Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Malmberg tänään kello 08:59:48 »
Eiköhän tuo ex. norjalainen rimpula liene Rederi Ab Vitharunin uudishankinta.
2
Matkustaja-autolautat / Vs: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Uusin viesti kirjoittanut Pasi Saarinen tänään kello 08:17:16 »
Aurajokeen on ilmestynyt talvehtimaan viimeksi Rosefjord-nimellä Norjassa seilannut lautta. Nimi on nyt ylimaalattuna. Paikka on sama, jossa Östern on seissyt talvet. Onko jollain tietoa, kuka sen on ostanut ja mihin käyttöön ja liittyykö se Turun saariston yhteysalusliikenteeseen jotenkin ?

http://www.fjordfaehren.de/no_f/hareid1973.htm
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Ålandstrafiken
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski tänään kello 01:16:43 »
Ahvenanmaan liikenteen ongelmia on viime aikoina ruvennut kasaantumaan lauttakaluston ikääntyessä ja Odinin joutuessa useampana päivänä perumaan poikittaislinjan lähtöjä liian kovan sivutuulen estäessä sen rantautumisen Överöhön. Kiintoisaa seurata, mitä maakuntahallinto asian hyväksi tekee -vai tekeekö mitään. Sekin on nimittäin mahdollista, rahat taitavat olla rajalliset ja loppu.
Samaan aikaan visionäärit käyvät debattia siitä, millainen se tulevaisuus voisi olla. Järkevimmästä päästä ainakin minusta on tämä idea, jossa luotojen halki pengerryksin viritettyjen autoteiden ja niitä suunnilleen nykyisellä vuorotiheydellä yhdistävien lauttavuorojen sijaan yritettäisiin saada suunnilleen nykyisille reiteille tehokkaammat, nopeammat ja ympäristöystävällisemmät uudisrakennukset.
http://www.natur.ax/nyheter/vi-lanserar-snabbrutten

Ehkäpä paras ratkaisu etelälinjalle taitaisi silti olla jonkinlainen yhdistelmä näistä. Föglön tunneli ja myös Degerbyn länsipuolelle tehtävä silta, jonka myötä lauttamatka Svinöhön lyhenisi kymmenisen minuuttia, tuntuvat nyt olevan vastatuulessa, mikä alueen todelliset kulkijamäärät huomioiden on oikein hyvä asia.
Mutta uudislauttoja tarvitaan joka tapauksessa, sillä Ejdern ei enää täytä edes esteettömyysvaatimuksia ja Gudingen, Skiftet ja Knipan alkavat olla teknisen käyttöikänsä loppupuolella. Spoven puolestaan on jo päätynyt SubSean tukiproomuksi Vårdön sillan peruskorjausprojektiin.
4
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 15.12.2017, 16:22:44  »
Tänään tulee kuluneeksi 140 vuotta talvimerenkulun alkamisesta Suomessa: SS Express II aloitti liikennöinnin Hangosta Tukholmaan 15. joulukuuta 1877.

http://arctia.fi/2017/12/15/suomen-talvimerenkulun-alkamisesta-140-vuotta/

Suuriruhtinaskunnan ensimmäisen talvilaivan konjakinhuuruisista seikkailuista pohjoisen jäälakeuksilla voi lukea myös Ulkomatalan numerosta 1/2016:

https://wwww.issuu.com/ulkomatala/docs/um_2016-1
5
Muu merenkulku / Vs: Uutta varustamoa pukkaa
« Uusin viesti kirjoittanut Jukka Ikonen 15.12.2017, 14:25:58  »
Toivotaan, että homma lähtee käyntiin.
6
Muu merenkulku / Uutta varustamoa pukkaa
« Uusin viesti kirjoittanut Pete Attila 15.12.2017, 08:03:43  »
Myötätuulta tälle kunnianhimoiselle hankkeelle.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/kpzJ6W5L

Suomeen syntyy uusi varustamo – Aalto Shipping tekee rahtauksesta sijoitustuotteen
14.12.2017 16:21 | Päivitetty 14.12.2017 20:36

Tulokkaan taustalla on talous- ja varustamoalan kova trio sekä suomalainen finanssitalo varainhoidon asiakkaineen.

Yrittäjät Tatu Laurila, Michael Schröder ja Matti Jerkkola perustavat Aalto Shipping Companyn, jonka omistavat alukset alkavat liikennöidä erityisesti Itämerellä. Varustamon toiminnan rahoittaa tässä vaiheessa finanssikonserni Taaleri, joka sijoittaa siihen varainhoidon asiakkaidensa kanssa noin 30 miljoonaa euroa ensimmäisten 3-4 vuoden kuluessa.

Varustamo ostaa aluksi 10-15 kuivarahti-, kontti- ja roro-liikenteeseen sopivaa, jäävahvistettua alusta, jotka se vuokraa heti eteenpäin teollisuusasiakkaidensa käyttöön esimerkiksi suomalaisten metsä- ja terästeollisuuden kuljetuksiin.

Vuokrasopimukset ovat kiinteähintaisia ja usean vuoden pituisia. Varustamon vastuulle jää kunnossapito ja miehitys.

Ensimmäiset alukset tulevat liikenteeseen jo tammikuussa, ja kaikki alukset liputetaan Suomeen. Myös varustamo on suomalainen, laivojen päällystö tulee Suomesta ja miehistö on kansainvälinen.

”Tällä pääsemme alkuun, mutta tavoite on kasvaa merkittäväksi toimijaksi ja hankkia lisää sellaisia aluksia, joita kumppanimme tarvitsevat Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Tällä rahoituksella päästään eteenpäin 3-4 vuotta, sen jälkeen etsitään mukaan uusia sijoittajia. Listautuminenkin on vaihtoehto”, kertoo Taalerin sijoituspäällikkö Pontus Oinonen.

Aluksia löytyy hänen mukaansa tällä hetkellä markkinoilta varsin edullisesti. Niitä on esimerkiksi konkurssipesillä ja keskieurooppalaisten pankkien taseissa. Ensimmäiset alukset ovat suhteellisen pieniä, niiden kantavuus on 4 000-10 000 tonnia.

”Jos isompi laiva tarvitaan ja sellainen löytyy, se ostetaan. Uudehkojenkin alusten hinnat ovat murto-osa siitä, mitä ne maksoivat vuonna 2007. Kun pidämme kiinteät kulut kurissa, pystymme tekemään ihan hyvääkin tulosta nykyisilläkin rahtien hinnoilla.”

Oinonen kertoo, että varustamoon sijoittaville tavoitellaan noin 12-15 prosentin vuosittaista tuottoa kulujen jälkeen.

Varustamon yrittäjistä toimitusjohtaja Tatu Laurilalla on vahva varustamotausta, talousjohtaja Michael Schröder tulee pankki- ja öljynjalostuksen maailmasta ja kolmas taho on kokenut merikapteeni.

.

Päivitys: 16:33: Taaleri päivitti arviotaan kerättävästä sijoituspotista, muutti sen 40 miljoonasta 30 miljoonaan euroon.
7
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 15.12.2017, 04:34:10  »
YLE kävi jäänmurtokauteen valmistautuvalla Otsolla:

https://yle.fi/uutiset/3-9975311
8
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 14.12.2017, 13:25:55  »
Rajoitukset Perämerellekin:

"Jäänmurtajat: Meteor avustaa Saimaan pohjoisosassa.

Liikennerajoitukset:
Joulukuun 16. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Siilinjärvi, Puhos ja Joensuu, I ja II yli 2000 tonnia.
Joulukuun 19. päivästä alkaen:
Tornio ja Kemi, I ja II yli 2000 tonnia.
Joulukuun 20. päivästä alkaen:
Oulu, I ja II yli 2000 tonnia."
9
Muut alukset / Vs: El Faro
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 13.12.2017, 22:03:47  »
Onnettomuustutkinta on täydellisen loppuraportin julkaisua vaille valmis. Lainaus NTSB:n lehdistötiedotteesta:

'The ship departed Florida Sept. 29, 2015, and had a range of navigation options that would have allowed it to steer clear of the storm that later became a Category 4 hurricane.  The captain, consulting outdated weather forecasts and ignoring the suggestions of his bridge officers to take the ship farther south and away from the storm, ordered a course that intersected with the path of a hurricane that pounded the ship with 35-foot seas and 100 mph winds.

As the ship sailed into the outer bands of the storm, about five hours prior to the sinking, its speed decreased and it began to list to starboard due to severe wind and seas.  In the last few hours of the voyage, the crew struggled to deal with a cascading series of events, any one of which could have endangered the ship on its own.

Seawater entered the ship through cargo loading and other openings on a partially enclosed deck in the ship’s hull, pooled on the starboard side and poured through an open hatch into a cargo hold.  The hold began to fill with seawater, and automobiles in the hold broke free of lashings and likely ruptured a fire main pipe that could have allowed thousands of gallons of seawater per minute into the ship – faster than could be removed by bilge pumps.

About 90 minutes before the sinking the listing ship lost its propulsion and was unable to maneuver, leaving it at the mercy of the sea.  Although the captain ordered the crew to abandon ship when the sinking was imminent, the crew’s chances of survival were significantly reduced because El Faro was equipped with life rafts and open uncovered lifeboats, which met requirements but were ineffective in hurricane conditions.

The NTSB also said that the poor oversight and inadequate safety management system of the ship’s operator, TOTE, contributed to the sinking.

“Although El Faro and its crew should never have found themselves in such treacherous weather, that ship was not destined to sink,” said Sumwalt.  “If the crew had more information about the status of the hatches, how to best manage the flooding situation, and the ship’s vulnerabilities when in a sustained list, the accident might have been prevented.”
'

Linkki lehdistötiedotteeseen: Captain’s Decisions, Shipping Company’s Poor Safety Oversight Led to Sinking, NTSB Says

Loppuraportin 14-sivuinen lyhennelmä https://go.usa.gov/xnRAn sisältää mm. NTSB:n määrittämän 'todennäköisen syyn' ja peräti 53 turvallisuussuositusta.

 
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Linda Line myi Merilin-katamaraanin Koreaan
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Linnainen 13.12.2017, 13:25:53  »
"Linda Linen edustaja ei suostunut kommentoimaan [Karolinin myyntiä], mutta mainitsi, että suunnitteilla on laatia lehdistötiedote", kirjoittaa tänään Õhtuleht: https://www.ohtuleht.ee/846098/linda-linei-katamaraan-karolin-eesti-lipu-all-enam-ei-soida
Sivuja: [1] 2 3 ... 10