maritimeforum.fi

Merenkulku => Muu merenkulku => Aiheen aloitti: Janne Koskinen - 02.09.2008, 09:43:15

Otsikko: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 02.09.2008, 09:43:15
http://www.shipgaz.com/magazine/issues/2008/16/article3.php

SST aiheesta; mielenkiintoisia vaihtoehtoja varsinkin, kun tonnisto ja niiden kuljettamiseen tarvittava "crew" ovat kortilla nykypäivänä. Kanadalaiset tosin ymmärrettävistä syistä ovat olleet kovin kriittisiä käytettävän tonniston ja ajankohdan suhteen Luoteisväylällä.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Anssi Krooks - 02.09.2008, 17:54:18
Napa-alueiden jäätilannettahan voi seurata päivän viiveellä esimerkiksi täältä: http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/
Data on peräisin Nasan ICEsatista / muista kaukokartoitussatelliiteista.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Teemu Malinen - 02.09.2008, 19:41:38
http://www.shipgaz.com/magazine/issues/2008/16/article3.php

SST aiheesta; mielenkiintoisia vaihtoehtoja varsinkin, kun tonnisto ja niiden kuljettamiseen tarvittava "crew" ovat kortilla nykypäivänä. Kanadalaiset tosin ymmärrettävistä syistä ovat olleet kovin kriittisiä käytettävän tonniston ja ajankohdan suhteen Luoteisväylällä.

ko. artikkelihan käsitteli pikemminkin pitkän aikavälin mahdollisuuksia napajään arvioituun kehitykseen perustuen. Kalustoahan saa aina tilaamalla, varsinkin kun tämän hetkinen tilaussuma on purettu. Miehistöt ovatkin toinen juttu.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Timo Tuomivirta - 22.08.2009, 13:42:15
Saksalaisyhtiö aloittaa rahtikuljetukset sulaneella Jäämerellä

Saksalainen laivanvarustamo Beluga Shipping on lähettänyt kaksi rahtilaivaa Siperian pohjoispuolitse kulkevalle koillisväylälle. Kyseessä olisivat ensimmäiset rahtilaivat, jotka kulkevat väylän läpi yhden kesän aikana!


http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/08/saksalaisyhtio_aloittaa_rahtikuljetukset_sulaneella_jaamerella_946184.html?origin=rss
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Lauri Vuorinen - 01.09.2009, 23:07:39
Mitä ihmettä, väylän läpi ovat kulkeneet yhden kesän aikana neuvostoliittolaiset laivat, venäläiset laivat, latvialaiset laivat ja vieläpä pari suomalaistakin laivaa (Lunni ja Uikku)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 12.09.2009, 11:47:56
Aiheesta Hegnar:

http://www.hegnar.no/bors/shipping/article392305.ece

Tuli vaan mieleen, että lintulaivathan eivät ajaneet koko Koillisväylää läpi, vaan kävivät jossakin Siperian satamassa;
eli olivatko Belugan laivat sittenkin ensimmäiset koko väylän läpiajaneet?
(Ilman murtaja-avustusta ko. artikkelin mukaan?)

Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Rontti - 12.09.2009, 12:00:25
Lainaus
Tuli vaan mieleen, että lintulaivathan eivät ajaneet koko Koillisväylää läpi, vaan kävivät jossakin Siperian satamassa;
eli olivatko Belugan laivat sittenkin ensimmäiset koko väylän läpiajaneet?
(Ilman murtaja-avustusta ko. artikkelin mukaan?)

En paa päätä pantiksi mutta mielestäni jompi kumpi Uikku tai Lunni ajoi väylän läpi. Pevek oli kaupunki minne kait useimmiten pysähtyivät kyl.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.09.2009, 14:11:08
vaan mieleen, että lintulaivathan eivät ajaneet koko Koillisväylää läpi, vaan kävivät jossakin Siperian satamassa;
eli olivatko Belugan laivat sittenkin ensimmäiset koko väylän läpiajaneet?
(Ilman murtaja-avustusta ko. artikkelin mukaan?)
Nyt täytyy sanoa, että minulla ei ole tarkkaa muistikuvaa, mutta tuliko Tor Viking II venäläisten saattamana Alaskasta takaisin Pohjanmerelle Koillisväylän vai Luoteisväylän kautta? Jos tuli Siperian pohjoispuolelta läpi, niin se olisi tuossa tapauksessa ainakin yksi. Mutta kuten todettua, siis murtajien avustamana...

Edit: Taisi tulla: olet kirjoittanut aikoinaan seuraavaa asiasta:
Lankulta katselin kuvia Tor Vikingin paluusta Eurooppaan: "Bilderna på "Arktika" är från i November när vi gick i Konvoj med"Kapitan Dranitsyn" och "Arktika" från Alaska till Norge via Sibiriska kusten." (lainaus landgangen.se). Koillisväylä oli käytössä Tor Vikingin palatessa, mutta johtunee osittain siitä että pääsivät venäläismurtajien convoyhin näiden palaillessa "talvityömaille".

Ja Lankulta nuo kuvat Tor Viking II:lta: http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=339.msg1688#msg1688 (http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=339.msg1688#msg1688)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Lauri Vuorinen - 02.10.2009, 11:33:50
"Tuli vaan mieleen, että lintulaivathan eivät ajaneet koko Koillisväylää läpi, vaan kävivät jossakin Siperian satamassa;
eli olivatko Belugan laivat sittenkin ensimmäiset koko väylän läpiajaneet?
(Ilman murtaja-avustusta ko. artikkelin mukaan?)"

Uikku ajoi koko väylän käyden Tyynen Valtameren puolella Providencessa, tosin toki, osan matkasta atomijäänsärkijän avustuksella. Päälikkönä matkalla oli Merikapteeni Juha Säävälä. Ja tämä on varmaa tietoa koska luovutin päällikkyyden hänelle Kemissä juuri ennen matkaa.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 02.10.2009, 11:44:57

Uikku ajoi koko väylän käyden Tyynen Valtameren puolella Providencessa, tosin toki, osan matkasta atomijäänsärkijän avustuksella. Päälikkönä matkalla oli Merikapteeni Juha Säävälä. Ja tämä on varmaa tietoa koska luovutin päällikkyyden hänelle Kemissä juuri ennen matkaa.

Eli lehdet eivät olleet tehneet taustatyötään kunnolla; lehdillähän on tapana tehdä "sankareita" milloin kenestäkin. Hyvä että asia on oikaistu.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tuomas Masalin - 23.11.2009, 19:53:46
Liikenne-ennätys Luoteisväylällä

Tänä vuonna Luoteisväylää käytti ennätykselliset 23 laivaa tai venettä, viime vuonna 17. Risteilijöitä toisin kulki vain kaksi, kun viime vuonna niitä meni seitsemän.
Kaksi aluksista joutui ongelmiin, toinen niistä oli jäihin juuttunut purjevene.
Jotkut menivät väylällä soutuveneillä!

http://www.cbc.ca/canada/north/story/2009/11/23/nw-passage-traffic.html
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 14.03.2010, 12:40:21
"Tuli vaan mieleen, että lintulaivathan eivät ajaneet koko Koillisväylää läpi, vaan kävivät jossakin Siperian satamassa;
eli olivatko Belugan laivat sittenkin ensimmäiset koko väylän läpiajaneet?
(Ilman murtaja-avustusta ko. artikkelin mukaan?)"

Uikku ajoi koko väylän käyden Tyynen Valtameren puolella Providencessa, tosin toki, osan matkasta atomijäänsärkijän avustuksella. Päälikkönä matkalla oli Merikapteeni Juha Säävälä. Ja tämä on varmaa tietoa koska luovutin päällikkyyden hänelle Kemissä juuri ennen matkaa.

Aiheesta Smury (s 8-9):

http://smu-fi-bin.directo.fi/@Bin/50068ba35d23df82d8d264629ef91732/1268562217/application/pdf/2108922/MS_2-2010_maalis.pdf

"M/t Uikku oli ensimmäinen Koillisväylän läpi ajanut länsimaalainen öljytankkeri

Koillisväylän aukeaminen läpivuotiselle
liikenteelle on herättänyt
useissa maissa kiinnostusta – ja
kilpailua – reittiä kohtaan. Venäläinen varustamo
levitti alkuvuodesta uutista, että
sen omistama alus tulee ajamaan Koillisväylän
läpi vielä tämän vuoden aikana ja
olevan ”historian ensimmäinen väylän
kulkenut öljytankkeri”. Myös kahden saksalaisen
kauppa-aluksen viimekesäisestä
matkasta merireittiä pitkin on tehty suuri
sensaatio mediassa. Totuus kuitenkin on,
että Koillisväylän läpi on ajettu öljytankkerilla
jo yli aikoja sitten. Historiallisen
reissun teki Suomen lipun alla seilannut
öljytankkeri Uikku vuonna 1997."
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 19.07.2010, 18:19:06
Vanhat "lintulaivat" vauhdissa:

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=8403

"To russiske olietankere er lige nu på vej gennem den ispakkede Nordøstpassage. De to russiske skibe er blandt de første der forsøger at sejle gennem Nordøstpassagen, men lykkes turen vil mange skibe følge efter.

De to 11.290 GT store tankskibe - Varzuga og Indiga - forlod ifølge Barents Observer tidligere i denne uge Murmansk, ledsaget af en isbryder. De 150 meter lange tankskibe er lastet med 27.000 tons brændstof, og forventes at ankomme til havnebyen Pevek i Tjukotka den 27. juli.

Hvis det lykkes de to tankskibe, der tilhører Murmansk Shipping Company, at komme gennem passagen, planlægger Ruslands største rederi Sovkomflot at gennemføre en større olietransport til Japan senere denne sommer.

Rederiet vil sende en af sine store 70.000 DWT store olietankere gennem passagen. Hvis det lykkes er rederiet det første, der lykkes med at sende store skibe fra det nordvestlige Rusland til Asien.

Kilde: sermitisiaq.gl"

Huomiota kiinnittää: "De to russiske skibe er blandt de første der forsøger at sejle gennem Nordøstpassagen" mainitsematta jää että on noilla ennekin seilattu läpi Koillisväylän:

http://en.wikipedia.org/wiki/MT_Varzuga

"In 1997 Uikku became the first merchant ship under non-soviet flag to navigate the entire Northern Sea Route."

http://en.fleet.msco.ru/tanker/lunni/

Ja kuten tunnettua talvimerenkulku on kontaktilaji:

http://www.barentsobserver.com/arctic-oil-tankers-collided.4801363.html

Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Timo Tuomivirta - 21.08.2010, 15:59:23
Kaasutankkeri matkaa koillisväylää pitkin 21.8.2010


Ensimmäinen jättitankkeri on matkalla koillisväylän läpi. Nettijulkaisu Barentsobserverin mukaan Siperian pohjoisrannikkoa pitkin seilaa 100 000 tonnin vetoinen kaasutankkeri Baltica.

Tankkerissa kuljetetaan nesteytettyä maakaasua Murmanskista Kiinaan. Kaksi viikkoa kestävän matkan turvana on kolme venäläistä ydinkäyttöistä jäänmurtajaa.

Koillisväylä houkuttaa yhä suurempia aluksia, sillä se on alkanut vapautua jäistä lähes kokonaan noin parin kuukauden ajaksi käytännössä joka kesä.

Esimerkiksi syyskuussa koillisväylän läpi aiotaan rahdata ensimmäisen kerran malmia Pohjois-Norjasta Etelä-Varangin rautakaivokselta Kiinaan.

Matka koillisväylän läpi Kirkkoniemestä tai Murmanskista Kiinaan on lähes puolet lyhyempi kuin etelän kautta kulkeva reitti.

YLE Lappi


http://yle.fi/alueet/lappi/2010/08/kaasutankkeri_matkaa_koillisvaylaa_pitkin_1914730.html?origin=rss
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 31.08.2010, 00:27:49
Taas "hieman" harhaanjohtavia uutisia:

"Bulker takes the northern route to China


The Danish-owned bulk carrier Nordic Barents will be the first non-Russian flagged vessel to sail through the Northern Sea Route. The vessel will sail from Kirkenes at the beginning of September with a cargo of iron, bound for China. The voyage will take 25 days and the vessel is expected to save USD 180.000 in fuel costs and will take around half the time needed for a similar voyage through the Suez Canal. The Nordic Barents, ice-class 1A, is owned by Danskib 80 and managed by ID Shipping (Investeringsgruppen Danmark) and commercially managed by Nordic Bulk Carriers. The 43,450 DWT ship was built in 1995 and flies the Hong Kong flag. Two Russian icebreakers operated by Rosatomflot will escort the ship."

"Dansk rederi bag ny arktisk sejlrute

I næste måned vil et fragtskib for første gang nogensinde sejle via Arktis til Kina. Bag den historiske sejlads står det danske rederi Nordic Bulk Carriers og det norske Tschudi Shipping Company - i tæt samarbejde med de russiske myndigheder.

I starten af september forlader det danskejede fragtskib Nordic Barents den norske havneby Kirkenes. Tungt lastet med 41.000 tons jernmalm vil det sætte kurs mod Kina. via Nordøstpassagen.

Skibet er som et af de få fragtskibe i verden i isklasse 1a, der er den højeste og eneste is-klassificering, som de russiske myndigheder ville tillade at gennemføre sejlruten.

"Nordøstpassagen afkorter ruten til Kina med mere end en tredjedel. Det betyder en markant reduktion i brændstof og transporttid - og det betyder også mindre CO2 udledning. Besparelsen på brændstof alene løber op i omkring 180.000 dollar. Dette åbner ikke kun op for nye forretningsmuligheder for mineindustrien, men også inden for de særlige fragtskibe med is-forstærkning, som vi er specialiseret i", siger administrerende direktør i Nordic Bulk Carriers, Christian Bonfils.

Christian Bonfils vurderer, at Nordøstpassagen vil være åben for gennemsejling to til fire måneder om året i efteråret.

Bestyrelsesformand i Tschudi Shipping Company, Felix H. Tschudi, vurderer, at Nordøstpassagen kan få stor betydning for virksomheder i Norden, som fragter olie, gas, mineraler og andre råstoffer til det vigtige asiatiske marked.

Også i Dansk Rederiforening er man begejstret for projektet.

"Vi vil følge Nordic Barents rejse tæt og med stor interesse. Dette er et historisk øjeblik. Udover at åbne en kortere passage til Kina, vil ruten styrke det vigtige samarbejde mellem de nordiske lande og Rusland. Vi vil forhåbentlig se nye shipping- og handelsmuligheder i dette meget vigtige område", siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.

Vicedirektøren er stolt over, at et dansk rederi er en af pionererne bag rejsen. Set sammen med, at der indenfor kort tid er stiftet flere ny rederier herhjemme og at valutaindsejlingen er på vej op, er projektet ifølge Jan Fritz Hansen et klart tegn på, at dynamikken for alvor er tilbage i dansk skibsfart.

Kilde: Nordic Bulk Carriers
Fakta:

 For første gang nogensinde, vil et fragtskib bruge Nordøstpassagen som transit til at transportere jernmalm fra Nordnorge via Arktis og russiske farvande til Kina.

 Fragtskibet sejler fra havnebyen Kirkenes i Nordnorge og vil transportere 41.000 tons jernmalm.

 Nordøstpassagen er en tredjedel kortere end traditionelle sejlruter til Kina og vil spare tid, brændstof og CO2. Besparelsen på brændstof alene løber op i omkring USD 180.000.

 Bag rejsen gennem Nordøstpassagen er et stærkt nordisk-russisk partnerskab mellem norske Tschudi Shipping Company, danske Nordic Bulk Carriers og de russiske søfartsmyndigheder.

 Åbning af Nordøstpassagen som en kommerciel handelsvej skaber nye forretningsmuligheder for mine- og shippingindustrien.

 Russiske myndigheder har for første gang givet et fragtskib under udenlandsk flag tilladelse til at sejle fragt gennem russiske farvande til Kina.

 To russiske isbrydere, der opereres af Rosatomflot, vil eskortere skibet.

 MV NORDIC BARENTS er et fragtskib i is-klasse 1a. Det er den højeste is-klasse og den eneste klassificering de russiske myndigheder ville tillade at sejle ruten."
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 01.12.2010, 16:40:38
Tor Viking II tulossa jälleen Koillisväylän kautta matkallaan Alaskan keikaltaan takaisin Pohjanmerelle.

Shipgaz:
"Swedish-flagged AHTS takes Northern Sea Route home
Print this article  Contact the editor

For the second time in more than 130 years, a Swedish-flagged vessel will sail through the Northeast passage ,North of Russia. In 1879, the Swedish-flagged Vega sailed out in the Berings Strait after a year-long journey from Tromsø in Norway . She was the first ever vessel to sail north of Russia from the Atlantic Sea to the Pacific Sea.
   Now its time for the combined AHTS/icebreaker Tor Viking to take the same route, but in the opposite direction and hopefully faster than Vega. It is the second time for Tor Viking, the first was in November 2007 after having completed a charter for Shell in Alaskan waters.
   Today she is moored in Dutch Harbour in the Alutian Islands, also this time after a mission for Shell. She will leave on 8 December and is expected to reach Swedish waters in the days after New Year.
   The 2000-built, 18,600 bhp Tor Viking is owned by Skärhamn-based Transatlantic. For this voyage, the company cooperates with Lulea University of Technology, SSPA Sweden and Russian ATOMFLOT that will detach its nuclear driven icebreaker Rossiya to assist Tor Viking during 4-5 days.

Rolf Petrén Nilsson"


http://www.shipgaz.com/news/top20/top3_news.php (http://www.shipgaz.com/news/top20/top3_news.php) > Löytyy hetken aikaa linkin takaa.

Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 06.12.2010, 17:13:00
Tor Viking II tulossa jälleen Koillisväylän kautta matkallaan Alaskan keikaltaan takaisin Pohjanmerelle.

Shipgaz:
"Swedish-flagged AHTS takes Northern Sea Route home
Print this article  Contact the editor

For the second time in more than 130 years, a Swedish-flagged vessel will sail through the Northeast passage ,North of Russia. In 1879, the Swedish-flagged Vega sailed out in the Berings Strait after a year-long journey from Tromsø in Norway . She was the first ever vessel to sail north of Russia from the Atlantic Sea to the Pacific Sea.
   Now its time for the combined AHTS/icebreaker Tor Viking to take the same route, but in the opposite direction and hopefully faster than Vega. It is the second time for Tor Viking, the first was in November 2007 after having completed a charter for Shell in Alaskan waters.
   Today she is moored in Dutch Harbour in the Alutian Islands, also this time after a mission for Shell. She will leave on 8 December and is expected to reach Swedish waters in the days after New Year.
   The 2000-built, 18,600 bhp Tor Viking is owned by Skärhamn-based Transatlantic. For this voyage, the company cooperates with Lulea University of Technology, SSPA Sweden and Russian ATOMFLOT that will detach its nuclear driven icebreaker Rossiya to assist Tor Viking during 4-5 days.

Rolf Petrén Nilsson"


http://www.shipgaz.com/news/top20/top3_news.php (http://www.shipgaz.com/news/top20/top3_news.php) > Löytyy hetken aikaa linkin takaa.



Mutkia matkassa ja pelastusoperaatio:

http://www.dec.state.ak.us/spar/perp/response/sum_fy11/101203201/101203201_index.htm

"The vessels are expected to arrive in Dutch Harbor on Tuesday, December 7."

Eli saattaa päästä matkaan 08.12.2010 kuten pitikin alunperin.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 07.12.2010, 23:30:09
RABT aiheesta:

http://www.rabt.se/Investor-Relations/Pressmeddelanden/?url=http://cws.huginonline.com/R/135816/PR/201012/1469435.xml

"Svensk isbrytare i heroisk räddningsinsats:Räddade grekiskt bulkfartyg från att gå på grund i Alaska
Start » Investor Relations » Pressmeddelanden TipsaTipsa

2010-12-06 15:32

Med anledning av de rapporter som kommit in om Tor Vikings räddningsinsats i Alaska, vill TransAtlantic ge följande information.

Svenska isbrytare Tor Viking II, som ägs av svenska rederiet TransAtlantic med hemmahamn Skärhamn har de sista dygnen genomfört en historisk räddningsinsats.

Det grekiska fartyget Golden Seas fick i fredags motorhaveri utanför Aleuterna i Alaska. Fartyget började driva och var på väg mot klipporna med 65000 mt Canola Seeds (rapsfrön) i lasten och med 20 besättningsmän ombord.

TransAtlantics offshorefartyg Tor Viking fanns i hamnen i Dutch Harbor på ett uppdrag för Shell. Förutom Tor Viking så fanns inga andra fartyg av tillräcklig storlek för att kunna assistera Golden Seas.

Under fredagen inleddes en stor räddningsoperation under ledning av US Coast Guard och Tor Viking gick ut mot Golden Seas. Det var extremt hårda väderförhållanden i området med vågor upp till 10 meter, en vindstyrka på 9-10 enligt Beauforts skala och en lufttemperatur på +2 grader C. Under lördagen vid 17-tiden (ca 06.00 söndag svensk tid) kom Tor Viking fram till fartyget och lyckades med gott sjömanskap och med stort mod få över en tross till Golden Seas och sedan börja ta henne under bogsering mot Dutch Harbor.

    *

      Vi är jättestolta över besättningens insats under dessa mycket svåra förhållanden. De har genom sitt goda sjömanskap räddat 20 personer, värnat miljön och undvikit en stor katastrof. Vi vill utrycka vår tacksamhet till US Coast Guard med vilka vi har haft ett utmärkt samarbete under denna operation, säger Åke Rohlén som är ansvarig för offshore- och isbrytarverksamheten inom TransAtlantic.
    *

      Vi har lång erfarenhet av att operera i tuffa farvatten. Denna gång fick den skandinaviska besättningen, under ledning av norska kaptenen Finn Jörgensen (från Mandal, Norge) visa skandinavisk sjömanskap när det är som bäst - och då det verkligen gäller. Området kring Dutch Harbour är världskänt för sina tuffa väderförhållanden, och är känt från TV-serien "Deadliest Catch" säger Åke Rohlén.

Tor Viking seglar under svensk flagg och hemmahamn är Skärhamn, Sverige."

Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 23.12.2010, 04:04:22
Tor Vikingin matkasta raportointia oikeassa laidassa:

http://www.rabt.se/Offshoreicebreaking/

Kartta matka edistymisestä:

http://www.rabt.se/Documents/Offshore/Tor_Viking_NSR.jpg

IB Rossiya:n ledningissä varsin hyvää vauhtia.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 29.08.2011, 22:59:58
Suurehko bulk-alustyyppi ko. käyttöön suunnitteilla:

"Gigantiskt isbrytande bulkfartyg
SST-ÅBO. Hyundai Heavy Industries har genomfört en serie modellförsök i is med ett isbrytande bulkfartyg om 190.000 dwt vid kanadensiska Institute for Ocean Technology. Fartygstypen konstrueras för transport av järnmalm utan isbrytarassistans i exempelvis Nordostpassagen. När projektet förverkligas blir detta enligt varvet världens största isbrytande handelsfartyg i kommersiell fart. Enligt specifikationen ska det 310 meter långa och 51 meter breda fartyget klara av att bryta 1,7 meter tjock is i sex knops fart."
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tuomas Romu - 30.08.2011, 20:21:34
Sama englanniksi:

Lainaus
Giant Icebreaker – Hyundai Heavy testing 190,000 DWT ice-breaking ore carrier

(http://d38ecmhxsvwui3.cloudfront.net/wp-content/uploads/2011/08/Screen-shot-2011-08-24-at-10.10.08-AM-300x183.png)

Hyundai Heavy Industries says it has completed final performance testing on a scale model of a 190,000 DWT icebreaking iron ore carrier that, once completed, will be the world’s largest ice-breaking commercial ship.

Measuring 310m long by 51 m wide, the vessel will be able carry twice as much cargo as similar ships built to date, and capable of navigating in 1.7m thick ice at a speed of 6 knots.  The vessel will be up to two times faster and operate with 5% increased fuel efficiency.

The ship will be equipped with a dual propulsion system with two ring type propellers to increase mobility, an ice-strengthened hull, and special shape to expedite ice-clearing.

http://gcaptain.com/thats-icebreaker-hyundai-heavy?29905 (http://gcaptain.com/thats-icebreaker-hyundai-heavy?29905)

Olen hieman skeptinen tämän hankkeen suhteen. Noilla päämitoilla ja suorituskykyvaatimuksilla perinteisellä jääkeulalla varustetun aluksen konetehontarve tulisi olemaan melkoinen niin jäissä kuin avovedessäkin.

Ja mitä ihmettä ovat "dual propulsion system" ja "ring  type propeller"?
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Ari Savolainen - 31.08.2011, 10:22:20
Tuomas Romu on hieman skeptinen. Minusta taas tuntuu että tuo suunnitelma on taas kirjoituspöytäinsinöörien kotkotuksia <=> fiasko valmistuessaan.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tuomas Romu - 31.08.2011, 11:05:30
Kannattaa pitää mielessä, että ilman kirjoituspöytäinsinöörien kotkotuksia uudet tekniset ratkaisut tällä alalla olisivat syvällä kiven alla. Vanhat merikarhut ja muut "oikeat ammattilaiset" kun valitsevat mieluummin "tutun ja turvallisen" perusratkaisun, johon lisäävät korkeintaan hieman konetehoa...

Terveisin tuleva kirjoituspöytäinsinööri ;)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Janne Koskinen - 21.11.2011, 12:58:33
Kausi jatkui ennätyspitkään:

"Slut på rekordlång säsong i Nordostpassagen
GÖTEBORG. Rysslands näst största gasbolag Novatek meddelar att den inchartrade produkttankern Perseverance på 74.000 ton dödvikt nu passerat genom Berings Sund till Stilla Havet med 60.000 ton gaskondensat i lasten.
   Novatek har i år skickat nio tankfartyg den norra vägen från Murmansk till Asien. Den första avseglade den 29 juni och därmed har säsongen varat nästan en månad längre än förra året. "
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Kari Virtanen - 24.11.2011, 21:33:24
Nesteen tankkerit Stena Poseidon ja Palva menivät syksyllä Koillisväylän kautta Aasiaan.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Arvi Rosenberg - 07.12.2011, 15:57:20
Minä olin uikun mukana vuoden 1998 syksyllä tehdyllä koillisväyläkeikalla ja silloin jäimme katanga joelle purkamaan lasti proomuihin.Edellisen reissun uikku teki pevekiin saakka.Pojat kertoivat että onneksi tuuli kääntyi yhtiötuuleksi he pääsivät samaa ränniä takaisin,muuten matka olisi jatkunut Japanin kautta kotiin. Olin moottorimiehenä.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Seppo Honkanen - 17.11.2012, 15:43:53
Yle uutisoi tänään lauantaina 17.11.2012, että norjalainen kaasutankkeri Ob River on tehnyt historiaa kulkemalla täydessä lastissa Koillisväylän läpi. Maailmanlaajuiset energiamarkkinat ovat rajussa muutoksessa.
Norjalainen nesteytettyä maakaasua kuljettava tankkialus Ob River on saapunut Itä-Siperianmerelle. Ob River on ensimmäinen kaasutankkeri, joka on päässyt Euroopasta Aasiaan Siperian pohjoispuolitse.
Ob River on 288 metriä pitkä ja se kuljettaa noin 135 000 kuutiometriä nesteytettyä maakaasua. Laiva otti lastinsa Norjan Hammerfestista. Lasti päätyy Tobatan satamaan Japanissa.
--
Mikään maailmaa mullistava uutinenhan tuo ei enää ole, koska Nesteen Uikku vei diesel-lastin Murmanskista Pevekiin ja jatkoi edelleen Beringinsalmen läpi jo syyskuussa 1997. Se oli ensimmäinen suomalainen rahtilaiva, joka meni Koillisväylän läpi. Tein aiheesta uutisen Kymen Sanomiin, olihan Uikussa tuolla matkalla kotkalainen yliperämies ja konemestari. Uikku oli silloin Nesteen mukaan ainoa länsimainen alus, joka liikennöi Koillisväylällä.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Juhani Mehto - 17.11.2012, 21:07:42
Yle uutisoi tänään lauantaina 17.11.2012, että norjalainen kaasutankkeri Ob River ...
Muuten hyvä, mutta Ob River on Marshallsaarten lipulla ja kreikkalaisomisteinen.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tuomas Romu - 17.11.2012, 23:59:42

Mikään maailmaa mullistava uutinenhan tuo ei enää ole, koska Nesteen Uikku...

Toki, mutta toisaalta 288-metrinen keulabulbilla varustettukaasutankkeri on hieman eri asia kuin jäänmurtajakeulainen yli sata metriä lyhyempi ja huomattavasti kapeampi Azipodilla varustettu tuotesäiliöalus. Olosuhteet ovat selvästi muuttuneet helpommiksi sitten 90-luvun.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Seppo Honkanen - 18.11.2012, 17:18:26
No kappas. Tästä opimme jälleen, ettei yleisradiostakaan kuultuunkaan ole aina syytä luottaa. Kovasti Ateenaan tuon aluksen taustatiedot tosiaan johtavat.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pasi Laakso - 01.09.2013, 12:01:21
Tämän päivän Hesarissa on melko laaja juttu Koillisväylästä jossa kerrotaan mm. että ESL Shipping on saanut luvan laittaa 3 alusta koillisväylän kautta kohti Aasiaa, tosin varustamo ei ole vielä tehty päätöstä siitä että aikooko todella lähettää laivoja sinne.

Lainaus
Venäjä antoi kolmelle suomalaisalukselle luvat käyttää pohjoista oikoreittiä. Väylän ensimmäinen kiinalaisalus kulkee kohti Eurooppaa.

Koillisväylän avautuminen laivaliikenteelle on saanut myös suomalaiset varustamot liikkeelle.

Suomalaisyhtiö ESL Shipping on saanut venäläisviranomaisilta luvat lähettää kolme rahtialusta merireitille kohti Aasiaa.

Väylällä on aiemminkin nähty suomalaisia aluksia. Pohjoisella meritiellä on kulkenut viime vuosina Neste Oilin varustamon Neste Shippingin säiliöaluksia sekä Arctia Shippingin jäänmurtajia.

Linkki uutiseen mikäli HS:n maksumuuri ei sitä estä: http://www.hs.fi/talous/Koillisv%C3%A4yl%C3%A4+avautuu+suomalaisille+laivoille/a1377923035875 (http://www.hs.fi/talous/Koillisv%C3%A4yl%C3%A4+avautuu+suomalaisille+laivoille/a1377923035875)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 01.09.2013, 14:49:10
Pikainen haku kertoo alusten olevan jo oletetut Supramaxit sekä Pasilan. Jälkimmäisen mukanaolo hämmästyttää vähäsen. Olisiko tarkoitus olla samalla myyntireissu...

http://www.nsra.ru/en/razresheniya/ (http://www.nsra.ru/en/razresheniya/)

Numero 418: Kumpula
442: Pasila
447: väärinkirjoitettu Arkadia
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 03.09.2013, 23:25:29
ESL ainakin mainostaa supramaxiensa soveltuvuutta Koillisväylälle uusituilla kotisivuillaan:

http://www.eslshipping.com/portal/en/news/bulletins/ (http://www.eslshipping.com/portal/en/news/bulletins/)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tauno Hermola - 14.09.2013, 22:59:37
Kanadalaisten uutistietojen mukaan 19 laivaa on tänä vuonna ilmoittanut viranomaisille kulkevansa Luoteisväylän kautta: 19 ships register to sail through Northwest Passage this year (http://www.cbc.ca/news/canada/north/19-ships-register-to-sail-through-northwest-passage-this-year-1.1310854). Pienimmiltä aluksilta tosin rekisteröintiä ei vaadita, joten todellinen määrä on suurempi.

Yksi aluksista on tänä vuonnakin alueen yhdyskuntiin tavaraa toimittava entinen suomalaislaiva "Camilla". :D
Aikataulukin löytyy ja Taloyoak'issa "Camilla Desgagnés" näyttää MarineTraffi'in mukaankin juuri nyt olevan.
http://www.arcticsealift.com/en/medias/Sealift%20Schedule%20-%20September%2017,%202013_0.pdf (http://www.arcticsealift.com/en/medias/Sealift%20Schedule%20-%20September%2017,%202013_0.pdf)
(Uusin aikataulu löytynee aina tuolta: http://www.arcticsealift.com/en/sealift-schedules.aspx (http://www.arcticsealift.com/en/sealift-schedules.aspx))

Hiukan laajemmin Luoteisväylän liikenteestä vuoden takaisessa artikkelissa Arctic thaw heats up Northwest Passage dreams (http://www.cbc.ca/news/business/arctic-thaw-heats-up-northwest-passage-dreams-1.1230437)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Juha Paulavuo - 21.09.2013, 15:48:31
Venäjä avaa uudelleen 20 vuotta suljettuna olleen sotilastukikohdan Yakutian pohjoispuolella olevalla  New Siberian Islandilla. Tukikohdan lisäksi korjataan lentokenttä. 10 aluksen ryhmää johtaa atomikäyttöinen ohjusristeilijä Pyotr Veliky.

maritime danmark (http://www.maritimedanmark.dk/?Id=20238)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 24.09.2013, 17:58:54
Panamax-bulkkeri Nordic Orionin historiallisesta matkasta Luoteisväylän läpi matkallaan Vancouverista Poriin juttua Sjöfartstidningenissä:

http://www.sjofartstidningen.se/danskar-tar-genvag-fran-kanada-till-finland/ (http://www.sjofartstidningen.se/danskar-tar-genvag-fran-kanada-till-finland/)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 25.09.2013, 15:04:59
ESL ainakin mainostaa supramaxiensa soveltuvuutta Koillisväylälle uusituilla kotisivuillaan:

http://www.eslshipping.com/portal/en/news/bulletins/ (http://www.eslshipping.com/portal/en/news/bulletins/)
Arkadian Koillisväylän kulkeminen siirtynee tuleviin kausiin, sillä alus on nyt matkalla Bremenistä Brasiliaan.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 27.09.2013, 19:32:57
Panamax-bulkkeri Nordic Orionin historiallisesta matkasta Luoteisväylän läpi matkallaan Vancouverista Poriin juttua Sjöfartstidningenissä:

http://www.sjofartstidningen.se/danskar-tar-genvag-fran-kanada-till-finland/ (http://www.sjofartstidningen.se/danskar-tar-genvag-fran-kanada-till-finland/)

Tässä vielä linkki Spiegelin syväluotaavaan artikkeliin samasta aiheesta:

http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/nordwest-passage-klimawandel-lockt-abenteurer-in-die-arktis-a-924383.html
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Juhani Mehto - 03.10.2013, 20:30:35
Toisena isona LNG-tankkerina koillisväylän läpi on parhaillaan kulkemassa 155.000 kuutiometrin upouusi Arctic Aurora Hammerfestista kohti Japania. Lasti on menossa TEPCO:lle.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Juha Paulavuo - 07.10.2013, 20:45:55
 Tanskan suurimman yrityksen Maerskin pääjohtaja Nils Andersen kehottaa kuitenkin pistämään vielä jäitä hattuun. Koillisväylän suurimittainen hyödyntäminen voi olla järkevää vasta 15-20 vuoden kuluttua, eivätkä esimerkiksi Maerskin isot konttialukset eivät suuntaa Koillisväylälle ihan lähiaikoina. Andersenin mukaan vielä vuosiin ei kannata harkitakaan Koillisväylän oloihin soveltuvien konttialusten rakennuttamista.

Tällä hetkellä luonnonolojen aiheuttamat riskit ovat liian suuret ja aikaikkuna Koillisväylän hyödyntämiselle kaupallisessa rahtiliikenteessä pieni. Rahtialusten avuksi tarvitaan suurimman osan vuodesta jäänmurtajia, mikä nostaa rahtikustannuksia merkittävästi. Tiettyinä aikoina vuodesta jäävuoret muodostavat aluksille suuren riskin.

Vakuutusyhtiöt ovat myös nihkeitä myöntämään vakuutuksia Koillisväylää käyttäville rahtialuksille, koska reitti on riskialtis ja kulkee kaukana lähimmistä meripelastusyksiköistä.

tekniikka&talous (http://www.tekniikkatalous.fi/talous/maerskpomo+koillisvayla+hyodynnettavissa+laivarahtiliikenteessa+vasta+1520+vuoden+kuluttua/a936222)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Jyrki Tuominen - 09.10.2013, 22:00:46
Ei näköjään riitä, että luoteisväylä on auki, myös Porin sataman pitäsi olla auki. Nordic Orion on odottanut redillä pian 2 vuorokautta Tahkoluotoon pääsyä. Yllättävää, että tämän haastavan reitin vaikein osuus on Mäntyluodon edustalla.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 10.10.2013, 17:08:52
Ei näköjään riitä, että luoteisväylä on auki, myös Porin sataman pitäsi olla auki. Nordic Orion on odottanut redillä pian 2 vuorokautta Tahkoluotoon pääsyä. Yllättävää, että tämän haastavan reitin vaikein osuus on Mäntyluodon edustalla.

Mitäs erikoista siinä on, että joutuu vuoroaan odottamaan. Tahkoluodossa on syvälaituri 450m pitkä niin ei sinne montaa isompaa laivaa kerralla sovi kun soijaa Ukin tehtaalle tuonut Yulia on myös laiturissa ja pienempiä hiililaivoja.

Satakunnan kansan saitilla juttua Nordic Orionin reissusta. http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194844879425/artikkeli/nordic+orionin+reissu+saasti+80+000+dollaria+seuraa+aluksen+saapumista+tahkoluotoon.html (http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194844879425/artikkeli/nordic+orionin+reissu+saasti+80+000+dollaria+seuraa+aluksen+saapumista+tahkoluotoon.html)

Panamax-bulkkeri Nordic Orionin historiallisesta matkasta Luoteisväylän läpi matkallaan Vancouverista Poriin juttua Sjöfartstidningenissä:

http://www.sjofartstidningen.se/danskar-tar-genvag-fran-kanada-till-finland/ (http://www.sjofartstidningen.se/danskar-tar-genvag-fran-kanada-till-finland/)

Huonolla ruottilla tavailin niin asia virhehän tuossa jutussa heti on. Ei se millekkään Ruukki firmalle kivihiiltä tuo vaa PVO:n ja Fortumin hiilivoimala laitokselle.  :deal:
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tauno Hermola - 10.10.2013, 18:31:00
... soijaa Ukin tehtaalle tuonut Yulia on myös laiturissa ja pienempiä hiililaivoja.

Miksiköhän Uuteenkaupunkiin menevä lasti on Porin satamaan viety? ???
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Juha Paulavuo - 10.10.2013, 19:27:09
Miksiköhän Uuteenkaupunkiin menevä lasti on Porin satamaan viety? ???

Yulian syväys on 14,6 metriä (toinen lähde antoi 10,9 m) ja Uudenkaupungin sataman suurin syväys on 10 metriä
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Juhani Mehto - 10.10.2013, 19:49:29
Yulian syväys on 14,6 metriä (toinen lähde antoi 10,9 m) ja Uudenkaupungin sataman suurin syväys on 10 metriä
Alkaa mennä jo vahvasti OT:ksi, mutta varustamon oman esitteen (pdf) (http://www.minship.com/uploads/tx_cpshiplist/MST_Schiffseinlegeblatt_Yulia.pdf) mukaan maksimisyväys on 10,40 m, joten olisiko taustalla varastotilojen puuttuminen Ugista tai jotain vastaavaa? Tuskin vain tuon 40 sentin takia alus meni Poriin, sillä jatkokuljetuksesta tulee kuitenkin kuluja. Satakunnan kansa nimittäin puhui "ensimmäisestä soijalaivasta" (http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194844529327/artikkeli/sataman+superviikko+ensimmainen+soijalaiva+ensimmainen+luoteisvaylan+laiva+katso+kuvat.html), ja jatkossa Porin kautta kulkee 200.000 t soijaa Uuteenkaupunkiin vuodessa. Aikamoinen rekkaralli tuosta ainakin tulee, jos soija kuljetetaan maanteitse. Uudessakaupungissa on jo käynyt ainakin yksi soijalaiva elokuussa, kun Arneborg kävi siellä (http://wwf.fi/jarjesto/viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/Geenimuuntelematonta-soijaa-Uudenkaupungin-satamaan-1831.a).
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 10.10.2013, 20:33:52
Alkaa mennä jo vahvasti OT:ksi, mutta varustamon oman esitteen (pdf) (http://www.minship.com/uploads/tx_cpshiplist/MST_Schiffseinlegeblatt_Yulia.pdf) mukaan maksimisyväys on 10,40 m, joten olisiko taustalla varastotilojen puuttuminen Ugista tai jotain vastaavaa? Tuskin vain tuon 40 sentin takia alus meni Poriin, sillä jatkokuljetuksesta tulee kuitenkin kuluja. Satakunnan kansa nimittäin puhui "ensimmäisestä soijalaivasta" (http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194844529327/artikkeli/sataman+superviikko+ensimmainen+soijalaiva+ensimmainen+luoteisvaylan+laiva+katso+kuvat.html), ja jatkossa Porin kautta kulkee 200.000 t soijaa Uuteenkaupunkiin vuodessa. Aikamoinen rekkaralli tuosta ainakin tulee, jos soija kuljetetaan maanteitse. Uudessakaupungissa on jo käynyt ainakin yksi soijalaiva elokuussa, kun Arneborg kävi siellä (http://wwf.fi/jarjesto/viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/Geenimuuntelematonta-soijaa-Uudenkaupungin-satamaan-1831.a).

Jatketaan sen verran asian vierestä et Ukiin laivoja luotsaavan henkilön blogia seurannut niin mataluuden takia soija kuormat tulevat jatkossa Poriin Tahkoluodon syväsatamaan. Tulee 2x kk Brasiliasta. Tuota Juhanin mainitsemaa laivaa muistaakseni liikuteltiin satamassa hinaajien voimin kun vesi meinasi loppua. Päivän painetussa Satakunnan kansassa oli asiasta juttua niin 20rekkakuormaa per vuorokausi on ajotahti Tahkoluodosta Ukiin.

Edit> Mainitsemani luotsin postaus http://pilottikuvaa.blogspot.fi/2013/08/bom-dia.html (http://pilottikuvaa.blogspot.fi/2013/08/bom-dia.html)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Jyrki Tuominen - 11.10.2013, 10:27:26
Mitäs erikoista siinä on, että joutuu vuoroaan odottamaan.

Nyt näyttää siltä, että Luoteisväylän käytöllä saavutettava 4-5pv aikaetu menetetään kokonaan redillä odoteltaessa. On tässä hieman logistiikka pettänyt.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Kalle Id - 11.10.2013, 11:53:12
Toisaalta kysehän ei välttämättä ole pelkästään ajansäästöstä vaan myös polttoaineensäästöstä - jos tarvitsee olla aktiivisessa ajossa 4-5 päivää vähemmän, kuluu polttoainetta vähemmän ja reissu tulee halvemmaksi, vaikka perillä pitäisikin maata redillä.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tauno Hermola - 11.10.2013, 12:09:08
Satakunnan Kansan mukaanhan laiva pystyi myös ottamaan 25 % enemmän rahtia, kun Panaman kanavan kulkusyvyys ei rajoittanut.

Mahdetaanko sen papulaivan lasti purkaa suoraan rekkoihin ja laiva odottaa Takholuodossa ehkä pari viikkoa, että tavara saadaan ajettua Uuteenkaupunkiin?

Ehkä tästä Ukin soijakuljetuksesta voisi tehdä oman topicin ;)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Jyrki Tuominen - 12.10.2013, 14:33:16
Yleltä mahtavaa uutisointia:
Nordic Orion on vahvistettu jäitä vastaan, mutta satamajohtaja Jaakko Nirhamo ei kuitenkaan usko, että alus olisi tällä reissulla luoteisväylää omin voimin läpäissyt.

- Siellä on edelleen olosuhteet sellaiset, että tähän aikaan vuodesta pystytään ainoastaan liikennöimään. Uskoisin että Nordic Orion on tarvinnut jonkin sortin avustusta, mutta apuna siellä on kotimaisia toimijoita kuten Arctic Shipping sekä turkulainen Alfons Håkans, jotka työntävät jäävuoria pois tieltä.

http://yle.fi/uutiset/nordic_orion_saapui_poriin_luoteisvaylaa_pitkin/6878107 (http://yle.fi/uutiset/nordic_orion_saapui_poriin_luoteisvaylaa_pitkin/6878107)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.10.2013, 15:35:37
sekä turkulainen Alfons Håkans, jotka työntävät jäävuoria pois tieltä.
Hehe, Joakimille uusi bisnesidea. ;D
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tauno Hermola - 12.10.2013, 23:39:38
Yleltä mahtavaa uutisointia:
Nordic Orion on vahvistettu jäitä vastaan, mutta satamajohtaja Jaakko Nirhamo ei kuitenkaan usko, että alus olisi tällä reissulla luoteisväylää omin voimin läpäissyt.

- Siellä on edelleen olosuhteet sellaiset, että tähän aikaan vuodesta pystytään ainoastaan liikennöimään. Uskoisin että Nordic Orion on tarvinnut jonkin sortin avustusta, mutta apuna siellä on kotimaisia toimijoita kuten Arctic Shipping sekä turkulainen Alfons Håkans, jotka työntävät jäävuoria pois tieltä.

http://yle.fi/uutiset/nordic_orion_saapui_poriin_luoteisvaylaa_pitkin/6878107 (http://yle.fi/uutiset/nordic_orion_saapui_poriin_luoteisvaylaa_pitkin/6878107)

Miten noiden jäiden kanssa mahtoi ihan oikeasti olla? Kun Desgagnés Transarctikin MV Camilla Desgagnés 2008 ensimmäisen kerran tuonne liikennöi, mukana ollut varustamon edustaja kommentoi, ettei siellä ollut yhtään jäätä eikä jäänmurtajan apua siksi tarvittu eikä pyydetty:

"They were informed about our presence [and] they were ready to give us the support needed. However, since there was no ice whatsoever, the service was not needed, we didn't call for it."

http://www.cbc.ca/news/canada/north/1st-commercial-ship-sails-through-northwest-passage-1.715493

Mutta onhan se Lundqvist'in vanha Camilla "super jääluokan alus", kuten jutussa kerrotaan ;D

Nordic Orion on Ylen sivulla olevan vanhemman uutisen Luoteisväylän avannut Nordic Orion saapuu Porin satamaan (http://yle.fi/uutiset/luoteisvaylan_avannut_nordic_orion_saapuu_porin_satamaan/6874171) kartan mukaan kulkenenut samaa eteläistä reittiä. Pohjoisempi reitti McCluren salmen ja Viscount Melvillen salmen kautta on ilmeisesti jäiden kannalta vaikeampi.

Edit:
Näyttää sama herra kommentoineen olosuhteita Nordic Orionin matkaan liittyen, nyt vähän pidemmällä kokemuksella:

Lainaus
But the thinning ice does not make sailing easy. Waguih Rayes of Desgagnes Transarctic, which brings annual supplies to the most Northern communities, says the reliability of the route is not yet proven.

“Even if in certain years, we see that the ice is gone in certain areas of the passage, the following year you can never say it'll be the same situation.”

http://www.cbc.ca/news/canada/north/first-commercial-hauler-travels-northwest-passage-1.1861450
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Jyrki Tuominen - 13.10.2013, 11:08:02
Nordic orionia seurasi kanadan CCGS Louis S. St-Laurent, arvioitu kustannus 50 000$ per päivä. Suomalaiset toimijat eivät puske jäävuoria luoteisväylällä. Arktista merenkulkua koskevat puheenvuorot Suomessa loistavat asiantuntemattomuudellaan. Sääli, koska mahdollisuudet sinäänsä ovat olemassa.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tauno Hermola - 13.10.2013, 16:21:26
Huonolla ruottilla tavailin niin asia virhehän tuossa jutussa heti on. Ei se millekkään Ruukki firmalle kivihiiltä tuo vaa PVO:n ja Fortumin hiilivoimala laitokselle.  :deal:

Kanadalaisuutisten mukaan lasti on kylläkin 'metallurgista hiiltä' Ruukki Metalsille:

Lainaus
The vessel is to deliver the coal to Ruukki Metals, a Finnish steel producer.
Freighter sails through Northwest Passage from Canada to Europe
 (http://www.cbc.ca/news/technology/freighter-sails-through-northwest-passage-from-canada-to-europe-1.1870557)
Lainaus
Port Metro Vancouver says the Nordic Orion loaded at Neptune Terminals, which is partly owned by Vancouver-based Teck Corp., one of the world’s biggest producers of metallurgical coal.

Metallurgical coal is used primarily in steel making, while thermal coal is used in electricity plants.
Ship crosses Northwest Passage, sails into history (http://www.theglobeandmail.com/news/british-columbia/bulk-carrier-becomes-first-to-successfully-traverse-northwest-passage/article14516278/)

Olikos Nordic Orion liian iso Raaheen?
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 13.10.2013, 16:56:22
Kanadalaisuutisten mukaan lasti on kylläkin 'metallurgista hiiltä' Ruukki Metalsille:
Freighter sails through Northwest Passage from Canada to Europe
 (http://www.cbc.ca/news/technology/freighter-sails-through-northwest-passage-from-canada-to-europe-1.1870557)Ship crosses Northwest Passage, sails into history (http://www.theglobeandmail.com/news/british-columbia/bulk-carrier-becomes-first-to-successfully-traverse-northwest-passage/article14516278/)

Olikos Nordic Orion liian iso Raaheen?

Paha mennä vänkäämään asiasta suuntaan tahi toiseen, muttä pysyn mielipiteessäni et kivihiiltä Tahkoluodon hiilivoimaloille. Tahkoluodossa sitä iso kentura taivasalla on ja jostain täl viikolla luin et kivihiili on taas niin edullista että sitä käyttäviä laitoksia kannattaa käyttää. Mitä järkeä sitä olisi jo Poriin jättää kun Kokkolan syväsatamaan pääsee 13,0m syväyksellä ja on paljon lähempänä Raahea.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Juhani Mehto - 13.10.2013, 22:22:18
Paha mennä vänkäämään asiasta suuntaan tahi toiseen...
Reutersin uutisessa (http://www.reuters.com/article/2013/09/27/us-shipping-coal-arctic-idUSBRE98Q0K720130927) on vieläpä haastateltu Ruukin suomalaisjohtajaa, joka sanoo yhtiön maksavan vähemmän kuluja kun matka sujui viikon nopeammin.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Timo Heikkinen - 14.10.2013, 20:14:46
Reutersin uutisessa (http://www.reuters.com/article/2013/09/27/us-shipping-coal-arctic-idUSBRE98Q0K720130927) on vieläpä haastateltu Ruukin suomalaisjohtajaa, joka sanoo yhtiön maksavan vähemmän kuluja kun matka sujui viikon nopeammin.

Asia on sitten niin.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Juhani Mehto - 24.10.2013, 08:13:35
Poriin on tulossa alustavasti 6.11. Nordic Orionin sisko Nordic Odyssey, joka tuo myös hiiltä Vancouverista. Se tulee kuitenkin koillisväylää pitkin.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 23.07.2014, 07:22:28
Pikainen haku kertoo alusten olevan jo oletetut Supramaxit sekä Pasilan.

http://www.nsra.ru/en/razresheniya/ (http://www.nsra.ru/en/razresheniya/)

Numero 418: Kumpula
442: Pasila
447: väärinkirjoitettu Arkadia
Jokohan tällä kertaa ESL:n kalustoa pääsisi Koillisväylälle? Kumpula on ainakin matkalla Barentsinmerelle Norjan Kirkkoniemeen (Kirkenes).

Lainauksesta löytyvästä linkistä näkee, että täksi sesongiksi luvat on anottu molemmille Supramaxeille, Pasilalle, Eiralle ja Alppilalle.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.08.2014, 00:18:48
Kumpula on nyt matkalla Pohjois-Venäjän Sabettaan, joten Koillisväylän matka on alkamassa. Kertoopi Marinetraffic.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 26.08.2014, 18:43:46
Aspo ja samantien ESL ovat nyt julkaisseet virallisen tiedotteen Kumpulan koillisväylän kierroksesta:

http://www.eslshipping.com/en/news/news/-/news/785/ESL+Shipping+to+operate+in+Russian+Arctic+areas (http://www.eslshipping.com/en/news/news/-/news/785/ESL+Shipping+to+operate+in+Russian+Arctic+areas)

Tässä vielä Sjöfartstidningenin uutinen:

http://www.sjofartstidningen.se/esl-shipping-till-arktis/ (http://www.sjofartstidningen.se/esl-shipping-till-arktis/)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tauno Hermola - 24.08.2015, 04:58:42
Taas lähtivät "Camilla Desgagnés" (Lundqvist'in vanha M/S Camilla) ja "Zélada Desgagnés" kohti Luoteisväylää jokasyksyiselle sealift-keikalle.

http://www.arcticsealift.com/en/medias/2015_CALENDAR_list_of_municipalities.pdf (http://www.arcticsealift.com/en/medias/2015_CALENDAR_list_of_municipalities.pdf) 
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 28.10.2015, 15:18:55
Kumpulan ja Arkadian (viime vuonna) Koillisväylän saagalle päätös Venäjän tuontilisenssimääräysten vuoksi:

"Supramax-alusten toteutunut rahtihintataso oli vertailukautta parempi ja markkinatilanteeseen nähden hyvä. Kuljetukset Venäjän arktisella alueella ovat onnistuneet toiminnallisesti erittäin hyvin henkilöstön erikoisosaamisen, aiempien kokemusten ja kilpailijoita tehokkaamman aluskaluston ansiosta. Uudet, kesken sopimuskauden voimaantulleet, Venäjän tuontilisenssimääräykset varustamon kuljettamalle norjalaiselle sepelille ovat kuitenkin keskeyttäneet liikenteen Venäjän arktisella alueella toistaiseksi."

"Supramax-alukset ovat lopettaneet tältä syksyltä liikennöinnin Venäjän arktisella alueella, mikä vaikuttaa kannattavuutta heikentävästi."

Tästäkin syystä uusia toiminta-alueita etsitään:
"ESL Shippingin tavoitteena on jatkaa laajentumista uusille alueille, joissa voidaan hyödyntää alusten itsenäistä lastinkäsittelykykyä sekä jäävahvistusta ja vähentää vuodenaikojen ja teollisuuden syklien vaikutuksia toimintaan."

http://www.aspo.fi/fi/media/tiedotteet/porssitiedotteet/-/stock/1961796/Aspo-konsernin+osavuosikatsaus+1.1.-30.9.2015 (http://www.aspo.fi/fi/media/tiedotteet/porssitiedotteet/-/stock/1961796/Aspo-konsernin+osavuosikatsaus+1.1.-30.9.2015)
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 05.03.2016, 14:00:25
http://www.nsra.ru/ru/razresheniya/ (http://www.nsra.ru/ru/razresheniya/)

Laiva nro 21. Tämän hetkinen määränpää enteilee Sabettaan matkaamista, oletan.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 05.08.2016, 14:46:42
Kotkasta lähti aamulla kiinalaisen COSCO-varustamon Hong Kongin lipulla oleva Tian Xi -rahtialus sellulastissa kohti Kiinaa Koillisväylän kautta. Edellisen viestini linkistä löytyy aluksen kulkulupa numerolla 130.
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: S Liljeström - 06.08.2016, 19:28:03
Anteeksi nyt, mutta olenko tipahtanut kehityksestä?
Olen ymmärtänyt, että tälle matkalle tarvitaan jäänmurtoa ym. assisteerausta!
Vai olisiko niin, että jäät todella ovat alkaneet sulaa?!

SL
Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Tuomas Romu - 07.08.2016, 21:33:43
Harvaa jäätähän siellä näin kesäaikaan on, mutta tuuli voi painaa pohjoisen ahtojäitä myös rannikolle. Tästä syystä laivat kulkevat muutamaa poikkeusta Koillisväylällä saattueissa kesäkuukausinakin, tavallisesti ydinmurtajan perässä. Kun itse kävin viimeksi Obinlahdella viime vuoden maalis-huhtikuussa, sielläkin oli isoja avovesialueita ja heti perään puristavaa vallikenttää.

Tässä muuten eräs mielenkiintoinen seikkailu, jossa pyritään purjehtimaan Koillisväylän läpi aluksella, joka ei takuulla kulje metriäkään jäissä:

http://polarocean.co.uk/ (http://polarocean.co.uk/)

Otsikko: Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
Kirjoitti: Pekka Laakso - 09.11.2017, 18:24:57
Maersk suunnittelee ensi vuoden syyskuuksi koematkaa Koillisväylällä yli 3000 TEU:n konttilaivalla. Kyseessä lienee "Suomalaisnimisiä laivoja" -ketjussa mainitun Vuoksi Maerskin jostain sisaresta tai itse siitä. Nehän ovat kooltaan tuota luokkaa ja jäävahvistettuja. Todennäköisesti kyseessä olisi positiointimatka Aasiasta Eurooppaan, minkä jälkeen laiva saattaisi jäädä joko Itämeren tai Kanadan liikenteeseen?

http://nsra.ru/en/glavnaya/novosti/n14.html (http://nsra.ru/en/glavnaya/novosti/n14.html)