Jäätalvi 2007/2008

Aloittaja Janne Koskinen, 18.11.2007, 12:59:57

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Protector avasi Saimaan kanavan
25.3. 07:16

LAPPEENRANTA. Liikenne Saimaan kanavalla ja syväväylillä on käynnistymässä. Jäänmurtaja Protector avasi väylän tiistain vastaisena yönä

Rahtialus RMS Saimaa meni Pulpin satamaan Joutsenoon Protectorin vanavedessä, Merenkulkulaitokselta kerrottiin.

Joutsenosta murtaja jatkaa Joensuuhun ja Varkauteen. Merenkulkulaitos odottaa jo tällä viikolla ainakin neljää rahtialusta Saimaan kanavaan.
Venäjän puolella oleva Iskrovkan sulku Särkijärven kohdalla huollettiin maissa talviseisokin aikana.  STT

Etelä-Saimaa

Kimmo Rantanen

Jäänmurtajia ei tarvittu kertaakaan
31.3. 11:25

KOTKA. Päättynyt jäätalvi jäi tilastoihin kaikkien aikojen leudoimpana, kun talven ankaruutta mitataan jäällisen alueen laajuudella. Näin arvioituja jäätalvia Merentutkimuslaitoksen jääpalvelun tilastoissa on vuodesta 1720 lähtien.

Talven huippu koettiin tänä vuonna niinkin myöhään, kuin maaliskuun 24. päivänä, jolloin jäätä esiintyi ainoastaan noin 49 000 km² alueella. Aiempi ennätys on talvelta 1989, jolloin jäätä esiintyi 52 000 km² alueella. Pääsiäiseksi kylmennyt sää muodosti Perämeren eteläosiinkin uutta jäätä ja sunnuntaina 23.3. kaikkialla Perämeren ja Merenkurkun alueella esiintyi jäätä. Vielä toistaiseksi Perämeri siis jäätyy joka talvi, mutta kuinka kauan - se jää nähtäväksi.

Jäänmurtajia on tarvittu poikkeuksellisen vähän, Suomenlahdella suomalaisia jäänmurtajia ei tarvittu päivääkään, mitä ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin. Ainoastaan Perämerellä on työskennellyt kolme suomalaista ja kolme ruotsalaista murtajaa. Samoin Helsingin ja Tallinnan välinen pika-alusliikenne jatkui loppuvuodesta myöhäiseen ja liikenne alkoi talven jälkeen poikkeuksellisen aikaisin.


Kymen Sanomat

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 31.03.2008, 17:25:52
Jäänmurtajia ei tarvittu kertaakaan

Suomenlahdella suomalaisia jäänmurtajia ei tarvittu päivääkään, mitä ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin.


Kymen Sanomat

Talvella 1988-1989 j/m Hanse oli 10 päivää Suomenlahdella (ainoa S-lahden murtaja koko talvena). Taisi avata Haminan syväväylän kertaalleen ja tehdä kymmenkunta avustusta (joista valtaosa ns. terveisten ajoa). Kynnys murtajan lähettämiseen oli ennen matalampi. Legendan mukaan Jääsalo lähetti ekan murtajan Pohjoiseen, kun joutui ensimmäisen kerran skrapaamaan auton lasit Helsingissä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

No niin, Urho on matkalla Skattalle. Ei varmaan Otson ja Kontionkaan kausi kauaa jatku.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Ja Sjöfartsverket ilmoittaa seuraavaa: "Atle:     Avslutar isexpedition idag den 8/4 24:00"
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Nyt näyttäisi jäänmurtotyöt päättyneet myös Otson osalta. AIS mukaan jo Selkämeren korkeudella tulossa etelään...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#96
Sjöfartsverket luuli sitten ilmeisesti pääsevänsä helpolla/halvalla kun "palauttivat" Atlen takaisin kesälomalle jo 8.4... ;D
Alen tehot ei nyt sitten kuitenkaan ole riittäneet, ja Atle on ollut jo muutamaan otteeseen takaisin hommissa viime viikolla. Jäätä riittää vielä Skellefteån edustalle asti...
Eilen kertoi sitten Sjöfartsverket Atlen edelleen olevan valmiudessa. Riippuu siis tuulista, jos Atlea vielä tarvitaan. Yleensähän Otso ja Kontio ovat kauemmin hommissa kuin Sjöfartsverketin murtajat, mutta jäätilanne on helpompi Suomen puolella tällä hetkellä ::)

Ari-Jukka Perkiomaki

Sjöfartsverketin mukaan Ymer on siirtynyt "valmiuteen", ja freeAIS:n mukaan Luulajassa. Ei taida enää montaa avustusta tulla tänä keväänä,  kesäloma on melkein alkanut.
Ale on myös Skellefteåssa laiturissa tällähetkellä. Alea bunkrattiin tänään 46kuutiota, toivottavasti osuis omaan työvuoroon seuraava bunkraus :thumb:
offtopic: Ajan  ko. firman bensa/öljyrekkaa, joka toimittaa poltto-aineen Sjöfartsverketille Uumajassa/Skellefteåssa, joten 46 kuutiota on luotettava tieto ;D
Uumajan luotsin tankkiin oon ajanut monta kuutiota poltto-ainetta menneenä talvena :thumb:

Kimmo Rantanen

Jäänmurtajat tavallista aiemmin etelään

Jäänmurtajien kausi on päättymässä tänä vuonna viikon, kaksi tavallista aiemmin. Viime vuosina jäänmurtajat ovat avustaneet Perämerellä toukokuun loppupuolelle asti, mutta tänä vuonna kausi päättynee jo äitienpäivän tienoilla.

Jäänmurtaja Kontion päällikkö Matti Kuparinen kertoo, että takana on erikoinen jäätalvi: Murtajien apua alettiin tarvita tammikuussa eli varsin myöhään, jäätilanne on ollut erityisen helppo ja lisäksi tuulet painoivat jäitä Ruotsin puolelle.

YLE Oulun Radion uutiset 2.5.2008

Juhani Mehto

SST:n mukaan Ruotsin jäänmurtajat avustivat 196 alusta verrattuna 1500-2000 normaalina jäätalvena. Suomen puolella avustettavia oli 692, vertailuksi kovana talvena määrä voi olla 3500-4000.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Nyt on kausi sitten suomalaisten osalta päättynyt:

"JÄÄNMURTOKAUSI PÄÄTTYY

Jäänmurtaja Kontio päättää jäänmurtokauden tänään 8.5.2008 saapuessaan Perämereltä Helsingin Katajanokalle illalla n. klo 18. Jäänmurtotoiminta alkoi normaalia myöhemmin, 31.12.2007, jolloin jäänmurtaja Otso lähti Perämerelle.

Talvi oli ennätyksellisen lauha: vain kolme murtajaa oli enimmillään jäänmurtotehtävissä. Selkämerellä ja Suomenlahdella ei koko talvena tarvittu jäänmurtoa, mikä on historiallista. Koskaan aiemmin ei Suomenlahdella ole selvitty ilman jäänmurtajaa.

Kulunut jäätalvi työllisti vain osan Finstashipin jäänmurtajalaivastosta: Otson, Kontion, Urhon sekä Fennican. Nykyinen aikarahtausmalliin perustuva sopimuskäytäntö ei mahdollista jäänmurtajalaivaston optimaalista käyttöä. Monitoimimurtaja Fennica kutsuttiin Suomeen jäänmurtotehtäviin, vaikka Katajanokalla oli sillä hetkellä toimettomana kolme perinteistä murtajaa.

Tilastolukuja

Talvi    2007/2008       2006/2007       2005/2006   
Operointipäivät   279   474   725
Jääpeite Itämerellä (km²)       49 000   139 000   210 000"]"JÄÄNMURTOKAUSI PÄÄTTYY

Jäänmurtaja Kontio päättää jäänmurtokauden tänään 8.5.2008 saapuessaan Perämereltä Helsingin Katajanokalle illalla n. klo 18. Jäänmurtotoiminta alkoi normaalia myöhemmin, 31.12.2007, jolloin jäänmurtaja Otso lähti Perämerelle.

Talvi oli ennätyksellisen lauha: vain kolme murtajaa oli enimmillään jäänmurtotehtävissä. Selkämerellä ja Suomenlahdella ei koko talvena tarvittu jäänmurtoa, mikä on historiallista. Koskaan aiemmin ei Suomenlahdella ole selvitty ilman jäänmurtajaa.

Kulunut jäätalvi työllisti vain osan Finstashipin jäänmurtajalaivastosta: Otson, Kontion, Urhon sekä Fennican. Nykyinen aikarahtausmalliin perustuva sopimuskäytäntö ei mahdollista jäänmurtajalaivaston optimaalista käyttöä. Monitoimimurtaja Fennica kutsuttiin Suomeen jäänmurtotehtäviin, vaikka Katajanokalla oli sillä hetkellä toimettomana kolme perinteistä murtajaa.

Tilastolukuja

Talvi    2007/2008       2006/2007       2005/2006   
Operointipäivät   279   474   725
Jääpeite Itämerellä (km²)       49 000   139 000   210 000"


Löytyy www.finstaship.fi
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.