Sea Diamond ajoi karille

Aloittaja Sakari Savinainen, 05.04.2007, 17:54:50

« edellinen - seuraava »

Kille

Mitenköhän Birkalla suhtauduttiin tähän uutiseen? Itse uskoisin että vähän haikein mielin, kun "oma" laiva upposi.

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 10.04.2007, 15:37:29
Mitenköhän Birkalla suhtauduttiin tähän uutiseen? Itse uskoisin että vähän haikein mielin, kun "oma" laiva upposi.

Jaa´a.-..mielenkiintoinen kysymys. Luultavasti koko johto tulee aamulla itkuisena töihin, koko päivä on pilalla. Mitään päätöksiä ei voida tehdä. Tukityhmät kokoontuvat, kriisiapua, kriisiapua... ::)
Eli just ja joo...mitä tähän muutakaan voisi vastata, kylmää terästä...sinne tai tänne...

BTW: hyvät synttärit! ;)

Kimmo Rantanen

#92
Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 10.04.2007, 15:37:29
Mitenköhän Birkalla suhtauduttiin tähän uutiseen? Itse uskoisin että vähän haikein mielin, kun "oma" laiva upposi.

Ainakin yleisemmin Ahvenanmaalla Birka Princess näyttää olevan edelleen se vanha kunnon Birka Princess, ainakin Ahvenanmaalaisten lehtien uutisten otsikoinneista päätellen, mutta tosiasiassa Birka-varustamo on varmaan jo käärinyt rahat Prinsessansa kaupoista, eikä menetyksiä voi surra ainakaan bisnesmielessä... ;)

Kaptenen brottsmisstänkt för fd Birka Princess förlisning

http://www.tidningen.aland.net/se/nyhet.asp?newsId=14584

Birka Princess gick till botten

http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=22374

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 10.04.2007, 15:45:02
Jaa´a.-..mielenkiintoinen kysymys. Luultavasti koko johto tulee aamulla itkuisena töihin, koko päivä on pilalla. Mitään päätöksiä ei voida tehdä. Tukityhmät kokoontuvat, kriisiapua, kriisiapua... ::)
Eli just ja joo...mitä tähän muutakaan voisi vastata, kylmää terästä...sinne tai tänne...

BTW: hyvät synttärit! ;)

Mutta birkalaiset ovat varmasti olleet kiinnostuneempia asiasta kuin keskiverto kansalainen. Tämä tapaus luo Birkan historiaan mystiikkaa, jos Birka nyt mitään historiikkeja firmastaan ylipäätänsä jukaisee normaalin vuosikertomuksen lisäksi. Historiikissa lukisi suurin piirtein seuraavasti:  *myytiin Kreikkaan ja upposi vuoden kuluttua karille ajon seurauksena*. That´s it.  

Waltteri Seretin

Niinpä, ei luultavasti ainakaan varustamon johtoa kiinnosta  se jos ex-omalaiva uppoaa jonkun toisen varustamon omistuksessa.
Menneitä: Silja serenade 13.7.2005, Silja Europa 4.7.2006.

Timo Selkälä

Tuota noin - täytyy kuitenkin muistaa että myös varustamon johtokin on ihmisiä. Ihmisillä on myös tunteet, ja vaikka he joutuvatkin käsittelemään liiketoimintaa kovalla rahalla ja sen takia joutuivat luopumaankin kyseisestä aluksesta uskon että heillä silti on jonkinlainen tunnesuhde sekä alukseen että työntekijöille. Samalla tavalla kuin miehistölle tuo siis voi olla se oma laiva. Ainakin Myrstenille kerrotaan olleen kova isku kun Estonia upposi, mutta toisaalta hänen oli tarkoitus olla kyseisellä vuorolla, eikä Europalla kun se upposi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Miran Hamidulla

Clas Öfverström, som byggde Princess och var befälhavare ombord i många år, sa i lördagens Nya Åland att förlusten av Princess var "som att mista sin baby".

Eiköhän tuo ajatus ole ollutkin aika monen muunkin birkalaisen mielissä, vaikka kyse onkin vain " elottomasta teräskasasta"...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Markus Takala

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 10.04.2007, 19:37:47
Tuota noin - täytyy kuitenkin muistaa että myös varustamon johtokin on ihmisiä. Ihmisillä on myös tunteet, ja vaikka he joutuvatkin käsittelemään liiketoimintaa kovalla rahalla ja sen takia joutuivat luopumaankin kyseisestä aluksesta uskon että heillä silti on jonkinlainen tunnesuhde sekä alukseen että työntekijöille. Samalla tavalla kuin miehistölle tuo siis voi olla se oma laiva. Ainakin Myrstenille kerrotaan olleen kova isku kun Estonia upposi, mutta toisaalta hänen oli tarkoitus olla kyseisellä vuorolla, eikä Europalla kun se upposi.

Tähän lisättäköön, ehkä hieman OT:nä, tiedetäänpä "Pappa" Myrstenin liikuttuneen kyyneliin asti Athenan ja Kalypson lähtiessä viimeiselle matkalle hänen nimissään.

Juha-Matti Harjumäki

Öljyn vuotaminen pyritään estämään samalla kun kahden onnettomuudessa kadonneen ranskalaisturistin etsinnät jatkuvat.
"Toimintamme painopiste on nyt ympäristönsuojelussa, missä tilanne on hallinnassa, sekä kahden kadonneen ranskalaisturistin löytämisessä", Kreikan merenkulkuministeri Manolis Kefaloyannis sanoi tiistaina.
Kefaloyannis on saanut runsaasti kritiikkiä osakseen, sillä hän ehti jo ylistää hyvin sujuneita evakuointitoimia ennen kuin kävi ilmi, että 45-vuotias ranskalaismies ja hänen 16-vuotias tyttärensä ovat kateissa.

Monet Sea Diamond -risteilyaluksen matkustajista ovat kritisoineet hidasta ja kaoottista evakuointia, osaamatonta henkilökuntaa ja pelastusliivien vähyyttä.


HS 10.4.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Rantanen

Hyvin kuvitettu kertomus Sea Diamondin viimehetkistä:

http://liners.gmxhome.de/sea_diamond.htm

Ville Halonen

Tälläiseen törmäsin netissä kahlatessani:

SEA DIAMOND UPDATE: Following the accident off Santorini,
we have just been notified that the Sea Diamond will be replaced
by another ship in the Louis Cruise Lines fleet.
All tours using the Sea Diamond will operate as scheduled.
We will post updates as they become available.


Lähde:
http://www.friendlyplanet.com/cruise-ships/louis-sea-diamond.html

Louis Cruise Linesin sivuilta en löytänyt tälle vielä ainakaan vahvistusta.
Yrittävät näköjään näin alkuun ainakin pärjätä omin voimin.  ;D
Ostaisivat nyt vaan suosiolla Silja Operan laivastoaan kaunistamaan...  :thumb:

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Teemu Uusi-Esko - 07.04.2007, 18:25:57
On, ja näytetäänkin, olkaapa hyvät: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=801152

Vai kaipasitko enemmän, tuo on "paras" video aiheesta mitä minä olen nähnyt.
Koska tuo ruotsalainen video ei tällä(kään) koneella aukea, niin heitettäköön tähän pari juutuubaa:
http://www.youtube.com/watch?v=k6r4ugbamPc&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=T05bu2w-jFs
Tuo ensimmäinen on espanjalainen uutisraportti, jossa keskitytään siihen faktaan, että spanjuurit ovat turvassa. Jälkimmäisessä esitellään sitten noita uppoamisvaiheita ja loppupuolella on aika hyvä yleiskuva siitäkin, miten lähellä rantaa tosiaan ollaan.
Kiinnostavaa olisi tietää, missä vaiheessa ja miksi alukseen päässeen veden painopiste siirtyi keulapuolelta (jossa vauriot kaiketi olivat suurimmat) kohti ahteria; loppujen lopuksihan Princessa painui märkään hautaansa ahteri edellä. Myös se, kuinka moni aluksen vesitiiviistä osastoista todella oli karilleajossa vaurioitunut, voisi olla ihan kiinnostava tieto (joka tosin varmasti vielä selviääkin). Ihan vain siksi, että silloin selviää sekin, kuinka huolellisesti osastojen väliset ovet oli suljettu... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

jimsmith

#102
Nuo vesitiivit osastot ei tule kuitenkaan 2 kerrosta ylemmäksi. Joten se vesi on päässyt varmasti nousemaan titanicin tavoin "yli" osastojen. Tarkkaanhan en tiedä mutta olettamus on vahva  :) Kun vesi päässyt yli osastojen, on aluksen G-M muuttunut niin paljon, että se on alkanut enemmän kallistua styyrpurin puoleen ja edes auttanut veden täyttymistä taaemmissa osastoissa. Splittiläiset on suunniteltu kestämään kahden osaston täyttymisen ja kolmannen jälkeen on menoa. Tosin jos se on täysin keskellä laivaa, on teoreettinen mahdollisuus vielä kolmannenkin täyttymisen jälkeen pysyä pinnalla, mutta siihen vaikuttaa paljolti muut olosuhteet.

Risto Harjula

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 11.04.2007, 20:39:20
Nuo vesitiivit osastot ei tule kuitenkaan 2 kerrosta ylemmäksi. Joten se vesi on päässyt varmasti nousemaan titanicin tavoin "yli" osastojen. 

Jotenkinhan vesi on levinnyt "yli" vesitiiviitten osastojen ja muutamia kysymyksiä tulee mieleen:
Kun kuvissa näkyy se evakuointivaiheen kallistuma niin onko merenpinta jo ylempänä kuin vesitiiviit osastot?
Luulisi repeämän olevan kuitenkin sen verran alhaalla että on vesitiiviitten osastojen kohdalla? 
Kuinka pitkä repeämä olisi jos ulottuisi yli kahden vesitiiviin osaston kohdalle?
Miten vesi käytännössä voisi nousta yli vesitiiviitten osastojen jos ne on suljettu ja jos repeämä on niiden kohdalla?
Oceanicissa vesi taisi levitä viemäriverkoston kautta mutta kai se nykyään otetaan huomioon ja suljetaan se mahdollisuus?


jimsmith

niiden osastojen määrä riippuu paljolti aluksen pituudesta. En tiedä onko jossain määritelty suurinta osaston kokoa, mutta veikkaisin pikaisesti et jotai 15-25metriä pituudeltaan alkais oleen aika oikee arvio normi vesitiiviinosaston koosta. kaikki ne jotka on käynyt matkustajalaivan alimmalla kannella  ;) on varmaan kiinnittänyt joskus huomiota niihin teräs "oviin" joita siellä on. Eli kahden sellaisen oven välinen tila on yksi osasto ja osastot menee pysty suunnassa.
Tässä löyty heti hyvä kuva Titanicsta ja sen vesitiiveistä osastoista. ---->http://www.titanic-titanic.com/titanic_watertight_compartments.shtml
kun laiva kallistuu ihan mihin tahansa suuntaan riittävästi, tulee se vesi siis yli ja alkaa täyttää seuraavaa osastoa.