Vision of the Seas risteilee kesällä 2009 Tukholmasta

Aloittaja Eerik Laine, 17.08.2008, 22:31:01

« edellinen - seuraava »

Petteri Virtanen

Palasin viime viikolla perheeni kanssa Köpiksestä Visionin neljän yön risteilyltä. Tuollaisen reissun jälkeen tavallinen Ruotsinristeily saattaa tuntua hieman väljähtyneeltä. Todella hyvin RCI hoiti matkan ennakkotiedottamisen, laivaan nousun Tukholman risteilyterminaalissa, palvelut ja ohjelmat laivalla ja välisatamissa sekä maihinnousun perillä.

Tuo tippauskäytäntö tuntuu pohjoismaalaisittain oudolta, mutta enpä huomannut sitä juuri esimerkiksi baaritiskeillä käytettävän, enkä niitä esimerkiksi drinkkejä tilatessani itsekään jaellut. Ajattelin, että hyvä palvelu on luonnollista, eikä paukkua myydessä voi juuri osoittaa erinomaista palvelua. En myöskään havainnut baarimikon pettyneen, kun ei saanut ylimääräistä rahaa. Illallisravintolassa pöytäseurueessamme oli kaksi ruotsalaista pariskuntaa sekä yksi brasilialainen herrasmies, eivätkä hekään kertoneet antaneensa mitään ylimääräisiä palvelurahoja.

Illallisravintolassa pöytämme tarjoilija oli kyllä naapuripöytienkin tarjoilijoihin varrattuna niin mainio asiakaspalvelija Santos, että hän varmasti ansaitsi tippinsä. Huomaavaisuutensa lisäksi hän järjesti pöytäryhmällemme ylimääräistä ajanvietettä, pienimuotoisia tietokilpailuja ja omia temppujaan ruokailuvälineillä, hammastikuilla ja serveteillä. Usein poistuimme viimeisten joukossa ravintolasalista. Osloon saapuessamme Windjammer Cafessa oli melkoinen aamiaisruuhka, eikä tyhjää pöytää tahtonut löytyä millään. Yhtäkkiä Santos bongasi meidät ihmisjoukosta, tuli kysymään, että olettekö pöytää vailla, talutti meidät toiselle puolelle salia olevaan juuri vapautuneeseen pöytään ja putsasi sen meille alle puolessa minuutissa. Todellinen haukankatse.

Illallisella sitten kyselimme Santosilta laivalla käytössä olevasta tippauskäytännöstä ja hytteihin jaetuista Sea Passin suoraveloitusvaltakirjoista. Hän kertoi tuosta 15 %:sta, joka sisältyy lipun hintaan, mutta jos sen lisäksi haluaa jotain antaa, niin kirjekuoreen voi laittaa haluamilleen henkilöille mieleisensä summan. Kysyimme, että käyköhän eurot, kun emme välttämättä haluaisi vaihtaa dollareita. Tähän Santos vastasi, että ainakin hänelle käy mikä tahansa vaihtokelpoinen valuutta. Laitoimme Visbyn retkeltä jääneet Ruotsin kruunut kirjekuoreen ja annoimme viimeisenä iltana hänelle. Samoin tuntuivat hyttiemäntämme sekä apulaistarjoilija olevan tyytyväisiä saamiinsa euroihin. Päätarjoilija kävi kerran illassa kysymässä pöytäseurueeltamme, onko kaikki hyvin. Sillä ei mielestäni vielä tippiä ansaitse.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Kim Helle

Vanha topikki, mutta ajattelin kuitenkin tähän vielä liittää. Hesarin matkailusivujen mukaan Vision of the Seas:lle pääsee 2010 kesänä myös Helsingistä kyytiin. SMT:n sivuilta lisätietoa.
Mikäli asiasta on jossain muualla niin poistakaa tämä postaus.
Päivitys

Tulossa: Mystar 19.4.2024

Menneet: Megastar 30.3.2024

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 23.01.2010, 11:02:27
Vanha topikki, mutta ajattelin kuitenkin tähän vielä liittää. Hesarin matkailusivujen mukaan Vision of the Seas:lle pääsee 2010 kesänä myös Helsingistä kyytiin. SMT:n sivuilta lisätietoa.
Mikäli asiasta on jossain muualla niin poistakaa tämä postaus.
Joo viikon verran ovat tuota tuotetta jo myyneet, kyseiset risteilyt päättyvät aina Tukholmaan..
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Jani Nousiainen

Hyvä palvelu kyllä että pääsee mukaan myös Helsingista.  Tosin Tukholmasta jos lähtee jo edellisenä iltana ko. risteilylle saa yhden yön enemmän laivalla ja edullisempaan hintaan.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 23.01.2010, 11:56:33
Hyvä palvelu kyllä että pääsee mukaan myös Helsingista.  Tosin Tukholmasta jos lähtee jo edellisenä iltana ko. risteilylle saa yhden yön enemmän laivalla ja edullisempaan hintaan.
Ja ensimmäisenä iltana aina tapahtuukin eniten...ainakin Visionilla.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kim Helle

Jos tätä voidaan pitää jonkinasteisena kokeiluna niin toivottavasti joskus tulevaisuudessa käytäntö vakiintuisi. Tota kallimpaa hintaa en sinänsä ihmettele, tuppaa meillä olemaan edellenkin tuo tarve veloittaa ekstraa kun kyseessä luksusta. Kuitenkaan en pidä tätä hintaa siltikään kiskurina kun kuitenkin täysihoito kyseessä. Täytyy vakavissaan harkita, viime kesänä jäi muiden matkojen takia tekemättä.
Päivitys

Tulossa: Mystar 19.4.2024

Menneet: Megastar 30.3.2024

wanvil

70 suomalaista matkustajaa aloitti tänään risteilyn Helsingistä. Seuraavalla risteilyllä noin 100. Ei mikään iso määrä verrattuna muihin kansallisuuksiin, mutta voisi sanoa odotettua enemmän silti. Olisi saattanut helposti olla vain jotain kymmenkunta. Norjalaisia ja ruotsalaisia odotetusti aika paljon kun lähtö- ja päättösatamana Tukholma. Silti enemmistö kuitenkin Pohjois-Amerikasta, Iso-Britanniasta ja Latinalaisesta Amerikasta kuten tyypillisesti RCCL:lla.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Ville Wanhatalo - 06.07.2010, 19:31:58
70 suomalaista matkustajaa aloitti tänään risteilyn Helsingistä. Seuraavalla risteilyllä noin 100. Ei mikään iso määrä verrattuna muihin kansallisuuksiin, mutta voisi sanoa odotettua enemmän silti. Olisi saattanut helposti olla vain jotain kymmenkunta. Norjalaisia ja ruotsalaisia odotetusti aika paljon kun lähtö- ja päättösatamana Tukholma. Silti enemmistö kuitenkin Pohjois-Amerikasta, Iso-Britanniasta ja Latinalaisesta Amerikasta kuten tyypillisesti RCCL:lla.
Unohditko Saksalaiset, vai ovatkohan kaikki siirtyneet Aidalle ja Mein Schiffeille..., vuosi sitten sakuja oli paljon, mutta hyvä, että nyt suomalaisiakin on paljon, kun me oltiin viime kesänä, niin oli jopa toinenkin suomalaispariskunta !
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

wanvil

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 10.07.2010, 00:25:09
Unohditko Saksalaiset, vai ovatkohan kaikki siirtyneet Aidalle ja Mein Schiffeille..., vuosi sitten sakuja oli paljon, mutta hyvä, että nyt suomalaisiakin on paljon, kun me oltiin viime kesänä, niin oli jopa toinenkin suomalaispariskunta !

Ei ollut kuin muutamia saksalaisia, vähemmän siis kuin suomalaisia.

Mein Schiff on selvästi se RCCL:n saksalaisille suunnattu brändi/risteilytuote.

AIDAlla lähes kaikki pelkästään saksalaisia. Välillä myös Costa Crocièrellä verrattain paljon saksalaisia risteilijämatkustajia, sillä useat saksalaiset matkanjärjestäjät tekevät isoissa määrin kiintiövarauksia ja muutenkin Costaa markkinoidaan Keski-Euroopassa vahvasti - onhan laivoilla varsin yleiseurooppalainen ilmapiiri, vaikkakin "Italian Style cruises".

Usein tietysti arvostetaan että löytyy palvelua omalla kielellä - AIDAlla ja Mein Schiffillä yleinen palvelukieli on saksa, ja eiköhän se Costallakin ole siellä enemmän tai vähemmän viiden palvelukielen joukossa (italia, espanja, ranska, englanti, saksa).

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Ville Wanhatalo - 10.07.2010, 13:58:19
Ei ollut kuin muutamia saksalaisia, vähemmän siis kuin suomalaisia.

Mein Schiff on selvästi se RCCL:n saksalaisille suunnattu brändi/risteilytuote.

AIDAlla lähes kaikki pelkästään saksalaisia. Välillä myös Costa Crocièrellä verrattain paljon saksalaisia risteilijämatkustajia, sillä useat saksalaiset matkanjärjestäjät tekevät isoissa määrin kiintiövarauksia ja muutenkin Costaa markkinoidaan Keski-Euroopassa vahvasti - onhan laivoilla varsin yleiseurooppalainen ilmapiiri, vaikkakin "Italian Style cruises".

Usein tietysti arvostetaan että löytyy palvelua omalla kielellä - AIDAlla ja Mein Schiffillä yleinen palvelukieli on saksa, ja eiköhän se Costallakin ole siellä enemmän tai vähemmän viiden palvelukielen joukossa (italia, espanja, ranska, englanti, saksa).

Alkaa unohtako myoskaan MSC Crocierea, jota saksalaiset kayttavat yha enenevissa maarin. Risteilyjen lahtosatama vaikuttaa luonnollisesti risteilyaluksen valintaan, jolloin saksalaisten ei paljonkaan kannata lentaa Tukholmaan, jos he paasevat laivaan esimerkiksi Kielissa, Rostockissa tai vaikkapa Koopenhaminassa. Vastaavasti Valimeren risteilyille saksalaiset matkatoimistot roudaavat asiakkaansa yha enenevissa maarin busseilla.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Lassi Liikanen

"Royal Caribbean storsatsar på Europa
SST-ÅBO. Royal Caribbean International opererar 12 fartyg på europeiska vatten under 2012. Bland dessa finns två stora fartyg av Freedom-typ – den näst största fartygstypen i flottan efter den gigantiska Oasis-klassen. Freedom-klassens Independence of the Seas kommer hela året att operera med Southampton som avgångshamn och kommer främst att göra kryssningar till Medelhavet. Systerfartyget Liberty of the Seas sysselsätts i Medelhavet under våren. Under sommarsäsongen kommer Vision of the Seas och Brilliance of the Seas bland annat att kryssa i nordiska vatten. En del av kryssningarna med Vision of the Seas kommer att gå från Stockholm.
   Även Celebrity Cruises, som likaså hör till Royal Caribbean Cruises, kommer under 2012 att operera rekordmånga fartyg i Europa. Totalt sysselsätter Celebrity fem fartyg i Medelhavet eller Nordeuropa.
Publicerad: 2011-04-05 13.23
"

http://www.sjofartstidningen.se/nyheter/

Lyhyesti: Vuonna 2012 Independence of the Seas tulee risteilemään Southamptonista pääasiassa Välimerelle. Liberty of the Seas Välimerellä kevään. Kesäsesonkina Vision of the Seasin lisäksi Brilliance of the Seas tekee risteilyjä pohjoisilla vesillä ja Visionilla jälleen kerran lähtöjä myös Tukholmasta. Celebrity sijoittaa ennätykselliset viisi alusta Välimerelle ja/tai Pohjois-Eurooppaan.

Ilmeisesti RCI uskoo eurooppalaisen markkinan nousuun? Mitenköhän on Vision of the Seasin risteilyt nyt parin sesongin ajan vetäneet? Kuvittelisin että kohtalaisen hyvin, kun kesällä 2012 "pohjoisilla vesillä" (tarkoittaako pääasiassa Itämerta) risteilee jo kaksi alusta.  :)
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Petteri Virtanen

#41
RCI mainostaa, että matkat myydään aina sopivimmilla hinnoilla. Samalla pyydetään varamaan matka mahdollisimman ajoissa, jotta välttäisi tulevat hintojen nousut. Sitten voi kuitenkin käydä niin, että varaustilanteesta johtuen hinnat laskevat. Harmittaako? Ei välttämättä.

Jos on varannut matkan suoraan yhtiön nettisivujen kautta, ja maksaa sitä osissa, on mahdollista päivittää matkan hinta alentuneeseen tasoon. Näin voi tehdä vaihtamalla tai olla vaihtavinaan hyttiluokkaa, jolloin matkan kokonaissaldo muotoutuu uuden hintatason mukaan. Tästä syystä koko matkan hintaa ei kannata maksaa heti varausvaiheessa, vaan voi odotella loppuosan eräpäivään, joka on tasan kuukautta ennen lähtöpäivää.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Jarkko Sydänmaanlakka

OT:

Nyt pääsisi todella edulisesti 3 yön lyhytristeilylle Visionille. Kyseessä siis 3 yön Berliinin risteily joka alkaa Kööpenhaminasta 3.6. ja päättyy Osloon 6.6.
Laskin että lentoineen (Norwegian) hintaa tulisi sisähytissä 198€/hlö! Ei paha hinta täyshoidolla olevasta risteilystä.....
Ei kuvia allekirjoitukseen. -ylläpito

Tommi Kankaala

Let me i Enterteiment you

Samu Rautiainen

Milloinhan tulevat RCI:n alukset jälleen Suomeen. Voisi nimittäin lähteä jos tulisivat Hesaan. Kun ei Tukholmaan asti kehtaa lähteä.
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia