Sea Diamond ajoi karille

Aloittaja Sakari Savinainen, 05.04.2007, 17:54:50

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Yleensä ovat lyhyempiä - Princessin tapauksessa ilmeisesti noin 9-metrisiä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kimmo Rantanen

Kreikkalaisen haverialuksen musta laatikko löytyi
Julkaistu 13.04.2007, klo 17.31

Kreikassa viime viikolla uponneen risteilyaluksen musta laatikko on löytynyt meren pohjasta. Kauko-ohjattava sukellusvene löysi mustan laatikon 85 metrin syvyydestä.

Suomessa rakennettu, kreikkalaisessa omistuksessa oleva Sea Diamond -risteilyalus ajoi karille lähellä Santorinin saarta huhtikuun 5. päivä ja upposi seuraavana päivänä. Aluksesta pelastettiin yli 1 500 ihmistä. Kaksi ranskalaista turistia on yhä kateissa, ja heidän uskotaan hukkuneen.

Mustan laatikon sisältämien tietojen toivotaan auttavan onnettomuuden syyn selvittämisessä.

Laivan kapteenia ja viittä muuta miehistön jäsentä syytetään huolimattomuudesta, kansainvälisten meriturvallisuussääntöjen rikkomisesta ja ympäristön saastuttamisesta. Laivayhtiö syyttää onnettomuudesta inhimillistä virhettä.

Reuters, AFP


http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/vasen/id57867.html

Eli tämän mukaan laiva on ainakin osittain matalammassa vedessä, kuin mitä aikaisemmin arveltiin...

Kalle Id

Etteituossa olisi vaan sattunut toimittajalle virhettä... itse lukemani viimeisimmän tiedon mukaan laiva on pohjassa ylösalaisin ja bulbbi on siinä 85 metrin syvyydessä.

Risto Harjula

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 12.04.2007, 18:54:22

Tässä löyty heti hyvä kuva Titanicsta ja sen vesitiiveistä osastoista. ---->http://www.titanic-titanic.com/titanic_watertight_compartments.shtml
kun laiva kallistuu ihan mihin tahansa suuntaan riittävästi, tulee se vesi siis yli ja alkaa täyttää seuraavaa osastoa.

Onko se totta että vesitiiviit osastot rakennetaan nykyäänkin niin että eivät ole vesitiiviitä yläosastaan?
Onko niiden tarkoitus vain hidastaa uppoamista mutta ei estää?

Waltteri Seretin

Muistaakseni luin joskus jostain, että vesitiiviitosastot rakennetaan mahdollisimman mataliksi, että matkustajille ei koituisi vaivaa.
Menneitä: Silja serenade 13.7.2005, Silja Europa 4.7.2006.

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Waltteri Seretin - 14.04.2007, 12:32:44
Muistaakseni luin joskus jostain, että vesitiiviitosastot rakennetaan mahdollisimman mataliksi, että matkustajille ei koituisi vaivaa.

Tämä ei koske ainoastaan matkustajia, vaan myös miehistöä. Tietyillä varustamoilla on muuten sääntönä sulkea vesitiiviit ovet aina kun alus saapuu satamaan tai lähtee satamasta tai sitten vaarallisilla väylillä.

Vesitiiviiden osastojen ongelma matkustajatiloissa on myös se, että jos ne joudutaan sulkemaan, ovet ovat tappavia. Kaikki matkustajat eivät tätä tajua, kun ei aina miehistökään tajua! Aina silloin tällöin joku miehistönjäsen kuolee risteilyaluksilla kun ovia suljetaan.

Nykyisissä risteilyaluksissa on myös se ongelma, että monet logistiset ja tuotannolliset tilat sijaitsevat sen verran alhaalla rungossa, että vesitiiviiden osastojen pitäminen suljettuna heikentäisi oleellisesti miehistön työskentelymahdollisuuksia.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

jimsmith

niihän se o nytkin. Viikkarillakin kun on tuo proviantti 1 kannella, niin ne vesitiiviit ovet on kiinni. Vaikka siellä tekee töitä. Mitä onnettomuuksiin tulee. Niin ne käsittääkseni liittynyt aina siihen että kyseinenhenkilö ei ole viitsinyt avata niitä täysin auki ja menee siitä usein liian kapeasta välistä läpi. nimimerkillä itekin siihen syyllitynyt. eikä tuo rehellisesti sanottuna ole kuin omaa laiskuutta  ;D Mutta toistaiseksi ainakin on kaikki raajat tallessa (koputtaa puuta).  :o

Teijo Niemelä

Sea Diamondin uppoaminen muutti myös Princessin suunnitelmia Emerald & Royal Princessin kastajaisten suhteen. Tuplakastajaiset Santorinilla on nyt peruutettu...

http://www.cruisebusiness.com/news.php?u=20070417191651
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Risto Brzoza

Louis Hellenic Cruises, the owner of the Sea Diamond, has chartered in the 994 berth Oceanic II to replace the ill-fated cruiseship for the month of May.
Until April 30, Oceanic II  takes over, Louis will operate two others vessels, the Thomson Spirit and the Emerald.

But LOUIS is looking for another vessel. OPERA (ex. SILJA OPERA) is a one possibility.

Marko Stampehl

Kyllä - olen samaa mieltä. Alus sopisi hyvin Louis Cruise Linesille, vaikka sille pitäisi tehdä paljon töitä
ennen kuin se saisi lähteä matkalle. Muutamat sertifikaatit ja klassifikointi (main class annual) ovat "overdue".
DNV Exchange - tiedot OPERAsta
Marko
Ich fotografiere, also bin ich!

Eero Halme

Louis Line voisi olla kiinnostunut myös nyt myös Birka Paradisesta ...

http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1160441

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 28.04.2007, 13:41:11
Haluavat sitten upottaa senkin. :'(

Olipas taas järkevä kommentti, tuskin Louis Linen janttereista kukaan halusi upottaa Sea Diamondia, niin kun ei mitään muutakaan laivaa. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, kannattaa olla hiljaa... Tuskin mikään laivayhtiö ostelee laivoja saadakseen upottaa ne, tuskin edes vakuutuspetosmielessä. Mietitääs taas vähän.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Wirrankosken Rami

Jos en nyt ihan väärin laske, niin tämä oli jo kolmas tällainen kommentti (jonka moderaattorit ovat poistaneet!)

Miran Hamidulla

Yleensäkin tässä keskustelussa tuntuu olevan valloilla asenne, että kyse on jostain täysin ammattitaidottomasta kehitysmaavarustamosta joka osaamattamuuttaan tai vakuutuspetoksen vuoksi upottelee laivoja. Kuitenkin kyse on yhdestä suurimmista kahden suurkonsernin ulkopuolisista risteilyvarustamoista maailmassa eikä yksi onnettomuus todista varustamosta vielä mitään ratkaisevaa. Miehistön virheistä johtuvia karilleajoja sattuu myös Suomenkin vesillä, ja monet näistäkin ovat sellaisia, että ne Santorinin syvissä vesissä johtaisivat aluksen uppoamiseen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 28.04.2007, 13:58:43
Jos en nyt ihan väärin laske, niin tämä oli jo kolmas tällainen kommentti (jonka moderaattorit ovat poistaneet!)
Syytä onkin poistaa. Kreikkalaiset ovat hyvin merenkulun taitavaa ammattiväkeä. Koska heillä sitä merenkulkua on niinkin paljon käsissään ei ole ihme jos joskus rapatessa roiskuu. Eihän Suomenkaan merenkulun historia ole ihan puhdas. Tuntuu siltä että aika usein on selvitty onnella. Sally Albatrossin tapauksessa siksi että voitiin laittaa se matalikolle, mutta Santorinin tapauksessa se ei ollut mahdollista.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.