maritimeforum.fi

Merenkulku => Muu merenkulku => Aiheen aloitti: Janne Koskinen - 18.11.2007, 12:59:57

Otsikko: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 18.11.2007, 12:59:57
Vaikken enää oikea jäämies olekaan (nykyisin seilaan latitudeilla alle 20 N/S) niin jäätalvi kiinnostaa kuitenkin.

http://www.itameriportaali.fi/fi/itamerinyt/fi_FI/jaatilanne/

Merentutkimuslaitoksen jääkartasta saa käsityksen normaalia kylmemmästä pintavedestä.
Muistan kuitenkin 2000-luvultakin talvia, jolloin eka murtaja on lähtenyt 20-25.marraskuuta Pohjoiseen.
Koko 2000-luku on kuitenkin ollut normaalia lauhempia talvia poikkeuksena 2002/2003, joka oli normaali.
Torstaisen svedu kartan mukaan missään ei ole kalikkaakaan:

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7820&l=sv

(klikkaa:  Is/ytvattentemp. karta (mån, tors))

Ilmatieteen laitoskin lupaa Pohjois-Suomeenkin kurakeliä:   

http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?kunta=Oulu

Heitänpä veikkauksen, että eka murtaja lähtee vasta ensi vuoden puolella (kuten Kontio viime talvena tammikuun puolivälissä).
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 18.11.2007, 13:20:25
Toivottavasti tulee jäitä ja äkkiä! Ja jäät saisi pysyä tuonne kesäkuun puoleen väliin. Vaan kun ei...
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Rontti - 18.11.2007, 20:05:01
Mitään jäitä tarvita. Älytöntä rahan tuhlausta koko jää. Ja Stasi pääsisi tekemään "huippubusinessta" 365vrk........ ;D ;D ::) ::)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 30.11.2007, 00:53:59
Käväisimpä päivällä sattumoisin Helsingissä, ja tuli huomattua, että sekä Kontio että Otso olivat vihdoin pakollisella koeajollaan. Otsolla kesti vähän pidempään, eli oletuksena, että tänä talvena ensiksi liikkeelle lähtee Otso. Periaatteessa mikäli kelit pysyvät nyt samankaltaisina kuin viimeisen viikon (ja Perämeren pohjukassa parin viikon) ajan, niin voisi olettaa ensimmäisen murtajan lähtevän töihin lähiviikkoina.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Väyrysen Antti - 30.11.2007, 01:12:21
Tulevasta talvesta ennustetaan keskimääräistä lauhempaa ja lyhyempää. Talven keskilämpötila jäänee jopa 1,5-2 astetta keskimääräistä korkeammaksi. Talven ennustetaan alkavan keskiarvovolyymeja noudattaen, mutta normaalisti kylmimpien kuukausien keskelle ennustetaan pitkiäkin lämpimiä jaksoja. Atlanttin pintalämpötilan huhutaan olevan vuoden aikaan nähden tavallista korkeampi, mikä varmasti myös omalta osaltaan tulee vaikuttamaan ensi talven lauhojen ilmamassojen kulkeutumiseen aina Suomeen asti. Ensimmäisen jäänsärkijän arvellaan lähtevän kohti pohjoista vasta ensi vuoden puolella.

Nähtävä jää, miten nämä ennusteet toteutuvat. Itsekin toivoisin kunnon jäätalvea ja superpakkasia, mutta taitaapi jäädä toiveeksi, kiitos ilmaston jatkuvan lämpenemisen.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - 01.12.2007, 22:01:13
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 18.11.2007, 20:05:01
Mitään jäitä tarvita. Älytöntä rahan tuhlausta koko jää.

Onhan jäänmurtajien liikkeitä hauska bongailla mutta kansantaloudellisesti ja ympäristön kannalta olisi paljon parempi jos talven paukkupakkaset ja tähän liittyvä sähkön ja muiden lämmönlähteiden kulutuspiikki jäisi toteutumatta.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Teemu Uusi-Esko - 01.12.2007, 23:10:59
Lainaus käyttäjältä: Väyrysen Antti - 30.11.2007, 01:12:21
Itsekin toivoisin kunnon jäätalvea ja superpakkasia,

Anteeksi että kyselen vähän offtopikkia, mutta mitä sinä niillä tekisit?  ???

5-10 astetta pakkasta että on kuivaa, sen verran lunta että on valkoista, siinä mun tarpeet jos välttämättä talvi täytyy olla.  Mua ei harmita se jatkuva +2, mulla on vedenpitäviä kenkiä.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Väyrysen Antti - 01.12.2007, 23:18:19
Lainaus käyttäjältä: Teemu Uusi-Esko - 01.12.2007, 23:10:59
Anteeksi että kyselen vähän offtopikkia, mutta mitä sinä niillä tekisit?  ???
Horisonttiin asti ulottuva valkoinen jääpeite on mielestäni visuaalisesti kaunis ilmiö, ja saa minut hyvälle tuulelle. Taitaa olla niin, että mitä jäätävämmän sydämen henkilö omistaa, sitä kovempaa talvea hän toivoo. :)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Miksu - 01.12.2007, 23:21:05
Minä ainakin toivon omien harrastusteni takia eerrrriitttäin kovaa jäätalvea...
...ja uskoisin Antin luistelevan samoilla aaltopituuksilla.
...hrrr...
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 07.12.2007, 16:54:45
Jäänmurtaja Kontio Perämerelle aikaisintaan joulukuun puolessa välissä

Jäänmurtaja Kontio saapuu Perämerelle aikaisintaan joulukuun puolenvälin tienoilla. Finstashipin jäänmurtajapalveluiden vastaava Atso Uusiaho kertoo, että tilannetta seurataan sääennusteiden mukaan.

Vielä jäänmurtajalle ei ole tarvetta, sillä Perämerellä on vasta Tornion edustalla vähän jäätä ja sääennustekin lupaa lauhaa.

Kontio saapui varmistamaan Tornion, Kemin ja Oulun meriliikennettä viime talvena ensimmäistä kertaa vasta tammikuun puolella. Yleensä ensimmäinen jäänmurtaja on saapunut jo marraskuun lopulla.

YLE Oulu Radio 07.12.2007
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Väyrysen Antti - 15.12.2007, 20:41:32
Juuri tulleessa TV-uutislähetyksessä tiedettiin kertoa, että talvet ovat lyhentymään ja lämpenemään päin.

Hieman toisesta lähteestä tullut tieto tuonee vähän tarkennusta edelliseen jäänsärkijäviestiini. Ensimmäinen jäänsärkijä olisi näillä näkymin lähdössä kohti pohjoista vasta tammikuun toisella viikolla, mikäli ennusteet jäätilanteen kehittymisestä pitävät kutinsa. Taitaa jäädä varsin laimeaksi tämäkin jäätalvi, vai mitä pojat?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Miksu - 16.12.2007, 16:56:00
Kyllä.
Eipä tuonne näin leudoilla ilmoilla kummosta jäätä tunnu syntyvän.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 16.12.2007, 18:18:58
Svedupetterit ottaa jäärajoitukset voimaan 20-12-2007.

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____2647.aspx
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 16.12.2007, 20:05:27
Lainaus käyttäjältä: Mika Muhli - 16.12.2007, 16:56:00 Kyllä.
Eipä tuonne näin leudoilla ilmoilla kummosta jäätä tunnu syntyvän.
Ihmeen leutoa kyllä on. Lupaavat hyvää säätä kerrankin sateiden sijaan, mutta nollakeliä-pari plusastetta jopa Perämeren pohjukkaan että Lappiin saakka.

OT: Näkyypi tulevan taas musta joulu, näin uskaltaa ainakin hyvin jo väittää...
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 17.12.2007, 15:24:39
Näyttääpä itäiset ystävämme mobilisoineet murtajat SMHI:n tämänpäiväisen kartan mukaan liikkeelle: Viipurin/Saimaan liikennettä avustaa yksi murtaja ja Pietarin liikennettä kaksi (Kapitan Izmailov Viipurin lahdella ja Semyan Deznev sekä Yuri Lisuanski Pietarin edustalla).
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 18.12.2007, 12:50:59
Jatkanpa monologia käväisin tuolla Kemin ja Oulun satamien listoilla (Tornion listaa en löytänyt) ja huh huh Kemin listalla Mega+Motti ja Oulussa KCL Ballerina (ex. Envik); onneksi ei oo jäitä. Toisaalta noiden "mustien listojen" väsäämisellä jäämiehet sahasivat omaa oksaansa. Mitä surkeampia kulkijoita on liikkeellä sitä varmemmin myös murtajilla on töitä. Envik on näemmä tiputettu jääluokasta 1AS 1B luokkaan eli vihdoinkin siitä päästään eroon sydäntalvella. Miten muuten Nesteen uudet rannikkotankkerit DWT liki tupla verrattuna "lintulaivoihin" ja konetehoa vähemmän; azipodin tilalla KaMeWa; paperilla vaikuttaa huonolta. Lastissa tuon koko luokan laivojen hinaaminen on melko vaikeaa ellei mahdotonta.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 21.12.2007, 16:37:52
Monologi jatkuu:
torstaina    27.12.2007 klo. 0700 aloittaa j/m Otson "ajomiehistö" joulun vietosta saapuneina työviikkonsa.
perjantaina 28.12.2007 klo. 1600 suuntaa j/m Otso kulkunsa Tornio/Kemi/Oulu alueelle.

Tämä kaikki edellyttäen jääennusteen paikkansapitävyyden (paitsi että torstaina varmasti tulevat töihin).
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Juhani Mehto - 21.12.2007, 17:16:45
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 18.12.2007, 12:50:59
JMiten muuten Nesteen uudet rannikkotankkerit DWT liki tupla verrattuna "lintulaivoihin" ja konetehoa vähemmän; azipodin tilalla KaMeWa; paperilla vaikuttaa huonolta. Lastissa tuon koko luokan laivojen hinaaminen on melko vaikeaa ellei mahdotonta.

Suula & Kiisla: 1A Super
Purha-luokka: 1A Super
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 21.12.2007, 18:12:21
Tiedän toki Neste Oilin Kiinan/Portugalin rakenteiden olevan 1A Super ja tiedän, että jääluokkamääräyksiä on kiristetty, mutta olihan Envik pitkään 1AS (vanhoin jääluokkarajoin). Se mitä paperilla esitetään on usein ristiriidassa todellisten ominaisuuksien kanssa; kaksi paperilla samanlaista laivaa saattaa olla ihan täysin eri kulkijoita. Hyvänä kulkijana joskus pidettiin 1hv/1dwt; sittemmin 1kw/1dwt; nyt parhaissa kulkijoissa kai 2kw/1dwt (Stena Forerunner etc.). Muistan joskus vanhan j/m Hansen (7500hv) leikanneen GTS Finnjettia (75000 hv) Harmajalla.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: laivabongari - 21.12.2007, 19:52:21
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.12.2007, 18:12:21
Tiedän toki Neste Oilin Kiinan/Portugalin rakenteiden olevan 1A Super ja tiedän, että jääluokkamääräyksiä on kiristetty, mutta olihan Envik pitkään 1AS (vanhoin jääluokkarajoin). Se mitä paperilla esitetään on usein ristiriidassa todellisten ominaisuuksien kanssa; kaksi paperilla samanlaista laivaa saattaa olla ihan täysin eri kulkijoita. Hyvänä kulkijana joskus pidettiin 1hv/1dwt; sittemmin 1kw/1dwt; nyt parhaissa kulkijoissa kai 2kw/1dwt (Stena Forerunner etc.). Muistan joskus vanhan j/m Hansen (7500hv) leikanneen GTS Finnjettia (75000 hv) Harmajalla.
[/u]

En oikein usko että muistat vaan ehkä olet jostain kenties kuullut...

Topi

:thumb: :thumb:
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 21.12.2007, 21:32:38
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.12.2007, 16:37:52 Monologi jatkuu:
torstaina    27.12.2007 klo. 0700 aloittaa j/m Otson "ajomiehistö" joulun vietosta saapuneina työviikkonsa.
perjantaina 28.12.2007 klo. 1600 suuntaa j/m Otso kulkunsa Tornio/Kemi/Oulu alueelle.
No niin, olin siis oikeassa, että Otso on lähtövuorossa ennen Kontiota - eihän lehdistöön voi luottaa, kuten tiedämme. Melkoisen epävakaata säätä kyllä on luvattu tuonne Perämeren pohjukkaankin, välillä kylmää, välillä nollaa/paria plussaa...
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.12.2007, 13:47:12
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7820&l=sv

Vielä tosta svedujen jääkartasta; ovat alkaneet päivittää joka päivä (klikkaa:  Iskarta (dagligen under issäsong)).
Näemmä päivittävät ennen puoltapäivää. Huomiota kiinnitti tilanteen muutos 20.-21.12.2007 (arkistosta voi kaivella), jäätä näyttää tulleen erityisesti Suomen puolelle, vaikka lämpötila oli kaikilla rannikkoasemilla koko ajan plussan puolella.  Liekö SMHI saanut tarkempaa tietoa Suomen puolen tilanteesta. SMHI:n sivuilla myös erittäin hyvä kerran tunnissa päivittyvä rannikkoasemat sivu:

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7810&l=sv

(vie hiiri ko. aseman kohdalle; saa myös taulukkona kuten FMI:n sivuilla, mutta FMI päivittää harvemmin)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 25.12.2007, 01:45:17
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.12.2007, 16:37:52
Monologi jatkuu:
torstaina    27.12.2007 klo. 0700 aloittaa j/m Otson "ajomiehistö" joulun vietosta saapuneina työviikkonsa.
perjantaina 28.12.2007 klo. 1600 suuntaa j/m Otso kulkunsa Tornio/Kemi/Oulu alueelle.

Tämä kaikki edellyttäen jääennusteen paikkansapitävyyden (paitsi että torstaina varmasti tulevat töihin).
Sääennusteita tiiraillessa alkaa tuntumaan, että Otson miehistölle tulee "hukkareissu".
Olen itsekin monesti ollut tilanteessa, jossa aamupäivällä ilmoitetaan ettei lähdetäkään ja parilla seuraavalla viikolla sama uudestaan.
Toisaalta onpa joskus ajettu pyhiksi kotiin ja seuraavana päivänä töihin.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ilari Hatakka - 25.12.2007, 13:19:02
Saimaan talven -07/-08 liikennettä tulee avustamaan entisen bändin lisäksi Väyläalus Letto. Tämä käy ilmi mm. SYKE:n SY41/2007 raportista, jossa todetaan, että

"...syyskuussa 2007 Letto siirrettiin telakkaan neljäksi viikoksi ja siirretään sen jälkeen talveksi jäänmurtotehtäviin Saimaalle. Leton korvaamiseksi Pohjanlahdella Sektori siirtyy myöhemmin syksyllä Ouluun."

Tosin jäätilanne ei täälläkään ole vielä kovin kummoinen, en tiedä onko avustusta vielä tarvittu.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 28.12.2007, 11:41:12
FMA tiedottaa:

Liikennerajoitukset

Port Current restrictions Next restrictions
Minimum iceclass and DWT Valid from Minimum iceclass and DWT Valid from
TORNIO No restrictions Jan 1 2008   I,II 2000 Jan 2 2008
 
KEMI No restrictions Jan 1 2008        I,II 2000 Jan 2 2008
 
OULU No restrictions Jan 1 2008       I,II 2000 Jan 2 2008

Teollisuuden kanssa sovittujen pelisääntöjen mukaan jäärajoitusia ei voi asettaa ennekuin ko. alueella on murtaja eli 02.01.2008
Tornio/Kemi/Oulu alueella on oltava murtaja.

"Jäänmurtokausi alkaa poikkeuksellisen myöhään, kun jäänmurtaja Otso lähtee uudenvuodenaattona Helsingistä kohti Perämerta.

Otso saapuu Perämerelle varmistamaan Tornion, Kemin ja Oulun liikennettä keskiviikkona 2.1.2008.

Jäänmurtokausi alkaa Suomessa keskimäärin jo marraskuun lopulla. Poikkeuksellisen lämpimän alkutalven johdosta murtajia ei aikaisemmin ole tänä talvena tarvittu.

Jäätä on muodostunut ainoastaan Perämeren pohjukkaan. Tornion edustalla on tällä hetkellä noin 5 - 20 senttimetrin paksuista jäätä. Jää ulottuu Tornion satamasta noin 2-3 meripeninkulmaa merelle. Se ei ole toistaiseksi aiheuttanut haittaa pohjoisen laivaliikenteelle.

Seuraava jäänmurtaja lähetetään Perämerelle noin parin viikon kuluttua, talven kehityksestä riippuen."

Eli 31.12.2007 klo. 16.00 on nyt sitten lopullinen j/m Otson lähtöaika.



Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 28.12.2007, 16:13:02
Maikkarin netti-TV aiheesta(tosin nimet ja henkilöt hiukan sekaisin):

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/12/595093
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Eero Huusko - 29.12.2007, 02:35:52
Katselin nuo maikkarin nettiuutise ja, aika surullista katseltavaa. Voima myydään muutaman vuoden sisällä ja haaveena kaikilla tuntuu olevan uusi monitoiminurtaja, vaikka rahaa ei ole edes vanhojen peruskorjauksiin. Finstan laivaston keski-ikä taitaa huidella jo kolmeakymmentä vuotta...

Onneksi Finstashipillä ei ole rahaa muuttaa Otso-luokkaa avomerikelpoisiksi, niiden jäänmurto-ominaisuudethan häviäisivät siinä rytäkässä olemattomiin. Nykyisinhän ne pärjäävät jäissä ainoastaan liukkaan ja onnistuneen runkonsa takia.

Liikennemäärät kasvavat jatkuvasti ja jo nyt on yksi murtaja vähemmän kuin esimerkiksi talvena 2003, jolloin tosiaan tarvittiin kaikki yhdeksän murtajaa. Eikä sekään talvi ollut kuin keskimääräinen jäätalvi ja silti jouduttiin yksi satama sulkemaan ja saattamaan parituhatta ihmistä lomautuksiin.

Turha on tuudittautua sellaiseen luuloon, ettei lähivuosina tule kunnon jäätalvea malliin 1987. Sellaisessa tilanteessa Suomen ulkomaankauppa tulisi kärsimään nykyisellä kalustolla todella paljon.

Niin ja kunnon jäätalvena nämä Nesteen 1 A Super uudisrakenteet tulevat tarvitsemaan perämerellä kaksi murtajaa päästäkseen Ouluun. Toinen tekee ränniä ja toinen hinaa pitkällä. kunnon jäissä ei tuonkokoisilla laivoilla ajeta mopon koneilla.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 29.12.2007, 03:19:08
Lainaus käyttäjältä: Eero Huusko - 29.12.2007, 02:35:52 Liikennemäärät kasvavat jatkuvasti ja jo nyt on yksi murtaja vähemmän kuin esimerkiksi talvena 2003, jolloin tosiaan tarvittiin kaikki yhdeksän murtajaa. Eikä sekään talvi ollut kuin keskimääräinen jäätalvi ja silti jouduttiin yksi satama sulkemaan ja saattamaan parituhatta ihmistä lomautuksiin.

Turha on tuudittautua sellaiseen luuloon, ettei lähivuosina tule kunnon jäätalvea malliin 1987. Sellaisessa tilanteessa Suomen ulkomaankauppa tulisi kärsimään nykyisellä kalustolla todella paljon.
Luulenpa, että tuollaisessa skenaariossa Stasilla käännettäisiin katseet taas Ruotsin (lue Vikingit) ja Venäjän suuntaan. Jokunen kuukausi sittenhän oli lehdistössä, että kun Fennicaa oltiin ehdottamassa Antarktikselle korvaamaan palanutta AI:a, olisi Finstaship ollut tarjoamassa venäläistä supplymurtajaa. Jossa ei muuten ollut mahdollisuutta kytkeä edes ulkoista haarukkaa... :P
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Eero Huusko - 29.12.2007, 14:18:35
Kova jäätalvi itämerellä ei koskisi yksin Suomea. Venäjä tarvitsisi jokaisen murtajansa Pietarin ja Primorskin liikenteen hoitamiseen, eikä edes todennäköisesti pystyisi siihen. Samoin Ruotsi tarvitsisi omat murtajansa ja jos niistä joku liikenisi vuokralle, niin sen vuokran maksumies löytyisi Venäjän öljyteollisuudesta.

Suomen pitäisi ehdottomasti rakentaa pari uutta jäänmurtajaa kansantaloutensa varmistamiseksi. Muutamien kymmenien miljoonien vuotuiset kustannukset olisivat aika halpa hinta tuosta vakuutuksesta. Otsosta rungon malli plus 20 pinnaa lisää leveyttä ja pituutta ja Urho-luokasta propulsiojärjestelmän malli plus tietty 30 pinnaa lisää tehoja. Löytyisi nopeutta, hinauskykyä ja tehokkuutta.

No ei muuta kuin Voima myyntiin ja sitten sen kunnon jäätalven jälkeen ne uudet oikeat jäänmurtajat tilaukseen. Eihän suomalainen opi kuin kantapään kautta.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Jonne Reitti - 29.12.2007, 14:53:52
Lainaus käyttäjältä: Eero Huusko - 29.12.2007, 14:18:35
Otsosta rungon malli plus 20 pinnaa lisää leveyttä ja pituutta ja Urho-luokasta propulsiojärjestelmän malli plus tietty 30 pinnaa lisää tehoja. Löytyisi nopeutta, hinauskykyä ja tehokkuutta.



Ööh, mikäs järki tossa olis. Ruoripotkurit on kuitenki todettu hyväksi järjestelmäksi ja niillä saadaan pienemmällä teholla suurempi paaluvetokyky=parempi hinauskyky. Vrt esim. Urhon ja Fennican tehoa ja paaluvetoa, Fennicassa on vähemmän akselitehoa, mutta enemmän paaluveto kykyä.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Mikael West - 29.12.2007, 15:51:19
Hinaaminen on vain osa jäänmurtotoiminnassa. Muistaakseni meillä oli alle 70 hinausta viime talvena Otson kanssa, ja niistä 70% Raahen sohjouomassa. Se on faktaa että nelipotkurimurtajat pärjää parhaiten kaikissa jääolosuhteissa. Urhon luokka pystyy kaivaamaan itsensaä läpi useita valleja kun taas monitoimi murtajat sekä osittain Otson luokka tarvii vauhtia pästäkseen läpi.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 29.12.2007, 15:57:53
Kyllä E. Huuskon suunnitelmassa on paljon järkeä. Azipod/aquamasterissa on myös paljon miinuksia:

1) ei kestä kovin suurta suoraa törmäystä jäähän eli esim. keulassa oleva ruoripotkuri
(myös peruutettaessa paljon rajoituksia jään suhteen max. vauhti jäihin rajoitettu)

2) ainakin suulakkeella varustettujen ruoripotkurien aiheuttama nopeuden putoaminen
(Fennica-luokassa myös rungon malli hidastaa; pitäisi niillä tehoilla kulkea +20 knots)

3) ikuiset öljyvuodot (ainakin Azipod; Aquamaster lienee tässä suhteessa parempi)

4) enpä ole vielä nähnyt ruoripotkurin kanssa hyvin toimivaa autopilottia

Keskustelussa monitoimimurtaja vs. perinteinen murtaja unohdetaan aina tietoisesti muutama seikka:

a) miehityskulut perinteinen 2/1 vs. moulinex 1/1 vuorottelu (ja perinteisten ukot kesäksi muualle tai lomautetaan)

b) monitoimimurtajan 25-30 % korkeammat rakennuskulut

c) moulinexien hitaus; max avustusnopeus 12-13 kts. vs. Otso+Urho-luokka 18-19 kts.

Moulinexien hinaushaluttomuus johtuu surkeasta haarukkakontruktiosta, joka Botnicaan onnistuttiin vielä huonontamaan.
Perinteisiä vuosikymmeniä ajaneet kehuivat kyllä hienoa ohjattavuutta, mutta haarukka pilaa kaiken
(hinaukseen otettaessa saa jo kaivaa ilmoituksen merionnettomuudesta esiin, sillä 98% varmuudella on reikä keulassa).

Huomioon ottaen moulinexien alkuvuosien seisonnan ja surkean rahtaustason, olen aivan varma että rehellisesti laskien perinteinen murtaja olisi tullut huomattavasti halvemmaksi.

Nykyinen liikelaitosmalli ei mahdollista kansantaloudellisesti järkevää ratkaisua, mutta käyttöikä moulinex n. 30v vs. murtajan 50v.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Jonne Reitti - 29.12.2007, 18:27:33
Eihän ne hinaukset ookkaan ku osa toimintaa. Sohjosta en tiedä, mutta Finstashipin sivujen mukaan Fennican vauhti 80cm kiintojäässä on solmun verran kovempi kuin Urholla. Keulassahan ei ruoripotkureita ole, ainakaan näissä suomen jäänmurtaja/supply/offshore-aluksissa, tiedä sitten miten maailmalla, missä näiden offshorealusten ei tarvitse kulkea jäissä.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 29.12.2007, 19:32:11
Mistähän sitä kiintojäätä löytyy; ei ainakaan Suomen merialueilta pariin vuoteen? Yleensä puhutaan vain ominaisuuksista kiintojäässä, vaikka harvinaista onkin. Jääkokeet Urho / Fennica; Fennica hävisi 100-0. Nettisivuillehan voidaan kirjoittaa mitä vain. Jos ruoripotkurimurtajasta  haluttaisiin yhtä hyvä kulkija kuin Urho-luokasta olisi keulaan sijoitettava yksi ruoripotkuri kuten esim. kolmikolkkamurtaja suunnitelmassa (niin toteuttamiskelvoton kuin olikin), tätä "jääkuormaa" ei tosin yksikään ruoripotkuri kestä. Väittäkööt kuka tahansa mitä tahansa kaksipotkurinen murtaja ei koskaan ole nelipotkurisen veroinen vrt. neliveto vs. etu/takaveto .Monivuotista jäätä ei perinteiset keulapotkuritkaan kestä; siksi ydinjäämurtajissa on kolme peräpotkuria. Nelipotkurinen "ruopii" aina tiensä läpi toisin kuin kaksipotkurinen; pulputus yms. on jo todettu sudeksi; eikä sitä Otso-luokassa ole enää korjattu.
Traagista mutta totta vuoteen 1976 jokainen murtajasukupolvi oli edellistä parempi; sen jälkeen jokainen edellistä huonompi.

Kyllä ylösnotettava ruoripotkuri(Bowthrusters: Rolls-Royce 1 off 1500 kW Hinged Azimuth) on varsin yleinen offshorealusten keulassa.

http://www.oceanteam.nl/download/specs_no103.pdf   (seuraava työpaikkani; tai tarkkaan ottaen sisaralus; 102:sta ei vastaavaa linkkiä; varustettu azimuth thrusterilla keulassa kuten nykyinen alus msv Arbol Grandekin)

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/kotimaa/2003/02/153612 (tietoa kolmikolkasta; valitettavasti videolinkki ei toimi)



Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 02.01.2008, 13:26:36
Ensin hiukan huutia suomalaisille; SMHI päivittää jääkarttaa päivittäin (myös joulupäivänä) ja sjöfartsverket sivujaan 2-3 päivän välein (myös joulunpyhinä), mutta Suomessa FIMR sivuilla viime kevään jäätiedoitus ja FMA data peräti vähäistä (kartta 3-4 päivän takaa).
Vaan asiaan; Otso on radion jäätiedotuksen mukaan saapunut Perämerelle ja Saimaalle pukkaa rajoitukset 07.01.2008 (min. II ja 1500 dwt). Saimaalla avustaisi Kummeli ja kanavassa MKL 3401 (jos kuulin oikein). FMA sivuilta en löytänyt tietoa 3401:sta ilmeisesti jokin pienehkö väylänhoitoalus? Tuskin ex. MKL 340 (nyk. 640)on lasikuituvene ja monikeilainanturit pohjassa.
Mainittiin myös merisään/jäätiedotuksen siirtyvän uudelle ohjelmapaikalle, mutta ei mainittu aikaa; mikähän se on?

EDIT: nyt on Suomessakin kankkunen hellittänyt ja FIMR sivuille saatu päivän raportti:
"Jäänmurtajat: Otso avustaa Perämeren pohjoisosassa. Kummeli avustaa Saimaalla ja MKL-4310 Saimaan kanavassa."
(eli vanha kuuli väärin MKL-4310 toimii kanavassa)

Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 02.01.2008, 20:04:40
Vielä Saimaan murrosta; temppuileeko vanhan muisti, mutta muistaisin Kummelissa olevan alkuperäisen pääkoneen:Scania DSI 14 V8? Stasin sivut puhuvat vain Sektorin 638 kw:sta (CAT????) Eipä noilla tehoilla Kummeli+MKL4310 kovin kummoista avustustoimintaa harrasteta; vaan taitaa Saimaan kulkijat olla Ladoga-luokkaa tai vast.?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Rontti - 02.01.2008, 23:35:15
Jannella paljon hyviä pointteja mutta.....
Ei voida edes olettaa, että löytyisi hyvää autopilottia toimimaan ruoripotkurin kanssa jos suuntavakavuus on jotain niin surkeata kuin jäänmurtajassa. Eihän kölittömässä kananmunassa voi mikään toimia kunnolla. Eiköhän näissä azipodilla varustetuissa "lemmenlaivoissa" homma toimi paremmin?
Näitä perinteisten ja mulinexien hyviä ja huonoja puolia voidaan saivarrella vaikka esimerkiksi ketteryydellä, paaluvedolla, jäänmurtokyvyllä eri jääolosuhteissa...jne jne mutta on typerää hiekkalaatikkoleikkiä puhua jäänmurtajien eroista, koska jokainen on hyvä omalla tavallaan. Jokaisesta löytyy hyvät ja huonot ja ne voidaan sjoittaa suomen rannikkoalueille tarpeen mukaan. Täydellistä jäänmurtajaa ei olekaan. Ja kuten tiedetään on jokainen avustettava kauppa-alus saanut apua ja päässyt eteenpäin on se sitten kestänyt 2,5,10 tai 120 minuuttia. Haluaisin myös muistuttaa, että eivät kaikki jäänmurtaja kuskit ole samalla viivalla ammattitaidon kanssa kun mitataan avustustaitoa. Eli vaikka annettaisiin huipputyökalu alle niin ei sitä kaikki osaa käyttää maksimaalisesti. Näinhän se on joka asiassa.

Hiukan OT........Ehkä olen tyhmä mutta en edes ymmärrä miksi samassa yhtiössä samaa paskaa duunia tekevien pitää kukkoilla työmaittensa suoritusarvoilla?? Ei siitä makseta optioita vaan pahentaa laivaston sisällä vallitsevaa yleistä katkeruutta koko ammattikunnan välillä. Mutta ehkä niillä joilla ei ole oikeata elämää saavat kiksejä edes tällaisesta käyttäytymisestä. surullista sinänsä.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 03.01.2008, 00:40:15
Varsin monessa pointissa olet oikeassa M.L. ja kuten eräs jäänmurtajapäällikkö sanoi moulinexit ovat Kokkolan latitudille asti kovaa valuuttaa. Koska en itsekään ole enää VLL:n palveluksessa voinen tarkastella tilannetta "ulkopuolisena". Tarkoitus ei ole arvostella mitään ammattiryhmää, mutta haluan kyseenalaistaa "moulinexien" edullisuuden en niiden toimintakykyä. Jäänmurtajien ajomiehet voidaan jakaa kolmeen ryhmään a) synnynnäiset lahjakkuudet b) ajamalla oppivat c) lahjattomat; itse olen kai ryhmää b ja lievästi c grouppiin kallellaan, mutta kai olin jonkinlainen "kotitarvekuski". Tavoite tässä ei ole arvostella muita tai heidän mielipiteitään vaan kaipaan aitoa ja rehellistä dialogia siitä, miten jäänmurto on paras ja kansantaloudellisesti järkevin ratkaista. Kuten hyvin tiedät perinteisille murtajille sysättiin sekä MKL että VLL aikana sekä koulutus että miehistökuluja, jotka olisivat selkeästi kuuluneet moulinexien kustannuspaikalle. Ainoa mitä kaipaan on rehellisyys ja läpinäkyvyys. Eräillä tuntuu olevan ennakkoasenne moulinexien edullisuudesta ja kykeneväisyydestä ennakolta päätetty. Finstashipin tj. Esko Mustamäen visio keskittymisestä arktisille alueille on todella viisas; näen offshoressa ylikuumentumisen merkkejä ja unohtamalla offshoren ja keskittymällä jäänmurto-ominaisuuksiin saadaan nähdäkseni paras lopputulos. Valitettavasti monivuotinen jää sulkee nelipotkurisen vaihtoehdon pois.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 05.01.2008, 15:47:49
Päivitystä tilanteeseen:

"Jäänmurtajat: Otso avustaa Perämeren pohjoisosassa. Letto avustaa pohjoisella Saimaalla ja Kummeli avustaa etelä Saimaalla ja Saimaan kanavassa."

Eli Letto on saapunut Saimaalle.

Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Anssi Krooks - 05.01.2008, 18:39:23
Pakkaspäivien ansiosta alkaa meri etelässäkin jäätyä, tässä abstrakteja näkymiä Espoon Laajalahdelta:

http://seudun.kuvat.fi/kuvat/2008/Tammikuu/ (http://seudun.kuvat.fi/kuvat/2008/Tammikuu/)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Eero Huusko - 08.01.2008, 21:18:46
Wetterzentralen lämpöennusteita kun katselee, niin saa Otsokin tulla kohta pois. Ei tule kunnon jäätalvea tänä vuonna.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 11.01.2008, 01:57:50
Lainaus käyttäjältä: Eero Huusko - 08.01.2008, 21:18:46
Wetterzentralen lämpöennusteita kun katselee, niin saa Otsokin tulla kohta pois. Ei tule kunnon jäätalvea tänä vuonna.
Juuri eilen 10.01.2008 peruttiin Kontion lähtö; uudesta ETD:sta ei tietoakaan. Raaheen on tullut jäärajoitukset (12.01.2008) , mutta Otson läsnäolo Perämerellä mahdollistaa sen. Taitaa olla 1930-luvun talvien kaltainen jäätalvikausi meneillään. Sotatalvet olikin sitten ihan toista maata.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Rontti - 11.01.2008, 18:14:24
LainaaTaitaa olla 1930-luvun talvien kaltainen jäätalvikausi meneillään. Sotatalvet olikin sitten ihan toista maata.

Muistat nuo talvet elävästi vieläkin?.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 11.01.2008, 18:24:40
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 11.01.2008, 18:14:24
Muistat nuo talvet elävästi vieläkin?.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

No en ihan, mutta tilastot kertovat 1930-luvun talvien olleen tosi lauhoja.

http://www.fimr.fi/fi/palvelut/uutiset/8.html

(Kaikkein leudoin vuosikymmen on toistaiseksi ollut 1930-luku. Talvien 1930-1939 keskimääräinen jääpeitteen laajuus oli vain 117 000 km².)

Vertailuksi jäätalvi 1987:

"Ankara talvi 1987

Vuonna 1987 oli ankara jäätalvi Itämerelle, ankarin mitä tähän mennessä on satelliittikuvin voitu todentaa.
- Silloin melkein koko Itämeri jäätyi lukuun ottamatta pientä aluetta Tanskalle kuuluvan Bornholmin saaren itä-koillispuolella.

Avoin alue alkoi 30 kilometrin päässä saaresta. Täysin jäättömäksi jäi siellä vain 15 000 neliökilometrin verran Itämeren kokonaispinta-alasta, joka on 442 000 neliökilometriä. Keskimääräisenä talvena Itämerestä jäätyy noin puolet."
(verkkouutiset)


Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 11.01.2008, 21:19:12
Näköjään moulinexien puolella varaudutaan talveen, vaikkei sellaista ole näköpiirissä.  ;D Nordica on nimittäin matkalla kohti GDV:n Arendalia, juuri sopivasti Stasin aikataulun mukaan (rahtausaika päättyy noin 15. päivä). Myös Botnica on pitkästä aikaa liikkeellä, lähtenyt Harwichistä Kristiansandiin (melko lähellä Arendalia)... Tosin Botnican tilanteesta minulla ei ole ihan vielä tietoa, alkaako sillä uusia sukellushommia, kuten aiemmin olin kuullut, vai onko sekin menossa stand-byhyn.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 17.01.2008, 19:51:33
Saa nähdä pärjätäänkö Perämerellä pitkästä aikaa ilman "Sisu luokkaa"? Joku talvi (jos nyt oikein muistan) 2000-luvulla on ollut niin, että sekä Sisu että Urho ovat olleet koko talven työttöminä.
Oman päätelmäni mukaan tosi leutoja talvia ovat 2000-luvulla olleet 2000 ja 2002. Talvella 2000 Uumajaan oli ainoastaan käytössä 1C-jääluokka rajoitus. 2002 oli Uumajaan 1B-rajoitus. Kaikkina muina 2000-luvun talvina käytössä on ollut 1A jääluokka helmi-maaliskuun paikkeilla. Talvi 2001 alkoi myös leutona, ja talven laajin jäätilanne oli vasta poikkeuksellisesti maaliskuun lopulla! Tällöin 1A-rajoitus Holmsundiin astui muistaakseni voimaan vasta maaliskuun alusta.
Katselin myös vanhaa jääkarttaa, joka oli päivätty 22.2 2001, ja tällöinkään koko Perämeri ja Merenkurkku eivät olleet jäässä kokonaan. Merenkurkussa Nordvalenilla ei merenkulullisesti katsottuna ollut mitään haittaa jäästä. Sitten tuli kylmä jakso helmikuun lopusta maaliskuun loppuun ja muutamassa viikossa Holmsundin 1C-rajoitus nostettiin 1A rajoitukseksi.
Viime talvi alkoi myös tosi leutona, ja esim. Uumajan rannikolla ei ollut juuri ollenkaan kiintojäätä helmikuun alussa. Sitten taas helmikuu oli kylmä, ja kuinka ollakkaan helmi-maaliskuun vaihteessa oli jo paha ahtojäätilanne Holmsundin edustalla :o Tästä osoituksena esim. RG1:sen jämähtäminen jäihin. Pahimpana päivänä sekä Frej että Sisu leikkasivat Rg1:sen irti ahtojäistä, kun FRej:n tehot!!!! eivät yksin riittäneen tehokkaaseen avustukseen! Eli voi se talvi vielä tänävuonnakin tulla yllättävästi takaisin :thumb:
Joku ruotsalainen valokuvaaja on näköjään päässy viime talvena Frej:n kyytiin Merenkurkussa, kun Frej avusti RG1:stä ::) Eipä taida tavallisella maisema/laivakuvaajalla kuten minä koskaan olla mitään asiaa tälläiselle kuvausreissulle :'(
Täältä niitä kuvia Frej:ltä löytyy:
http://www.palmeen.com/galleri.php
Luulisin, että pakostakin senverran vielä talvea tulee, että ainakin yksi Moulinex lähtee Perämeren eteläiseen osaan/Merenkurkkuun. Esim. Vaasaan on aina ollut 1A-rajoitus viimestään helmikuun lopuilla. Jos Vaasaan päästään tänä talvena 1B-jääluokan aluksella, niin se olisi sitten kyllä ihme ::)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 21.01.2008, 21:20:40
Jaha, kun sääennusteet kertovat, että pohjoisessa kylmenee ainakin hetkeksi, niin lähtökäsky on annettu:

"TOINEN JÄÄNMURTAJA PERÄMERELLE

Jäänmurtaja Kontio lähtee tiistaina 22.1.2008 iltapäivällä Perämerelle varmistamaan Tornion, Kemin ja Oulun liikennettä. Alus saapuu ko. alueelle keskiviikon ja torstain välisenä yönä riippuen sääolosuhteista.

Ennen Kontiota Helsingin Katajanokalta on lähtenyt jäänmurtotehtäviin ainoastaan jäänmurtaja Otso, joka on avustanut Perämeren liikennettä vuoden vaihteesta lähtien."


Stasi tiedottaa (http://www.finstaship.fi)

Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 22.01.2008, 10:32:28
Jos nyt oikein tosiaan kylmenee, niin varmaankin sjöfartsverket lähettää myös pian matkaan Atlen tai Ymerin. Ei Alen tehoilla kovin kauaa Perämerellä pärjää. Saas nähdä sitten, jos Ale tulisi vaikka Merenkurkkuun :thumb:
Merenkurkku/Perämeri on aina jäätynyt viimeistään helmikuussa tosi leutoinakin talvina, joten kyllä varmaan vielä joku moulinexeista pääsee murtoon Kokkolan/Pietarsaaren edustalle kuten jo aiemmassa viestissä pähkäilin.
Ja taasen katsaus vanhaan jääkarttaan 13. maaliskuuta  2000. Tällöin näyttää Otso ja Kontio olleen Perämeren pohjukassa, Fennica ja Nordica eteläisellä Perämerellä ja Botnica Kaskinen/Vaasa. Sama tilanne voisi ehkä toteutua tänäkin talvena maaliskuun alussa poislukien Botnica? Jos talvi ei todella paljon kiristä otetta, niin tuskin Kaskinen/Selkämeri edes tarvitsee jäänmurtoa tänä talvena? Samalla jääkartalla näkyi myös olevan Apu siellä Kotkassa päin.
Kun katsoo jäätilannetta tämän viikon alusta, niin voi todeta että viimevuonna samaan aikaan oli enemmän jäätä. Helmikuussa 2007 oli kylmiä päiviä normaalisti, ja jääpeite kasvoi koko helmikuun. Sitten tuli lauhempaa ja etelätuulet kasasi ahtojäitä. Tuleekohan tänä talvena edes yhtään päivää, jolloin kylmää olisi yli -20astetta ::)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 27.01.2008, 07:26:17
E-S uutiset (YLE); toivottavasti oli oikean vuoden uutiset (ainakin viime talven sulkemisaika oli oikein):

Saimaan kanava ja syväväylät auki

Ensi viikolla selviää tältä talvelta Saimaan kanavan sulkemisen ajankohta. Tällä hetkellä kanava ja syväväylät ovat normaalikäytössä.

Viime vuonna saimaankanava suljettiin tammikuun 28. päivän ja avattiin kaksi kuukautta myöhemmin.

Saimaan kanavan sulkemisesta ilmoitetaan vähintään viikko etukäteen. Kanava suljetaan keleistä huolimatta muun muassa huoltotöiden takia.

Taitaa tulla taas lyhyt (parin kuukauden) tauko ellei kenraali Talvi ryhdistäydy.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Rontti - 27.01.2008, 14:20:37
Niinkuin täällä foorumissa on moneen otteeseen mainittu niin eipä tämä olisi ensimmäinen kerta jolloin kunnon talvi alkaa vasta tammikuun lopussa tai helmikuun alussa ja voi kestää pitkäänkin ja kovana. Merivesi on tähän aikaan vuodesta niin kylmää ja kohmeista, että se napsahtaa jäähän hetkessä ja jos ei lunta sada eristeeksi niin jo -10 tekee jäälle vahvuutta ja äkkiä.

Pieni OT......Se onko todella syntymässä joku ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos vai onko tässä vain tällainen välivaihe ja muutaman vuoden päästä paukkuu kunnon pakkaset. Se jää nähtäväksi ja siinä onkin viherpipertäjillä ja tiedemiehillä vääntämistä mutta se on jo huomattu, että paskanahneet näädät (poliitikot ja virkamiehet) ovat jo keksineet oivan rahastuskeinon ilmastonmuutoksen nimissä.
Ainoa mihin itse oikeasti uskon mitä tiedemiehet pelkäävät, että jos Golfvirta pysähtyy tai muuttaa suuntaansa niin Suomessa vuoden keskilämpötila putoaa 5 astetta ja se tuo kyllä kunnon talvet takaisin.

Ja edelleenkin vanhoja toteamuksia, että ei sen tarvi olla kovinkaan ihmeellinen jäätalvi että syntyy ongelmia jos vaan tuulet pakkaavat jäät suomen puolelle. Siinä sitä riittää taas Finnstashitillä ihmettelemistä mistä revitään osaavat ajomiehet murtajiin.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Sami Saarinen - 27.01.2008, 14:33:29
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 27.01.2008, 14:20:37
Se onko todella syntymässä joku ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos vai onko tässä vain tällainen välivaihe ja muutaman vuoden päästä paukkuu kunnon pakkaset.

Tuo kysymys taitaa kuulua tiedemiestenkin mielestä kategoriaan makukysymykset. Ainakin mikäli meillä on uskomista venäläisen avaruustutkimuslaboration johtajaa Khabibullo Abdusamatov:ia (ja miksei meillä olisi), joka varoittelee vuosisadan puolivälissä maapalloa uhkaavasta mahdollisesta minijääkaudesta.  :o

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1479883 (http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1479883)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Rontti - 27.01.2008, 17:22:45
Noh onneksi vuosisadan puoliväliin mennessä kasvan koiranputkea joten jää jääkausi näkemättä..... :)
Jos noita vuosisatoja taaksepäin tehtyjä tutkimuksia seuraa niin tässä on menossa vaan yksi vaihe joka tekee ilmaston tällaiseksi kuin nyt on. Jotain tekemistä tyynenmeren merivirtojen ja niiden lämpötilojen kanssa ja ne vaikuttavat suoraan ympäri maailmaa niin, että intiassa voi sataa lunta ja pohjosessa melkeen palmut alkais kasvamaan. Tällaista heilahtelua on ainakin todistettavasti ollut jo pitkään tietyllä syklillä. taas OT
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Eero Huusko - 27.01.2008, 21:40:23
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 27.01.2008, 14:20:37


Ja edelleenkin vanhoja toteamuksia, että ei sen tarvi olla kovinkaan ihmeellinen jäätalvi että syntyy ongelmia jos vaan tuulet pakkaavat jäät suomen puolelle. Siinä sitä riittää taas Finnstashitillä ihmettelemistä mistä revitään osaavat ajomiehet murtajiin.


Nyt on ollut monta leutoa talvea putkeen ja yhtään uutta ajomiesta ei varmaankaan ole koulutettu. Perinteistä toimintaa on ettei navigaattoria päästetä kahvoihin missään tilanteessa. Nykyiset ajomiehet jää eläkkeelle ja uusia ei kouluteta muutamassa viikossa, ellei sitten ole synnynnäinen lahjakkuus.

Aikoinani annoin jokaisen navigaattorin kokeilla kahvoja ja eräänkin erittäin lupaavan nuoren miehen(terveisiä Tumpille) yritin saada pysyvästi palkkalistalle, ei käynyt.

Ajomiehet ovat varmaankin suurin jääavustuksen ongelma, jos ja kun tulee kunnon jäätalvi.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 28.01.2008, 00:16:45
Vaikuttaa se kasvihuoneilmiö nyt sitten pidemmällä aikajaksolla tai sitten ei, niin meikäläistäkin ottaa pannuun niin maan perhanasti monien immeisten lyhyt "säämuisti" tyyliin kyllä silloin ennen oli aina marraskuun alusta maaliskuun loppuun vähintään 30 graatia pakkasta ja luntakin oli toista metriä... ::)
Tässä on taas kerran eräs uutinen joka perustuu tilastotietoihin, eikä omaan ajan kultaamaan muistiin. Huomatkaa erityisesti kyseisestä artikkelista punaisella painottamani lauseet, joissa muistutetaan jälleen, että 1930-luku oli kaikkien aikojen vähäjäisin. Sitä seuraavien sotavuosien erityisen ankarat pakkastalvet sentään toivottavasti kuitenkin ovat usempien tiedossa. Joten eiköhän luoteta lopullisesti niihin ilmastonmuutosteorioihin ja pannaan myyntiin loputkin jäänmurtajat ja aurauskalusto, kun eihän meillä enää mitään talvia ole tulossa, vai harkittaisiinko sittenkin vielä... >:(

Merivedet lämpimiä - Itämeri melkein jäätön
Julkaistu 25.01.2008, klo 10.16 (päivitetty 25.01.2008, klo 10.26)

Merivedet ovat nyt tavanomaista lämpimämpiä, ja Itämeri on vielä melkein jäätön. Merentutkimuslaitoksen mukaan Suomea ympäröivät merialueet ovat asteen tai kaksi pitkäaikaisia keskiarvoja lämpimämpiä. Tavanomaisena talvena Perämerellä on tähän aikaan tammikuuta kaikkialla jäätä, mutta nyt jäätä on vain Perämeren pohjoisosassa Kemin ja Oulun edustojen merialueilla. 

Eteläisillä merialueilla jäätä on vain Suomenlahdella sisälahtien pohjukoissa ja jonkin verran Viipurinlahdella ja Pietarin edustalla. Normaalitalvena jäätä olisi myös Helsingin ja Tallinnan välisellä ulappa-alueella.

Jääpalvelun mukaan on oletettavissa, että jäätä on Helsingin edustalla vasta helmikuun puolivälin tienoilla.

Myös Pohjanlahti on keskimääräistä lämpimämpi - Selkämeri runsaan asteen ja Perämeri paikoin jopa kaksi astetta lämpimämpi. Jääpalvelusta arvioidaan, että Perämeri saa jääkatteen aikaisintaan helmikuun ensimmäisen viikon jälkeen.

Vaikka vuosi alkoi jäätilanteen kannalta samanlaisissa merkeissä kuin edellinenkin, nyt ollaan kuitenkin jääty jälkeen jo viime talvestakin.

Jopa jäätalvina 1988 - 89 ja 1960 - 61, jotka ovat jääpalvelun 300 tilastoimasta jäätalvesta vähäjäisimmät, jäätä oli tammikuun puolivälissä Perämerellä selvästi enemmän kuin nyt. Jäätalvi 1929 - 30 on jääpalvelun tilastojen kolmanneksi leudoin ja se oli alultaan hyvin samankaltainen kuin kuluva talvi. Suomenlahden osalta tilanne on mainittuina leutoina jäätalvina ollut hyvin samankaltainen tammikuun lopulla kuin se on nyt.

Talvesta 1930 alkoi kymmenvuotisjakso, joka jääpeitteen laajuudella mitaten on ollut kaikkien aikojen vähäjäisin. Tätä erittäin leutoa jaksoa seurasi 1940-luvun erittäin kylmät talvet, jolloin muun muassa Itämeri jäätyi kokonaan. Tämä jäätalvesta 1940 alkanut kymmenvuotisjakso onkin ollut kaikkein ankarin sitten 1900-luvun alun.

YLE Uutiset (http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id80884.html)


Olkaamme siis kiitollisia, että meillä on ainakin toistaiseksi jo toinen erityisen leuto talvi menossa, kun eihän meidän nyky-yhteiskunnalla olisi kuitenkaan varaa pitää normaalina pakkastalvena tieverkkoa, eikä laivaväyliä ajokunnossa, eikä lämmittää kouluja, sairaaloita yms., kun se öljykin on niin kallista ja johan ne EU-direktiivitkin taitaa määrätä, että viljelyolosuhteetkin pitää olla samanlaiset Suomessa ja Espanjassa... ;)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 28.01.2008, 21:13:25
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.01.2008, 07:26:17
Ensi viikolla selviää tältä talvelta Saimaan kanavan sulkemisen ajankohta. Tällä hetkellä kanava ja syväväylät ovat normaalikäytössä.
Viime vuonna saimaankanava suljettiin tammikuun 28. päivän ja avattiin kaksi kuukautta myöhemmin.
Saimaan kanavan sulkemisesta ilmoitetaan vähintään viikko etukäteen. Kanava suljetaan keleistä huolimatta muun muassa huoltotöiden takia.

Liikennekausi päättyy Saimaan kanavalla - Taipaleen ja Konnuksen kanavien ympärivuorokautinen päivystys on päättynyt talvikaudella 2008

Saimaan kanavan liikennekausi päättyy 3.2.2008 kello 22.00.

Taipaleen ja Konnuksen kanavien ympärivuorokautinen päivystys on päättynyt 25.1.2008. Taipaleen ja Konnuksen kanavat ovat liikenteen käytössä tilaamalla sulutuspalvelu edellisenä arkipäivänä kello 8.00–16.00. Tilaus tehdään puhelimella soittamalla numeroon 0204 48 3930.

Päivystys käynnistyy Taipaleen ja Konnuksen kanavilla kun Saimaan kanavan liikennekausi käynnistyy keväällä vuonna 2008.


http://www.fma.fi/news/?lang=fi&id=292 (http://www.fma.fi/news/?lang=fi&id=292)

Ensimmäiset satamien liikennerajoitukset voimaan

Talven ensimmäiset liikennerajoitukset Vaasan, Pietarsaaren, Kokkolan ja Kaskisten satamiin astuivat voimaan eilen.

Liikennerajoitukset asetettiin tänä vuonna ennätyksellisen myöhään.

Yleensä liikennettä Merenkurkussa ja Perämeren eteläosassa rajoitetaan jo joulukuun puolella. Leutona viime talvenakin rajoitukset asetettiin tammikuun puolivälistä alkaen.


© |YLE| Pohjanmaan uutiset 28.01.2008 päivitetty klo 17:03:24 (http://lotta.yle.fi/rswebvsa.nsf/sivut/uutisaihe)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pertti Nuottimäki - 29.01.2008, 12:12:10
Satuin kuulemaan asiasta hyttikavereilta matkalla Tukholmasta Turkuun ja tarina piti kun tarkistin: Ruotsin televisio oli raportoinut 12/1 seuraavaa:
Luulajassa laajennetaan kaukolämpöverkkoa niin että jäänmurjajat voidaan liittää siihen.

Tuntuvat uskovan ilmaston muutokseen!
Tietysti ympäristömielessä kaukolampö laivoissa on hyvä juttu, mutta merellä ehkä vaikeampi toteuttaa./Pertsa
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 29.01.2008, 14:11:54
Lainaus käyttäjältä: Pertti Nuottimäki - 29.01.2008, 12:12:10
Satuin kuulemaan asiasta hyttikavereilta matkalla Tukholmasta Turkuun ja tarina piti kun tarkistin: Ruotsin televisio oli raportoinut 12/1 seuraavaa:
Luulajassa laajennetaan kaukolämpäverkkoa niin että jäänmurjajat voidaan liittää siihen.

Tuntuvat uskovan ilmaston muutokseen!
Tietysti ympäristömielessä kaukolampö laivoissa on hyvä juttu, mutta merellä ehkä vaikeampi toteuttaa./Pertsa
Katajanokalla murtajat ovat olleet jo vuosikymmeniä kaukolämpöverkossa.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pertti Nuottimäki - 29.01.2008, 15:21:08
Joo, siinä taas nähdään, että tämä koti-Ruotsi on jäämässä pahasti jalkoihin./Pertsa
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 02.02.2008, 04:33:22
En oikein tiedä, miten tähän pitäisi suhtautua:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1483289

Eli merentutkimuslaitoksen lopettamissuunnitelmaan. Ruotsissahan SMHI hoitaa merentutkimuksenkin eli saattaa noin jäätiedottamisen suhteen olla onnistunutkin ratkaisu, mutta organisaatiomuutoksissa on aina omat riskinsä.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: 2709 - 02.02.2008, 09:00:09
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 02.02.2008, 04:33:22
En oikein tiedä, miten tähän pitäisi suhtautua:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1483289

Eli merentutkimuslaitoksen lopettamissuunnitelmaan.

Merentutkimuslaitoksen sivu (http://www.fimr.fi/fi/laitos/uutiset/92.html) aiheesta. Ei mitään Arandan kohtalosta, siirtyykö Ympäristökeskukselle vai Ilmatieteenlaitokselle, vaiko perustetaanko Aranda Oy.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Jukka Huumarkangas - 02.02.2008, 17:04:22
Lainaus käyttäjältä: Jorma von Wehrt - 02.02.2008, 09:00:09
Merentutkimuslaitoksen sivu (http://www.fimr.fi/fi/laitos/uutiset/92.html) aiheesta. Ei mitään Arandan kohtalosta, siirtyykö Ympäristökeskukselle vai Ilmatieteenlaitokselle, vaiko perustetaanko Aranda Oy.

Olin lukevinani jostain lehdestä että Aranda siirtyisi Ympäristökeskukselle
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Teemu K. - 02.02.2008, 17:06:44
 
Lainaus käyttäjältä: Jukka Huumarkangas - 02.02.2008, 17:04:22
Olin lukevinani jostain lehdestä että Aranda siirtyisi Ympäristökeskukselle

Keskustelua löytyy tuolta http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=12590.0
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 02.02.2008, 21:32:43
Ymer on jo ollut hetken aikaa Holmsundissa, mutta työttömänä makaa :'( Holmsundin väylällä oli jo jäätäkin, mutta myrsky kuljetti kaiken jään ulapalle...
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Väyrysen Antti - 04.02.2008, 23:23:53
Helmikuustakin luvataan reippaasti keskimääräistä lämpimämpää ja maaliskuussa odotetaan jo keväisten virtausten yltävän tänne pohjolaankin asti.

Ilmatieteenlaitos uskoo, että nämä leudot talvet vesisateineen ovat tulleet jäädäkseen Suomen ilmastoon.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 10.02.2008, 03:13:52
Perämerelläkin jäätilanne ei mikään kadehdittava, silti ovat lähettäneet nyt Fennican Arendalista kohti Oulua, pitäisi olla Oulussa keskiviikkona...
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Rontti - 10.02.2008, 09:03:06
No mutta pohjoisessa ollaankin fiksumpia kuin esim. kehä 3:n sisäpuolella missä talvi pääsee yllättämään joka vuosi ainakin autoilijat ja jukoliste...keskellä talvea. On se hurjaa........... ;D
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 14.02.2008, 13:35:01
Jäänmurtajat: Fennica ja Kontio avustavat Perämeren pohjoisosassa.
(FIMR Jäätiedotus 14.02.2008)

eli onko Otso siirretty lepovuoroon?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 14.02.2008, 13:54:49
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 14.02.2008, 13:35:01 eli onko Otso siirretty lepovuoroon?
Baltice kertoo seuraavaa, minkä AISLive myös vahvistaa: Otso    Finland    Standby at Oulu

Nordicalle on ilmeisesti löydetty jokin keikka offshorepuolella, vaikuttaa taas Stavanger-Sandnes alueella. Noin offina tietenkin.

Edit: Nyt Otso on taas otettu töihin Oulun edustalle.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Kristian Lampio - 26.02.2008, 20:01:05
On kyllä todella laimea jäätalvi :-\ Normaalisti pitäs Turun saaristossakin olla yli 20 cm jäätä. Tänä vuonna hyvä että on ollut edes pakkasta siellä. Jos ens talvena tulis enemmän jäätä kun nyt parina talvena. Tuskimpa mikäli ilmastonmuutos on totta...
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Juhani Mehto - 28.02.2008, 15:26:02
Turun Sanomien (http://www.turunsanomat.fi/?ts=1,3:1000:0:0,4:1:0:1:2008-02-28,104:1:522377,1:0:0:0:0:0:) mukaan kulunut/kuluva talvi on Suomen lämpimin koko mittaushistorian aikana.

Varsinaisessa artikkelissa puhutaan myös jäätilanteesta, tai lähinnä sen puutteesta. Riitettä on lounaissaaristossa vain suojaisissa lahdissa jos niissäkään. Ainoa jää tuli pari viikkoa sitten tyynenä pakkasyönä, ja nekin jäät ovat sulaneet.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Jussi Lampinen - 28.02.2008, 15:43:30
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 28.02.2008, 15:26:02
Turun Sanomien (http://www.turunsanomat.fi/?ts=1,3:1000:0:0,4:1:0:1:2008-02-28,104:1:522377,1:0:0:0:0:0:) mukaan kulunut/kuluva talvi on Suomen lämpimin koko mittaushistorian aikana.

Varsinaisessa artikkelissa puhutaan myös jäätilanteesta, tai lähinnä sen puutteesta. Riitettä on lounaissaaristossa vain suojaisissa lahdissa jos niissäkään. Ainoa jää tuli pari viikkoa sitten tyynenä pakkasyönä, ja nekin jäät ovat sulaneet.
Joo eipä tuota jäätä tullut havaittua missäänpäin alkuviikon laivareissulla.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Väyrysen Antti - 28.02.2008, 18:08:13
Kyllähän tästä talvesta ja helmikuusta lauhaa povattiin, mutta että näin lauhaa...

Kun sääsatelliittien kuvia tutkiskelee, voi havaita, että tuo normaalisti Pohjois-Saksan ja Tanskan korkeudella talviaikaan pyörivä N55LP on noussut Suomen korkeudelle asti. Jos tämä meno jatkuu, niin kohta alkavat olla jo Etelä-Suomen havupuumetsätkin katoava luonnonvara.

Oikeassa olivat ne, jotka veikkailivat Urho-luokan jäämistä satamaan. Eikä Voimakaan ole lähdössä minnekään.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 29.02.2008, 01:48:18
Eilisessä Hesarissa (28.02.2008) oli artikkeli murtajista ja täytyy todeta, että niin paljon paskaa ja valheita HS:sta harvoin tapaa. Moulinexeja kehuttiin ilman arvostelun häivää. Onneksi VLL/MKL ei ole rahaa tilata mitään. Perinteisiä vihdoin haviteltiin MKL:n takaisin. (Valitettavasti maksullinen sivu ei pysty linkittämään).

Lankulta:

http://tv4nyheterna.se/2.139?videoId=1.290303&renderingdepartment=2.757

EDIT: Kaikkein kummallisinta on halu kilpailuttaa murtopalvelut vaikkei muita tarjojia ole. Erityisen kummalliseksi asian tekee se, että samainen hallitusneuvos on esittänyt kilpailun vastaisia mielipiteitä toisen liikelaitoksen suhteen, vaikka kilpailua on syntynyt. Vispilöiden suhteen haluaisin PUOLUEETTOMAN laskelman niiden kannattavuudesta huomioiden niiden korkeammat hankintakulut, alkuvuosien seisonnan ja alkuvuosien nimellisen rahtaustason. Juuri tällä hetkellä rahtaustaso on kieltämättä hyvä, mutta tuskin koko uuden aluksen life spanin.Nykyinen MKL pääjohtaja (silloinen VLL toimitusjohtaja) esitti Meritiimissä (MKL hlökuntalehti) ajatuksen; onko Fennica-luokan DP-laitteiston päivitys ollenkaan taloudellisesti järkevää vai keskittyminen jäänmurtoon. No nyt ne on tilattu, mutta hiukan myöhässä.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 01.03.2008, 13:27:13
Talven tuntua: Svedu jääkartan mukaan Atle avustaa Luulajan edustalla ja Ymer Skellefteån edustalla. Ale olisi ko. kartan mukaan matkalla etelään. Sjöfartsverketin sivut kertovat kumpaisenkin statukseksi: förtöjd, mutta kai laahaa data hiukan jäljessä.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 01.03.2008, 15:07:54
Enpä viitsi tälle omaa topicia avata, mutta olisiko järjen valoa näkyvissä?

http://www.fma.fi/palvelut/tietopalvelut/tiedotteet/show.php?id=398

Ainoa järkevä ratkaisu perinteisten liittäminen MKL:n tai omaksi virastokseen. Julkisen rahoituksen varmistamiseksi kannattaisi keskittyä murtotoimintaan ja unohtaa "muotikärpästen" perässä juoksu. Kun nyt on löytymässä järjen valo kilpailuttamisen suhteen, niin ehkä se löytyy myös uusien murtajien rakennuttamisessa. Jälkiviisaana voisi todeta monitoimimurtajien olleen kaiken pahan alku ja juuri (kaupallisen toiminnan sopimattomuus MKL:n ja liikelaitostaminen). "(SGEI –Services of General Economic Interest). SGEI-palvelut ovat kaupallisia palveluja, joista on yleistä taloudellista hyötyä ja joille asetetaan julkisen palvelun velvoite." Offshore toiminta tuskin on julkisen palvelun muoto.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 01.03.2008, 16:16:31
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 01.03.2008, 13:27:13
Talven tuntua: Svedu jääkartan mukaan Atle avustaa Luulajan edustalla ja Ymer Skellefteån edustalla. Ale olisi ko. kartan mukaan matkalla etelään. Sjöfartsverketin sivut kertovat kumpaisenkin statukseksi: förtöjd, mutta kai laahaa data hiukan jäljessä.
Atle on ollut myös Balticen jääkartalla jo useamman päivän, mutta liikkeellä vain yhtenä päivänä joku viikko takaperin. AISLiven mukaan (eli noin tunti-pari sitten ottaen viiveen huomioon) kaikki kolme Atlea olivat yhä satamassa, Alea ei nyt näkynyt.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 01.03.2008, 16:39:14
Nyt on sjöfartsverket päivittänyt sivunsa:

Isbrytarna 
Atle: Assisterar i norra Bottenviken
Oden: På forsknings expedition
Frej: Förtöjd i Luleå
Ymer: Assisterar vid behov i mellersta Bottenviken
Ale:Assisterar i norra Bottenviken

Eli ilmeisesti Ymer on yhä satamassa (valmiutta nostettu),mutta Ale on yhä pohjoisessa. Atlesta tiedot on pikkuisen ristiriitaisia.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 01.03.2008, 22:19:38
Kyselin Fallrepetillä missä Ale menee, ja sain vastauksen että Luulajan edustalla. Ale on ollut eniten avustamassa Karlsborgiin. Siellä on satamassa Victoria hinaaja, joka avustaa satamaan ja ulos sieltä. Jos kerran Ale on tullut Karlsborgin väylältä, niin Atle  sinne sitten seuraavaksi lähtee.AIS Liven mukaan Atle onkin  nyt juuri lähtenyt Luulajasta :) Alkaiskohan Alen tehot loppumaan Perämeren pohjukan ahtojäissä, ja näinollen on siirtynyt Luulajan väylälle?
Ymer lähti jo alkuviikosta Holmsundista Skellefteåhamniin. S-teån edustalle on muodostunut hieman jäätä, ja sinne saattaa jääkenttä senverran liikkua, että joku keikka voi vielä tänätalvena Ymerille tulla :thumb: Holmsundiin tuskin tänä talvena enää murtajaa tarvitaan. Viikon aikana edustalle syntyneestä jäästä ei taas enää ole tietoakaan...
Sunnuntaina 24.2-08 tulin RG1:llä Vaasasta Uumajaan, ja Vaasan saaristossa oli kiintojää. Yhteenajautunut ajojää alkoi ennen Norra Gloppsteniä, ja tätä jääkenttää RG1 taisi jopa muutaman kerran  varmuuden vuoksi kiertää. Olin havaitsevinani muutaman ylimääräisen käännöksen, ja kun cafeterian pienestä ikkunasta ulos katseli, niin valonheittäjällä kyllä etsivät jääkentan reunoja. Kovalla tuulella Vaasaan pääsy saattaa ottaa koville jollekin vähäisellä koneteholla varustetulle 1C-jääluokan alukselle. Mielenkiintoista jos joku alus jäisi jumiin Vaasaan väylälle, mistä asti murtaja lähtis apuun ??? Ymer S-teåsta vai Fennica vielä kauempaa? Tosin tuskimpa Vaasaan on tähän vuodenaikaan menossa alle 1A-jääluokan aluksia, kun ei ole koskaan ennen tähän vuodenaikaan alemman jääluokan aluksella päässyt...
3.3-08 alkaen sitten Vaasa/Kokkola/Pietarsaari 1b-jääluokka rajoitus
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 01.03.2008, 22:57:16
Ja sitten varmistus edelliseen viestiin Fallrepetin tiedon mukaan.  Alen seuraksi on lähtenyt Atle, kun Alen tehot eivät enää riitä.
Mitäs sitten jos tuleekin "takatalvi" näin heti maaliskuun alusta ja Kokkola/Pietarsaari tarvitsisikin yllättäen oman murtajan ::) Koska Nordica on jo ilmeisesti rahdattu pois tästä talvesta, lähtisikö Voima Merenkurkkuun "halvempana" aluksena kuin Sisu tai Urho,jos ja kun Itäisellä Suomenlahdella ei murtajaa tulla tarvitsaemaan? Apuhan käväisi myös yllättäen olikohan alkutalvesta 2006 Perämerellä/Raahessa noin kuukauden verran ennenkuin palasi takas Helsinkiin. Tai sitten Voima jää Helsinkiin ja Sisu tai Urho lähtee Perämerelle, tiputtaen Fennican Merenkurkkuun?
Ale on sitten AISin mukaan siirtynyt Holmsundin ja Övikin väliin Rundvikin ja Husumin paikkeille. Vai onko jo lopettanut jäänmurron ja matkalla etelämmäs? Ö-vikissä ei ole juuri ollenkaan jäätä ja luulin, että myös Rundvik ja Husum pärjäävät hinaajilla?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 02.03.2008, 19:23:17
AISin mukaan Ymer on nyt myös lähtenyt hommiin? :thumb: Tällähetkellä Skelleteån ja Piteån välisellä alueella tod.näk. lähellä avovesirajaa, jonne on muodostunut sohjovyö. Sunnuntain jääkartan mukaan Ale olisi Merenkurkussa. Ei ainakaan näkynyt Holmsundissa, eikä ihmekään Holmsundissa ei näkynyt edes yhtään jäälauttaa...AISissa ei nyt näy ollenkaan Alea.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 05.03.2008, 14:37:12
Ale on Holmsundissa. :thumb: Eipä taida kuitenkaan enää tänätalvena löytyä sille töitä Ruotsin puolella. Sen sijaan en pitäisi mahdottomana, että Vaasa/Pietarssari/Kokkola tarvitsisi jäänmurtoa vielä tänä talvena. Silloin "Stasi" voisi rahdata hetkeksi Alen, mikäli Fennicalla riittää hommia pojoisempana?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 08.03.2008, 00:49:36
Lisäsin 5 kuvaa Alesta Holmsundissa "Icebreaking" albumiin. Ale siis edelleen työttömänä Holmsundissa :'(
Kuvat löytyy täältä:
http://arkkipics.spaces.live.com/photos/?_c02_owner=1
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 18.03.2008, 21:59:56
Saimaan kanavan liikenne loppui tänä vuonna 3. helmikuuta ja kanava avataan jälleen 25. maaliskuuta...

Saimaan kanava avataan pääsiäisen jälkeen
18.03.2008 14:22 

Laivaliikenne Saimaan kanavalla käynnistyy heti pääsiäisen jälkeen 25. maaliskuuta. Kanavan jääpeite on lauhan talven takia poikkeuksellinen heikko.

Kanavan hoitokunnan toimistopäällikkö Ossi Häärä kertoo, että jäänmurtaja avaa kanavan viikon kuluttua tiistaina.

- Jäänmurtaja murtaa sen jään, mikä siellä on. Kovin vahvaa se ei ole, koska kanavalla ei tänä vuonna voitu järjestää pilkkikilpailuja.

Toissa vuonna 150 vuotta täyttäneen kanavan yksi sulku on kunnostettu ennen uutta purjehduskautta. Venäjän puoleinen Iskrovkan sulku Särkijärven kohdalla nostettiin ylös ja huollettiin.

Yleensä kanavan jää on murrettu huhtikuun alussa. Vuonna 2006 kanava avattiin vasta huhtikuun loppupuolella Suomenlahden vahvan jäätilanteen takia.

STT - IS (http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1505162)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 19.03.2008, 16:29:28
Urho on lähtenyt tänään iltapäivällä kohti Perämerta. Milloinkas muuten viimeksi ollaan lähetetty murtaja merelle ensimmäistä kertaa talven aikana näin myöhään?
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Niklas von Bruun-Riegels - 19.03.2008, 18:18:03
Tässä muutama Urhon myöhäinen lähtöpäivämäärä: 12.03.1998, 26.03.2001 ja 04.03.2005
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Eero Huusko - 20.03.2008, 09:40:54
Onkohan viime viikkojen pakkaset tehneet jäätä sen verran, ettei Fennica pärjännyt enää? Vai tarvitaanko Kokkolassa murtajaa?

Joka tapauksessa hienoa et edes toinen oikeista jäänmurtajista pääsee muutamaksi viikoksi töihin.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 20.03.2008, 19:23:10
Näköjään Fennica joutuu sunnuntaina Naantaliin telakalle, joten Urho ainakin korvaa Fennican. Onko taas sama vika kuin viime talvena?

Finstaship muuten päivittänyt taas moulinexien saatavuudet, joista uudet ajat tummennettu:

Botnica   MSV   24.4.2008   13.6.2008   North Sea
Botnica   MSV   25.7.2008   31.1.2009   North Sea
Nordica   MSV   21.3.2008   3.5.2008   North Sea
Nordica   MSV   12.8.2008   15.1.2009   North Sea
Fennica   MSV   13.11.2008   15.1.2009
   North Sea
Seili   MSV   Available      Baltic Sea
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.03.2008, 19:32:50
Muutama kommentti:

1) vieläkö joku jaksaa kehua ruoripotkurien erinomaisuutta; enpä muista perinteisten kohdalta pientä hylsasta tihkumista kummempaa

2) Nordica ei näemmä lähde Alaskaan, mutta eipä Pohjanmerelläkään paljon keikkaa pukkaa.

Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 25.03.2008, 18:22:54
Tänä talvena tuli sitten kaikkien aikojen "myöhäis ennätys" milloin koko Perämeri ja Merenkurkku ovat jäätyneet kokonaan. Nyt kun tulee lauhempaa ja etelä tuulta, niin taitaa Alella riittää  hommia Merenkurkussa ::) Näistä Merenkurkun jääkalikoista saattaa jo jonkinmoisia sohjovöitä/ahtojäätä muodostua. Muutama pieni ahtauma onkin SMHI:n  jääkartan mukaan jo keskellä Merenkurkkua...
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 25.03.2008, 20:08:52
Nyt näyttäisi myös Frej olevan lähtenyt liikkeelle, lähteenä tietysti AISLive.

Edit: Koeajo.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 26.03.2008, 00:14:15
Protector avasi Saimaan kanavan
25.3. 07:16

LAPPEENRANTA. Liikenne Saimaan kanavalla ja syväväylillä on käynnistymässä. Jäänmurtaja Protector avasi väylän tiistain vastaisena yönä

Rahtialus RMS Saimaa meni Pulpin satamaan Joutsenoon Protectorin vanavedessä, Merenkulkulaitokselta kerrottiin.

Joutsenosta murtaja jatkaa Joensuuhun ja Varkauteen. Merenkulkulaitos odottaa jo tällä viikolla ainakin neljää rahtialusta Saimaan kanavaan.
Venäjän puolella oleva Iskrovkan sulku Särkijärven kohdalla huollettiin maissa talviseisokin aikana.  STT

Etelä-Saimaa (http://www.esaimaa.fi/Online/2008/03/25/Protector+avasi+Saimaan+kanavan/2008127/4)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 31.03.2008, 17:25:52
Jäänmurtajia ei tarvittu kertaakaan
31.3. 11:25

KOTKA. Päättynyt jäätalvi jäi tilastoihin kaikkien aikojen leudoimpana, kun talven ankaruutta mitataan jäällisen alueen laajuudella. Näin arvioituja jäätalvia Merentutkimuslaitoksen jääpalvelun tilastoissa on vuodesta 1720 lähtien.

Talven huippu koettiin tänä vuonna niinkin myöhään, kuin maaliskuun 24. päivänä, jolloin jäätä esiintyi ainoastaan noin 49 000 km² alueella. Aiempi ennätys on talvelta 1989, jolloin jäätä esiintyi 52 000 km² alueella. Pääsiäiseksi kylmennyt sää muodosti Perämeren eteläosiinkin uutta jäätä ja sunnuntaina 23.3. kaikkialla Perämeren ja Merenkurkun alueella esiintyi jäätä. Vielä toistaiseksi Perämeri siis jäätyy joka talvi, mutta kuinka kauan - se jää nähtäväksi.

Jäänmurtajia on tarvittu poikkeuksellisen vähän, Suomenlahdella suomalaisia jäänmurtajia ei tarvittu päivääkään, mitä ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin. Ainoastaan Perämerellä on työskennellyt kolme suomalaista ja kolme ruotsalaista murtajaa. Samoin Helsingin ja Tallinnan välinen pika-alusliikenne jatkui loppuvuodesta myöhäiseen ja liikenne alkoi talven jälkeen poikkeuksellisen aikaisin.


Kymen Sanomat (http://www.kymensanomat.fi/Online/2008/03/31/J%E4%E4nmurtajia+ei+tarvittu+kertaakaan/200835028792/4)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 01.04.2008, 08:32:24
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 31.03.2008, 17:25:52
Jäänmurtajia ei tarvittu kertaakaan

Suomenlahdella suomalaisia jäänmurtajia ei tarvittu päivääkään, mitä ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin.


Kymen Sanomat (http://www.kymensanomat.fi/Online/2008/03/31/J%E4%E4nmurtajia+ei+tarvittu+kertaakaan/200835028792/4)

Talvella 1988-1989 j/m Hanse oli 10 päivää Suomenlahdella (ainoa S-lahden murtaja koko talvena). Taisi avata Haminan syväväylän kertaalleen ja tehdä kymmenkunta avustusta (joista valtaosa ns. terveisten ajoa). Kynnys murtajan lähettämiseen oli ennen matalampi. Legendan mukaan Jääsalo lähetti ekan murtajan Pohjoiseen, kun joutui ensimmäisen kerran skrapaamaan auton lasit Helsingissä.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Janne Koskinen - 07.04.2008, 14:18:54
No niin, Urho on matkalla Skattalle. Ei varmaan Otson ja Kontionkaan kausi kauaa jatku.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 08.04.2008, 17:27:23
Ja Sjöfartsverket ilmoittaa seuraavaa: "Atle:     Avslutar isexpedition idag den 8/4 24:00"
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 13.04.2008, 16:20:27
Nyt näyttäisi jäänmurtotyöt päättyneet myös Otson osalta. AIS mukaan jo Selkämeren korkeudella tulossa etelään...
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 14.04.2008, 00:38:48
Sjöfartsverket luuli sitten ilmeisesti pääsevänsä helpolla/halvalla kun "palauttivat" Atlen takaisin kesälomalle jo 8.4... ;D
Alen tehot ei nyt sitten kuitenkaan ole riittäneet, ja Atle on ollut jo muutamaan otteeseen takaisin hommissa viime viikolla. Jäätä riittää vielä Skellefteån edustalle asti...
Eilen kertoi sitten Sjöfartsverket Atlen edelleen olevan valmiudessa. Riippuu siis tuulista, jos Atlea vielä tarvitaan. Yleensähän Otso ja Kontio ovat kauemmin hommissa kuin Sjöfartsverketin murtajat, mutta jäätilanne on helpompi Suomen puolella tällä hetkellä ::)
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Ari-Jukka Perkiomaki - 22.04.2008, 18:54:28
Sjöfartsverketin mukaan Ymer on siirtynyt "valmiuteen", ja freeAIS:n mukaan Luulajassa. Ei taida enää montaa avustusta tulla tänä keväänä,  kesäloma on melkein alkanut.
Ale on myös Skellefteåssa laiturissa tällähetkellä. Alea bunkrattiin tänään 46kuutiota, toivottavasti osuis omaan työvuoroon seuraava bunkraus :thumb:
offtopic: Ajan  ko. firman bensa/öljyrekkaa, joka toimittaa poltto-aineen Sjöfartsverketille Uumajassa/Skellefteåssa, joten 46 kuutiota on luotettava tieto ;D
Uumajan luotsin tankkiin oon ajanut monta kuutiota poltto-ainetta menneenä talvena :thumb:
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 02.05.2008, 13:11:39
Jäänmurtajat tavallista aiemmin etelään

Jäänmurtajien kausi on päättymässä tänä vuonna viikon, kaksi tavallista aiemmin. Viime vuosina jäänmurtajat ovat avustaneet Perämerellä toukokuun loppupuolelle asti, mutta tänä vuonna kausi päättynee jo äitienpäivän tienoilla.

Jäänmurtaja Kontion päällikkö Matti Kuparinen kertoo, että takana on erikoinen jäätalvi: Murtajien apua alettiin tarvita tammikuussa eli varsin myöhään, jäätilanne on ollut erityisen helppo ja lisäksi tuulet painoivat jäitä Ruotsin puolelle.

YLE Oulun Radion uutiset 2.5.2008
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Juhani Mehto - 06.05.2008, 01:07:17
SST:n mukaan Ruotsin jäänmurtajat avustivat 196 alusta verrattuna 1500-2000 normaalina jäätalvena. Suomen puolella avustettavia oli 692, vertailuksi kovana talvena määrä voi olla 3500-4000.
Otsikko: Vs: Jäätalvi 2007/2008
Kirjoitti: Pekka Laakso - 08.05.2008, 15:26:16
Nyt on kausi sitten suomalaisten osalta päättynyt:

"JÄÄNMURTOKAUSI PÄÄTTYY

Jäänmurtaja Kontio päättää jäänmurtokauden tänään 8.5.2008 saapuessaan Perämereltä Helsingin Katajanokalle illalla n. klo 18. Jäänmurtotoiminta alkoi normaalia myöhemmin, 31.12.2007, jolloin jäänmurtaja Otso lähti Perämerelle.

Talvi oli ennätyksellisen lauha: vain kolme murtajaa oli enimmillään jäänmurtotehtävissä. Selkämerellä ja Suomenlahdella ei koko talvena tarvittu jäänmurtoa, mikä on historiallista. Koskaan aiemmin ei Suomenlahdella ole selvitty ilman jäänmurtajaa.

Kulunut jäätalvi työllisti vain osan Finstashipin jäänmurtajalaivastosta: Otson, Kontion, Urhon sekä Fennican. Nykyinen aikarahtausmalliin perustuva sopimuskäytäntö ei mahdollista jäänmurtajalaivaston optimaalista käyttöä. Monitoimimurtaja Fennica kutsuttiin Suomeen jäänmurtotehtäviin, vaikka Katajanokalla oli sillä hetkellä toimettomana kolme perinteistä murtajaa.

Tilastolukuja

Talvi    2007/2008       2006/2007       2005/2006   
Operointipäivät   279   474   725
Jääpeite Itämerellä (km²)       49 000   139 000   210 000"]"JÄÄNMURTOKAUSI PÄÄTTYY

Jäänmurtaja Kontio päättää jäänmurtokauden tänään 8.5.2008 saapuessaan Perämereltä Helsingin Katajanokalle illalla n. klo 18. Jäänmurtotoiminta alkoi normaalia myöhemmin, 31.12.2007, jolloin jäänmurtaja Otso lähti Perämerelle.

Talvi oli ennätyksellisen lauha: vain kolme murtajaa oli enimmillään jäänmurtotehtävissä. Selkämerellä ja Suomenlahdella ei koko talvena tarvittu jäänmurtoa, mikä on historiallista. Koskaan aiemmin ei Suomenlahdella ole selvitty ilman jäänmurtajaa.

Kulunut jäätalvi työllisti vain osan Finstashipin jäänmurtajalaivastosta: Otson, Kontion, Urhon sekä Fennican. Nykyinen aikarahtausmalliin perustuva sopimuskäytäntö ei mahdollista jäänmurtajalaivaston optimaalista käyttöä. Monitoimimurtaja Fennica kutsuttiin Suomeen jäänmurtotehtäviin, vaikka Katajanokalla oli sillä hetkellä toimettomana kolme perinteistä murtajaa.

Tilastolukuja

Talvi    2007/2008       2006/2007       2005/2006   
Operointipäivät   279   474   725
Jääpeite Itämerellä (km²)       49 000   139 000   210 000"


Löytyy www.finstaship.fi (http://www.finstaship.fi)