpeettomien yksityiskohtien' poistaminen" sekä Finnjetin tapauksessa ehkäpä myös "kone-estetiikan omaksuminen". Itse näen Finnjetissä myös jonkinlaisia (teräs)brutalismin piirteitä. Postmodernia laiva-arkkitehtuuria saattaisi edustaa ehkä hieman perinteisestä matkustajalaivasta poikkeava SWATH-alus Radisson Diamond, mutta paha näin maallikkona on mennä varmaa vastausta antamaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 21.08.2008, 23:23:40
Jos nyt välttämättä halutaan kuvailla Finnjetiä arkkitehtuurin käsitteillä, niin eiköhän alus kuitenkin edusta ennemmin modernismia
Oma virheeni.. Ajattelin Finnjetin olevan modernia arkkitehtuuria, mutta hylkäsin ajatuksen, koska ajanjakso ei sovi kyseiselle kaudelle. Mutta tosiaan, modernismia lähempänä näyttää olevan..
PS: Ja se post-sana saa sen näyttämään hienommalta. ;D
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Salomon Kaukiainen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.08.2008, 23:18:01
Joko "team Finland" ("inspection team") istuu Mumbain koneessa; profinnjet sivuilla ei ole tietoa asiasta.

Kyllä kuulemma lähtivät tämän illan Finskin lennolla.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Kimmo Heinonen

#578
Onkos muuten joku foorumilta käynny aistimassa Jetin tunnelmaa tuolla paikanpäällä http://www.mtv3.fi/matkailu/kotimaa/matkakohteet.shtml/690027?kymenlaakso
onko riittävä muisto...

Kuvateksti: "Merimuseoon on tuotu kahden hengen hytti Finnjetistä. Hytti on jätetty siihen kuntoon, missä se yleensä on ollut laivamatkan jälkeen. Punkkia ei ole pedattu, roskis on täynnä ja hytissä on viskipullo ja useampi oluttölkki. Finnjet palveli Itämerellä vuoteen 2005 asti ja on romutettu Intiassa tänä vuonna."

::) joo ehkä pientä ennakointia - mut ei välttämättä väärää


Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Heinonen - 22.08.2008, 09:27:15
Onkos muuten joku foorumilta käynny aistimassa Jetin tunnelmaa tuolla paikanpäällä

Piti lähteä kesälomalla, mutta sitten kun katselin juna- ja bussilippujen hintoja Kotkaan niin meni pupu pöksyyn :) Niinpä mentiin mieluummin samalla rahalla laivaristeilylle ;) Mutta kyllähän tuo on yksi kiinnostavimmista kohteista Suomessa, joten vielä jossain vaiheessa varmaan tulee sinne lähdettyä.

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Heinonen - 22.08.2008, 09:27:15
Onkos muuten joku foorumilta käynny aistimassa Jetin tunnelmaa tuolla paikanpäällä http://www.mtv3.fi/matkailu/kotimaa/matkakohteet.shtml/690027?kymenlaakso
onko riittävä muisto...


Juuri toissapäivänä kävin tuolla kotkassa ja oli kyllä käymisen arvoinen. Siellä oli mm. pienoismallit botniasta, Finnjetistä ja Sally Albatrossista, Olivat ne saaneet sinne myös osan Symphonyn vanhasta Maxim a´la cartesta mattoineen ja lasiväliseinineen joka erotti ravintolan ja käytävän. Sitten tietty se hytti oli kiva käydä kun pääsi heti tunnelmaan kun pääsi ovesta sisään. Oli mutten hyvin lavastettu se hytti sellaiseen kuntoon missä se oli yleensä ryyppyristeilyn jälkeen. Nyt vasta muistin kuinka rähjäinen tuo finnjet olikaan sisältä. Hytin katto oli murjottu ja sängyn mekanismit repsotti. Ja se ah niin ihana oranssi pesuallas vessassa. Tervetulokarkkien paperit lattialla ja pyyhkeet kuivamassa naulakossa.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 21.08.2008, 23:23:40 Jos nyt välttämättä halutaan kuvailla Finnjetiä arkkitehtuurin käsitteillä, niin eiköhän alus kuitenkin edusta ennemmin modernismia, johon kuuluvat Wikipedian mukaan mm. "historiallisten tyylien (historismi) hylkääminen arkkitehtonisen muodon lähteenä", "muodon yksinkertaistaminen ja 'tarpeettomien yksityiskohtien' poistaminen" sekä Finnjetin tapauksessa ehkäpä myös "kone-estetiikan omaksuminen". Itse näen Finnjetissä myös jonkinlaisia (teräs)brutalismin piirteitä.
Jetin voisi luokitella myös myöhäiseksi funktionalismin edustajaksi. (Matkustaja)laivojen ulkomuodon osalta niiden luokittelu tiettyyn arkkitehtuurin tyylisuuntaan on vaikeaa, koska suunnittelu harvemmin noudatti aikakauden linjaa; modernismin ajalla laivojen ulkomuodot eivät suurilta linjoiltaan heijastaneet modernismia vaan pikemminkin jatkoivat aiempien suunnitteluperiaatteiden pohjalta, joskin suuremmassa mittakaavassa. Vasta 50-luvulla laiva-arkkitehtuuriin alkoi ilmestyä jonkinlaisia funktionalistisia piirteitä, ja ensimmäinen tyylipuhdas funkkislaiva Finnjet rakennettiin jo pitkälti portmodernin ajan puolella.

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 21.08.2008, 23:23:40 Postmodernia laiva-arkkitehtuuria saattaisi edustaa ehkä hieman perinteisestä matkustajalaivasta poikkeava SWATH-alus Radisson Diamond, mutta paha näin maallikkona on mennä varmaa vastausta antamaan.
Suomenkielisen Wikipedian artikkeli postmodernismista on arkkitehtuurin osalta melko huonosti kirjoitettu, siinä ei muunmuassa lainkaan mainita tyylisuuntaan liittyvää tapaa lainata yksityiskohtia modernismia edeltäneistä tyyleistä ja niiden sekoittamista. Suomessa tosin tämä historiallisilla vaikutteilla leikkiminen ei ole postmodernissa arkkitehtuurissa ollut läheskään niin yleistä kuin muualla maailmassa.

Itse luokittelisin Radisson Diamondin Toisen maailmansodan jälkeisen Futurismin edustajaksi. Parhaat esimerkit postmodernistisista laivoista ovat mielestäni Disney Cruisesin Disney Magic ja Disney Wonder. Alukset ovat virtaviivaisia, niissä leikitellään muodoilla (erikoinen kaareva perä), lainataan 1900-luvun alun laiva-arkkitehtuuria (kaksi korsteenia, musta runko) ja käytetään "epäfunktionalistisia" koristeita (etummainen korsteeni, muistaakseni todellisuudessa disco, keulan ja perän koristeelliset maalaukset). Myös Disneyn sarjakuvahahmojen hyödyntämistä aluksen koristelussa voisi pitää postmodernina.

Mitä, minäkö kiinnostunut arkkitehtuurista? Ei suinkaan... ::)

Rontti

Voihan sitä snobbailla vaikka millä hienoilla arkkitehtuurin termeillä mutta suomeksi sanottuna Finnjet on aivan helvetin ruma pitkä peltilaatikko.

Se edustaa vain ja ainoastaan oman aikakautensa kauppamerenkulkua ja ainoa erikoisuus siinä oli sen nopeus ja se siitä.

Sen aika on nyt ohi tai ollut jo monta vuotta joten turha haikailla sen perään kun järjellä siinä ei ole mitään tekemistä vaan pelissä on vain tunteet.

Jos jollain yksityisellä on rahaa ostaa vanha romuksi luokiteltu laiva niin siittä vaan, ostaahan jotkut vanhoja autoja tai prätkiä mutta minkään kaupungin riesaksi tai veronmaksajien harmiksi Jettiä ei pidä laittaa.

Timo Toivonen

#583
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 22.08.2008, 17:49:21
Voihan sitä snobbailla vaikka millä hienoilla arkkitehtuurin termeillä mutta suomeksi sanottuna Finnjet on aivan helvetin ruma pitkä peltilaatikko.
Lainaa
Ruma, epäkäytännöllinen sen ajan kelluva kerrostalo.

Telakat on sitä varten että saadaan uusia turvallisia ja toimivia laivoja ettei vanhoja paskoja tarvitse entisöidä.

Kyseessä on peltiromua eikä mitään muuta.

mitenköhän mahtaa luokitukset onnistua tuollaiseen romuun.

Eiköhän kantasi asiaan olisi tullut selväksi vähemmälläkin toistolla. Ei asiaan, joka on itselle vastenmielinen, varmaan noin paljon kannata energiaa uhrata...

No mielenkiintoista seurata miten tuon tutkimusryhmän käynti onnistuu ja poikiiko siitä mitään. Ainakin joku jotakin ilmeisesti yrittää.
"Tere tulemast Titanicule!"

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 22.08.2008, 18:26:33
Eiköhän kantasi asiaan olisi tullut selväksi vähemmälläkin toistolla. Ei asiaan, joka on itselle vastenmielinen, varmaan noin paljon kannata energiaa uhrata...

Toisaalta, ei trolleista kannata välittääkään. Kun ei kommentoi takaisin niin joskus se mielenkiinto loppuu näiltäkin vekaroilta.