Sea Diamond ajoi karille

Aloittaja Sakari Savinainen, 05.04.2007, 17:54:50

« edellinen - seuraava »

Teemu Uusi-Esko

DNV onkin kansainvälinen luokituslaitos, Suomen Onnettomuustutkintakeskuksen tutkimukset harvoin menevät kovin monen valtakunnanrajan ylitse.

Noista kadonneista on mielenkiintoista spekulaatiota lankulla, kieltämättä tuossa "puhtaalta pöydältä" aloittamisajatuksessa on mieltä, ei se ihan niin äkkiä taida tosiaan täyttyä vedellä, ei edes kellarikannella.
-Teemu-

Risto Harjula

Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 06.04.2007, 20:53:02
Joo. Eihän romuun saa rakastua, mutta hieman ihmetyttää jos ankkurointivaiheessa=pienellä nopeudella revitään pohjaa auki,
niin luulisi että vesitiivis osastointi estää uppoamisen, edellyttäen että vesitiiviit ovet on suljettu.

Käviköhän tuollakin niin että laivan päällystö poistui ensimmäisissä pelastusveneissä ja jäljelle jäänyt miehisto oli jotain kielitaidotonta porukkaa joka ei ollut koskaan kuullutkaan mistään vesitiiviistä ovista?
Ainakin yksi pumppu näyttää eräässä videossa pumppaavan vettä pois laidan yli ja savupiipustakin tulee savua että jotain laitteita siellä oli vielä toiminnassa evakuointivaiheessa.

http://www.youtube.com/watch?v=7gCs3H8tN4s

Kyllä minulle kuitenkin jäi se tunne että itse laivaa ei yritettykään tosissaan pelastaa ja ehkä oli parempi upottaa se pois silmistä sillä jos sen olisi hinannut rantakiville niin se olisi voinut jäädä vuosikausiksi näkyville negatiiviseksi risteilymainokseksi.

Noita videoita katsellessa löytyi tämä Oceanos video jossa on enemmän dramatiikkaa kuin noissa Sea Diamond videoissa.

http://www.youtube.com/watch?v=9BFux2AAMso

Risto

Miksu

Niin, tuossa Oceanoksen tapauksessahan kippari tais lähtee laivalta, kun osa matkustajista oli vielä laivassa.

Teemu Uusi-Esko

Sea Diamondin miehistöä jopa kehuttiin jossakin mediassa toiminnastaan, joten ilmeisesti eivät ole livistäneet ensimmäisinä.
-Teemu-

2709

Merivirta oli painanut laivan pois kurssista, ja kippari oli antanut käskyn korjata suuntaa, mutta käskyä ei oltu ehditty suorittaa, kun jo karahti kiville.

Lisää http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/id57491.html

Kari Liimatainen

No, siinähän olisikin perää jos oltaisiin soutuveneellä liikkeellä, mutta kyseessä sentään 24 000 hv:n koneilla varustettu matkustaja-alus. En ihan äkkisiltään usko tuota selitystä, vai onko aikasemmin haverin jälkeen syytetty merivirtoja...
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kristian Lampio

Santorinilla harkitaan korvausvaatimuksia risteilyalushaverista
Julkaistu 08.04.2007 17:00 (päivitetty 20:43)

Santorinin kuvernööri haluaa varustamon korvaavan öljyntorjunnan kustannukset. Hylyssä arvellaan olevan jopa 400 tonnia polttoöljyä.

Kreikassa harkitaan korvausvaatimuksia ympäristövahingoista, jotka Santorinin saaren lähivesiin perjantaina uponnut risteilyalus voi aiheuttaa.

Sea Diamond -aluksesta on jo vuotanut jonkun verran öljyä Egeanmereen ja saaren kuvernööri haluaa varustamon korvaavan öljyntorjunnan kustannukset.

- Meidän on varmistuttava siitä, että aluksen omistajat ottavat vastuulleen (öljyn)siivouksen, kuvernööri Chrysanthos Roussos sanoi tänään.

Kreikan meriministeriön mukaan 90-140 metrin syvyydessä makaavassa hylyssä on 400 tonnia polttoöljyä. Öljyn imeminen laivan tankeista on vaikeaa hylyn sijainnin takia.

Santorinille puhtailla rantavesillä on suuri taloudellinen merkitys, sillä saaren päätulonlähde on turismi. Toistaiseksi öljyvuoto ei uhkaa rantoja.

Haveri on poikimassa oikeusjutun myös aluksen päällystön jäseniä vastaan. Kapteeni ja viisi muuta päällystön jäsentä asetettiin eilen syytteeseen epäiltynä huolimattomuudesta, joka olisi vaikuttanut onnettomuuteen. Heitä syytetään myös kansainvälisten meriturvallisuusmääräysten rikkomisesta ja ympäristön saastuttamisesta.

Kreikan lipun alla purjehtivan turma-aluksen omistaa Louis Hellenic Cruise Lines -varustamo. 143-metrinen alus rakennettiin Suomessa vuonna 1986.


MTV 3. Nyt alkaa taas nää öljyvuodot  ::)

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 08.04.2007, 20:50:50

Kreikan meriministeriön mukaan 90-140 metrin syvyydessä makaavassa hylyssä on 400 tonnia polttoöljyä.

Tjaah laiva on sitten "rinteessä" siellä pohjassa?
Perämies on erämies.

Juha-Matti Harjumäki

#83
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 08.04.2007, 22:49:44
Tjaah laiva on sitten "rinteessä" siellä pohjassa?

Ei tuo sitä välttämättä tarkoita. Mutta kyllä kun on noin rannassa voi hyvinkin olla mahdollinen. Käsitin sen niin että se on arvio syvyydestä, tuo kuulostaisi muuten todella jyrkältä, ei pysyis varmaan paikoillaan.

Mutta paremmin tietävät kertokoon.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

juzzy

#84
Hieno video jossa esitellään sisätilat, ja surullista videota tapahtumasta. Myös maisemia Santorinista.
http://www.youtube.com/watch?v=FGrZsFfngcY&mode=related&search=

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 08.04.2007, 23:19:26
Ei tuo sitä välttämättä tarkoita. Mutta kyllä kun on noin rannassa voi hyvinkin olla mahdollinen. Käsitin sen niin että se on arvio syvyydestä, tuo kuulostaisi muuten todella jyrkältä, ei pysyis varmaan paikoillaan.

Mutta paremmin tietävät kertokoon.

Aika pahasti Kreikan meriministeriöllä pallo hukassa jos eivät osaa määrittää noinkin ison paatin syvyyttä muutakuin 50 metrin haarukalla.
Perämies on erämies.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 08.04.2007, 20:50:50
Kreikan meriministeriön mukaan 90-140 metrin syvyydessä makaavassa hylyssä on 400 tonnia polttoöljyä. Öljyn imeminen laivan tankeista on vaikeaa hylyn sijainnin takia.
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 08.04.2007, 22:49:44
Tjaah laiva on sitten "rinteessä" siellä pohjassa?
Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 08.04.2007, 23:19:26
Ei tuo sitä välttämättä tarkoita. Mutta kyllä kun on noin rannassa voi hyvinkin olla mahdollinen. Käsitin sen niin että se on arvio syvyydestä, tuo kuulostaisi muuten todella jyrkältä, ei pysyis varmaan paikoillaan.

A giant central lagoon, more or less rectangular and measuring about 12 km by 7 km (8 mi by 4 mi), is surrounded by 300 m (984 ft) high sheer cliffs on three sides. Santorini slopes downward from the cliffs to the surrounding Mediterranean sea. On the fourth side, the lagoon is separated from the Mediterranean by another much smaller island called Therasia, also with cliffs. The lagoon is joined to the sea in two places, in the northwest and southwest. The water in the centre of the lagoon is nearly 400 m (1,300 ft) deep, so it is an ideal safe harbour for even the biggest ships. Santorini ports are all in the lagoon and there are no ports on the outer perimeter of the island. The towns of Santorini cling to the top of the cliff looking down on the lagoon.

http://www.santorinihotels.us/

Kun noin 300 metriä korkeat vuoret (jonka viereen S.D. upposi) putoavat lähes pystysuorasti lähes 400 metrin syvyiseen laguuniin, niin ihmettelisin suuresti, jos laiva olisi jäänyt vaakasuoranakaan pötköttämään esim. sadan metrin syvyyteen. Vertauksena esim. Estonian keulaosa on n. 90 metrin syvyydessä, ja peräosa n. 75 metrin syvyydessä syvänteen reunalla.
En tunne sikäläisten mahdollisten meripelastuskeskusten tms. sijaintia, mutta vaikka lähimpiin suuriin asutuskeskuksiin, kuten Iraklioniin (Kreetalle n.100km) ja Piraukseen onkin matkaa ja pumppujen yms. Santorinille saaminen ymmärrettävästikin kestää niin sitä en ymmärrä miksei hinaaja vetänyt evakuoinnin jälkeen Sea Diamondia jollekin läheisistä riutoista, vaan syvän jyrkänteen reunaan? Sea Diamondin annettiin upota käsittääkseni siis jonnekin Firan ja Nea Kamenin välillä sijaitsevaan syvänteeseen, kun taas evakuointi suoritettiin lähempänä Firan "sataman" matalikkoa, kuten paikan päällä käynyt Harri H.kin jo aikaisemmin havaitsi...
Lainaus käyttäjältä: Harri Hietala - 06.04.2007, 17:00:03
Sea Diamondin karilleajo tapahtui juuri samoilla vesillä. Videonpätkässä näkyi, kuinka se oli ajettu Firan sataman kivikkoon matkustajien evakuoinnin ajaksi. Sen jälkeen se siirrettiin kauemmas, mihin se sitten upposi.
Näistä kartoista saa hiukan osviittaa Santorinin laguunin syvyyksistä ja korkeuseroista:
http://www.oceanexplorer.noaa.gov/explorations/06blacksea/logs/summary_thera/media/santorini.html
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/Santorini_Landsat.jpg
Ensimmäisessä kartassa Fira sijaitsee siis jotakuinkin paikassa jossa lukee Thera ja toisessa kuvassa taitaa näkyä joku laivakin Firan sataman redillä.

Ps. Ikävä kyllä paikallisella sukellusvene "Atlantis Santorini ykkösellä" ei voi sukeltaa noin syvälle. Olisi siinäkin taas yksi uusi turistikohde meren pohjassa... ::)
http://www.greekhotels.com/submarine/index.htm

Petri Lindqvist

Saa nähdä tuleeko varustamolle uuden aluksen hankinta mieleen vai tahrasiko tämä koko tapaus maineen. Meillä olisi täällä tarjolla nimittäin sellainen puolivallaton, hyvän maineen entuudestaan omaava m/s Opera vapaana...  ;D

Kalle Id

Louis Cruise Lines on aika iso firma (12 laivaa), tuskin se tähän kaatuu. Tosin kaikki Sea Diamondin kokoiset/tasoiset laivat ovat rahdattuina muille varustamoille eikä niitä siten ihan heti saada Diamondia korvaamaan, joten intressejä uuden aluksen ostamiseen saattaa olla. Tosin ei ehkä sillä hinnalla mitä SeaCo Operasta pyytää.

Mikko-Oskari Koski

Tapaus vaikuttaa kaiken kaikkiaan vähän huonosti tiedotetulta: Ensin kerrotaan, että kaikki matkustajat on pelastettu, sitten kahden havaitaankin puuttuvan (inhimillistä, mutta jos ei ole faktaa, ei pidä mennä väittämään kaikkien pelastuneen). Myös tuosta karilleajosta tuli ristiriitaista tietoa, ensin väitettiin aluksen hinatun Santorinille ja sitten kuitenkin tulee uutiskuvaa sen uppoamisesta. Onneksi olin pääsiäisen aikaan tilaisuudessa seurata Ruotsin tv:n uutisia, joissa Freja-kytkentää ei unohdettu... ::)

Birka Princess oli laiva -toisin, kuin useimmat muut näiden vesien matkustajainkuljettimet. Kun se vain noin vuosi sitten jätti MHQ:n vedet, tuli varmaan monelle ikävä. Varsinkin muistettaessa, millaiseen kuntoon moni aiemmin meikäläinen paatti on Kreikan vesiilä joutunut, karmeimpana esimerkkinä tietysti Kapella-Nissos Chios. Birka Princess sai kunniallisen lopun ollessaan vielä kaikkien mittapuiden mukaan loistoristeilijä. Siksi tästä onnettomuudesta ei välttämättä voi olla niin kauhean pahoillaan -paitsi tietysti niiden kahden matkustajan omaisten puolesta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950