maritimeforum.fi

Merenkulku => Muu merenkulku => Aiheen aloitti: Janne Koskinen - 08.07.2008, 00:12:12

Otsikko: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 08.07.2008, 00:12:12
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Italialaisyhti%C3%B6+sai+It%C3%A4meren+kaasuputkesta+miljardiurakan/1135237722702

Saas nähdä millä kalustolla urakoivat.

http://www.saipem.it/module.asp?sect=flotta&pag=main#const

Saipem 7000:ta ei taida saada uitettua Tanskan Sundista.

http://www.saipem.it/module.asp?sect=flotta&pag=saipem7000

(Saipem 7000 Semisubmersible crane and pipelaying (J-lay) DP vessel)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Roope Haapala - 08.07.2008, 08:01:01
Jos tää urakka toimii yhtä hienosti kun Italialaisten laivanteko niin sinne tulee paljon pieniä suuria vikoja sen jälkee ku se on valmistunut :D (Kait siitä iha hyvä tulee)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jukka Huumarkangas - 08.07.2008, 10:07:06
Itse olen pyyhkinyt Italian pois Euroopan kartasta, viimeaikaisten toimituskokemusten perusteella.

Toisin sanoen tuleekohan tuon projektin aikataulut venymään.......
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 05.11.2009, 19:42:38
Castoro Sei laskee putken:

http://www.nord-stream.com/fileadmin/Dokumente/eia_permitting/SWEDocuments/SWEDocs/Appendizes/Appendix_D_New_Saipem_Fleet_Presentation.pdf

Vaikka Castoro Seissä on neljä thrusteria, niin DP:tä ei löydy, vaan haalataan ankkureilla:

http://www.oilpubs.com/oso/article.asp?v1=8801

"ITC to support Castoro Sei
Company News - September 13, 2009

ITC Towage has announced that as from first quarter of 2010 one of its 12,000bhp B-Wind class vessels will assist Castoro Sei during the Nord Stream project for a 26-month period.

Nord Stream is a twin natural gas pipeline that will link Vyborg, Russia and Greifswald, Germany across the Baltic. Each pipeline is approximately 1,200km in length.

Nord Stream AG is an international joint venture with partners Gazprom, BASF/Wintershall, EON Ruhrgas and Nederlandse Gasunie. "

Tossa prosyyrissä esitelty Solitaire laskee alkupätkän:

"Välillä KP 0–300 aiotaan molempia putkia laskiessa käyttää dynaamisesti asemoitavaa
putkenlaskualusta, jossa ei ole ankkureita. Tästä syystä ankkurikäytävän tutkimuksen ja
sotatarvikkeiden raivaamisen kaikki vaiheet käydään läpi vain niillä reitin osilla, joilla käytetään
ankkuroitua putkenlaskualusta."

Nyt kun luvat on kohta kunnossa, niin suplareitten kilpailutus lienee seuraavana vuorossa.


" Venäjällä ja Saksassa toimivien putkenvalmistajien toimittamat teräksiset virtausputket
sekä betonipinnoituksessa käytettävä sementti, hiekka ja rautamalmi kuljetetaan
betonipinnoituslaitoksiin (Kotkaan Suomessa ja Sassnitz-Mukraniin Saksassa).
Virtausputket varastoidaan välivarastoihin betonipinnoituslaitosten lähelle."

Multimediaesitykset täältä:

http://www.nord-stream.com/pipeline/en/index.html

EDIT: Osa putkista varastoidaan Karlskronaan, Hankoon ja logistinen keskus perustetaan Sliteen, johon tulee hankkeen tekninen johto:

"Nord Stream katsoo, että Sliten käyttö on sekä taloudellisesti että ympäristön
kannalta kannattavaa. Sen sijainnin ansiosta kuljetusetäisyydet pysyvät
mahdollisimman pieninä, mikä vähentää ympäristövaikutuksia ja lyhentää putkien
merenpohjaan laskemisen prosessia. Satamaa täytyy kuitenkin edelleen kehittää,
mistä Nord Stream käy parhaillaan keskustelua. Uudelleenrakennetun sataman
vedensyvyys on 8 metriä, satamalaiturin pituus 150 metriä ja leveys 30 metriä.
Satamaan tehtävien investointien jälkeenkin ovat käytettävissä olevat
varastointialueet edelleen rajalliset, mikä merkitsee sitä, että Nord Streamin on
toimittava Slitessa JIT-logistiikan periaatteiden mukaisesti."

Suplareista ja vähäisestä construction alus tarpeesta (booster station, tukirakenteet) sekä Solitairen ROV-support aluksista lienee neuvottelut aikarahtauksesta DOF ASA:n kanssa melko pitkällä (DOF oli vahvasti mukana jo linjan luotauksessa ja Castoro Sei pärjää omalla ROV:lla laskun määrityksessä).

EDIT 2: Boskalis tulee tekemään kivihommat ja flat bottom barge approachit maihin:

"Two contracts are linked to the Nord Stream project. This project encompasses the construction of two 1,220im gas pipelines from Russia to Northern Germany through the Baltic Sea. Boskalis will prepare the seabed for the laying of the pipelines over the full distance of the Nord Stream pipelines, and also execute the shore approach of the pipelines in Germany.

The contract for the preparation of the seabed for the 1,220km double pipeline requires the construction of rock beds and berms using approximately 320,000 tonnes of rock to level and stabilize the seabed. The project will be executed in a 50/50 partnership with Tideway and be realized in 2010.

The contract for the shore approach for the double pipeline in Germany requires the dredging of a 23km trench for the pipes, a pipe-pull over a distance of approximately 800m and the backfilling of the dredged trench. A 650m cofferdam will be constructed on the waterline to protect the pipeline.

The project will be executed in a 50/50 partnership with Rohde Nielsen A/S and will also be realized in 2010."

Alkaa olemaan paketti kasassa.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 08.11.2009, 23:46:16
Tarkennellaan hiukan:

http://www.nord-stream.com/fileadmin/Dokumente/1__PDF/3__Background_Infos/Nord_Stream_White_Paper_Logistics_FIN_090109.pdf

Sivu 8 löytyy taulukko eli Venäjältä tulee vain 2*300km putkea eli Saksastakin tuodaan 2*150 km putkea Kotkaan, josta 150 km suoraan Solitaireen ja loppu 300km kuskataan Hankoon eli Kotkasta ei laivata mitään Sliteen, vaan Sliten, Karlskronan ja Mukranin tukikohdat käyttää Mukranissa pinnoitettua putkea.

http://www.nord-stream.com/fileadmin/Dokumente/eia_permitting/Binder_1_National_EIA_Finland/Nord_Stream_Espoo_Report_Finnish_National_EIA_Finland.pdf

Sivu: 14, väittää putkenlasku alkavan Q4/2010 ja jatkuvan talven yli; mihin en kyllä usko kelien ja mahdollisten jäiden suhteen.
(Yhdistäminen Q2 lopussa 2011.)

"Suomen talousvyöhykkeellä putkilinjaa asentaa kaksi putkenlaskualusta. Suunnitelmien mukaan
dynaamisesti asemoitu putkenlaskualus (josta ei tapahdu ankkurointia) lähtee liikkeelle Venäjän
rajalta länteen päin. Toinen putkenlaskualus (jossa on ankkurit) aloittaa Ruotsin aluevesiltä ja
jatkaa itään päin. Nämä kaksi putken osaa hitsataan yhteen veden alla käyttöönoton
esivalmisteluvaiheen aikana suunnilleen kilometrikohdassa (KP) 300. Kuvassa 4.5 on
ankkuroitu putkenlaskualus Castoro Sei ja dynaamisesti asemoitu putkenlaskualus Solitaire.
Dynaamisesti asemoitava (DP) alus pidetään paikallaan ohjauspotkureilla, jotka toimivat
jatkuvasti vastavoimina alukseen kohdistuville ulkoisille voimille eli putkilinjan, aaltojen,
virtauksen ja tuulen voimille."

Castoro Sei jatkaa myöhemmin Ruosti-Saksa välin ja sama aloitus uusiksi putkilinja II:n kanssa.
(Aloitus Q3 lopussa 2011 ja yhdistäminen Q2 2012.)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 14.11.2009, 13:59:14
Aiheeseen löyhästi liittyen Solitairen upgradesta:

http://www.km.kongsberg.com/ks/web/nokbg0238.nsf/AllWeb/B29551DCE21D00CFC125763B002AFAA9?OpenDocument

"A study in flexibility: The refit of Allseas' Solitaire
-- FROM THE FULL PICTURE MAGAZINE --


--------------------------------------------------------------------------------

As Solitaire, the world's biggest pipelay vessel, rushes from job to job, the ship's technical team must squeeze vital refits into the slimmest of openings. A recent upgrade of Solitaire's Kongsberg DP and automated vessel management system tested the flexibility of supplier and customer.

 
Solitaire, the world's biggest pipelay vessel, recently upgraded DP and automated vessel management systems.
In February 2009, Allseas' Solitaire steamed to the port of Rotterdam for an express refitting of its DP and automation systems. The timing of this job had changed numerous times in the preceding months, most recently in January.

"Originally, the refit was planned for 2008. That didn't work out, so we had moved the job to late 2009. Then we found a window in March-April 2009," said Solitaire's technical superintendent, Willem Pesman of Allseas.

With one question of timing (when?) answered, Pesman pushed Kongsberg on the second (how long?). "We presented Allseas with a project schedule, and they responded 'can you do it in half the time with twice as many people?'," said Vegard Ryen Skullerud of Kongsberg.

In the end, Kongsberg completed the project in roughly seven weeks, according to the tight schedule, and Pesman lauded the professionalism, flexibility and speed of Skullerud and the Kongsberg team. "They showed a great ability to respond to changes, and – once the timing was settled – we all moved very quickly," he said.

Preparatory work, including cable-pulling, took place off of Egypt while the ship was in operation. Work in the yard took place over seven weeks. As many as two dozen people on Kongsberg's team lived and worked from the ship. Skullerud, who spent 53 nights on the ship in Rotterdam, gives much credit to Solitaire's crew. "The relationship with the crew was like nothing I'd experienced before," he said. "We worked very closely as a team. This crew puts its honour into the ship; it's their home."

Faster, larger, deeper
Allseas' relationship with Kongsberg has always been tight. Shortly after Allseas was founded in 1985, it began exploring designs for a DP-controlled pipelay vessel. A novelty at the time, the logic behind it was simple; in competition with anchored pipelay barges and platforms, a DP pipelayer could work much faster and more efficiently.

Seeking DP expertise, Allseas turned to Kongsberg, which supplied the world's first DP pipelay vessel, Lorelay. Since then, Allseas has returned to Kongsberg for each of its subsequent pipe-layers, including Solitaire, which was completed in the mid-1990s. This ship has set countless records both for speed and depth of pipelaying (most recently, at 2775 metres).

Eager to increase the ship's capabilities, Allseas doubled Solitaire's tensioner capacity in 2005. This, in addition to an elongated stinger, allows Solitaire to lay heavier pipes in deeper waters. To counter the added weight, extra buoyancy was added to the ship's aft. The added length and weight adversely impacted workability, however, as the ship's rearmost thrusters (7 & 8) struggled to maintain Solitaire's position in extreme currents.

The answer was two additional thrusters in the ship's aft. In 2007, Allseas began preparations to install the two new thrusters, and it became immediately clear that the DP system would need modification. "The DP system from the mid-1990s was incapable of handling so many thrusters. The conclusion was that the DP and automation systems would need upgrading," said Skullerud.

Allseas decided to fit Solitaire with the K-Chief 700 automation system, K-POS 22 and 12 (class 3) and K-Thrust. The contract was signed in April 2007, engineering and production lasted until the factory acceptance test in August 2008 and installation was done in phases from late 2008 to summer 2009.

Sharing a ship and a vision
Sometimes for the sake of expediency, sometimes out of necessity, the teams responsible for the refit lived onboard Solitaire, which can house a total of 420 people. In November 2008, a Kongsberg sub-contractor (Servie) pulled up to 20 kilometres of cable while the ship was operating off of Egypt. This required some additional safety and security measures, but the time saved was invaluable.

Upon Solitaire's arrival at the Rotterdam shipyard, Kongsberg's team of between 19 and 23 technicians and engineers moved onboard. These teams slowly moved the ship's operations from the older systems to the newly installed systems, all without using shore power and with 300 personnel living aboard the ship.

The presence of the ship's crew during the commissioning work was both intentional and beneficial. "We have a tremendous amount of knowledge onboard the vessel itself in its crew. There are only three of us in the technical department, who work with this vessel from shore," said Pesman. "Most of the expertise is on the ship itself.

"We wanted the crew to be onboard during the installation and commissioning process because it would give them a unique opportunity to learn the systems and gain knowledge."

Skullerud also admired the crew's attitude and knowledge: "The documentation on this ship is truly flawless. The engineers and electricians know every cable on the ship, every termination. Usually during a job like this, we do a number of spot-checks of the I/Os, as insurance. Often, we have to ask crews to do this, and they comply grudgingly. In this case, though, the crew was pushing us to double-check everything. You can sense the pride they have in this ship."

Pesman concurred: "It's the biggest vessel in our fleet, which means there's some prestige in it. It's also a result of the management."

Always ambitious
After approximately 7,000 hours of work onboard, Kongsberg's teams wrapped up their work on 22 April with the completion of the customer acceptance tests. Although some minor issues remain to be settled (including an adjustment after the two thrusters are installed later this year), the Solitaire refit can be classified as a success.

"I believe we've gotten value for money, and I appreciate the professionalism we saw from Kongsberg in completion of the project," said Pesman. "Feedback from the crew regarding the new systems has been positive. The bridge teams are particularly excited about the functionality that they have discovered in the newer ship control systems."

The new thrusters will be added later this year. Once they're in place, the vessel will have improved workability, with thrust in a more effective location.

This will hardly be the final ambitious project for a company that has made a living of doing what none have done before. Innovation and new technology is central to Allseas' philosophy. For a technical superintendent like Pesman, who must keep all the new technology maintained and spare parts in stock, it is surely priceless to have a flexible partner who delivers on its promises.

Making DP pipe-laying operations possible
The S-Lay style pipelay systems (assembling the pipeline horizontally before lowering it down to the sea bed) favoured by Allseas enable its ships to install larger pipe, deeper than conventional J-Lay competitors. Holding the pipeline on Solitaire are three tensioners, which control the powerful forces on the pipe itself. The DP system onboard combines the thrust available with the force created by the pull of the pipeline to keep the vessel in position, and move forward. Accurate positioning is critical, as too little forward thrust would lead the pipeline to buckle near the seabed and too much forward thrust burns too much fuel and strains the tensioners. A tension control master system monitors the tensioners and provides a single input to the DP system, which responds with the necessary thrust."

Siis nykyisellään 11 thrusteria, vaikkei yhtä paljoa puhtia olekaan kuin esim. Saipem 7000:

"Propulsion and thrusters:
4 x 4,500 kW propulsion azimuthing units, fixed pitch
2 x 5,500 kW retractable azimuthing units, fixed pitch
4 x 3,000 kW retractable azimuthing units, fixed pitch
2 x 2,500 kW bow tunnel units, fixed pitch"

Solitairen thrustereiden tehoja en löydä mistään.

Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.11.2009, 13:40:29
Pientä päivitystä: Karlskronaan varastoitavista I-linjan putkista noin 80% on paikalla; eilen Unimar purki putkia.

Mikähän on Kotkan tilanne; joko alkaa olla I-linjan putkien päällystys puolivälissä?
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 20.11.2009, 18:23:52
Mikähän on Kotkan tilanne; joko alkaa olla I-linjan putkien päällystys puolivälissä?

Kotkan kaasuputkitehdas täydessä vauhdissa
julkaistu ti klo 16:27, päivitetty ti klo 16:32

Kaikki uskovat että Itämeren alittava kaasuputki toteutuu. Kysymyksessä on niin ison mittaluokan hanke.

Itämeren uuteen kaasulinjaan tarvittavien putkien päällystäminen on päässyt täyteen vauhtiin Kotkassa, vaikka lupa itse putken rakentamiselle puuttuu yhä. Lähes puolet putkista saa betonipinnan Kotkassa parin vuoden aikana. Työstä vastaava yhtiö suunnittelee uudelle tehtaalle parhaillaan myös jatkokäyttöä.

Kotkalainen Noora Takasuo tapittaa kaasuputkea ympäröivää teräsverkkoa määräetäisyydelle upouudessa tehdashallissa Kotkan Mussalossa. Yli 200 kotkalaiselle työtä tarjoava yritys on joutunut heti tuoreeltaan työsuojeluviranomaisten silmätikuksi pölyongelmien takia.

-Tässä meidän työpisteessä se ei ole niin paha, se on pahempi tuolla betonointipuolella, Takasuo toteaa.

Pöly tulee prosessista, jolla keskimäärin 12 metrin pituiset putket saavat noin 10 sentin betonikuoren. Ongelma pitäisi selvittää vauhdilla, sillä viranomaisvaikeuksia yritetään välttää. Ensimmäiset putket aiotaan siirtää välivarastoon Hankoon jo parin kuukauden kuluttua.

-Tämä on yhtiömme kaikkien aikojen suurin hanke,650 miljoonaa euroa ja 2420 kilometriä putkea, kertoo Eupecin Kotkan tehtaan johtaja Tom Tonnessen.

Rakennuslupa maailman tämän hetken suurimmalle kaasuputkihankkeelle on vielä saamatta, mutta tehtaanjohtajaa se ei huoleta.

-Nämä ovat täysin erillisiä hankkeita. Meillä on sopimus vain putkien päällystämisestä, lupa-asiat ovat Nord-Streamin asia, muistuttaa Tom Tonnessen.

Ammattitaitoista väkeä

Kotkassa putkia päällystävät ovat pääosin tehtailta ja satamista työttömiksi jääneitä, joiden ammattitaito oli Eupecille yllätys.

-Erityisen suuren vaikutuksen tekivät heidän tekninen osaamisensa ja kielitaitonsa, kehuu tehtaanjohtaja Tonnessen.

40 hehtaarin tontille on kertynyt etuajassa jo yli 36 000 Venäjältä ja Saksasta tuotua putkea eli lähes puolet tavoitteesta. Loppuosa putkista päällystetään Saksan Mukranissa. Projekti loppuu parin vuoden kuluttua, mutta jo nyt on alettu miettiä, mahtaisiko valtaville tiloille löytyä järkevää käyttöä myös jatkossa.

YLE Kymenlaakso


http://yle.fi/alueet/kymenlaakso/2009/11/kotkan_kaasuputkitehdas_taydessa_vauhdissa_1165471.html (http://yle.fi/alueet/kymenlaakso/2009/11/kotkan_kaasuputkitehdas_taydessa_vauhdissa_1165471.html)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jan Holm - 21.11.2009, 18:42:26
Hankoon tuli nosturi kasattavaksi putkien parku/lastausta varten.
Tuliterä ja nostovoima 100tn.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 03.12.2009, 08:31:32
Vaikuttaa jo kauppataseeseenkin (tosin seuraavaksi nostavasti):

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2009/12/02/putkitoimitus-painoi-kauppataseen-alijaamaiseksi/200924860/12

"Kauppatase painui 272 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Alijäämä johtui lähes 350 miljoonan euron arvoisesta teräsputkitoimituksesta. Putki tuotiin Suomeen jalostettavaksi."
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 12.02.2010, 08:05:18
Luvat kunnossa; tosin ei taida Castoro Sei:llä tai Solitairella olla jääluokkaa:

"
Itämeren kaasuputki sai rakentamisluvan
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt vesilain mukaisen luvan Itämeren alittavalle Nord Stream -kaasuputkelle.

Putken rakentamisen on tarkoitus alkaa keväällä ja valmiiksi putkisto on tarkoitus saada kahden vuoden kuluttua.

Kaasuputken rakentamiselle ovat jo aiemmin antaneet suostumuksensa Ruotsi, Tanska, Venäjä ja viimeksi joulukuussa Saksa. Suomi oli siten viimeinen maa, joka hyväksyi putken rakentamisen. Suomessa maakaasuputkea käsiteltiin pitkälti ympäristöasiana, eikä siitä haluttu tehdä poliittista kysymystä.

Nord Stream -putken on tarkoitus toimittaa Venäjän maakaasua Länsi-Euroopan markkinoille."

Eiköhän homma pääse alkuun 2-3kk kuluessa?
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jan Holm - 12.02.2010, 23:59:27
Hyvä homma kun Hankoon tulee lisää töitä ahtaajille! :thumb:
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 04.03.2010, 14:56:59
Saipem näemmä rahdannut Edda Freyan hommaan:

"Edda Freya   6600   0   817   2   MMT / Supply duties Nord Stream, 75 days f + opt   22.05.10   Haugesund"

(Spot-listan mukaan vapaa 22.05.2010.)

"25.02.10   Edda Freya   MMT   Nord Stream, 75 days f + opt   P&C"

(Fixture tiedot; rate=private&confidential)

Jos toi 75 päivää loppuu 22.05.2010, niin putkikuljetusten pitäisi alkaa parin päivän päästä; vaan ei taida Solitairella tai Castoro Seilla olla jääluokkaa.

Saipem näemmä muutenkin "ulkona" rahtaamassa ko. projektiin:

"20.01.10   Saipem   1 x PSV   Nord Stream project   150/135 days firm   01.06.10   Norway"

(area Norway?)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 05.03.2010, 00:17:51
Haglandin mukaan ei olisi vielä suplarihommia, vaan ROV-juttuja edelleen MMT laskuun (vrt Esvagt Connector tai Geoholm, jotka ovat aiempina vuosina tehneet vastaavia hommia Nord Stream hankkeeseen).

Edda Freya
   
Ship Name:  Edda Freya
Type:  PSV
DP:  II
Built:  01.02.1991
BHP:  6602
Bollard Pull:   
Deck Area:  817
Design:  SK
Length:  87,1
Breadth:  17,5
DWT:  3476
 
 6,6    817  II  MMT  ROV duties, 75 days firm + opts   Haugesund  22.05 


Toisaalta Offshore shipbrokers kertoo toimenkuvan olevan vielä auki (TBA)...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.03.2010, 10:07:08
Ensimmäiset Nord Stream -hankkeen suplarit valittu:

Allseas PSV Maersk Fetcher Pipe Haul - 2 months Aug 2010 Baltic Sea
Allseas PSV Toisa TBN x 3 Pipe Haul - 2 months Aug 2010 Baltic Sea


http://www.offshore-shipbrokers.co.uk/services/mreporting/monthly/lib/0210.pdf (http://www.offshore-shipbrokers.co.uk/services/mreporting/monthly/lib/0210.pdf) sivulla 4

Toisan paatit todennäköisesti I-sarjan aluksia.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.03.2010, 13:29:29
Technipille putkiliitos jobit.

"Technip tildelt Nord Stream-kontrakt
Publisert 18.03.2010 07:30:56 av Glenn StangelandRammeavtale verdt rundt 290 millioner til Stavanger.

Technip er blitt tildelt en rammekontrakt av Nord Stream AG, med en verdi på rundt 290 millioner kroner, for Nord Stream-prosjektet.

Det skriver selskapet i en pressemelding.

Kontrakten vil bli utført av Technips prosjektsenter i Stavanger. Kontrakten består av fire oppkoblinger av to rørledninger som vil løpe parallelt gjennom Finskebukta og Østersjøen, fra Vyborg i Russland til Lubmin nær Greifswald i Tyskland. Rørledningene krysser russisk, finsk, svensk, dansk og tysk farvann og har en total lengde på cirka 1220 kilometer.

Den undersjøiske oppkoblingsoperasjonen vil bli utført ved bruk av PRS (Pipeline repair system) og Skandi Arctic, et av Technip-gruppens dykkerfartøy, og er planlagt medio 2011 for den første rørledningen og medio 2012 for den andre.

- Kontrakten vil gi offshoreaktivitet både i 2011 og 2012 og åpner muligens også for annen type arbeid. Nord Stream AG er en ny kunde for Technip, og vi ser fram til å jobbe med dem i årene som kommer, sier Hallvard Hasselknippe, administrerende direktør i Technip Norge, ifølge meldingen. "

Hiukan ihmetyttää: "PRS (Pipeline repair system) og Skandi Arctic, et av Technip-gruppens dykkerfartøy"

Eikös toi PRS oo ns. "diverless system"? Seuraavaksi mainitaan kuitenkin "Skandi Arctic, et av Technip-gruppens dykkerfartøy"?

Tietysti sukelluslaivaa voi käyttää muuhunkin kuin sukellushommaan, mutta sekavasti kirjoitettu kuitenkin.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 20.03.2010, 13:52:20
Minustakin oli sekavasti sanottu, että mitä tuolla oikein tehdään. Joka tapauksessa olisi mahtavaa, mikäli tuo Skandi Arctic vaikka piipahtaisi jossain Suomen satamassa kontrahdin aikana. Siinä on kyllä sellainen reki, että huh! :beer:
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 22.03.2010, 21:30:04
Castoro Sei on tugspottersin mukaan lähtenyt viikonloppuna Rotterdamista Itämerta ja Nord Streamin putkenlaskua kohti. Hinaamassa ovat Maerskin T-luokan paatit Tackler ja Tracer sekä hollantilainen AHTS Blizzard.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 25.03.2010, 08:00:49
Bourbon Pearlkin jossain Nord Streamin (ROV?) hommissa? Matkalla kohti Gotlantia:
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=258176000 (http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=258176000)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 27.03.2010, 01:56:44
Onko NORMAND AURORAkin mukana Nord Stream keikassa, kun näköjään menossa Norrköpingiin...??? Kellä on hajua?
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 27.03.2010, 02:05:55
Onko NORMAND AURORAkin mukana Nord Stream keikassa, kun näköjään menossa Norrköpingiin...??? Kellä on hajua?
On ainakin Saipemin rahtauksessa, eli eiköhän. Ilmeisesti siis Saipemilla oma kalusto Castoro Sein putkille ja myöhemmin Allseasilla oma kalusto (lue viestini ylempää) Solitairen putkia varten.

Edda Freya hoitelee miinojen poistoa putken tieltä marinetrafficiin ilmestyneen kuvakommentin mukaan:
"Comments: Edda Freya, performing mine clearance, for the Nord Stream Gas pipeline east of Gotland, Sweden."


Myös Normand Flipper tulossa hankkeeseen, 2sandnessjö AIS tietoa:

NORMAND FLIPPER  
Oppdatert:  27. Mar 2010 02:36:44
MMSI:  259606000
Kallesignal:  LLUF
Destinasjon:  CASTORO SEI  
ETA:  Mar29 12:00
Posisjon:  57.0292, 8.268
Fart:  11.3
Kurs:  42.1
Heading:  44
Draft:  5.5
Bredde:  18
Lengde:  88


Kuten myös Vroon Offshoren suplari Power Express:
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=246513000 (http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=246513000)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 27.03.2010, 20:50:18
Ilmeisesti Power Express on myös Nord Stream hommissa koska on menossa Normand Auroran kanssa samaan lokaatioon...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 29.03.2010, 11:32:18
Lisätään soppaan myös Normand Carrier. Näyttää Saipemin peruskolmikko olevan sitten taas kasassa. Nimittäin nuo kolme Solstadin PSV:tä ovat työskennelleet viime vuosina useaan otteeseen Saipemin laskuun.

Ja vielä lisäksi Normand Corona (ex Rem Fortune) tulossa Juutinraumassa kohti Norrköpingiä.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 06.04.2010, 20:50:43
Mahtaakohan hinaaja etc. TURVA olla myös mukana keikassa koska näyttäisi pyörivän Icebeamin lähialueilla ja liikuskelee vähän siihen malliin että ihan hinauskeikka ei ole kyseessä... Tietääkö kukaan?
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 07.04.2010, 09:54:23
No niin, ekat putket meressä:

"Nord Stream-byggingen i gang
Publisert 07.04.2010 07:47:17 av NTBEtter fem år med tautrekking har Russland nå begynt å bygge den nye gassrørledningen Nord Stream, som skal gå fra Russland til Tyskland over Østersjøen.

Ifølge russiske nyhetsbyråer har Gazprom, det russiske selskapet som leder prosjektet, bekreftet at de første rørene ble lagt ned tirsdag kveld. Den offisielle oppstartsseremonien skal holdes i den russiske byen Vyborg den 9. april.

Nord Stream-rørledningen skal bli 1.220 kilometer lang og gå fra Vyborg til Greifswald i Tyskland."

Eli eilen illalla alkoi, 09.04.2010 sitten virallisemmin.

"Nord Stream Pipelay Vessel Anchors near Gotland
152 metre long Castoro 6 construction vessel moored about 30 kilometres off  the coast of Gotland’s
Fine-tuning of equipment before the 1,224 kilometre long pipeline starts to be laid
3 kilometre radius safety zone around the vessel
Zug,
30 March 2010. Today the Castoro 6 pipelay vessel arrived in Swedish waters. She is now moored off the coast of the island of Gotland, at a point located about 675 kilometres from the pipeline’s starting point near Vyborg, Russia, and 550 kilometres from the end point at Lubmin near Greifswald, Germany. Laying of the first section of the Nord Stream Pipeline will start here after the  equipment of the Castoro 6 has undergone some final checks and fine tuning and crew has been flown in. "

Hienosäädöt on nyt sitten tehty.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Ari Leskinen - 08.04.2010, 19:41:56
Mahtaakohan hinaaja etc. TURVA olla myös mukana keikassa koska näyttäisi pyörivän Icebeamin lähialueilla ja liikuskelee vähän siihen malliin että ihan hinauskeikka ei ole kyseessä... Tietääkö kukaan?

Olimme ottamassa pohjasedimenttinäytteitä.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 14.04.2010, 17:08:32
Putken merenpohjan peittämisessä tarvittava rock-dumping erikoisalus Seahorse on ilmoittanut tulevansa käymään ensimmäistä kertaa Kotkassa viikonvaihteessa. Tullee hakemaan Mussalosta hiekkaa ja kiviainesta, jota on sekä kärrätty rekoilla Kotkan lähimaastosta että tuotu laivalla Norjasta. Esimerkiksi eilen purettiin toinen lasti selfdischarging-bulkkeri Beltnesin toimesta.

http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=244137000 (http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=244137000) > Seahorse näkyy olevan jo nyt Suomenlahdella.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 22.04.2010, 14:29:35
Putken merenpohjan peittämisessä tarvittava rock-dumping erikoisalus Seahorse on ilmoittanut tulevansa käymään ensimmäistä kertaa Kotkassa viikonvaihteessa. Tullee hakemaan Mussalosta hiekkaa ja kiviainesta, jota on sekä kärrätty rekoilla Kotkan lähimaastosta että tuotu laivalla Norjasta. Esimerkiksi eilen purettiin toinen lasti selfdischarging-bulkkeri Beltnesin toimesta.

http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=244137000 (http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=244137000) > Seahorse näkyy olevan jo nyt Suomenlahdella.

Seahorse nyt ilmeisesti toisella käynnillään Kotkassa.

Ihan OT:nä, Tallinnaan tulossa hinaaja/pelastusalus vast. SEA SAILOR. Liittyykö NORD STREAMiin vai telakalleko tulee...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 23.04.2010, 20:29:05
Kysellääs taas... NOORDHOEK SINGAPORE tullut Itämerelle ja destinaationa salaperäinen AT SEA BLOCK 9. Onko NORD STREAMin vehkeitä?
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 26.04.2010, 11:37:02
Kysellääs taas... NOORDHIEK SINGAPORE tullut Itämerelle ja destinaationa salaperäinen AT SEA BLOCK 9. Onko NORD STREAMin vehkeitä?

Nyt ankkurissa keskellä Suomenlahtea Espoon kohdilla ja AIS:ssa 'mine disposal'.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 30.04.2010, 17:46:18
Nyt olisi kolmaskin "rock-dumping" alus Sandpiper tulossa kohti Gotlantia.

Edit: Sandpiper onkin jo Suomenlahdella.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 11.05.2010, 02:23:35
Saipem näemmä muutenkin "ulkona" rahtaamassa ko. projektiin:

"20.01.10   Saipem   1 x PSV   Nord Stream project   150/135 days firm   01.06.10   Norway"

(area Norway?)
Tuohon tehtävään rahdattiin viime aikoina mukavasti keikkaa saanut 90-luvun alussa rakennettu perus-PSV Boa Fortune.

"17.04.10 Boa Fortune Saipem Nord Stream/135 d + opt ~EUR 9000"

Lähteenä JG Olsenin brokerlistat.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 20.05.2010, 23:07:33
Komia on tuo Sandpiper.. Pari tänään Mussalossa näpättyä kuvaa:

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=1115142 (http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=1115142)
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=1115140 (http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=1115140)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Ari Savolainen - 21.05.2010, 09:35:34
Komia on tuo Sandpiper.. Pari tänään Mussalossa näpättyä kuvaa:



Moni kakku päältä kaunis. Useamman tuntemani mestarin tukka on harmaantunut ennen aikojaan "Sandpiperissa".
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 27.05.2010, 12:56:18
Suomenlahdella näyttäisi olevan Suursaaren kulmilla myös Tideway Rollingstone, yksi rock-dumper lisää.

http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?mmsi=245746000
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 27.05.2010, 23:54:02
Suomenlahdella näyttäisi olevan Suursaaren kulmilla myös Tideway Rollingstone, yksi rock-dumper lisää.

http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?mmsi=245746000

Joo, tietääkseni ensimmäisen kerran haki Kotkasta kiviainesta viime sunnuntaina.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 28.05.2010, 00:50:40
Suomenlahdella näyttäisi olevan Suursaaren kulmilla myös Tideway Rollingstone, yksi rock-dumper lisää.
Ellen väärin muista, "Rollari" tuotiin alueelle takaisin Pohjanmerelle lähteneen Seahorsen tilalle.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 02.06.2010, 16:53:32
Komia on tuo Sandpiper.. Pari tänään Mussalossa näpättyä kuvaa:

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=1115142 (http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=1115142)
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=1115140 (http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=1115140)
Sandpiperin työt Nord Streamin projektissa ovat päättyneet ja paatti on matkalla takaisin Stavangeriin.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 17.06.2010, 17:40:51
Tideway Rollingstone matkalla Gotlannin suuntaan. Suomenlahden kivimurskanlaskutyöt toistaiseksi päättymässä?

Edit: Rollari näkyy palanneen takaisin Suomenlahdelle ja käynytkin jo Mussalossa...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 25.06.2010, 18:08:38
Suurikokoinen AHTS sekä subsea-alus (ns. varsin moderni härveli) Far Samson on tullut myös mukaan kaasuputkihankkeen sukellustöihin. Näkyy olevan jo Suomenlahdella hommissa, käynti jossain Suomen satamassa odotettavissa? :thumb:

http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=235070215 (http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=235070215)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 26.06.2010, 06:05:08
Suurikokoinen AHTS sekä subsea-alus (ns. varsin moderni härveli) Far Samson on tullut myös mukaan kaasuputkihankkeen sukellustöihin. Näkyy olevan jo Suomenlahdella hommissa, käynti jossain Suomen satamassa odotettavissa? :thumb:

http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=235070215 (http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=235070215)

Mielenkiintoinen alus:

"Far Samson – The designer

FAR SAMSON is the most powerful offshore vessel ever built. The vessel is initiated by Farstad Shipping of Norway, and realized by Rolls-Royce in close co-operation with the Owner. Rolls-Royce developed the special design based upon Farstad’s requirements, and the UT 761 CD has been built by STX Europe Langsten.FAR SAMSON is the most powerful offshore vessel so far, with a continuous bollard pull of 423 tonnes with all 3 auxiliary thrusters operating and 377 tonnes under main propellers alone."

"Last night we made the world breaking record of continuous bollard pull - 423 tonnes. This is far more than anything done before."

Tolla jo vetäsee pienemmät saaret pois sijoiltaan.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 02.07.2010, 13:23:54
Putkien jatkolaivaus Hangosta Castoro Seille on piakkoin alkamassa. Normand Flipperin on ilmoitettu saapuvan Hankoon 6. heinäkuuta.  :)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 05.07.2010, 05:00:27
Tideway Rollingstone teki taas yöllä comebackin. Käväisi pikaisesti Mussalossa ja sieltä hiekan laskuun Suursaaren alueelle.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 07.07.2010, 13:23:59
Putkien jatkolaivaus Hangosta Castoro Seille on piakkoin alkamassa. Normand Flipperin on ilmoitettu saapuvan Hankoon 6. heinäkuuta.  :)
Solstadin suplarit näkyvät nyt käyvän satamalistan mukaan ahkerasti Hangossa hakemassa putkia Castoro Seille.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 13.07.2010, 09:20:42
Uutta verta pukkaa operaatioon kun Visbyhyn saapuu HIGHLAND ROVER niminen kiulu...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 19.07.2010, 12:59:52
Normand Flipper on nyt Kotkassa, samalla myös ensimmäinen suplarikäynti Kotkassa putkihankkeen tiimoilta.

Myös Normand Carrier tulossa Kotkaan huomiseksi.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 20.07.2010, 09:27:04
Far Samson näkyy olevan sen sijaan päätyneen Vuosaareen todennäköisesti bunkkerikäynnille.

Muista hankkeessa esiintyneistä suplareista Normand Aurora näyttää olevan ainakin toistaiseksi "poissa pelistä", on nimittäin Tanskassa telakalla.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jukka Koskimies - 20.07.2010, 21:05:08
Far Samson lähti Vuosaaresta puoli kahdeksan aikoihin:

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo-1149846-FAR+SAMSON
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo-1149834-FAR+SAMSON
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 22.07.2010, 23:15:38
Normand Flipper on nyt Kotkassa, samalla myös ensimmäinen suplarikäynti Kotkassa putkihankkeen tiimoilta.

Myös Normand Carrier tulossa Kotkaan huomiseksi.
Suplarikäynnit huomattu myös Kymen Sanomissa:

"EUPEC aloitti kaasuputkien laivaukset
20.7.2010 16:29


Ensimmäiset 88 betonipinnoitettua putkea laivattiin Kotkassa maanantaina. Kotkasta tullaan laivaamaan putkenlaskualuksille yhteensä 42 000 putkea kaasuputkihankkeen aikana.

Betonipinnoitettuja putkia on aiemmin toimitettu putkenlaskualukselle Ruotsin Slitestä, Saksan Mukranista sekä Hangosta. Kotkan betonipinnoitetehtaan yhteydessä toimiva välivarasto on yksi EUPECin viidestä välivarastointialueesta."


http://www.kymensanomat.fi/Online/2010/07/20/EUPEC+aloitti+kaasuputkien+laivaukset/201039383344/4 (http://www.kymensanomat.fi/Online/2010/07/20/EUPEC+aloitti+kaasuputkien+laivaukset/201039383344/4)

Castoro Sei näkyy siirtyneen nyt Portovayan lahdelle Venäjän puolelle, joten siksikin nyt laivataan putkia suoraan Kotkasta.

Power Expressin urakka näkyy sen sijaan päättyneen. Paatti piipahti keskiviikkona Kotkassa ja suuntasi sen jälkeen kohti Aberdeenia.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 31.07.2010, 00:02:22
Uutta verta pukkaa operaatioon kun Visbyhyn saapuu HIGHLAND ROVER niminen kiulu...
Highland Roveria odotellaan saapuvaksi Helsinkiin ensi keskiviikoksi... :)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 03.08.2010, 16:21:10
Muista hankkeessa esiintyneistä suplareista Normand Aurora näyttää olevan ainakin toistaiseksi "poissa pelistä", on nimittäin Tanskassa telakalla.
Uutta maalia kylkeensä saanut Normand Aurora on nyt Itämerellä matkalla kohti Kotkaa eli liittyy takaisin muiden Solstadien suplarien joukkoon.

Vroonin uusi PSV VOS Precious päätynyt uutena tapauksena Ruotsin vesille. http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?mmsi=246723000 (http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?mmsi=246723000)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jukka Koskimies - 04.08.2010, 23:14:33
Highland Roveria odotellaan saapuvaksi Helsinkiin ensi keskiviikoksi... :)

Highland Rover tosiaan pistäytyi tänään Helsingin Hernesaaressa ja lähti sieltä illan suussa myrskyiselle merelle: http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo-1158338-HIGHLAND+ROVER
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 05.08.2010, 00:13:57
Highland Rover tosiaan pistäytyi tänään Helsingin Hernesaaressa --

Näin teki ja tässä tulokuvia n. klo 7, sää suosi oikein mukavasti:

http://www.shipspotting.com/search.php?query=Highland+inbound+Helsinki&andor=AND&submit=Search&action=results

Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 11.08.2010, 17:08:56
Kymen Sanomat kertoo vaihteeksi putkenlaskusta:

Kaasuputken rakentaminen jatkuu Suomen puolella
11.8.2010 14:51


Nord Stream -kaasuputken rakennustyöt käynnistyivät jälleen Suomen talousvyöhykkeellä tiistaina. Putkenlaskualus Castoro Sei palasi Suomen talousvyöhykkeelle Venäjältä, jossa aluksen avulla vedettiin rantaan ensimmäinen kahdesta putkilinjasta.

Alus jatkoi keskiviikkona ensimmäisen putkilinjan laskua merenpohjaan Suomen talousvyöhykkeen läntisessä osassa edeten itään päin. Castoro Sei on rakentanut Suomen reittiosuudella aiemmin kesällä jo 47 kilometriä putkilinjaa noin 2,5 kilometrin päivävauhdilla. Aluksen alkusyksyllä rakentaman osuuden pituus tulee olemaan noin 100 kilometriä.

Pääosa Suomen reittiosuudesta asennetaan loppusyksyn ja talven 2011 aikana. Kaikkiaan 375 kilometriä pitkä putkilinjan Suomen reittiosuus kulkee avomerellä noin 30 kilometriä rannikosta, keskimäärin 80 metrin syvyydessä.

Rakentamisen ympäristövaikutuksia seurataan ympäristöntarkkailuohjelmien mukaisesti, jotka on laadittu yhteistyössä suomalaisten viranomaisten kanssa ja hyväksytetty lupamenettelyn kautta.

Putkenlasku aiheuttaa turvallisuussyistä tilapäisiä navigointirajoituksia Suomenlahdella. Toimenpiteistä tiedotetaan etukäteen sekä annetaan ennakkovaroitukset vaikutusalueella NAVTEX/Navigational Telex-järjestelmän sekä vhf-radiolähetyksien avulla.

Nord Stream -kaasuputken ensimmäisen linjan on määrä valmistua vuonna 2011. Toisen putkilinjan rakentaminen alkaa vuoden 2011 keväällä ja sen on määrä valmistua vuonna 2012.


http://www.kymensanomat.fi/Online/2010/08/11/Kaasuputken+rakentaminen+jatkuu+Suomen+puolella/201039503332/4 (http://www.kymensanomat.fi/Online/2010/08/11/Kaasuputken+rakentaminen+jatkuu+Suomen+puolella/201039503332/4)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 15.08.2010, 15:37:55
Ensimmäiset Nord Stream -hankkeen suplarit valittu:

Allseas PSV Maersk Fetcher Pipe Haul - 2 months Aug 2010 Baltic Sea
Allseas PSV Toisa TBN x 3 Pipe Haul - 2 months Aug 2010 Baltic Sea


http://www.offshore-shipbrokers.co.uk/services/mreporting/monthly/lib/0210.pdf (http://www.offshore-shipbrokers.co.uk/services/mreporting/monthly/lib/0210.pdf) sivulla 4

Toisan paatit todennäköisesti I-sarjan aluksia.
Kyllä vain, Toisa Independent ja Toisa Intrepid ovat merkitty saapuvaksi Kotkaan tulevalla viikolla. Solitaire vaikuttaa kuitenkin vielä Rotterdamissa...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 19.08.2010, 11:48:57
Solitaire on sitten lähtenyt kohti Itämerta. AIS:ssa lukee Eta Helsinki 23. päivä, mutta olettaisin, että tuskin tulee satamaan...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 22.08.2010, 00:45:26
Solitaire on sitten lähtenyt kohti Itämerta. AIS:ssa lukee Eta Helsinki 23. päivä, mutta olettaisin, että tuskin tulee satamaan...
Intermodal port eli tuttavallisemmin "impi" portaali kertoo Solitairen käväisevän ankkuripaikalla Helsingin edustalla tiistaiaamusta keskiviikkoon. AIS:ia kannattanee seurailla tuolloin. ::)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 03.09.2010, 08:52:24
Intermodal port eli tuttavallisemmin "impi" portaali kertoo Solitairen käväisevän ankkuripaikalla Helsingin edustalla tiistaiaamusta keskiviikkoon. AIS:ia kannattanee seurailla tuolloin. ::)

Solitairella työllistävä vaikutus Suomessakin kts. viite (=Solitaire):

"Miehistön vaihdon koordinaattori, Stella Naves Oy Ltd, Helsinki
Hakemamme koordinaattorin tunnusmerkkejä:

1. hyvä suullinen ja kirjallinen englanninkielen taito, muu kielitaito eduksi
2. hyvä Excelin tuntemus ja käyttökokemus
3. hallittua organisointikykyä
4. paineen sietokyky kiireen hetkellä
5. oma-aloitteisuutta ja kiireisen työrytmin hallintaa
6. tiimityöskentelyn ja hyvän huumorin omaava henkilö niin siinä se on!

Mukavat ja auttavat työkaverit kaupan päälle!

 
WWW-osoite  http://www.stellacompanygroup.com
 
Yhteystiedot  Leena Särmäkari 09- 47779153 tai 0400 269959 leena.sarmakari@groupstella.com
 
Työpaikan osoite  Nuijamiestentie 3 A, 00400 HELSINKI 
Työ alkaa  01.09.2010 
Työaika  muu osa-aikatyö
Työn kesto  1 - 3 kk
Haku päättyy  03.09.2010 
Jätä hakemus  Stella Naves Oy Ltd Nuijamiestentie 3 A Leena Särmäkari 00400 Helsinki leena.sarmakari@groupstella.com 0400 269959
Ilmoitus jätetty  31.08.2010
Ilmoitusnumero  7509729   Työnantajan viite solitaire  "
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 03.09.2010, 14:48:47
Jälleen muutoksia kaapuputkihankkeen kalustossa. Hiekankuljetusaluksista pitkään Kotkassakin vaikuttanut Tideway Rollingstone eli tuttavallisemmin "Rollari" on poistunut Itämereltä alkuviikolla. Sen tilalle listojen mukaan olisi tulossa jälleen Sandpiper, mikä näkyy olevan nyt Pohjanmerellä matkalla kohti Kielin kanavaa...

Lisäksi Solitairen putkenkuljetussuplareihin liittyy myös I-sarjaa uudempi Toisa Serenade, joka on juuri lähtenyt Aberdeenista Kotkaa kohti.
http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?mmsi=309407000 (http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?mmsi=309407000)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 08.09.2010, 22:31:09
Tugspottersiin ilmestynyt jokunen kuva Far Samsonista Nord Stream -projektin aikana. Sittemminhän Far Samson on jo käväissyt Välimerelläkin, ja on nyt AIS mukaan palaamassa Norjan vesille...

http://www.tugspotters.com/dev/spots.php?itemid=30509#more (http://www.tugspotters.com/dev/spots.php?itemid=30509#more)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 06.10.2010, 17:40:02
Toisa Serenaden urakka kaasuputkihankkeen tiimoilta on päättynyt. On matkalla Solitairelta takaisin Aberdeeniin seuraavia keikkoja odottelemaan.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 19.10.2010, 10:27:39
Homma etenee kuten tuolta voi lukea, mutta satamaan ei alusta saada.

http://www.kymensanomat.fi/Online/2010/10/18/Kaasuputki+etenee+Suomen+vesille/201039870238/4
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 28.10.2010, 17:45:22
Sandpiper näkyy olevan poistumassa jälleen Itämereltä, ja Kotkan laivalistan mukaan tilalle kivimurskan kuljetuksiin odotetaan ensi viikolla jälleen Rollaria eli Tideway Rollingstonea.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 07.12.2010, 15:25:03
Viimeksi alkukeväällä kivimurskapuuhissa nähty fallpipealus Seahorse on nyt tulossa takaisin kaasuputkiprojektin armaadaan. Liittyykö Rollarin seuraksi vai korvaajaksi, sen aika näyttää.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 01.01.2011, 21:46:07
Viimeksi alkukeväällä kivimurskapuuhissa nähty fallpipealus Seahorse on nyt tulossa takaisin kaasuputkiprojektin armaadaan. Liittyykö Rollarin seuraksi vai korvaajaksi, sen aika näyttää.
Nyt jäätilanne ilmeisesti on lopettanut kivimurskan kuljetukset putkihankkeen tiimoilta. Rollari siirtyi jo jokin aika sitten Göteborgin kautta Luoteis-Norjan vesille, ja nyt myös Seahorse on Itämerellä suuntaamassa Norjaa kohti.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 25.01.2011, 04:37:01
Zeus lähti illalla Turusta, kohteenaan AIS:in mukaan Solitaire. Mahtaakohan mennä jelppimään ATHS:iä?
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 27.01.2011, 23:08:09
Uutta väkeä tulee kuhan kuukausi vaihtuu. TOR VIKING II, VIDAR VIKING, BOTNICA, FUGRO SALTIRE ja AKER WAYFARER liittyvät porukkaan.

Eli kolme jäänmurskaajaa ja pari tutkimuslaitosta.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 28.01.2011, 00:03:05
Mielenkiintoisia kuvioita olet saanut selville. Antaakohan Sjöfartsverket Tor Viking II operoimaan jäänmurtajaksi putkilaivoille vai onko se eteenpäin vuokrattu putkihankkeen operoijille? Haglandin brokerlistat kertovat, että Vidar Viking olisi merenmittausfirma MMT keikalla, eli toimiiko itse ROV tukialuksena vaiko jäänmurtajana mittaus-    ja sukellustöissä oleville tutkimusaluksille?

Botnican mukanaolon voisi selittää sillä, että talvi polkee toistaiseksi paikallaan, jolloin kuudella murtajalla pärjättäisiin näillä keleillä.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 28.01.2011, 07:02:02
Uutta väkeä tulee kuhan kuukausi vaihtuu. TOR VIKING II, VIDAR VIKING, BOTNICA, FUGRO SALTIRE ja AKER WAYFARER liittyvät porukkaan.

Eli kolme jäänmurskaajaa ja pari tutkimuslaitosta.

Pitää ainakin toistaiseksi (eli kunnes talvi etenee) paikkaansa. Sitä en tiedä onko esim. Botnica rahdattu suoraan Saipemille vai esim. VSS;n kautta sill perinteisestihän monitoimimurtajakuviossa jonkun muunkin täytyy saada kymmenykset. Mielenkintoinen destinaatio Botnicalla.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 28.01.2011, 16:24:09
Vidar Viking näyttää olevan A&P Tees:ssä, sieltä ei ole yksikään alus lähtenyt etuajassa, mutta tulossa lienee, mutta ei lähde 31.01.2011 Middlesborourgh:sta tai sitten tapahtuu ihme, jota en ole nähnyt.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 28.01.2011, 16:42:07
Vidar Viking näyttää olevan A&P Tees:ssä, sieltä ei ole yksikään alus lähtenyt etuajassa, mutta tulossa lienee, mutta ei lähde 31.01.2011 Middlesborourgh:sta tai sitten tapahtuu ihme, jota en ole nähnyt.

Tai sitten tapahtuu se ihme, jota en ole nähnyt; nimittäin Vidar Vikingin AIS:ssa seisoo: "LANDSKRONA (ETA 20110130000000)"
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 28.01.2011, 17:42:37
Millähän KP:lla ovat nyt?:

http://www.nord-stream.com/fi/the-pipeline/rakentaminen/suomen-reittiosuuden-rakentaminen.html

Kovin montaa kilometriä ei liene jäljellä tohon Venäjältä laskettuun päähän?
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 29.01.2011, 11:02:41
Zeus näyttää poistuvan alueelta "avustaen" (mennen edellä) Marss-1:stä. Aika mielenkiintoinen tilanne. Vieläkö palaavat takaisin?
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 29.01.2011, 16:21:48
Tästä vois tehdä tiettyjä laskelmia:

http://www.nord-stream.com/fileadmin/Dokumente/1__PDF/16_Documents/FOGA-Nord_Stream_overview_Finnish.pdf

23 29,67'E  59 35,09 N ois KP 300 eli 3 km liitoksesta.

Solitairen nyk. paikka: Lon/Lat: 23.38615 / 59.576752

Eli vaikkutais olevan hyvin lähellä, muutaman kilometrin liitoksesta?

Oisko KP 297 joatain 23 deg 32'E ? Solitaire nyt jotain 23 deg 24 'E plus mutkat ja eli noin 10-11 km kurveineen jäljellä?


Millähän KP:lla ovat nyt?:

http://www.nord-stream.com/fi/the-pipeline/rakentaminen/suomen-reittiosuuden-rakentaminen.html

Kovin montaa kilometriä ei liene jäljellä tohon Venäjältä laskettuun päähän?

Eli ollaanko nyt KP:lla noin 285?

Yhdistys ois noin 297?

Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 30.01.2011, 15:00:52
Nyt vois olettaa saatavan hintaakin tais siis suomalaiset veromeksajat saavat (minä en):

http://www.arctia.fi/files/Tiedote%20Botnica-Nordstream%20tammikuu%202011.pdf

Lyhyestä virsi kaunis, mutta lienee vaan 10-12 km. jäjellä.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 01.02.2011, 20:33:41
http://www.arctia.fi/files/Tiedote%20Botnica-Nordstream%20tammikuu%202011.pdf

Lyhyestä virsi kaunis, mutta lienee vaan 10-12 km. jäjellä.

Botnica käväisi tänään Hangossa, mistä jatkoi Ukiin eli rahtaus Saipemille lyheni ilmeisesti entisestään.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1247430
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1247429
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 01.02.2011, 22:11:03
Botnica käväisi tänään Hangossa, mistä jatkoi Ukiin eli rahtaus Saipemille lyheni ilmeisesti entisestään.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1247430
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1247429

Samaan aikaan Vidar Viking on saapunut "pelipaikalle":

"VIDAR VIKING
FINLAND OFFSHORE (ETA 20110201120000)"
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 09.02.2011, 20:01:50
Millähän KP:lla ovat nyt?:

http://www.nord-stream.com/fi/the-pipeline/rakentaminen/suomen-reittiosuuden-rakentaminen.html

Kovin montaa kilometriä ei liene jäljellä tohon Venäjältä laskettuun päähän?

Näyttäis puskevan jossain KP 297:n itäpuolella; eli eikö tota putkea laskettu liitteenä olevan plaanin mukaan?
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 09.02.2011, 20:16:25
Näyttäis puskevan jossain KP 297:n itäpuolella; eli eikö tota putkea laskettu liitteenä olevan plaanin mukaan?

Tekee nyt toista, rinnakkaista putkilinjaa koska jääolot sen sallivat ja putkia riittää Hangossa. Ensimmäinen putkilinjahan saatiin valmiiksi Suomen aluevesillä viime perjantaina.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/02/nord_stream_-putkilinjan_pohjoisosa_valmis_2341266.html
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 09.02.2011, 20:19:01
Tekee nyt toista, rinnakkaista putkilinjaa koska jääolot sen sallivat ja putkia riittää Hangossa. Ensimmäinen putkilinjahan saatiin valmiiksi Suomen aluevesillä viime perjantaina.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/02/nord_stream_-putkilinjan_pohjoisosa_valmis_2341266.html

Kiitos, oli mennyt multa ohi.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 22.03.2011, 01:43:47
Putkityömaan kivimurskan laivauksia ollaan hiljalleen aloittamassa, kun jäätilanne kevään myötä helpottuu. Seahorse on nimittäin jo matkalla Norjasta Itämerelle...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Ari Leskinen - 24.03.2011, 12:25:59
Täällä kuskataan Nor Sean isoa Fantuzzi-nosturia ja kurottajaa Sliteen.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jan Holm - 24.03.2011, 18:33:08
Vidar Viking oli tänä aamuna Hangon satamassa ja lähti ulos 09.15
(http://www.tyneships.co.uk/thumbs/VidarViking.jpg)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 24.03.2011, 22:03:03
Vidar Viking oli tänä aamuna Hangon satamassa ja lähti ulos 09.15

Kuvia Vidar Vikingistä Hangossa:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1276983
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1276981
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1276978

Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 05.04.2011, 06:32:45
"impin" mukaan Vidar Vikingillä on tänään jälleen käynti Katajanokalla.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 13.04.2011, 07:12:31
Highland Rover on pyörinyt Suomenlahdella jo jonkin aikaa ja nyt myös Far Samson on tulossa takaisin hommiin.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 14.04.2011, 00:54:52
Kuten myös Tor Viking II, joka on tehnyt Itämerellä täyskäännöksen ja on nyt tulossa AIS mukaan Kalbådan edustalle samoihin MMT:n hommiin kuin Vidarikin.

Edit: Näyttää käväisevän ensiksi Hangossa...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jan Holm - 14.04.2011, 23:36:29
Kuten myös Tor Viking II, joka on tehnyt Itämerellä täyskäännöksen ja on nyt tulossa AIS mukaan Kalbådan edustalle samoihin MMT:n hommiin kuin Vidarikin.

Edit: Näyttää käväisevän ensiksi Hangossa...

Kävi bunkraamassa Hangossa!
Lähti hetki sitten.
(http://www.dec.state.ak.us/spar/perp/response/sum_fy11/101203201/images/TorViking2.jpg)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 18.04.2011, 15:56:03
Nyt Vidar Vikingillä on huoltokäynti Kotkassa. Myöskin Seahorse on päässyt helpottuneiden jäärajoitusten nojalla Kotkaan lastaamaan.

Edit: Tor Viking II näkyy lopettaneen MMT hommat tiistaina illalla ja on nyt suuntaamassa vihdoinkin Landskronaan.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Olli Tuominen - 20.04.2011, 16:37:00
Turun telakka huoltaa putkenlaskualus Castoro Sein touko-kesäkuussa. Aluksella huolletaan ankkurointi- ja putkenlaskujärjestelmät. Telakointi työllistää jopa 1000 ihmistä.

Tiedote englanniksi (http://stxeurope.com/?page=682&p=a7c51de745e4548d9d74bec390a6e104) & suomeksi (http://www.stxeurope.com/downloadcentre/photos/Lehdistotiedote_Castoro_Sei_final.pdf)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 22.04.2011, 08:25:06
Nyt Vidar Vikingkin on lopettanut MMT työt Suomenlahdella ja suuntaa sisariensa joukkoon Landskronaan.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jan Holm - 24.04.2011, 22:44:10
Oms Pollux on myös palanut merenpohja tutkimuksiin.

(http://www.shipspotting.com/photos/small/5/4/4/904445.jpg)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 24.04.2011, 23:30:38
Marinetrafficista näkee, että Gotlannin kaakkoispuolella pohjoiseen suuntaavan Castoro Sein ympärillä ovat töissä ainakin Maersk Tracer & Tackler, Blizzard ja Normand Carrier & Flipper. Onkin mielenkiintoista nähdä, mitkä sen tuovat Turkuun sillä Håkun kalustolla sitä tuskin tänne saatetaan.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 25.04.2011, 00:09:24
ovat töissä ainakin Maersk Tracer & Tackler, Blizzard ja Normand Carrier & Flipper. Onkin mielenkiintoista nähdä, mitkä sen tuovat Turkuun sillä Håkun kalustolla sitä tuskin tänne saatetaan.
Oletettavasti nuo Maersk T-alukset sekä Blizzard, sillä nämä ovat rahdattu Saipemille "Seitin" siirtotöihin jo sen viime vuotisesta Itämerelle saapumisesta lähtien. Lisäksi nämä ovat siirtoon kykeneviä AHTS-aluksia, kun taas muut mainitut ovat putkia kuljettavia suplareita eli PSV-aluksia.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jan Holm - 25.04.2011, 21:17:25
Putkien uloslastaus Hangosta alkaa kesäkuun puolessavälissä ja kestää n 1,5kk
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 05.05.2011, 01:29:17
Ilta-Sanomien mukaan ensimmäisen putkilinjan viimeiset putket lasketaan keskiviikkona, minkä jälkeen alkaa osien liittäminen toisiinsa hitsaamalla, toinen liitoskohta on Hangon ja toinen Gotlannin edustalla.

Ilta-Sanomat (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nord-streamin-maakaasuputken-ensimmainen-linja-lahes-valmis/art-1288386891713.html)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 07.05.2011, 04:32:37
minkä jälkeen alkaa osien liittäminen toisiinsa hitsaamalla, toinen liitoskohta on Hangon ja toinen Gotlannin edustalla.
Putkien liittämistyön tukialuksena toimii tämän topicin ensimmäisillä sivuilla mainittu Technipin rahtauksessa oleva varsin suurikokoinen Skandi Arctic, joka on jo saapunut liitoskohdan tienoille Suomenlahdelle. Kuten jo aiemmin olen kirjoittanut, tuo olisi hienoa nähdä ihan satamassakin. :)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 07.05.2011, 07:21:32
Castoro Sei on matkalla kohti Turkua 5 kn nopeudella, Maerskin paatit hinaamassa.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Dan Lillberg - 07.05.2011, 13:17:47
Castoro Sei on matkalla kohti Turkua 5 kn nopeudella, Maerskin paatit hinaamassa.

Pojilla on edessä vaativa luotsaus. Lövskärissä jää tilaa noin 50 metriä kummalla puolella.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 09.05.2011, 20:36:19
Castoro Sei saapui Pernoon aamulla yhdeksän jälkeen. Maersk Tackler hinasi, Ukko & Triton roikkuivat perässä kiinni Utöstä alkaen. Viheriäisiltä alkaen auttamassa myös Jason & Fart (Tackler jäi siinä kohtaa pois).
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 10.05.2011, 01:20:57
Pernoon saapuu aamuksi myös Saipemin rahtauksessa oleva kohtuusuuri subsea-construction alus Normand Cutter. Minkä takia paatti tulee telakalle, saatte ottaa selvää... ::)

http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?mmsi=232012000&header=true (http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?mmsi=232012000&header=true)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Ari Elenius - 10.05.2011, 12:12:31
Pernoon saapuu aamuksi myös Saipemin rahtauksessa oleva kohtuusuuri subsea-construction alus Normand Cutter. Minkä takia paatti tulee telakalle, saatte ottaa selvää... ::)

http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?mmsi=232012000&header=true (http://www.marinetraffic.com/ais/fi/shipdetails.aspx?mmsi=232012000&header=true)


Normand Cutter on aamusta saakka seissyt Viheriäistenaukolla. (http://www.naantali.fi/html/naantali_satama_kamera2.html)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 10.05.2011, 14:42:49
Normand Cutter on aamusta saakka seissyt Viheriäistenaukolla. (http://www.naantali.fi/html/naantali_satama_kamera2.html)
Vaan eipä seiso enää. Nyt laiturissa ja sitä ennen lähti Maersk Tackler ulos.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jan Holm - 12.05.2011, 11:12:35
Eilen illalla lastattiin toistaiseksi viimeiset putket ulos Toisa Sonataan.
Putkia saapuu vielä tämän viikon ajan Hankoon ja uloslaivaus jatkuu kun
Kastoro Sei palaa telakalta.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Markku Virtanen - 12.05.2011, 13:28:05
Miehistö asuu Normand Cutterilla
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.05.2011, 02:46:55
Vanha tarina, mutta T & T oli toukokuun alussa lyhyt juttu ja kuvia Skandi Arcticista:

http://www.tekniikkatalous.fi/kuvaraportit/article621076.ece
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 25.05.2011, 13:58:34
Onkos kivimurskankuskaaja Seahorse menossa Hietalahden telakalle huoltoon? Ainakin IMP-portaali eli tuttavallisemmin "impi" väittää niin. Saapuu illaksi Helsinkiin.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 25.05.2011, 22:22:37
Onkos kivimurskankuskaaja Seahorse menossa Hietalahden telakalle huoltoon?

Onhan se ja tässä ylläri ylläri kuvia:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1319660
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1319657
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1319646
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1319642

Ihmettelijöille tiedoksi että kuvat eivät ole vääristyneitä vaan kyseessä on tosiaan noin matala ja leveä (38 m) laiva...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Tuomas Romu - 26.05.2011, 00:06:54
Korjataan Aleksin kuvatekstejä sen verran, että telakkahan tunnetaan nykyään nimellä Arctech Helsinki Shipyard. Elinkaaripalvelut kuuluvat kuitenkin edelleen tuotavalikoimaan, ja huolto- ja korjaustelakoinneilla sekä konversioilla on hyvä täyttää hiljaiset ajat uudisrakennusten välillä.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jukka Koskimies - 26.05.2011, 00:17:37
Onkos kivimurskankuskaaja Seahorse menossa Hietalahden telakalle huoltoon?

Täältäpä löytyy muutama lisäkuva tuon kummajaisen lähestymisvaiheesta:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1319774
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 26.05.2011, 08:04:08
Korjataan Aleksin kuvatekstejä sen verran, että telakkahan tunnetaan nykyään nimellä Arctech Helsinki Shipyard.

Kiitos Tuomas, tekstit korjattu. Nimi on vaihtunut sen verran tiheään viime vuosina etten enää muistanut tuota uusinta.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 29.05.2011, 19:48:29
Castoro Sein huoltourakka on loppusuoralla, kertoo Turun Sanomat (http://www.ts.fi/online/talous/224795.html).
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 18.11.2011, 13:33:02
Vaikka putket onkin jo laskettu, on vielä kivenlaskulaivoja maisemissa: Sandpiper, Tideway Rollingstone ja Seahorse ovat kaikki kohta Kotkan lähistöllä.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 12.05.2012, 09:19:05
Ja kivenlasku jatkuu taas. Sandpiper matkalla Kotkaan.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 29.05.2012, 09:12:01
Pienikokoinen PSV Skandi Olympia on Itämerellä matkalla Vuosaareen. Liittyisikö käynti vähän suuremman tukialus Skandi Arcticin toisen putkilinjan liitosoperointiin Suomenlahdella?  ???
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Sami Saarinen - 29.05.2012, 13:30:55
Hevosmiesten tietotoimiston uutiset kertoivat, että kesän aikana alkaa kahden putkilinjan kartoitustyöt. Sama kuulopuhe kertoo, mikäli projekti päätetään toteuttaa niin alustava kivienlasku alkaa jo tämän vuoden puolella.

Saas nähdä kuinka oikeassa hevosmiehet ovat tällä kertaa.  ;D
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 29.05.2012, 14:55:44
Ei se ihan hevosmiesten juttuja taida olla, vastaavantyyppistä luki ihan Kymen Sanomissa jokunen viikko sitten...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Sami Saarinen - 29.05.2012, 16:14:13
Hyvältähän tuo sitten kuulostaa jos täysin eri lähteet haastelevat samalla tavalla.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 29.05.2012, 18:54:14
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/nord-stream-pohtii-kahta-uutta-putkilinjaa/2012/05/1545415

Ilmeisesti koko prosessi on lupineen käytävä uusiksi noita kahta mahdollista "lisälinjaa" varten?
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 31.05.2012, 00:36:54
OT, mutta Seutulaan tuli juuri Sanpiperin vaihtoporukkaa; FlyBe-Finnair onnisitui junailemaan allekirjoittaneellekin hotelliyön.   ;)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Ari Savolainen - 04.06.2012, 22:02:15
Skandi Olympia on 3:lla ROV:lla tekemassa jonkunsortin tarkastusta/kartoitusta n. 5 kuukautta.  Onko sitten uuden linjan kartoitusta vai vanhan tarkistusta, ei ole tietoa.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 05.06.2012, 08:46:33
Skandi Olympia on 3:lla ROV:lla tekemassa jonkunsortin tarkastusta/kartoitusta n. 5 kuukautta.  Onko sitten uuden linjan kartoitusta vai vanhan tarkistusta, ei ole tietoa.

Ymmärtääkseni vanhan tarkistusta.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 05.06.2012, 12:44:45
Hangon edustalla on myös Skandi Arctic ja sitä palvelemassa VOS Precious.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 05.06.2012, 13:30:33
Kuten edellisellä sivulla jo mainitsin, epäilen, että Skandi Arctic on jälkeen putkilinjan liitostöiden tukialuksena. Saisi kyllä piipahtaa tällä kertaa myös satamassakin... ;)
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 21.08.2012, 18:49:47
Tideway Rollingstone taas Suomenlahdella, nyt Venäjän vesillä, tässä ennen sitä matkalla Oskarshamniin:

http://www.shipspotting.com/gallery/search.php?search_imo=7814101&search_uid=1717

Skandi Olympiasta tulossa kuvia myöhemmin...
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 26.08.2012, 12:21:16
Skandi Olympiasta tulossa kuvia myöhemmin...

Tässä lupaamani kuvat:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1631221
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1631220
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1631218
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1631216

Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.06.2014, 02:43:27
OT, mutta Nord Streamin pääkonttori Sveitsissä suljetaan. Ilmeisesti eivät aio rakentaa kolmos tai nelosputkea??
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 06.07.2016, 19:56:35
OT, mutta Nord Streamin pääkonttori Sveitsissä suljetaan. Ilmeisesti eivät aio rakentaa kolmos tai nelosputkea??

Nord Stream II:n organisaatiota on yllättäen ruvettu ajamaan ylös. Slitessä ilmeisesti ongelmia saadaan sweduilta hyväksyntä putkenpäällystyslinjan uudelleenavaukselle. Tavoite aloittaa Nord Stream II:n putkenlasku elokuussa 2018. Voipi olla tässä turvallisuustilanteessa vaikea saada kaikki luvat kahdessa vuodessa.Kummalliseksi asian tekee ettei kahta ekaa putkea olla koskaan käytetty yli 40% kapasiteetista.Kotkan tilanteesta ei tietoa.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 27.08.2016, 03:58:51
Nord Stream II:n organisaatiota on yllättäen ruvettu ajamaan ylös. Slitessä ilmeisesti ongelmia saadaan sweduilta hyväksyntä putkenpäällystyslinjan uudelleenavaukselle. Tavoite aloittaa Nord Stream II:n putkenlasku elokuussa 2018. Voipi olla tässä turvallisuustilanteessa vaikea saada kaikki luvat kahdessa vuodessa.Kummalliseksi asian tekee ettei kahta ekaa putkea olla koskaan käytetty yli 40% kapasiteetista.Kotkan tilanteesta ei tietoa.

Hankkeella vastatuulta:

http://www.ilkka.fi/uutiset/talous/poliittiset-syyt-voivat-torpata-nord-stream-2-kaasuputken-1.2113039
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 31.08.2016, 19:05:00
Kotkan tilanteesta ei tietoa.

Putkia alkaa näkymään Mussalossa syksyn kuluessa.

http://www.kymensanomat.fi/m/Online/2016/08/22/Kaasuputket%20palaavat%20Kotkaan%20%E2%80%94%20Kotka%20on%20vahvistettu%20Nord%20Stream%202%20-hankkeen%20logistiikkakeskukseksi%20/2016321186651/527
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 02.09.2016, 17:37:46
OT, mutta Nord Streamin pääkonttori Sveitsissä suljetaan. Ilmeisesti eivät aio rakentaa kolmos tai nelosputkea??

Itse asiassa Sveitsin konttoria ei koskaan kokonaan suljettu, mutta 75% porukasta sai 2014 monoa.

Contact
 
Switzerland
 
Industriestrasse 18
CH-6302 Zug
Tel.: +41 41 766 91 91
Fax: +41 41 766 91 92

Nyt Zugissa taas normaali "miehitys".
 
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 27.03.2017, 21:50:17
Putkia alkaa näkymään Mussalossa syksyn kuluessa.

http://www.kymensanomat.fi/m/Online/2016/08/22/Kaasuputket%20palaavat%20Kotkaan%20%E2%80%94%20Kotka%20on%20vahvistettu%20Nord%20Stream%202%20-hankkeen%20logistiikkakeskukseksi%20/2016321186651/527

Ja nyt alettu päällystämään:

http://www.kymensanomat.fi/Online/2017/03/27/Wasco%20Coatings%20aloitti%20kaasuputkien%20pinnoituksen%20%E2%80%93%20l%C3%A4hes%20200%20ty%C3%B6ntekij%C3%A4%C3%A4%20palkattu%20Kotkaan/2017322067258/4
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 05.08.2017, 22:42:05
Boskalikselle LOI kiven dumppauksesta:

https://boskalis.com/press/press-releases-and-company-news/detail/boskalis-joint-venture-awarded-nord-stream-2-rock-placement-loi.html
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Jussi Laine - 30.10.2017, 16:14:41
Kaasuputkia kuljetetaan joka päivä Kotkasta Koverhaariin mm. hollantilaisella Jeanette laivalla. Olisinkin kysynyt, että tarvitseeko laiva luotsin kummassakin päässä vai onko laivalla joku linjaluots, jolla on vapautus ko. reitillä.
Otsikko: Vs: Saipem voitti putkenlasku-urakan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 30.10.2017, 16:36:08
Kaasuputkia kuljetetaan joka päivä Kotkasta Koverhaariin mm. hollantilaisella Jeanette laivalla. Olisinkin kysynyt, että tarvitseeko laiva luotsin kummassakin päässä vai onko laivalla joku linjaluots, jolla on vapautus ko. reitillä.

Ainakin Hangossa on käytetty luotsia:

https://www.finnpilot.fi/liikenneluettelo?district=Etel%C3%A4inen+alue&pilotageArea=&station=&start=&end=&craft=&submit=Hae

Pääliköllä täytyy olla luotsivapautus ja jollakin muullakin jos päällikkö ei itse aja mikä mielestäni on suomalaisen järjestelmän kummallisuus; muistammehan miten VL:n päälliköillä oli kiire ajaa luotsikirjat lain muuttuessa (Silja sai oman kyseenalaisen käytäntönsä lakiin).